Gå til innhold

Kona er i overgangsalderen, et mareritt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.12.2018 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk for forståelsen! 

TS

Anonymkode: 82cdb...707

Snakk med henne. Si at du forstår dette er vanskelig, og at dette også er vanskelig for deg. Lag noen regler. Evt gå til en terapeut sammen. 

Anonymkode: f4ade...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser alt dere skriver.

Kan noen forklare meg hvorfor sex og nærhet er et ikke -tema for henne oppi dette? 

Ts

Anonymkode: 82cdb...707

Tørr og sår skjede. Kroppen forandrer seg. Legger på seg. Dårlig selvtillit. Ingen som føler seg lekker når en plutselig får svetteanfall. Sliten pga dårlig søvn. Bekymringer pga endringer. 

Hormoner er for endel et helvete..... jeg blir lei meg, sover dårlig, bekymrer meg og depper når jeg er pms...... når mensen kommer pleier jeg å si til mannen "Nå er livet normalt igjen"....

Noen tåler ikke hormon behandling/prevensjon. Jeg blir selvmordsnær på hormon behandling. 

Anonymkode: f4ade...ff2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser alt dere skriver.

Kan noen forklare meg hvorfor sex og nærhet er et ikke -tema for henne oppi dette? 

Ts

Anonymkode: 82cdb...707

Det kan være flere årsaker til dette. For min del begynte det med fysiske endringer. Jeg ble bare ikke våt, selv om jeg hadde aldri så lyst. Noen vil da kanskje si «herre gud, hørt om glidemiddel, eller?», men det hjelper lite når slimhinnene i skjeden ikke bare blir tørre, men også tynnere og skjørere. Du kan pøse på med så mye glidemiddel du orker, men du bøir likevel sår, og det gjør fryktelig vondt. Sex med smerter er ikke fristende, det sier seg selv. Jeg tvang meg selv, for hans skyld, til å gjennomføre samleie et par ganger, og det var så vondt at tårene sprutet. For meg ble da lokal hormonbehandling løsningen. Dette er ikke nok for alle.

Andre årsaker kan være at de hormonelle endringene som naturlig følger med overgangsalder påvirker lysten, og/eller man føler seg gammel, oppbrukt, og dermed ikke attraktiv lenger. Livet som man kjente det er over. Klart noen blir deprimerte om de kjenner det sånn. Man har ikke lyst til å kle av seg og hive seg inn i hemningsløs elskov når man sliyer med ett eller flere av disse problemene som jeg har nevnt over her. Msn har nare lyst til å dekke seg til og gjemme seg bort. 

TS, det jeg tror er det beste du kan gjøre, er å forsøke å være nær, uten å hinte til sex/gi inntrykk av at du har forventninger om sex. Forsikre henne om at du elsker henne, at hun fortsatt er deilig for deg, og kvinnen i ditt liv uansett. La henne vite at du er lydhør for hennes vansker, at du forstår, og betingelsesløst ønsker å støtte og hjelpe henne. For det er jo hjelp å få. Si til henne at du ser at hun sliter, og at du ønsker at hun skal få hjelp så hun kan ha det bra med seg selv. Jeg sier ikke at du gjør det, men, uansett: ikke fokusér på sex, eller mangelen på sex. Det viktigste først: en felles forståelse for utfordringene, og hjelp som kan bedre hennes situasjon.

Anonymkode: 77e57...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...