Gå til innhold

Utstyr til nyfødt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal få mitt første barn om ikke så lenge og har kjøpt inn ting over de siste månedene. Er ikke helt i mål og ville gjerne hatt innspill på hva som trengs og hva mangler. 

Har kjøpt:

- Barnevogn, med vognpose og stelleveske (pluss regntrekk, koppholder og myggnett)

- Bilstol med adapter, pluss noe annet tilbehør (solskydd i bil, speil)

- Sprinkelseng, med madrass, dyne og litt nytt sengetøy, og babypledd er i boks. Noen få, små kosedyr har vi 

- Stellebord og stellematte + pluss frottehåndkle med hette og litt sånne ulike typer kluter

- Bæresele

- Har hentet noen babypakker og dermed fått en del bleier, både tørre og våte kluter, salver, badeoljer, smokker, flasker osv

- Klær til babyen har vi 

- Har kjøpt inn noen amme - behåer, ammeinnlegg og ammetopper til meg. 

Det jeg kommer på som vi mangler er badebalje og babynest. Noen som ser at vi glemt noe, rop ut ☺️

Anonymkode: 7e5fe...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, bleiebøtte skal noteres på to - do listen 👍🏻 Bilstol er i boks

Anonymkode: 7e5fe...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfødtinnlegg til badebalje er veldig kjekt å ha, temperturmåler (en som måler kroppstemp og en temp til å ha i vannet. Ikke nødvendig, men kjekt å ha. De små klarer ik regulere temp selv), bind til deg selv... Hmm... kanskje flasker og MME just in case du ikke får til ammingen, purelan

Hvis jeg var deg hadde jeg sovet med babyteppet i en stund før baby kommer sånn at teppet lukter deg, lukten av mor = trygghet. 

😊

Anonymkode: f33f3...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forresten også kjøpt bæresjal. Bæremeis er knotete i starten med en liten nyfødt. Bæresjal er veldig mye lettere og mer elastisk enn en bæremeis. Bæremeis er fint fra baby er ca 4-5 mnd (min erfaring)

Anonymkode: f33f3...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Hva slags bind? Fulgte med noen bind (vanlige) i en sånn babypakke. Men trenger kanskje flere ja, og større. Er nattbind tilstrekkelig eller finnes d noe annet på markedet som er mere passende? 😊 Nyfødtsete til badebalje notert

Anonymkode: 7e5fe...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt personlig hadde jeg kjøpt:

- Ammepute
- Svøpeteppe i ull
- Inotyol
- Bleier
- Stellematte, evt bare stelt på sengen

Ting jeg IKKE hadde kjøpt:
- Nyfødtsete til badebalje (bare hold babyen...?)
- Flasker/brystpumpe (med mindre du planlegger å bruke disse tingene)
- Stellebord (Stort og upraktisk møbel i min mening)

Anonymkode: f6a25...c76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker. Hva slags bind? Fulgte med noen bind (vanlige) i en sånn babypakke. Men trenger kanskje flere ja, og større. Er nattbind tilstrekkelig eller finnes d noe annet på markedet som er mere passende? 😊 Nyfødtsete til badebalje notert

Anonymkode: 7e5fe...156

Store bind, nattbind er Ok 👍🏻 Jeg blødde mye og lenge, nattbind funket bra.min hadde veldig mye snørr i starten, da var en busesuger handy. 

som en skriver over her så kan man bare holde babyen istedenfor å kjøpe nyfødtinnlegg. Men har badet min med og uten innlegg og det er definitivt lettere å bade en baby med nyfødtinnlegg. Et lite tips er å legge et håndhåndkle på nyfødtinnlegget i baljen, så blir det mer behagelig for baby. 

Hadde også kjøpt svøpeteppe til baby, evt så kan du se på YouTube å lære deg å svøpe baby m teppe. Nyfødte blir rolige av å få hender og ben samlet. 

Hadde også etterhvert kjøpt en fargerik og spennende babygym, vippestol, tripptrappstol med nyfødtsete.

får lyst på en til når jeg skriver her merker jeg. Du har mye å glede deg til, nyt svangerskapet. Kos deg😊

Anonymkode: f33f3...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Store bind, nattbind er Ok 👍🏻 Jeg blødde mye og lenge, nattbind funket bra.min hadde veldig mye snørr i starten, da var en busesuger handy. 

som en skriver over her så kan man bare holde babyen istedenfor å kjøpe nyfødtinnlegg. Men har badet min med og uten innlegg og det er definitivt lettere å bade en baby med nyfødtinnlegg. Et lite tips er å legge et håndhåndkle på nyfødtinnlegget i baljen, så blir det mer behagelig for baby. 

Hadde også kjøpt svøpeteppe til baby, evt så kan du se på YouTube å lære deg å svøpe baby m teppe. Nyfødte blir rolige av å få hender og ben samlet. 

