Gå til innhold

Min far er utro mot min mor, hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv ingen fan av utroskap, jeg mener at man burde avslutte det man har før man åpner opp for noe nytt, men jeg hadde aldri trampet inn i noens privatliv på denne måten. Ofte glemmer vi at foreldre er bare mennesker de også. Når de har oppdratt oss til å ta de rette valgene, være ærlige og behandle de rundt oss godt, kan det være vanskelig for barna å se at foreldrene også har feil og mangler og ikke alltid lever opp til den standarden de satte for barna i oppveksten. Bare det å tenke på at egne foreldre trolig har et like rikt sexliv som du selv har, og at de trolig har både hatt sex og onanert gjennom hele din oppvekst, gjør at de fleste grøsser :)  Det å oppdage at en forelder er utro gjør at ideen om foreldre og familieidyll sprekker, og det kan oppleves som et svik mot hele familien og det forstår jeg godt. Samtidig så ville jeg nok funnet en måte å håndtere dette på som respekterte foreldrene dine som voksne mennesker.

 

Anonymkode: b12eb...8e2

en fornuftig AB, gitt. Mye smart å lese her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, SpankmeBitch said:

Nei, det er faktisk ikke alt som ligger i dine hender. Og enkelte ganger gjør man vondt verre. Man trenger ikke vite at det er bedre "å leve i en løgn," det holder med fundamental usikkerhet rundt flere av vurderingene.

Eg hadde klikka av å leva i ein så dysfunksjonell familie på sikt. Eg ser poenget ditt da.

Anonymkode: 9e9d7...45d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler enkelte her ikke helt forstår situasjonen... jeg har ikke gjort noe enda, jeg spørr om råd. Pekefingeren trenger ikke bli pekt mot meg, jeg har ikke gjort noe galt.

Når jeg satt på rommet mitt og var helt fra meg, så ja da kom det mange usaklige tanker som å kontakte damen. Denne ble selvfølgelig kastet bort, da dette var en hysterisk tanke som kom i affekt. Dette ble sagt for å understreke hvor mye dette går inn på meg og mine søsken som har grått mye over dette. Har ikke glemt at min mor og far er mennesker, jeg er utrolig glad i begge to. Og det er ingenting jeg heller vil enn at de skal være lykkelige sammen. Har ikke gått bak noen sin rygg ved å diskutere med mine søsken, som har samme far og mor som meg. Og de alle har opplevd lignende situasjoner med min far, og personen han skriver med.

Jeg har ikke innvandret noens privatliv, jeg så en samtale ved et uhell når jeg skulle hjelpe min far. Når du som barn ser en samtale fra din far som snakker om veldig upassende emner, og ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Er det normalt å snakke med de som står deg nær, altså mine søsken. Etter at jeg har fortalt hva jeg så, forteller alle at de også har opplevd lignende situasjoner med min far, men puslespill bitene falt ikke på plass før vi snakket sammen.

Samtalen vi hadde før var ikke ment som en moralpreken, dette ble nevnt i sammenheng med min eks som var utro. Her forklarte jeg hvordan MINE synspunkt på utroskap er, og hvordan JEG opplevde situasjonen da jeg gikk gjennom det. Deretter åpnet min far seg om hvilke problemer forhold kan få etter man har vært sammen en stund, og da sa jeg at jeg heller ville betalt for rådgiving enn å se mine foreldre skilles. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste følelsen jeg har hatt både da det holdt på og i ettertid er at jeg visste at mamma var utro og at pappa ikke visste det. Til forskjell fra denne saken så var jeg 16 år og mamma tvang meg til å ikke si noe. Likevel, jeg kunne så ønske at jeg sa noe, selv om pappa fikk vite det av andre venner.

Anonymkode: ba7ef...45f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket hvordan mange kan oppfordre deg til å holde tett og respektere din fars privatliv. Really?

Selvfølgelig må du gi beskjed til din mor hva du har oppdaget. Deretter tar du et skritt tilbake, og lar moren din bestemme hvordan hun vil håndtere denne informasjonen. 

Du har ikke gjort noe galt, og skal ikke gå rundt med denne byrden. Din mor har ikke gjort noe galt, og fortjener ikke å bli løyet til. For å holde tilbake slik informasjon er det samme som å lyve til henne.

