Gå til innhold

Hvor gammel var du da du fødte, og fikk du skader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Giggi skrev:

Hadde kramper i bekkenet i 8 sammenhengende timer under fødsel og ble helt lam på venstre side fra hofta og ned, delvis lammelse på høyre side. Ungen satt fast med skulderen og det stod en person på symfysen for å klemme den inn så ungen kom ut. Er nerveskader grunnet revning innover med brennende smerter fra hoftene og ned i bena. Er delvis trent opp igjen men blir aldri helt bra. Er vel en eller to timer i løpet av dagen jeg ikke har smerter og ble delvis ufør. Sliter med utmattelse, hjernetåke og annet som følger av langvarig smerte. 

Ungen er heldigvis helt frisk, men det stod om sekunder på at h*n hjerneskade eller død pga surstoffmangel. 

Takk for at du delte. Det høres fælt ut. Har du fått god oppfølging og hvordan lever du med det i dag? Jeg har selv fødselskader, ikke så store som deg, men nok til at jeg påvirkes kraftig i hverdagen. Sender gode tanker din vei. ❤

Anonymkode: f94aa...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første fødsel var jeg 25, fikk ruptur grad 4 og måtte opereres. Helt fin nå, men var veldig dårlig etterpå og det tok over et halvt år før sex ikke gjorde vondt. 

Fødsel nummer to var jeg 28 og fikk to sting. Fødsel tre var jeg 30, ungen ploppa ut på 3 pressrier og ingen sting. 

Men vet ikke om det har så mye å si i forhold til alder, jeg var jo nokså ung alle tre gangene. Og første gang fikk jeg stjernekikker som satt bom fast. Det har jo ikke skjedd de andre gangene. 

Det er jo viktig å tenke at statistikk kun viser en tendens. Det er også mange andre ting som har innvirkning på resultatet. Feks. overvekt og hvilken fysisk form du er i. 

Anonymkode: e0873...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 35 under fødsel. Pga lite progresjon i fødsel (14 timer aktiv fødsel) og at baby reagerte dårlig på riestimuleringen samt at fostervannet var misfarget, ble det foretatt klipping og deretter tang og vakuum.  Jeg fikk også rift i livmorhalsen pga tanga, så jeg mistet en del blod. Heldigvis var legen kjapt på saken og fikk stoppet blødningen slik at jeg slapp å måtte opereres i narkose. Jeg aner ikke hvor mange sting som ble sydd, verken innvendig eller der de klippet. Ett av stingene revnet i tiden etter fødsel, slik at jeg ser ikke like "vakker" ut nedentil som opprinnelig, men jeg føler jeg har vært kjempeheldig og er ikke noe plaget i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 29 ved siste fødsel, 35 ved andre. Ble klippet pga tangforløsning ved første fødsel, og måtte sy en del sting etterpå. Kjente ikke klippet og lite av syingen, tror jeg fikk bedøvelse, hvertfall ved syingen. Hadde forferdelig vondt i klippet etterpå, og det sies det er mer krevende å hele et klipp enn en rift. Viste seg at jeg hadde fått infeksjon i et sting og at det tydeligvis er grenser for hvor vondt det er normalt å ha det. Men da det ble oppdaget var det enkelt å behandle. Ingen plager i ettertid, kan så vidt kjenne det. 

Jeg var litt bekymret for ny revning i arret ved neste fødsel, men måtte bare så vidt sy et lite sting ved hver av de neste fødslene, selv om babyene var 4,5 kg med store hoder og brede skuldre. Siste kom også ganske fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg var ikke spesielt gammel noen av gangene men:Første gang var jeg 22. Ble helt ødelagt og måtte opereres i etterkant. Ble helt fin etterpå da. De to andre gangene var jeg 25 og 30. Ingen problemer da 😊 så her ble det ihvertfall mindre skader etterhvert som jeg ble eldre! Barna ble større og større for hver gang også 

Anonymkode: 4fa1b...914

Samme her👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29. Måtte klippes og mistet 2 liter blod. Klarte ikke gå på to måneder. Aldri igjen.

Anonymkode: b144a...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var 28 første gang og 31 andre gang. Ingen skader, Men ble klippet begge ganger etter eget ønske. Syntes det føltes tryggere. 

Anonymkode: bb105...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 år første gang, og etter en drøm av et ukomplisert svangerskap ble det hastekeisersnitt pga noe så idiotisk som uoppdaget seteleie. 32 år andre gang og planlagt ks.

Anonymkode: fb366...d87

Ja nei, så lenge staten slipper en ekstra ul senere i svangerskapet for å sjekke leie til baby, så må vi nødvendigvis oppleve noen slike tilfeller.. 

