Gå til innhold

Hund som plutselig bjeffer når jeg går. Ikke gjort det før. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to hunder. De er av ulik rase og krever litt forskjellig av turer og aktivisering. Går ofte med de begge, men hender at jeg går tur/trener med en og en for å tilpasse aktivitet. Jeg ser også det fungerer best. Det har gått fint å gå fra begge hundene. Jeg gir som regel en kong eller lignende så den andre har noe å gjøre på / avledning når vi går. 

Men den siste tiden så har den ene hunden begynt å bjeffe etter jeg har lukket døren. Hører også at den bjeffer når vi er gått noen meter unna huset også. Det er type voff-voff-voff. Ganske jevnt. Har forsøkt å først gå tur med han og forsøkt å gå med han sist for å se om en måte er bedre. Men han bjeffer fremdeles. Jeg er rolig når jeg går ut med andre hunden og duller ikke masse (helt likt som jeg gjorde før). 

Forstår ikke helt hva som har skjedd. Er det noen her som har råd? Har også forsøkt å trene på "hjemme alene" slik man gjør med valper. Låst meg ute med den andre hunden et minutt, økt på, tatt ut bosset osv. Den er alltid super happy når jeg kommer tilbake. Bjeffer ikke når jeg låser igjen, men når jeg har lukket døren og går ned trappen. 

Anonymkode: dcbe5...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hunden plutselig har endret adferd så er det vel ingen som er bedre orientert enn veterinæren dere går til...?

Anonymkode: 87139...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er den som bjeffer? Har det skjedd noen endringer i rutinene? 

Jeg ville startet med å filme når du går fra hunden. Gå et stykke unna huset slik at hunden ikke kan høre/lukte/se deg og se hva den gjør. Bjeffer den bare noen minutter før den roer seg og går og legger seg? Eller blir den stående og bjeffe og vandre uten å klare å roe seg selv når tiden går?

Hvis det er det førstnevnte så hadde jeg ikke gjort så mye med det. Da er det bare en liten protest før han roer seg. Men hvis det er sistnevnte så ville jeg gått helt tilbake til scratch på hjemme alene-treningen. Dvs at du ikke går fra ham så lenge at han begynner å bjeffe. Da kan du kanskje ikke starte med å være borte fra ham ett minutt, men med å gå inn og ut døren og ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...