Din far er fremdeles din far, og kan være en fantastisk person for alt jeg vet. Det kan være mange grunner til utroskap. Men det er et valg han har tatt, vel vitende om at det kan skade familien, såre din mor og han kan risikere å miste dere. Den risikoen er ofte en av de tingene som gjør det så spennende. 

Og se på det på denne måten; det kan være at det ikke har gått så veldig langt. Og om du sier noe nå er det mulighet for at dette er noe de kan jobbe seg gjennom, og kan være den brutale oppvåkningen faren din trenger for å forstå hva han er iferd med å risikere.

samtidig, om du ikke sier noe nå vil det kunne gå så langt at det aldri vil kunne fikses. Og din mor vil ikke bare finne ut at hennes mann har innledet et forhold med noen bak hennes rygg, men at hennes familie har visst og løyet i tillegg. Det vil kunne knuse henne.

Du må være sterk og si det til din mor. Og så la de håndtere dette seg imellom.

Lykke til. Og beklager at du må oppleve dette<3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faren har rett på privatliv - men ikke når det går ut på bekostning av hele familien. 

Det siste avsnittet ditt er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. Her er det snakk om en hel familie som går i stykker, fordi en idiot av en partner velger å skjule en tredjepart. 

Har man guts nok til å være utro, bør man jammen meg ha guts nok til å bli stilt til veggs og ta ansvar for sine handlinger. Det skal opp og fram i lyset. 

Anonymkode: 3e08a...800

Selvfølgelig har man rett på privatliv selvom det går utover andre.

Du har jo allerede bestemt deg, så da får du bare starte faenskapen da. Håper du angrer resten av livet. DU ødelegger familien din, ikke faren din.

Fy SKAM

Anonymkode: 9081e...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, jante skrev:

Føler enkelte her ikke helt forstår situasjonen... jeg har ikke gjort noe enda, jeg spørr om råd. Pekefingeren trenger ikke bli pekt mot meg, jeg har ikke gjort noe galt.

Når jeg satt på rommet mitt og var helt fra meg, så ja da kom det mange usaklige tanker som å kontakte damen. Denne ble selvfølgelig kastet bort, da dette var en hysterisk tanke som kom i affekt. Dette ble sagt for å understreke hvor mye dette går inn på meg og mine søsken som har grått mye over dette. Har ikke glemt at min mor og far er mennesker, jeg er utrolig glad i begge to. Og det er ingenting jeg heller vil enn at de skal være lykkelige sammen. Har ikke gått bak noen sin rygg ved å diskutere med mine søsken, som har samme far og mor som meg. Og de alle har opplevd lignende situasjoner med min far, og personen han skriver med.

Jeg har ikke innvandret noens privatliv, jeg så en samtale ved et uhell når jeg skulle hjelpe min far. Når du som barn ser en samtale fra din far som snakker om veldig upassende emner, og ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Er det normalt å snakke med de som står deg nær, altså mine søsken. Etter at jeg har fortalt hva jeg så, forteller alle at de også har opplevd lignende situasjoner med min far, men puslespill bitene falt ikke på plass før vi snakket sammen.

Samtalen vi hadde før var ikke ment som en moralpreken, dette ble nevnt i sammenheng med min eks som var utro. Her forklarte jeg hvordan MINE synspunkt på utroskap er, og hvordan JEG opplevde situasjonen da jeg gikk gjennom det. Deretter åpnet min far seg om hvilke problemer forhold kan få etter man har vært sammen en stund, og da sa jeg at jeg heller ville betalt for rådgiving enn å se mine foreldre skilles. 

 

Jeg mener at du burde ta den praten med faren din og få han til å si det. Utroskap er en veldig stygg ting å gjøre, både mot kona og ikke minst mot barna. Så jeg mener at når man er så egoistisk og tar en sånn avgjørelse, som man vet KAN falle tilbake (slik som i dette tilfellet) fortjener man å bli stilt til veggs for det man har gjort. Og ikke minst - moren din fortjener å vite hvilken mann hun er sammen med, sånn at hun selv kan få ta det valget om hun vil tilgi eller velge å dra å kanskje finne noen som faktisk behandler henne med den respekten hun fortjener. 