Anonymkode: e0a4a...638

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjente dere at dere ble klipt? Fikk dere bedøvelse før dere ble sydd ? 

Anonymkode: 71fa4...511

Kjente ikke noe til verken klippingen eller syingen. Hadde epidural som ble skrudd opp igjen når det skulle syes. I forkant av klippet ble det satt bedøvelse med sprøyte(r) - kjente ikke noe så vet ikke om det var en eller flere.

Tok smertestillende de to første kveldene før jeg skulle sove, hadde ikke behov for noe smertelindring utover det. Kjente så klart såret, men det var mer ubehag enn vondt.

Anonymkode: eb390...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år fantastisk fødsel på 4 timer, presset i 20 min. Kun et pyntesting og vært helt uproblematisk i etterkant. 

Jeg tror alder har mye å si men tror at jo eldre en er jo mer viktig er det å spesielt trene, gjerne gravid yoga, akupunktur for avslapping og for å få en god utdrivelsesfase. Har nok mye å si på den fysiske formen i forkant av en fødsel. 

Lykke til! 

Anonymkode: 6e266...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS med første, da var jeg 21 og alt gikk strålende med snitt og arr i ettertid.

25 år ved fødsel av barn nr. 2, han var 4215g, 38cm rundt hodet og kom ut med arma ved hodet ("supermann"). Sydde noen få sting, men merka ikke noe til verken revning eller sying. Ingen plager verken umiddelbart etter fødsel eller senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 18 år.. Hadde en lang fødsel.. Bare pressriene varte i 5 timer.. Utn å få presse.. Å når jeg først skulle presse og føde, revnet jeg skikkelig. Ble bra igjen nedentil etter noen uker, men måtte ha sterke smertestillende for og i det heletatt klare å gå på wc😞 Så når det gjelder revning i hytt og pine, tror jeg ikke alder har noe å si!😂😂 

Venter forrestn mitt andre barn nå, i alder av 29.. Å gruer sinnsykt til fødsel😱 Livredd for at jeg skal ha pressrier lenge og for å revne🙈 Heldivis, vet man ikke på forhånd hvordan det går😂👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 år. Gav opp sex i all tid etterpå og tenker det blir utlagt tarm etterhvert. Har heldigvis ikke så mye daglige smerter. Ser det er flere i tråden her som har fått skader. Trodde ikke det var så vanlig.

Anonymkode: 4fa00...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30 år. Gav opp sex i all tid etterpå og tenker det blir utlagt tarm etterhvert. Har heldigvis ikke så mye daglige smerter. Ser det er flere i tråden her som har fått skader. Trodde ikke det var så vanlig.

Anonymkode: 4fa00...443

Det er jo heller ikke så vanlig. Se feks i medisinsk fødselsregister. Men selvfølgelig svært uheldig for de som rammes. 

Anonymkode: e453a...a85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du delte. Det høres fælt ut. Har du fått god oppfølging og hvordan lever du med det i dag? Jeg har selv fødselskader, ikke så store som deg, men nok til at jeg påvirkes kraftig i hverdagen. Sender gode tanker din vei. ❤

Anonymkode: f94aa...913

Er avhengig av rullestol og sliter med utmattelse så livet er annerledes enn det skulle vært. Det betyr ikke at livet er ødelagt  bare annerledes.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke så vanlig. Se feks i medisinsk fødselsregister. Men selvfølgelig svært uheldig for de som rammes. 

Anonymkode: e453a...a85

Jeg tror mye ikke kommer med i disse registrene. Mine skader ble oppdaget før flere år etter selv om jeg fortalte at noe ikke var som det skulle, og jeg har hørt flere lignende historier som min.

Anonymkode: f94aa...913

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 27. Fikk totalruptur og måtte hasteopereres. Alt gikk galt i den fødselen, til tross for at jordmors gnålte om at naturlig fødsel var det beste.. 

Anonymkode: fecec...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel: 20 år. Ble klippet og sydd. Barnet ble tatt med tang fordi han var så stor og sto fast i kanalen, derfor ble jeg klippet ganske mye. Ingen plager i ettertid.

Andre fødsel: 25 år.Ingen klipp eller sting. Null plager i ettertid. Like stort barn som også sto fast, men med litt "dytting" fra jordmor gikk det greit. Følte meg helt topp, og husker jeg tenkte at jeg gjerne kunne født igjen dagen etter :)

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 19 år. Revnet til og med sfinxter muskelen, sydde i 2 timer etter fødsel. Trengte ikke operere. Heldigvis ingen plager i ettertid, mange år siden jeg fødte. 

Anonymkode: 59610...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...