Gå til innhold

Kona er i overgangsalderen, et mareritt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, snakker dere sammen om dette i det hele tatt, du og kona di?

Jeg er selv midt i overgangsalderen, og jeg kan forsikre deg om at det ikke er en dans på roser. Ikke alle blir like hardt rammet, og noen heldiggriser slipper unna plager. Selv har jeg vært plaget av hetetokter, humørsvingninger, søvnproblemer, og tørre, såre slimhinner, derav manglende sexlyst. Jeg kan plutselig bli totalt overmannet av vonde følelser som jeg ikke aner hvor kommer fra, og til og med kjenne at jeg ikke orker å leve mer.

I mitt tilfelle finnes det heldigvis en forståelsesfull mann. Vær den mannen. Dere trenger å snakke sammen om det som skjer, og hun må trygges på at hun fortsatt er kvinnen i ditt liv. Dette er ikke noe hun gjør med vilhe, og jeg kan love deg at den som har det aller vondest er henne.

Mange blir bedre med hormonbehandling, men en slik behandling innebærer helserisiko. Vi snakker blodpropp, kreft, osv. Ikke spesielt hyggelig å måtte forholde seg til. Jeg var selv helt fortvilet over tanken på å måtte bekymre meg for helserisiko for å greie å gjennomføre samleie med mannen min uten smerter fra helvete. For meg ble løsningen lokal behandling, dvs en stikkpille som føres inn i skjeden ti ganger i uka. Reseptfritt. Rimelig. Forsvinnende liten helserisiko. Og underlivet fungerer i det minste som før. Når det gjelder de andre symptomene, så forsvinner ikke de med lokal behandling, men for meg har de blitt mindre plagsomme, fordi følelsen av total håpløshet minsket betraktelig da vi kunne gjenoppta sex.

Spør meg gjerne hvis det er noe du lurer så, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Anonymkode: 77e57...8ca

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Marie90 skrev:

Unnskyld meg, men kan vi en eneste gang akseptere at kvinner kan være slitsomme partnere? Er det rart menn blir antifeminister med dette konstante gnålet om at det alltid er de som ikke strekker til?

Moren min var et helvete gjennom overgangsalderen. Det er ingen annen måte å si det på. Jeg er sikker på at det var verre for henne, men det var også ille for oss. Alle gjorde sitt, det hjalp ikke. Det var hormoner blandet med hennes litt turbulente natur, og hadde ingenting med mangel på omsorg å gjøre. 

Både menn og kvinner kan være slitsomme partnere. Jeg reagerer på at TS vurderer å gå fra kona si på grunn av overgangsplager. Hva skjedde med "i gode og onde dager?". Å prøve å finne en løsning for begge parter? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, snakker dere sammen om dette i det hele tatt, du og kona di?

Jeg er selv midt i overgangsalderen, og jeg kan forsikre deg om at det ikke er en dans på roser. Ikke alle blir like hardt rammet, og noen heldiggriser slipper unna plager. Selv har jeg vært plaget av hetetokter, humørsvingninger, søvnproblemer, og tørre, såre slimhinner, derav manglende sexlyst. Jeg kan plutselig bli totalt overmannet av vonde følelser som jeg ikke aner hvor kommer fra, og til og med kjenne at jeg ikke orker å leve mer.

I mitt tilfelle finnes det heldigvis en forståelsesfull mann. Vær den mannen. Dere trenger å snakke sammen om det som skjer, og hun må trygges på at hun fortsatt er kvinnen i ditt liv. Dette er ikke noe hun gjør med vilhe, og jeg kan love deg at den som har det aller vondest er henne.

Mange blir bedre med hormonbehandling, men en slik behandling innebærer helserisiko. Vi snakker blodpropp, kreft, osv. Ikke spesielt hyggelig å måtte forholde seg til. Jeg var selv helt fortvilet over tanken på å måtte bekymre meg for helserisiko for å greie å gjennomføre samleie med mannen min uten smerter fra helvete. For meg ble løsningen lokal behandling, dvs en stikkpille som føres inn i skjeden ti ganger i uka. Reseptfritt. Rimelig. Forsvinnende liten helserisiko. Og underlivet fungerer i det minste som før. Når det gjelder de andre symptomene, så forsvinner ikke de med lokal behandling, men for meg har de blitt mindre plagsomme, fordi følelsen av total håpløshet minsket betraktelig da vi kunne gjenoppta sex.

Spør meg gjerne hvis det er noe du lurer så, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Anonymkode: 77e57...8ca

To ganger i uka! Huff :ler:

Anonymkode: 77e57...8ca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kona er 55 og nylig kommet i overgangsalderen. Den siste måneden har hun vært et mareritt å bo med. Jeg klarer snart ikke mer.

Hun sover dårlig, er på dårlig humør, er sliten og slapp og ikke villig til noe hygge. 