Det handler ikke om retten til privatliv i dette tilfellet i mine øyne, når du tar et så egoistisk valg som faktisk til og med sårer dine egne barn, er ikke lenger retten til privatliv noe som burde taes i betraktning.. Men det er min mening da. Sett deg selv i situasjonen TS, om du engang får en partner som bedriver utroskap bak din rygg, vil du ikke vite det?.. 

Stor klem til deg! ❤️ Veldig synd at du og søskene dine har blitt satt i en sånn situasjon:(

Anonymkode: 2689a...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har man rett på privatliv selvom det går utover andre.

Du har jo allerede bestemt deg, så da får du bare starte faenskapen da. Håper du angrer resten av livet. DU ødelegger familien din, ikke faren din.

Fy SKAM

Anonymkode: 9081e...f24

Du kan vel ikke mene det? Det er jo faren som har gjort noe så respektløst og stygt! Han ødela familien i det sekundet han startet med utroskap.

Anonymkode: 2689a...bb7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg sett mange eksempler på i min karriere. Ofte ei megge av ei kone og crazy unger omsom beskytter mor i tykt og tynt. Jeg forstår hvorfir menn som din far er utro. De lever et jævlig liv og litt kjeft fra eller til dpiller ingen rolle.

 

Han er en voksen mann. La han være i fred.

Anonymkode: eb808...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ofte i slike situasjoner kan de være lurt å prøve å snu på rollene for å se hvordan man selv hadde reagert.

Hva hadde du gjort om det hadde vært dine foreldre som mistenker at du er utro mot partneren din, de forteller det til de andre søsknene dine, mener du "skjuler" dine private sms fra foreldre og søsken, vurderer å kontakte den du er utro med (!), konfronterer deg om private sms og gir deg en moralpreken om utroskap? 

Ville du følt at dette har de full rett til å gjøre som dine foreldre selv om du er voksen? Eller ville du kanskje følt at de tråkket over grensene til ditt privatliv, at de ikke vet premissene for forholdet ditt med partneren din, at selv om du faktisk var utro bak din partners rygg - var det greit om pappa var den som ringte elskeren den din og fortalte at du var i et forhold, at foreldrene dine betalte for parterapi, at foreldrene dine presser deg til å fortelle det til partneren din? Er det pappas jobb å passe på at du lever etter hans moralske retningslinjer etter at du har blitt voksen?

Hva om det hadde vært en venninne som mistenkte at du var utro mot partneren din - hadde det vært ok om hun diskuterte det med de andre i vennegjengen, vurderte å kontakte den du evt var utro med og tilby seg å betale for parterapi?

Jeg er selv ingen fan av utroskap, jeg mener at man burde avslutte det man har før man åpner opp for noe nytt, men jeg hadde aldri trampet inn i noens privatliv på denne måten. Ofte glemmer vi at foreldre er bare mennesker de også. Når de har oppdratt oss til å ta de rette valgene, være ærlige og behandle de rundt oss godt, kan det være vanskelig for barna å se at foreldrene også har feil og mangler og ikke alltid lever opp til den standarden de satte for barna i oppveksten. Bare det å tenke på at egne foreldre trolig har et like rikt sexliv som du selv har, og at de trolig har både hatt sex og onanert gjennom hele din oppvekst, gjør at de fleste grøsser :)  Det å oppdage at en forelder er utro gjør at ideen om foreldre og familieidyll sprekker, og det kan oppleves som et svik mot hele familien og det forstår jeg godt. Samtidig så ville jeg nok funnet en måte å håndtere dette på som respekterte foreldrene dine som voksne mennesker.

 

Anonymkode: b12eb...8e2

En må se på situasjonen her. Har faren til Ts vist henne respekt ved å være så (bevisst) uforsiktig? Med det har han lagt en bør på skuldrene hennes og søsknene sine. Når han nå vet at han har gjort det, så må han ordne opp i det. Hvilke unger vil håndtere sånt uten å få det av skuldrene?

Er helt enig i at voksne må respekteres for sitt privatliv, men her har faren dummet seg ut, og respekt må gå begge veier. Det må jo føles veldig tungt at ungene går rundt og vet at moren blir bedratt. Heregud. Unger skal slippe å få med den viten og skyldfølelsen altså, uansett hvor gamle de er!

