Gå til innhold

Hvor gammel var du da du fødte, og fikk du skader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er av den ''eldre garde'' som skal føde mitt første barn. Jeg er ganske sent ute i forhold til vennegjengen. Jeg får stadig høre at aaaalle eldre mødre som føder får stooore irreversible skader, revner herfra til månen og blir aldri bra. Satt på spissen. Får alltid høre at kvinner er ment å føde når de er 25, og det er det kroppen er laget for. 

Jeg vet jo at det er en forskningsteoretisk fordel å være ung, men så ille som dette kan det da umulig være. Kjører derfor en liten spørreundersøkelse her 😄 

Hvor gammel var du da du fødte, og revnet du? Mye? Ble du bra igjen? 😄 

Anonymkode: 5acb6...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså jeg var ikke spesielt gammel noen av gangene men:Første gang var jeg 22. Ble helt ødelagt og måtte opereres i etterkant. Ble helt fin etterpå da. De to andre gangene var jeg 25 og 30. Ingen problemer da 😊 så her ble det ihvertfall mindre skader etterhvert som jeg ble eldre! Barna ble større og større for hver gang også 

Anonymkode: 4fa1b...914

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28. Smårifter og klipp (pga tang). Gikk helt fint. Ingen senskader. 

Endret av Frostrose
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 og 22. Bare pyntesting. 

Men det har vært en del stress og mye folk rett etter fødselen begge ganger grunnet store blødninger og problemer med å få ut morkaken. 

Anonymkode: b970e...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 år da jeg fødte. 

Hadde det knirkefritt fysisk i svangerskap bortsett fra litt høy BT som ikke eskalerte i noe preeklampsi overhodet. 

Likevel ble jeg satt rett på akutten midt i fødselen (oksygenmangel), og fikk haste keisersnitt. Alt kan skje! Men ikke bli skuffet  hvis det blir keisersnitt. Jeg kjenner til flere tilfeller av keiser snitt når mor er i 34-44 år. 

Anonymkode: 592ba...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 og 34 år. Revnet en grad 2B første fødsel. Helt uproblematisk og absolutt ingen plager i etterkant. Kun et pyntesting ved andre fødsel. Veldig mange er unødvendig redde for revning, totalrupturer og alvorlige rifter har heldigvis blitt sjeldnere pga jordmødre er flinkere til å støtte hodet og tøye vevet når barnet skal ut. Selv de med alvorlige rifter blir stort sett helt bra igjen ved operasjon og hjelp. Det er forøvrig svært liten sammenheng mellom alder og alvorlige rifter. 

Anonymkode: e453a...a85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 og 35.
Første klippet de tilsvarende to sting (ingen problemer).
Andre var det litt mer dramatikk pga bl.a. stort barn m/stort hode (fremfall av blære og revnet litt på 3 steder -eller ok).

Blødningeperioden var rundt 2uker begge ganger og menstruasjonen kom etter ca 10-12uker begge ganger til tross for amming.

Anonymkode: ebc3b...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du regner som gammelt, men jeg er 32 og fikk første nå,ingen skader. Ble klippet pga rask fødsel men det grodde veldig fort. Blødde bare en ukes tid etter  fødselen og gikk tilbake til vekt før fødselen etter to uker. Har tre venninner på samme alder som har født i år, ingen skader hos de heller og de ser veldig bra ut :) Trenger ikke være 25 år for å få en problemfri fødsel i hvertfall. 

Anonymkode: 37673...902

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 22 og musklene revnet helt av slik at det ikke var mulig å trene opp. Ble vid som ei låvedør. Hadde heldigvis god forsikring.

Anonymkode: 5d7a2...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 år med første, ble klippet på grunn av ingen hjerterytme på baby. Ble bra igjen etter 7-8 uker. 

25 år med nr to, revnet bittelitt. Ble fort bra. 

Anonymkode: 0f737...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hørt dette av min søster. 

Hun fødte første gang da hun var 17 og andre gang da hun var 30. Og hun sa at selv om barn nummer to var mindre, var 2. ganger mye verre enn første. Og revnet mye mer, og det tok lengere tid før hun kom over fødselen og hun er mer sliten enn da hun var tenåring. 

Anonymkode: 6d849...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 20. Revnet ingenting utvendig. Men fant i ettertid ut at muskel var revet av fra symfysen(skjer med ca 20%) og har en del andre skader. Det er nok mye mer enn alder som avgjør selv om sjansen er litt forhøyet om man er opp i årene.

Anonymkode: f94aa...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23. Fikk dyp vaginalrift. Måtte få inn en lehe for jm trodde jeg revnet helt gjennom. Gjorde ikke det. 

Var fin to dager etterpå :)

klødde litt i stingene, og har et tydelig arr der nede. Pluss at jeg ikke ble så fint sydd, så har to hudfolder som er plagsomme ved sex, men disse kan enkelt fjernes. Jeg bare gidder ikke, fordi de tross alt kun er plagsomme ved første penetrering. Det er jo ingen som skal stirre meg inn i underlivet uansett.. 

Anonymkode: e0a4a...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var 22 og musklene revnet helt av slik at det ikke var mulig å trene opp. Ble vid som ei låvedør. Hadde heldigvis god forsikring.

Anonymkode: 5d7a2...795

Hva slags diagnoser fikk du? Og hva operasjon? Og er det bra i dag? 15 år siden min fødsel og jeg har store plager relatert til at jeg er vid åpen.

Anonymkode: f94aa...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 første gang, 35 andre gang. Ingen skader. Men nå fødte jeg på Ullevål, der de praktiserer det finske grepet (streke åpningen og «massere» babyhode ut), og har lavest statistikk på revning i landet. Tror det har mer å si enn alder, altså. Babyene mine var født 2,6 kilo og 3,8 kilo, tror det har også noe å si. :) 

Anonymkode: 5cb3e...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 og ingen skader. Fikk er klipp og det har grodd pent og det synes ikke en gang. 

Anonymkode: 40551...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...