Er det slik det blir fremover eller er det en fase? Dette kan jeg for lite om. Vil gjerne ha andre menns erfaring på dette. Jeg syns hun er mildt sagt lite grei... 

M,55

Anonymkode: 82cdb...707

55 år og kommet i overgangsalderen, nå, plutselig, med de plagene du nevner? 

Det er lovlig sent, usedvanlig sent. 

Kan det være at du som mann er kommet i mannens overgangsalder alternativt er blitt sensitivert eller en pest og en plage å være i hus med? 

Anonymkode: 17f6e...14d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det med dere som omtrent angriper Ts her, og bare feier bort det han skriver med at det er kvinnen som har det verst, som smiter og fortjener forståelsen? Skjerp dere for svingende. Ts har et problem, og selv om han er mann, så har han faktisk lov til å ha det! Hvis dere svarer menene deres som her, så skjønner jeg at det blir mange problemer og dritt leie menn.

Så heldigvis er det de som svarer seriøst også da. Det er slitsomt for kvinner sikkert, men det går jo over. Vet ikke hvor lenge det kan vare Ts, men vet at det kan være vanskelig for de rundt ja! Du får lese de som kommer med gode råd her, og om hvor lenge det kan vare. Kanskje greit å finne noe mer saklig i formasjon også? Snakk med henne og/eller lege el ? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalderen kan være fryktelig slitsomt både for kvinnen og de som lever rundt henne.

Ts, foreslå at hun skal starte med rødkløver. Det hjelper mange, ikke minst på hetetoktene. 

 

Anonymkode: 7752c...078

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

55 år og kommet i overgangsalderen, nå, plutselig, med de plagene du nevner? 

Det er lovlig sent, usedvanlig sent. 

Kan det være at du som mann er kommet i mannens overgangsalder alternativt er blitt sensitivert eller en pest og en plage å være i hus med? 

Anonymkode: 17f6e...14d

Jeg syns også det er sent. Hun sier det er overgangsalder. Har ikke tenkt på om det kan være noe annet? Er det ikke mulig at det er overgangsalderen når hun er 55? Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Syns forøvrig dere er ufine her. Jeg er ikke utro men innrømmer at dagene er tunge og at jeg av og til har lyst å gi opp. Skjønner det er en fase og noe naturlig hun må gjennom. Prøver støtte. Men hun er sur og sint og kritiserer meg for alt...😕

Anonymkode: 82cdb...707

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kona er 55 og nylig kommet i overgangsalderen. Den siste måneden har hun vært et mareritt å bo med. Jeg klarer snart ikke mer.

Hun sover dårlig, er på dårlig humør, er sliten og slapp og ikke villig til noe hygge. 

Er det slik det blir fremover eller er det en fase? Dette kan jeg for lite om. Vil gjerne ha andre menns erfaring på dette. Jeg syns hun er mildt sagt lite grei... 

M,55

Anonymkode: 82cdb...707

Jeg forstår at dette er slitsomt for deg.

Jeg tror du skal være klar over at innlegget ditt over har et voldsomt fokus på deg - og det er en av grunnene til at du får sånn kjeft her. Det står ingen steder at du har vondt av henne. Har du det?

Jeg foreslår at du prater med din egen lege. Det er hjelp å få - blant annet finnes det mye god støtte i hormontilskudd. Jeg selv har aldri kunnet ta dem da de forverret migrenen min, men så har jeg hatt svært moderate plager heldigvis (utenom noen vanvittige hetetokter).

Jeg kan ikke svare på hvor lenge det varer for det vet jeg ikke. Hetetoktene kan være varer resten av livet, men humørsvingningene tror jeg vil gi seg etter hvert. Hun bør selvsagt snakke med sin lege om dette.

Forøvrig:

Sitat

Menopausen inntrer vanligvis i 45 til 55 års alderen (gjennomsnitt 52 år). 

Kilde

55 år er altså innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må finne en balanse. Hun må få hjelp fra lege og andre for plagene, og samtidig skal det være levelig for deg. 

Anonymkode: a88ea...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så skal det godt gjøres om forhold og seksualliv noensinne blir i nærheten av det det var før overgangsalderen setter inn. Energi, lyst og humør blir oftest permanent svekket, og kona blir mer "kjerring", rett og slett.

Nå innser jeg jo at vi menn også mister noe etterhvert som vi forfaller med årene, men det skjer mere gradvis, og dermed er det ikke like tydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du spør om andre menns erfaring på et kvinneforum?

Anonymkode: a6c03...603

Mener du at menn heller ikke kan prat på kvinnedagen, og omvendt andre veien også eller? Siden du sitter fast i 1903?

Anonymkode: 241ca...413

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er vel at når menn kommer i overgangsalderen og mister energi, lyst og humør, går de ikke til legen eller helsekosten. 