Jeg ville bedt faren din fortelle moren din Ts, ellers vil du gjøre det. Faren din nå vise mer respekt både for dere/Det og før moren deres. Det er jo ikke sånn at du bryr deg i deres voksenliv uten grunn her. Det er faren din som har dratt deg inn i det ved å ikke vise nok forsiktighet. Og det syns jeg er både trist og rart. Be han rydde opp du. 

Ps. Beklager skrivefeil i innlegget! Uff. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har man rett på privatliv selvom det går utover andre.

Du har jo allerede bestemt deg, så da får du bare starte faenskapen da. Håper du angrer resten av livet. DU ødelegger familien din, ikke faren din.

Fy SKAM

Anonymkode: 9081e...f24

Men det er jo faren som er utro. Tenkje du på same måte om det var mora som var utro og ikkje faren? Utroskap er ikkje ein filleting. Graset er grønast der man vatne.

Anonymkode: 9e9d7...45d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort ett av to. Den ene muligheten er at jeg hadde gitt det «vanlige» ultimatumet om at han skal fortelle, hvis ikke gjør du det. Den andre er at jeg hadde konfrontert min far, og sagt «Jeg forventer at dette opphører med en gang, og ser jeg noe til det igjen så vil mamma få vite det». Ikke fordi jeg tror han ville avsluttet det på bakgrunn av den trusselen, men for å sørge for å aldri involveres igjen. 

De som sier at det er hans egen sak og en sak mellom dine foreldre, og ikke dere barna har egentlig rett. Men om det er hans sak og bare hans sak så får han sørge for å holde det sånn, og det har han slett ikke gjort ved å gjøre det mulig for dere å se det helt åpenlyst. Han har pålagt dere et moralsk dilemma og evig dårlig samvittighet. Jeg mener at dere står fritt til å ta valg dere kan leve med, uavhengig av hva det valget måtte bli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil at familien blir ødelagt...?

Rett på privatliv? enig, derav respekterte jeg det første gangen fordi det er ikke alt jeg trenger å vite. Når det derimot står svart på hvit rett foran nesen på meg, er det vanskelig å skal holde på denne hemmeligheten å vite han driver utroskap mot min mor.
Rett til å lyge å være utro? uenig

Megge av ei kone og crazy unge? Ikke mye medmenneskelighet i kvinneguiden gitt... Voksne mennesker som snakker slik til en 19 åring, som bryr seg om familien og hennes søsken. 

Takk til de som faktisk kommer med råd og ikke bare spyr rundt seg med grusomheter. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, jante said:

Min feil at familien blir ødelagt...?

Rett på privatliv? enig, derav respekterte jeg det første gangen fordi det er ikke alt jeg trenger å vite. Når det derimot står svart på hvit rett foran nesen på meg, er det vanskelig å skal holde på denne hemmeligheten å vite han driver utroskap mot min mor.
Rett til å lyge å være utro? uenig

Megge av ei kone og crazy unge? Ikke mye medmenneskelighet i kvinneguiden gitt... Voksne mennesker som snakker slik til en 19 åring, som bryr seg om familien og hennes søsken. 

Takk til de som faktisk kommer med råd og ikke bare spyr rundt seg med grusomheter. 

Det kjem sikkert ein moderator snart, ikkje bry deg om han.

Stor klem ❤️

Anonymkode: 9e9d7...45d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hallo! Ts. tenker på moren og resten av familien. Faren er en dust, moren fortjener å vite. 

Ts. snakk med faren din. Han kan ikke holde på slik. 

Anonymkode: fff5a...6f2

Ok. TS presser sin far/forteller alt til sin mor.

Det blir skikkelig oppvask og skilsmisse. 

TS kan gå med rak rygg ,hun har gjort det moralsk riktige. En skilsmisse eller tre?? Pytt pytt.

Det blir bare tapere. Hva veit TS om hennes mor alltid har vært trofast? Kanskje hun er like ille, bare flinkere til å skjule. La dette bli mellom mor og far. Her kan du ikke vinne TS. Bare gjøre ting verre. Sitt stille. Noen ganger i livet må man bare puste med magen og se en annen veg.

Anonymkode: 19047...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok. TS presser sin far/forteller alt til sin mor.

