Gå til innhold

Vanlig å gi hverandre julepresang etter 8 md?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen siden i våres (ca 8 md) og her forleden spurte jeg hva han ønsket seg til jul. Det kom litt "flåsete" svar som fred på jord, snille barn osv. men ikke noe konkret, og han spurte ikke tilbake hva jeg eventuelt ønsker meg.

Vi skal ikke feire julaften sammen men være sammen i romjulen. Blir så "uromantisk" å spørre rett ut: Skal vi kjøpe presanger til hverandre eller?" Så ville dere ha gått ut i fra det eller ikke? Jeg kan gjerne kjøpe altså. Overhode ikke gjerrig (noe han derimot er veldig egentlig). 

Jeg vet ikke. I tidligere forhold har det vært naturlig at vi har kjøpt presanger til hverandre hvis forholdet har vært seriøst. Vi er i starten av 40-årene. Presanger er ikke så viktig lenger, men dog... Hva tenker dere her inne?

Anonymkode: 10f35...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uuummmmm... jeg hadde tatt det for gitt at jeg skulle kjøpt gave, 8 mnd er lenge, er jo jul... Jeg er i 30 årene og har fått gaver fra venner jeg har kjent kortere. Hadde fått sjokk om han ikke hadde forventet å få gave fra meg. 

Anonymkode: 12cd1...3c5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk julegave mens vi hadde datet kun en måned jeg. Et fint sølvsmykke.

Anonymkode: 91170...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et sølvarmbånd etter 2,5 mnd sammen. Vært sammen i 17 år nå. 

Anonymkode: 43e1a...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig hyggelig at dere har fått så fine gaver :blomst:. Hva gaven er er ikke så viktig for meg (og var det sikkert ikke for dere heller), men jeg tenker jo at det er bittelitt rart og ikke gi noe.

TS

Anonymkode: 10f35...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gaver til alle jeg har lyst til å gi gave til. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de har tenkt til å gi tilbake. Jeg bruker julen til å vise at jeg setter pris på de rundt meg. Og jeg har aldri vært sammen med noen jeg ikke har satt pris på, uansett hvor kort tid vi har vært sammen. 

Har du lyst, så kjør på. 

 

 

Anonymkode: 13e3e...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gir gaver til alle jeg har lyst til å gi gave til. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de har tenkt til å gi tilbake. Jeg bruker julen til å vise at jeg setter pris på de rundt meg. Og jeg har aldri vært sammen med noen jeg ikke har satt pris på, uansett hvor kort tid vi har vært sammen. 

Har du lyst, så kjør på. 

 

 

Anonymkode: 13e3e...f7e

Joda, jeg skjønner at det er fritt frem å kjøpe gaver selvfølgelig.

TS

Anonymkode: 10f35...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg møtte min kjæreste (som senere ble eksmann) var det midten av oktober. Jeg var med han og kjøpte julegaver til hele hans familie og han "maste" om at vi jo også skulle gi gaver til hverandre. I utgangspunktet tenkte jeg kanskje det var tidlig å gi hverandre gaver i og med at vi var mer på datestadiet. Men i og med at han maste sånn om det så jeg kjøpte likevel en gave som jeg la mye omtanke i. Men.. jeg fikk ikke en gave av han - selv om det jo var han som holdt på å mase om det. Må si det kostet en del å svelge skuffelsen og de neste årene måtte vi nærmest avtale sum vi skulle gi hverandre i gave. Han var en skikkelig gjerrigknark. Jeg tror ikke han var flau over å ta i mot gaven fra meg uten å ha noe tilbake igjen.

Så er din kjæreste noe i nærheten av min eks så tenker jeg det er greit å avklare dette litt. Om det er aldri så lite romantisk. Evt. ville jeg ha tenkt at, om dere ikke avtaler noe og du ikke får gave av han mens du ordner til han, at det rett og slett er en deal-breaker. Jeg orker i hvertfall ikke flere gjerrigknarker i mitt liv.. der alt er på minussiden til enhver tid. 

God jul og lykke til 😊

Anonymkode: 1190e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg møtte min kjæreste (som senere ble eksmann) var det midten av oktober. Jeg var med han og kjøpte julegaver til hele hans familie og han "maste" om at vi jo også skulle gi gaver til hverandre. I utgangspunktet tenkte jeg kanskje det var tidlig å gi hverandre gaver i og med at vi var mer på datestadiet. Men i og med at han maste sånn om det så jeg kjøpte likevel en gave som jeg la mye omtanke i. Men.. jeg fikk ikke en gave av han - selv om det jo var han som holdt på å mase om det. Må si det kostet en del å svelge skuffelsen og de neste årene måtte vi nærmest avtale sum vi skulle gi hverandre i gave. Han var en skikkelig gjerrigknark. Jeg tror ikke han var flau over å ta i mot gaven fra meg uten å ha noe tilbake igjen.

