Gå til innhold

Arbeidsgiver tolererer ikke at jeg får barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Amantheia skrev:

No er ikkje TS gravid enno, så å melde seg inn i fagforening no vil absolutt vere lurt. Då har ho nokon i ryggen dersom ho skulle bli gravid om eit år eller to. At sjefen har sagt at han ikkje vil ho skal bli gravid er ikkje anna enn eit uttrykk for dårleg lederstil og bedritne haldningar, i alle fall ikkje slik situasjonen er for TS i dag. Det hadde vore noko anna om TS allereie var gravid, og sjefen hadde sagt at ho måtte sjå seg om etter ny jobb. 

Nei, men når ledelsen i forkant har fremstilt et såpass urokkelig premiss, så kan det bli tatt til inntekt for at konflikten allerede oppstod nå. Litt avhengig av personalreglementet trenger det ikke være slik at en konflikt må være oppfattet og uttalt av begge parter før den er et faktum. 

 

Anonymkode: 0e749...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men når ledelsen i forkant har fremstilt et såpass urokkelig premiss, så kan det bli tatt til inntekt for at konflikten allerede oppstod nå. Litt avhengig av personalreglementet trenger det ikke være slik at en konflikt må være oppfattet og uttalt av begge parter før den er et faktum. 

 

Anonymkode: 0e749...403

Men tvilar på at ei fagforening ikkje vil ta saka om TS melder seg inn no, og kontaktar dei når ho blir gravid, dersom sjefen held fast ved dei haldningane han har vist, og faktisk ber TS finne seg ein annan jobb. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva,hvorfor gidde? Hvorfor jobbe for en slik bedrift? Jo,dy kan lett bytte jobb.

Anonymkode: 2bccb...452

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville meldt meg inn i fagforening, tatt lydopptak i tilfelle jeg trengte det - og begynt å søke på andre jobber.

Anonymkode: b139c...b92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagforening er en mulighet. Hvis du som meg synes overraskelsesmomentet passer bedre må du få på plass opptak hvor dette uttales. Da kan du gå til sak selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Husholdning1 said:

Fagforening er en mulighet. Hvis du som meg synes overraskelsesmomentet passer bedre må du få på plass opptak hvor dette uttales. Da kan du gå til sak selv.

Det er ikke slik at arbeidsgiver nødvendigvis får vite om en ansatt er fagorganisert, om hun vil holde det skjult. . Og om hun fagorganiserer seg, er det lite arbgiver kan gjøre med det. Jeg ville tatt denne situasjonen som Ts er i som et kraftig tegn på at nå haster det å få en fagforening  i ryggen (melde seg inn om hun ikke er det). Og videre ligge lavt i terrenget, og gi inntrykk av at hvertfall ikke skal ha barn nå. Viktig å kunne dokumentere med lydopptak. Noter logg med dato, og hvem andre som kan ha hørt, hva som ble sagt. Ville ikke anbefalt å gå til sak alene, den økonomiske risiko med saksomkostninger er nerveødeleggende! Koster flesk med advokatsalær. Å være organisert er derimot en meget billig forsikring mot problemer i arbeidslivet!

Anonymkode: 6e27f...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at arbeidsgiver nødvendigvis får vite om en ansatt er fagorganisert, om hun vil holde det skjult. . Og om hun fagorganiserer seg, er det lite arbgiver kan gjøre med det. Jeg ville tatt denne situasjonen som Ts er i som et kraftig tegn på at nå haster det å få en fagforening  i ryggen (melde seg inn om hun ikke er det). Og videre ligge lavt i terrenget, og gi inntrykk av at hvertfall ikke skal ha barn nå. Viktig å kunne dokumentere med lydopptak. Noter logg med dato, og hvem andre som kan ha hørt, hva som ble sagt. Ville ikke anbefalt å gå til sak alene, den økonomiske risiko med saksomkostninger er nerveødeleggende! Koster flesk med advokatsalær. Å være organisert er derimot en meget billig forsikring mot problemer i arbeidslivet!

Anonymkode: 6e27f...9da

Å være organisert koster ikke rent lite det heller. Men denne situasjonen til TS tilsier at behovet nokså sikkert kan komme, og da er det greit å ha noen i ryggen. Dessuten har man som gravid sikkert andre ting å tenke på enn å føre en sivilsak selv.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i fagforening. 

Ta opp en eventuell graviditet i fremtiden med leder mens du har telefonen på lydopptak. Noter dato og tidspunkt for samtalen.

Bli gravid. 