Anonymkode: a88ea...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kona er 55 og nylig kommet i overgangsalderen. Den siste måneden har hun vært et mareritt å bo med. Jeg klarer snart ikke mer.

Hun sover dårlig, er på dårlig humør, er sliten og slapp og ikke villig til noe hygge. 

Er det slik det blir fremover eller er det en fase? Dette kan jeg for lite om. Vil gjerne ha andre menns erfaring på dette. Jeg syns hun er mildt sagt lite grei... 

M,55

Anonymkode: 82cdb...707

Det er individuelt. Det verste kan i beste fall være gjort på ett eller to år. Viktig å passe på kostholdet, være i bevegelse og stresse ned. 

Anonymkode: cdf06...c60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Era Vulgaris skrev:

Haff, stakkars mann :roll: Jeg kan love deg at det er hun som har det verst her. Overgangsalderen kan være fryktelig plagsom, og det blir i hvert fall ikke noe bedre av å ha en så lite forståelsesfull mann! Du syter og klager - kanskje det gjør humøret hennes dårlig. Har du tenkt på det? 

Hvor lenge overgangsplagene varer, er individuelt, men det finnes hjelp å få. Både hos lege og i form av kosttilskudd hos helsekostforretninger. 

Så han har skylden for hennes handlinger ? Skjønner ikke logikken din.

For å sette det på spissen:

Da blir heller ingen kvinner uten skyld under voldtekt. Da kan man si hun smilt, skjørtet var så kort, hun ba om det !

Og det holder ikke. Enhver er ansvarlig for egne handlinger, ikke andres!

Det er hun som må innse hun har et problem og må skjerpe seg.

Ikke rart mange menn i denne fasen forlater kona og finner seg yngre jenter.

Ser jo her inne de samme bitre kvinnene rakker ned på forhold med aldersforskjell, nettopp fordi mannen forlot de til fordel for en yngre. Da slipper de jo det tullet der, og å få skylden for konas humørsvingninger!

På tide kvinner tar ansvar for egne handlinger, mannens reaksjon eller mangel på sådan, er en konsekvens av kvinnens . Ikke motsatt!

Vet jeg provoserer med dette, det er også meningen. Sannheten ar provoserende.

 

Anonymkode: 87f95...de8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge varer dette da?

TS

Anonymkode: 82cdb...707

Det kan vare noen år. Men det er hjelp å få. Er problemene store kan hun snakke med legen, det er midler man kan ta for og dempe det verste.Når hormonene raser ned så er det ikke uvanlig og oppføre seg sånn, noen ser det ikke selv. Det kan tas blodprøver for og sjekke nivået av hormoner så kan man ta det derfra. Noen får store problemer i overgangsalderen andre ikke. 

Anonymkode: ea746...c8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kona er 55 og nylig kommet i overgangsalderen. Den siste måneden har hun vært et mareritt å bo med. Jeg klarer snart ikke mer.

Hun sover dårlig, er på dårlig humør, er sliten og slapp og ikke villig til noe hygge. 

Er det slik det blir fremover eller er det en fase? Dette kan jeg for lite om. Vil gjerne ha andre menns erfaring på dette. Jeg syns hun er mildt sagt lite grei... 

M,55

Anonymkode: 82cdb...707

Jeg forstår at du føler dette som ubehagelig, men jeg vil snu litt på det.

Jeg har det samme problemet med mannen min.  Ikke på grunn av overgangsalderen, men på grunn av søvnapne.

Han sover dårlig, har et elendig humør, er passiv og energiløs, og ikke villig til å være med på sosialt samvær eller hygge oss to i mellom.

Tenk på det du og jeg har skrevet.  Vi er i nøyaktig samme situasjon (bortsett fra at min situasjon har vart i to-tre år, og din har vart en måned)

Hvilket råd ville du gitt meg?  Og kan du følge samme råd selv?

 

Og for ordens skyld: jeg presset mannen min til legen, pushet på for utredning, støttet opp når behandlingen var ubehagelig, og vi har begynt å få det bedre nå.

Anonymkode: 818fb...fe0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært fint om tråden kunne holdes saklig, og være til reell hjelp for ts. Diskusjon som går ut over det ts og hans kone konkret sliter med kan vel tas annet sted?

Anonymkode: 77e57...8ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også det er sent. Hun sier det er overgangsalder. Har ikke tenkt på om det kan være noe annet? Er det ikke mulig at det er overgangsalderen når hun er 55? Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Syns forøvrig dere er ufine her. Jeg er ikke utro men innrømmer at dagene er tunge og at jeg av og til har lyst å gi opp. Skjønner det er en fase og noe naturlig hun må gjennom. Prøver støtte. Men hun er sur og sint og kritiserer meg for alt...😕

Anonymkode: 82cdb...707

Overgangsalderplager, slik du lister dem opp, kommer lenge før kvinnen er 55 år gammel. Så her har du nok bommet stygt. 

Anonymkode: 17f6e...14d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...