Så er din kjæreste noe i nærheten av min eks så tenker jeg det er greit å avklare dette litt. Om det er aldri så lite romantisk. Evt. ville jeg ha tenkt at, om dere ikke avtaler noe og du ikke får gave av han mens du ordner til han, at det rett og slett er en deal-breaker. Jeg orker i hvertfall ikke flere gjerrigknarker i mitt liv.. der alt er på minussiden til enhver tid. 

God jul og lykke til 😊

Anonymkode: 1190e...3a7

Oj! Dette høres veldig likt ut. Mht å være gjerrig mener jeg. Har vel egentlig valgt å sette på litt skylapper men kan ikke unngå nå å se mer og mer av hvor gjerrig han er. Og den komplette mangelen på "skam" over å bare få, få og få uten å gi noe tilbake. Det er faktisk en større dealbreaker for meg. Så får se hvor dette ender uansett.

TS

Anonymkode: 10f35...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig helt normalt å gi hverandre julegaver når man er i et etablert forhold! 8 måneder er mer enn lenge nok i den sammenheng.

Huff, kunne aldri vært kjæreste med en som er så gjerrig at han stiller spørsmål ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kitcat skrev:

Det er da virkelig helt normalt å gi hverandre julegaver når man er i et etablert forhold! 8 måneder er mer enn lenge nok i den sammenheng.

Huff, kunne aldri vært kjæreste med en som er så gjerrig at han stiller spørsmål ved det.

Neida i all rettferdighet så har han ikke stilt spørsmål ved det. Men vi har heller ikke snakket om det og det er noe som sier meg at det ikke er det viktigste for han. Og det er det jo ikke for meg heller. Bare litt rart.

TS

Anonymkode: 10f35...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fast forhold i 8 måneder hadde jeg forventet gave, og ikke lurt på om jeg skulle kjøpe gave. Det hadde jeg selvfølgelig gjort. Annet virker bare rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oj! Dette høres veldig likt ut. Mht å være gjerrig mener jeg. Har vel egentlig valgt å sette på litt skylapper men kan ikke unngå nå å se mer og mer av hvor gjerrig han er. Og den komplette mangelen på "skam" over å bare få, få og få uten å gi noe tilbake. Det er faktisk en større dealbreaker for meg. Så får se hvor dette ender uansett.

TS

Anonymkode: 10f35...34e

Ja, jeg fikk en følelse av at det var noen likhetstrekk ut fra det du skrev. Nå var det mange ting her etterhvert altså, men jeg forsøkte så lenge å gå foran som et godt eksempel i håp om at han ville "ta etter". Den gang ei... den høsten vi ble sammen var jeg gang på gang den rause, handlet masse mat, vin etc. uten at han spanderte tilbake. Helt ubegripelig for meg at en sitter og tar i mot og tar i mot.. til slutt måtte jeg jo ta det opp og da svarte han at "du sa jo det var greit", hvorpå jeg svarte ja, jo.. gjerne noen ganger men ikke alltid... Jeg tror dessverre ikke han forsto.

Etterhvert skjønte jeg at det var sykdom som lå bak.. vi kunne knapt ha på varme i huset, lamper/lys skulle skrus av omtrent i det man forlot rommet. Og det å reise/oppleve noe og bruke penger på noe slikt.. å nei du..

Så tenk deg godt om... 

Anonymkode: 1190e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Har kjent kjæresten min kortere enn din, og jeg bare antok at vi skulle gi gaver til hverandre. Jeg gir i alle fall til ham, og innrømmer at hvis jeg hadde kommet til julaften og han ikke hadde noen gave til meg så hadde jeg blitt skuffet. Men mest av alt hadde jeg vel tenkt at det var veldig rart, siden jeg selv har så veldig lyst til å gi ham noe. Det handler jo ikke om at det skal være en stor eller dyr gave, men at man har tenkt på den andre og vil gi bare noe til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ❤️ da vi hadde vært sammen i 3 mndr fikk jeg et nyedelig sølvarmbånd i julegave av min nåværende mann:) ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde tatt det som en selvfølge å få gave etter 8 måneder. Du trenger jo ikke kjøpe en stor og fancy gave. Bare et slips, en bok eller noe kaffe

Anonymkode: 455af...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med min, som jeg i disse tider pleier å kalle Grinchen, gav meg gave helt av seg selv etter å ha vært i lag i 6 måneder. 

Anonymkode: 03a8a...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obviously må man det. 8 måneder må det være noe romantisk. Du er litt sent ute til det, men sist år kjøpte jeg denne til kjæresten som den romantiske delen av gaven: 

https://lovebookonline.com/

Tror hun smeltet ganske bra, og det hadde jeg som mann også gjort om jeg fikk den :)

Endret av Mann3030
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg hadde gitt jule- og bursdagsgave til en kjæreste uansett hvor lenge vi hadde vært sammen.

Samme her.

Kjæresten min og jeg har datet siden i sommer og jeg har bare tatt det som en selvfølge at vi kjøper gaver til hverandre (og det har vi gjort nå).

Endret av Fireball
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...