Få beskjed om at du ikke har noen jobb å komme tilbake til etter permisjon. Be så om å få dette skriftlig, med skjellig begrunnelse. 

Motta oppsigelse med svada begrunnelse. 

Ta kontakt med fagforeningen, legg ved lydopptak. 

Få hjelp av fagforeningen til å gå til sak for ugyldig oppsigelse og brudd på likestillings-og diskrimineringsloven. 

Motta erstatning. 

Lev på denne mens du søker ny jobb.

 

Anonymkode: 08893...3ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som arbeidsgiver kommer til å faktisk gjøre, er å finne en annen årsak til at de må gå til oppsigelse (nedbemanning, klage på hennes jobbutførelse, være ute etter henne) De kan begynne å gjøre ting ubehagelig og være ekle, gi kjeft for filleting. Er dette over lang tid og systematisk er dette trakassering. Dokumenter alt. Prosessen kan bli en stor belastning psykisk for Ts! 

Når TS blir kalt inn til drøftingsmøte som er skrittet før oppsigelse, tar hun lydopptak. Hun sier ikke mer enn hun må. Får med seg en fra fagforening.

Mottar hun etterpå oppsigelse, blir det lett å vise at den er usaklig (sannsynligvis) og den reelle årsak er graviditet (når hun har lydopptak).

 

Anonymkode: 6e27f...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du får mange råd her inne som er aldeles korrekte, men: 

Orker du virkelig å være i en jobb der du har en åpen konflikt med sjefen?

Konflikter er ufattelig utmattende. Småbarnstiden er slitsom nok, og det blir ofte konflikter nok på hjemmebane. Å ha en konflikt på jobb i tillegg tror jeg velvære veldig ødeleggende. 

Det er jo ikke sånn at sjefen kommer til å like at du har fått barn, selv om han tar feil, selv om du har lydopptak, selv om en advokat rævkjører han. Han kommer fremdeles til å ønske deg dit pepperen gror, og det får du dessverre ikke endret på. 

Bytt jobb. 

Anonymkode: e7ad0...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som arbeidsgiver kommer til å faktisk gjøre, er å finne en annen årsak til at de må gå til oppsigelse (nedbemanning, klage på hennes jobbutførelse, være ute etter henne) De kan begynne å gjøre ting ubehagelig og være ekle, gi kjeft for filleting. Er dette over lang tid og systematisk er dette trakassering. Dokumenter alt. Prosessen kan bli en stor belastning psykisk for Ts! 

Når TS blir kalt inn til drøftingsmøte som er skrittet før oppsigelse, tar hun lydopptak. Hun sier ikke mer enn hun må. Får med seg en fra fagforening.

Mottar hun etterpå oppsigelse, blir det lett å vise at den er usaklig (sannsynligvis) og den reelle årsak er graviditet (når hun har lydopptak).

 

Anonymkode: 6e27f...9da

Ja, det er det jeg mener også. Selvfølgelig legger han ikke ved at årsaken til at jeg blir sagt opp er at jeg skal få barn. Han kommer til å finne andre grunner, selv om jeg vet jeg gjør jobben min slik jeg skal. Jeg har fått mye positive tilbakemeldinger fra kunder osv. Jeg har spurt ved et par anledninger om det er noe jeg gjør galt eller kan forbedre meg på. Da har jeg fått til svar at nei det er det ikke. 

Tenker at om en arbeidsgiver virkelig vil bli kvitt deg kan han like gjerne finne opp grunner? Det er jo bare ord mot ord? 

Det er ikke lett å bare bytte jobb som sagt, da det er et tett miljø i den bransjen jeg jobber i. Og hvis jeg går til sak vil jo bare andre arbeidsgivere se på meg som vanskelig og det er ikke lett å få jobb som dette sånn som det er nå heller når jeg ikke er gravid. 

Fysj, så bedriten situasjon å være i. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i fagforening. 

Ta opp en eventuell graviditet i fremtiden med leder mens du har telefonen på lydopptak. Noter dato og tidspunkt for samtalen.

Bli gravid. 

Få beskjed om at du ikke har noen jobb å komme tilbake til etter permisjon. Be så om å få dette skriftlig, med skjellig begrunnelse. 

Motta oppsigelse med svada begrunnelse. 

Ta kontakt med fagforeningen, legg ved lydopptak. 

Få hjelp av fagforeningen til å gå til sak for ugyldig oppsigelse og brudd på likestillings-og diskrimineringsloven. 

Motta erstatning. 

Lev på denne mens du søker ny jobb.