Det blir skikkelig oppvask og skilsmisse. 

TS kan gå med rak rygg ,hun har gjort det moralsk riktige. En skilsmisse eller tre?? Pytt pytt.

Det blir bare tapere. Hva veit TS om hennes mor alltid har vært trofast? Kanskje hun er like ille, bare flinkere til å skjule. La dette bli mellom mor og far. Her kan du ikke vinne TS. Bare gjøre ting verre. Sitt stille. Noen ganger i livet må man bare puste med magen og se en annen veg.

Anonymkode: 19047...8ac

Eg synest du burde ta ein pause frå denna tråden. Vær så snill.
Du har gjort poenget ditt ganske klart, trenger ikkje gni det inn på fleire måtar.
 

Anonymkode: 9e9d7...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eg synest du burde ta ein pause frå denna tråden. Vær så snill.
Du har gjort poenget ditt ganske klart, trenger ikkje gni det inn på fleire måtar.
 

Anonymkode: 9e9d7...45d

Hvis du leser anonym koden vil du se det er mitt eneste innlegg (pluss dette)

Anonymkode: 19047...8ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jante skrev:

Min feil at familien blir ødelagt...?

Rett på privatliv? enig, derav respekterte jeg det første gangen fordi det er ikke alt jeg trenger å vite. Når det derimot står svart på hvit rett foran nesen på meg, er det vanskelig å skal holde på denne hemmeligheten å vite han driver utroskap mot min mor.
Rett til å lyge å være utro? uenig

Megge av ei kone og crazy unge? Ikke mye medmenneskelighet i kvinneguiden gitt... Voksne mennesker som snakker slik til en 19 åring, som bryr seg om familien og hennes søsken. 

Takk til de som faktisk kommer med råd og ikke bare spyr rundt seg med grusomheter. 

Det var ikke vondt ment for jeg kjenner dere ikke. Poenget er at jeg har sett nok av de eksemplene jeg nevner. Jeg tror du bør se på familien som helhet og ikke bare på din far. Selv om jeg i utgangspunktet mener dette er en sak mellom goreldrene dine...

Anonymkode: eb808...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jante skrev:

Min feil at familien blir ødelagt...?

Rett på privatliv? enig, derav respekterte jeg det første gangen fordi det er ikke alt jeg trenger å vite. Når det derimot står svart på hvit rett foran nesen på meg, er det vanskelig å skal holde på denne hemmeligheten å vite han driver utroskap mot min mor.
Rett til å lyge å være utro? uenig

Megge av ei kone og crazy unge? Ikke mye medmenneskelighet i kvinneguiden gitt... Voksne mennesker som snakker slik til en 19 åring, som bryr seg om familien og hennes søsken. 

Takk til de som faktisk kommer med råd og ikke bare spyr rundt seg med grusomheter. 

Grusomheter? At andre har en annen oppfatning enn deg. Du ber om råd i HI, og får også råd som ikke er i tråd med din opprinnelige oppfatning. Det er fullstendig lov å være en utro løgner. For alt du vet kan mora di ha helt koll på dette, og at de begge syns det er kleint at du tar det opp med dem. 

Siden du er 19 år regner jeg med at du fortsatt lever i svarthvittverden og at du heller ikke forstår konsekvensene av det du kommer til å gjøre. Den eneste som kommer til å føle seg bra (i 5 minutter) etterpå, er deg. 

Det er like stygt å dele privat informasjon. Tenk deg om, og dropp det! Du kan dessuten ta helt feil.

Anonymkode: 9081e...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kalle meg for gal og min mor en megge, vil jeg si er grusomheter når man er fortvilt og ber om råd. Er åpen for alle innspill, så lenge vi holder oss unna å kalle folk for navn og nedlatende tone. Konstruktiv kritikk gjør meg ingenting, jeg laget tråden for innspill. 

Ja jeg kan ta feil, kanskje de aldri har møttes, og det aldri har vært fysisk. Men det jeg vet for sikkert er at de sender bilder av kroppene sine til hverandre, og at han skrev ting som jeg nevnte tidligere til noen som ikke er min mor. 

Dette handler ikke om at jeg skal føle meg bra, så nå er det du som ser veldig svart eller hvitt på sitasjonen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...