Gå til innhold

Hva får en til å godta allt i ett forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som er sammen med en skikkelig dritt av ett menneske, han lyver og manipulerer. Hun tar han gang på gang i å lyve(lystløgner av verste sort) uansett hvor mye dritt hun tar han i å lyve så blir han både frekk og barnslig og snurt alt om til at det er henne som er blåst i topplokket.   Jeg lurer på hvordan man kan være så dum at man godtar sånt, hva får enn til å bli i ett forhold der man vet at fyren lyver så det renner om det meste, i tillegg begrenser henne sosiale liv drastisk! Tilogmed unskylder oppførselen med at han er jo egentlig så snill og at han hadde gjort alt for henne. 🤯🤯🤯 Og dette velger hun å binde seg til, og å ofre alt hun har av verdier, selvrespekt og venner for..  Hvorfor er noen så dum? 

Anonymkode: e7fa6...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er ikke dum. Han har fucka hodet hennes. Hun blir behandlet som en prinsesse under ene øyeblikket og som en dritt i det neste, og han forteller henne at det er hennes feil at han må behandle henne slik. Han manipulerer henne og hun tror hun blir elsket. 

Om du virkelig er en venn hjelper du henne ut av dette istedet for å kalle henne dum.

Anonymkode: 06327...d74

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there -experienced that.. Og jeg hadde ingen å støtte meg til etterpå, det var ingen der til å få huet på plass igjen. Hadde fra før opplevd foreldre som gjorde noe av det samme, ble snakket rundt og de tråkket over grenser gang på gang, men det hele var selvsagt min feil. Så jeg hadde forhold både før og etter den verste fyren, der jeg ble psykisk manipulert. Finnes faktisk to verstinger nå. Nå tør jeg ikke være i forhold med noen, det må gå et år eller to for å si det sånn. Jeg har tatt avgjørelsen å bli "nonne" helt til jeg får huet på stell, livet på stell og en lang runde med psykolog-timer for å få hjelp på veien.

Les dere opp (og bruk youtube) om temaene overt og covert (åpenlyst og skjult) (og malignant/ondartet) narsissisme, sosiopati ...og på det aller verste psykopati. 

Det første svaret du fikk sa egentlig alt. 

Anonymkode: 74e1e...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det handler jo ikke nødvendigvis om dumhet eller ikke, og din manglende evne til å sette deg inn i andres psyker og selv finne forslag og alternative svar på hvorfor noen godtar "alt" vitner mer om ditt eget kunnskapsnivå enn om hennes. 

Et mulig svar er at man er vant til å bli behandlet dårlig, man forventer at med kjærlighet så kommer også bagasje, i form av krenkelser, svik eller vold. En annen komponent ved dette er at man er så desperat etter kjærlighet at man gjør seg selv blind for det vanskelige, man forteller seg selv at "men han elsker meg, helt sikkert", fordi det er for vondt å konfronteres med en annen sannhet. 

Jeg har godtatt altfor mye av mennesker rundt meg, og det har ingenting med at jeg er dum å gjøre. Naiv, godtroende, og lav selvfølelse er nøkkelord, men ikke dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles TRAUMEBÅND, og er veldig "slitessterkt".. , avhengighetsskapende er det også, trengs en kamp.

Anonymkode: 216f7...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke dum. Han har fucka hodet hennes. Hun blir behandlet som en prinsesse under ene øyeblikket og som en dritt i det neste, og han forteller henne at det er hennes feil at han må behandle henne slik. Han manipulerer henne og hun tror hun blir elsket. 

Om du virkelig er en venn hjelper du henne ut av dette istedet for å kalle henne dum.

Anonymkode: 06327...d74

Dette!!!!

Skjønner at du blir oppgitt ts men ved å se ned på hun på den måten driver du hun bare mer inn i hans armer, som tidvis hyller hun som en dronning. 

Jo lenger man er i slike forhold jo mere blir selvbildet og realitetsorienteringen knust. Man ender opp med å føle seg dum selv som godtar det og ikke har styrke til å gå, og tenker at ingen andre uansett vil ha en så dum og udugelig dame. Man begynner å se flere feil i seg selv enn i han. Som venn er det derfor viktigst  at du minner henne på hvor bra hun er og de ettertraktede egenskapene hennes. Ikke ved å si "Du fortjener bedre enn han drittsekken", men ved å ta hun med på ting hun får glede av og oppgaver som hun mestrer som gir selvtillit, være mye sosial og oppsøke steder andre blir interessert i den hun er og anerkjenner henne så hun får erfare at hun faktisk har noe godt å tilby andre også og er verdsatt og respektert. 

Anonymkode: da674...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...