 

Anonymkode: 08893...3ac

En rettssak er en voldsom påkjenning. Vanskelig å forstå om man ikke har vært igjennom det selv. 

Vil absolutt ikke anbefale noen å kjøre dette løpet om de kan finne en annen utvei. 

Anonymkode: e7ad0...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Finn en fagforening og meld deg inn. Du kan velge å betale kontingenten selv fremfor å få trekk i lønn, og du trenger ikke fortelle at du er organisert til arbeidsgiver.

Gravide har meget sterkt rettsvern mot oppsigelse. Så hvis det begynnes en prosess med jalla grunner som peker mot hennes utførelse av jobben så er det ARBEIDSGIVER som har bevisbyrden. Dvs. spørsmålet om arbeidsreglement der saksprosess er beskrevet (ethvert grunnlag for advarsel er f.eks. i et slikt arbeidsreglement, da det ikke finnes i lov). Har man ikke før graviditeten påpekt slike forhold og ikke kan vise til personalsamtalereferat eller advarsler så har arbeidsgiver ingen sak. 

Nedskjæringer der kun den gravide må gå vil få samme behandling som påståtte klager på arbeidsutførelsen til den gravide.

MEN: Det er mange andre måter å gjøre det utrivelig for en nybakt mor. En av dem er å omfordele arbeidsoppgaver, forsinke lønnsvekst og alle mulige andre triks. Det kan være at arbeidsgiver ikke vinner på lang sikt, men på kort sikt blir dette et helvete.

Mitt råd vil derfor være: finn en annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg mener også. Selvfølgelig legger han ikke ved at årsaken til at jeg blir sagt opp er at jeg skal få barn. Han kommer til å finne andre grunner, selv om jeg vet jeg gjør jobben min slik jeg skal. Jeg har fått mye positive tilbakemeldinger fra kunder osv. Jeg har spurt ved et par anledninger om det er noe jeg gjør galt eller kan forbedre meg på. Da har jeg fått til svar at nei det er det ikke. 

Tenker at om en arbeidsgiver virkelig vil bli kvitt deg kan han like gjerne finne opp grunner? Det er jo bare ord mot ord? 

Det er ikke lett å bare bytte jobb som sagt, da det er et tett miljø i den bransjen jeg jobber i. Og hvis jeg går til sak vil jo bare andre arbeidsgivere se på meg som vanskelig og det er ikke lett å få jobb som dette sånn som det er nå heller når jeg ikke er gravid. 

Fysj, så bedriten situasjon å være i. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Jeg spør igjen: 

 

5 timer siden, O.G. skrev:

Men TS, hvordan ordla de seg da de gav deg ordre om å ikke få barn?`Og hvordan kom temaet graviditet på banen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg spør igjen: 

 

 

Jeg har ikke lyst til å gå videre inn på det da det er veldig lett å gjenkjenne meg hvis jeg skriver noe mer om akkurat det. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lyst til å gå videre inn på det da det er veldig lett å gjenkjenne meg hvis jeg skriver noe mer om akkurat det. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Men å sutre på kg istedenfor  å i det stille skaffe deg ny jobb kan du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, O.G. skrev:

Men å sutre på kg istedenfor  å i det stille skaffe deg ny jobb kan du?

Herregud, skjerp deg.

Anonymkode: cb64d...92a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg mener også. Selvfølgelig legger han ikke ved at årsaken til at jeg blir sagt opp er at jeg skal få barn. Han kommer til å finne andre grunner, selv om jeg vet jeg gjør jobben min slik jeg skal. Jeg har fått mye positive tilbakemeldinger fra kunder osv. Jeg har spurt ved et par anledninger om det er noe jeg gjør galt eller kan forbedre meg på. Da har jeg fått til svar at nei det er det ikke. 

Tenker at om en arbeidsgiver virkelig vil bli kvitt deg kan han like gjerne finne opp grunner? Det er jo bare ord mot ord? 

Det er ikke lett å bare bytte jobb som sagt, da det er et tett miljø i den bransjen jeg jobber i. Og hvis jeg går til sak vil jo bare andre arbeidsgivere se på meg som vanskelig og det er ikke lett å få jobb som dette sånn som det er nå heller når jeg ikke er gravid. 

Fysj, så bedriten situasjon å være i. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Da sørger du for å få opptak av dette også, så stiller du nok temmelig sterkt. 

Men om du har planer om å få barn en gang i fremtiden anbefaler jeg deg uansett å se deg rundt etter noe annet, like gjerne først som sist.  

Anonymkode: 78bb1...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...