Gå til innhold

Dere som allerede vet at dere ikke skal amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er andregangs gravid. Ammet i 3 mnd med førstemann og det var virkelig ikke noe for meg. Pga hormoner og diverse ble jeg deprimert og ammingen var dessverre en av grunnene for det. I tillegg fikk førstemann melkeproteinallergi som førte til et utrolig vanskelig kosthold for meg. 

Uansett - jeg er gravid med nr 2 nå og vet at jeg ikke kommer til å amme. Er ikke ute etter kommentarer fra dømmende folk.

For dere som ikke ammet fra start - hvordan var det på sykehuset? Startet dere med flaske med en gang? Hvordan tok de på sykehuset det? Og hva gjorde dere med produksjonen i brystene? 

Anonymkode: ed0c1...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid begynt å amme, men vet du kan få tabletter på sykehuset som skal stoppe melkeproduksjon som du kan få hvis du gir beskjed om at du ikke har tenkt å amme. Barnet vil også da få erstatning på sykehuset, spør hva de bruker hvis baby tåler denne godt et det greit å fortsette med den når dere kommer hjem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset var veldig "på" og tok det som en selvfølge at jeg ammet. Pga. at jeg ikke ikke fikk melk før dag 3., startet man med mme i kopp i tillegg til det bittelille jeg fikk ut etter det. Hele ammegreia ble en belastning både for meg og barnet, og etter ca. 2 uker så gikk vi over til morsmelkerstatning. En sann lettelse for oss begge tror jeg! Nå, noen få uker etter fødselen, virker brystene helt tomme og har ikke fått ut noe mer melk. Dømmer deg ikke - forstår det veldig godt! Lykke til med fødsel :) 

Anonymkode: 49fe2...d12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke amme pga medisiner jeg måtte bruke. Det var helt greit å gi flaske fra starten og de på sykehuset hjalp til med det de kunne.

En ting med å gi flaske istedenfor å amme er at mannen kan komme mer på banen fra starten av og kan derfor få et nærere forhold til babyen. Også lettere å få avlastning hvis en skulle trenge det.

Uansett amming eller flaske, så lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ammeproblemer med både nr 1 og nr 2 og hadde derfor bestemt meg for at jeg ikke ville amme nr 3. Etter fødselen spurte jordmor om jeg skulle amme og jeg svarte nei. Da skrev hun det i journalen slik at alle som var innom meg på barsel visste det allerede slik at jeg ikke trengte å bli spurt hver gang. VI begynte da med mme med en gang. På barsel viste de meg rommet hvor de har mme, flasker og slikt og sa jeg bare kunne forsyne meg når jeg ville. Det var aldri noen spørsmål eller mas om amming. Jeg fikk ikke tabletter for å stoppe melkeproduksjonen, men det var ikke noe problem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fu har historie med depresjon får du nok ikke tabletter. Jeg fikk fødselsdepresjon med første, pga ammingen. Ds jeg ble gravid med nummer to visste jeg at ammingen utgikk. Da hadde jeg ikke bare en men to som trengte en operativ mamma. Minsten hatte også melkeproteinallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Jeg har alltid begynt å amme, men vet du kan få tabletter på sykehuset som skal stoppe melkeproduksjon som du kan få hvis du gir beskjed om at du ikke har tenkt å amme. Barnet vil også da få erstatning på sykehuset, spør hva de bruker hvis baby tåler denne godt et det greit å fortsette med den når dere kommer hjem 😊

Hvis man ikke skal amme, er det ikke vanlig å pumpe melken å gi barnet? Hva er poenget med å ta piller for å stoppe melken og gi erstatning? Spør fordi jeg lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, minister-mio skrev:

Hvis man ikke skal amme, er det ikke vanlig å pumpe melken å gi barnet? Hva er poenget med å ta piller for å stoppe melken og gi erstatning? Spør fordi jeg lurer :)

Pumping er jo en heltidsjobb. 

Anonymkode: ce5d0...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pumping er jo en heltidsjobb. 

Anonymkode: ce5d0...75d

Men hvis man ikke har melk blir det jo ingen pumping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa fra i forkant at jeg ikke skulle amme og at jeg ikke ville ha noen diskusjon rundt dette. Jordmor forsikret seg om jeg var helt sikker på valget mitt da hun kom med tabletter som stopper melkeproduksjonen (Dostinex - engangsdose på 2 stk tbl. tas umiddelbart etter fødsel/keisersnitt). Jeg bekreftet at jeg ikke skulle amme og tok tablettene. Barnet fikk flaske allerede på sykehuset og melkeproduksjonen stoppet ganske raskt etterpå. Er du sikker kan du gjøre det på denne måten, men du må vite at valget ikke er reversibelt. Jeg hadde ingen videre diskusjoner rundt dette i etterkant (ville uansett vært meningsløst da valget og medisinene allerede var tatt). Lykke til!

Anonymkode: 316e6...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa fra i forkant, sto i de papirene.. ingen mas på sykehuset, alt var opp til meg, de kom med mme. Knøt noe rundt puppene så det gikk fort. 

Anonymkode: e4bf1...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle avdelinger som gir tabletter, pga bivirkninger, og det at det kan være like effektivt uten. Så hvorvidt tabletter er aktuelt eller ikke må du diskutere litt med stedet du skal føde på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med jm om det på forhånd, skrev «fødselsbrev/ammebrev» om hvorfor jeg ikke ønsket å amme. Ingen negative reaksjoner! Fikk tilbud om nan på barsel og tåteflaskene sto klare. Det er ditt valg og gjør det som er best for deg. Babyen får det helt fint med mme 😊

Anonymkode: a0555...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med jm om det på forhånd, skrev «fødselsbrev/ammebrev» om hvorfor jeg ikke ønsket å amme. Ingen negative reaksjoner! Fikk tilbud om nan på barsel og tåteflaskene sto klare. Det er ditt valg og gjør det som er best for deg. Babyen får det helt fint med mme 😊

Anonymkode: a0555...39f

Meg over 👆🏼 Jeg fikk én tablett på sykehuset og ferdig med det 👍🏼

Anonymkode: a0555...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...