Hadde også etterhvert kjøpt en fargerik og spennende babygym, vippestol, tripptrappstol med nyfødtsete.

får lyst på en til når jeg skriver her merker jeg. Du har mye å glede deg til, nyt svangerskapet. Kos deg😊

Anonymkode: f33f3...3af

Takk for gode ord og tips☺️ Går for nattbind og nyfødtsete

Anonymkode: 7e5fe...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, nå spammer jeg denne tråden her... men omslagsbodyer foretrakk vi til babyen vår. Mye lettere å kle på en baby med omslagsbody enn en du må tre over hodet på en baby som nærmest er helt slapp i nakken. Og hvis baby har uhell så er det mer praktisk å kle av med omslagsbodyer enn å dra en body med avføring over hodet på baby. 

❤️

Anonymkode: f33f3...3af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, nå spammer jeg denne tråden her... men omslagsbodyer foretrakk vi til babyen vår. Mye lettere å kle på en baby med omslagsbody enn en du må tre over hodet på en baby som nærmest er helt slapp i nakken. Og hvis baby har uhell så er det mer praktisk å kle av med omslagsbodyer enn å dra en body med avføring over hodet på baby. 

❤️

Anonymkode: f33f3...3af

Hehe! Takk for tips. Har en del bodies, men nå må jeg nesten sjekke om det er omlags eller ikke

Anonymkode: 7e5fe...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gulpelluter og helsetepper. Helsetepper er ikke vakre, men de kan kokvaskes ved gulp, oppkast eller bleielekkasje. Og er fine til sommer og vår for å hjelpe å regulere varmen litt. 

Purelan til brystvorter, kan også brukes som kuldekrem på babykinn fordi det ikke inneholder vannstoff. 

Bepathen er en god salve til såre rumper. 

Og en hårbørste til nyfødte. Å børste håret daglig kan hjelpe å motvirke melkeskurv i hodebunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, nå spammer jeg denne tråden her... men omslagsbodyer foretrakk vi til babyen vår. Mye lettere å kle på en baby med omslagsbody enn en du må tre over hodet på en baby som nærmest er helt slapp i nakken. Og hvis baby har uhell så er det mer praktisk å kle av med omslagsbodyer enn å dra en body med avføring over hodet på baby. 

❤️

Anonymkode: f33f3...3af

Babybodier er stort sett laget slik at de kan dras nedover, i stedet for over hodet😉 

Jeg elsker badekaret fra Stokke med nyfødtinnlegg. Ellers er det mye du også kan kjøpe brukt, vippestol, babygym, newbornsete til tripp trapp, osv.. 

Anonymkode: bb652...c2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæresjal og bæresele vile jeg ventet litt med. Ble aldri brukt her i huset. 

Tripptrapp med fullt nyfødtutstyr er ganske kostbart, men jeg aner jo ikke ditt budsjett... 😊

Det jeg kommer på i farta: babysaks til neglene, saueskinn til vogna, nesedråper (saltvann) og et par pakker ferdigblandet NAN. 

Anonymkode: e38c5...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleiebøtte er unødvendig, man tar ut bleiesøppla hver dag uansett. Vanlig søppelbøtte med lokk funger helt fint synes jeg. 

Caboo close ville jeg ikke vært foruten. 

Anonymkode: c50ab...181

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gulpekluter. Flere pakker bleier til baby og bind til deg selv. Ullbodyer og ullbukser og sokker til baby (flere skift). Ulltepper. Vaskekluter (foretrekker tørre engangs selv). Sjokkis og god mat i frysern til mor.

Anonymkode: a18f0...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil få like mange svar som det er mammaer her. Jeg ville ikke kjøpt det meste av det som er nevnt over. 

Vårt behov (i tillegg til det du har) var:

-inotylsalve (apotek) 

-tørrservietter

-gulpekluter

-elastisk bæresjal (eks caboo, som nevnt over). 

 

Vi har aldri brukt helseteppe, babysete til badekar, omslagsbodyer (mye styr med alle knappene) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, bleiebøtte skal noteres på to - do listen 👍🏻 Bilstol er i boks

Anonymkode: 7e5fe...156

Bleiebøtte er helt unødvendig og bare tull. Dyre refills er det og. Vi kastet den etter noen uker, det luktet dritt og vi endte opp med en lang juletrelenke med drittbleier. Kjøp en rull med hundebæsjeposer til 10kr, gjør bedre nytte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville forresten også kjøpt bæresjal. Bæremeis er knotete i starten med en liten nyfødt. Bæresjal er veldig mye lettere og mer elastisk enn en bæremeis. Bæremeis er fint fra baby er ca 4-5 mnd (min erfaring)

Anonymkode: f33f3...3af

Ingen har da vel snakket om å bruke bæremeis til en nyfødt? 😛 det er ikke engang fysisk mulig.

Anonymkode: 6bf7a...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...