Gå til innhold

Er det greit for deg å a studenter med på fødselen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jordmorstudenter, som er mest aktuelt her, eller andre grener innen helse?

Anonymkode: dc75b...4a4

De snakket om det på føden da jeg fødte før 3 uker siden, så antar jordmorstudenter 

Anonymkode: b150e...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Brunello said:

«Alle» fødsler er ulike og har ulik gang. Det bør være opp til helsepersonellet å vurdere hvilke fødsler de mener studentene skal følge. I og med at det er fritt sykehusvalg, får heller de som ikke ønsker studenter velge sykehus som ikke har så mye opplæring.

I teorien er jeg enig med deg, men iom at de mest kompliserte tilfellene ofte sendes til undervisningssykehus får ikke de valgt det bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde student inne ved fødsel nr to og hun slarvet om fødselen min til alle! Fikk sjokk da jeg snakket med noen og de hadde hørt at hun studenten sa at min fødsel var så lett 😕 Jeg ble heller ikke informert om at hun skulle inn på fødestuen. Jeg bare hørte i det fjerne at noen ropte. : Skynde deg å komme nå, nå er det fødsel på gang her, så ble hun studenten dratt med inn. Jeg lå i smertehelvete og klarte ikke å si ifra engang om at jeg ikke ville det. Ikke spurte de heller!

Endret av Mysticgirl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Jeg hadde student inne ved fødsel nr to og hun slarvet om fødselen min til alle! Fikk sjokk da jeg snakket med noen og de hadde hørt at hun studenten sa at min fødsel var så lett 😕 Jeg ble heller ikke informert om at hun skulle inn på fødestuen. Jeg bare hørte i det fjerne at noen ropte. : Skynde deg å komme nå, nå er det fødsel på gang her, så ble hun studenten dratt med inn. Jeg lå i smertehelvete og klarte ikke å si ifra engang om at jeg ikke ville det. Ikke spurte de heller!

Alle som i alle på avdelingen, eller alle som i hele bygda/byen?? Hvis sistnevnte håper jeg du meldte fra, studenter har akkurat samme taushetsplikten som ferdig utdannet helsepersonell 😮 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, boblevann skrev:

Alle som i alle på avdelingen, eller alle som i hele bygda/byen?? Hvis sistnevnte håper jeg du meldte fra, studenter har akkurat samme taushetsplikten som ferdig utdannet helsepersonell 😮 

I bygda dessverre. Fikk sjokk da noen fortalte meg detaljer fra fødselen min. Angrer på at jeg ikke gikk videre med det, var ung og dum den gangen 😞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mysticgirl skrev:

I bygda dessverre. Fikk sjokk da noen fortalte meg detaljer fra fødselen min. Angrer på at jeg ikke gikk videre med det, var ung og dum den gangen 😞

Jeg beklager på vegne av alle helsestudenter altså 😲 Det skal selvfølgelig ikke skje... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. De kan øve seg på folk som har født barn tidligere og er mer komfotable i situasjonen. Ikke meg som skal føde for første gang og er så nervøs at jeg holder på å kaste opp av tanken 

Anonymkode: a709a...c90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, boblevann skrev:

Jeg beklager på vegne av alle helsestudenter altså 😲 Det skal selvfølgelig ikke skje... 

Nei det skal jo ikke det, men det skjer dessverre . 😟

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa nei, men på neste skift kom det en student med jordmora uansett, så jeg gadd ikke si noe.

Men fy flate, jeg er så glad jeg er for hun var med. Jordmora var ikke at det kjekke slaget, veldig seriøs, pratet lite og veldig "care" studenten derimot var en engel sendt fra himmelen. Hun ble til og med videre etter skiftet var over, da det nærmet seg fødsel. Hun gikk desverre glipp av den, mini kom ca 30 min etter hun gikk hjem :) 

Jeg så for meg at student=veldig ung person. Men nei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rosa Sitron skrev:

I teorien er jeg enig med deg, men iom at de mest kompliserte tilfellene ofte sendes til undervisningssykehus får ikke de valgt det bort.

Og da er det jo spesielt viktig at studentene får øvd. Litt kjipt å få beskjed om at det blir setefødsel, noe legen aldri har vært med på før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik kommer det aldri til å bli og hvorfor pasienten skal få gi sitt samtykke er det gjort noen vurderinger bak. 

Anonymkode: c52e0...d8c

Jeg selv har 2 sykehus å velge imellom men ikke alle er like heldige. Ikke alle bor slik at de har et flust av sykehus å velge imellom, så håper aldri det blir slik den andre brukeren snakker om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Brunello said:

Og da er det jo spesielt viktig at studentene får øvd. Litt kjipt å få beskjed om at det blir setefødsel, noe legen aldri har vært med på før.

Selvfølgelig. Nå var det ikke setefødseel jeg tenkte på, men mer kroniske/alvorlige ting som hjerteproblemer hos mor eller andre ting som gjør at det bare er 1-5 sykehus som tar deg inn. Da kan man jo ikke velge et sted uten undervisning. Kjedelig om du må ha student der om du allerede er langt nede.

Selv hadde jeg student og er glad for det, men skjønner at ikke alle er like komfortabel med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

2 timer siden, Mysticgirl skrev:

Jeg hadde student inne ved fødsel nr to og hun slarvet om fødselen min til alle! Fikk sjokk da jeg snakket med noen og de hadde hørt at hun studenten sa at min fødsel var så lett 😕 Jeg ble heller ikke informert om at hun skulle inn på fødestuen. Jeg bare hørte i det fjerne at noen ropte. : Skynde deg å komme nå, nå er det fødsel på gang her, så ble hun studenten dratt med inn. Jeg lå i smertehelvete og klarte ikke å si ifra engang om at jeg ikke ville det. Ikke spurte de heller!

Som ei annen skrev, beklager på vegne av dette mennesket :( Jeg har vært student selv og blir så SINT av å høre om at både studenter og andre helsepersonell overkjører pasienter.... Jeg delte aldri detaljer fra min praksis med den private omgangskretsen, og ikke detaljer som er igjenkjennbare men overfladiske eksempler til diskusjon i undervisning (vi har taushetsplikt også på skolen). Synd du var i en situasjon som gjorde at dette ikke ble tatt videre, for dette er strengt uakseptabelt og grunn til at studenten skulle fått hørt det. Det at du ble gjenkjent ut i fra det som ble fortalt er også brudd på taushetsplikten, og er grunnlag for stryk! Så alvorlig er det. 

Håper du har fått gode opplevelser med helsepersonell i ettertiden, og at andre som leser dette i tråden tør å si ifra om sånne ting. Det er alvorlig!

Anonymkode: 2fff7...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Som ei annen skrev, beklager på vegne av dette mennesket :( Jeg har vært student selv og blir så SINT av å høre om at både studenter og andre helsepersonell overkjører pasienter.... Jeg delte aldri detaljer fra min praksis med den private omgangskretsen, og ikke detaljer som er igjenkjennbare men overfladiske eksempler til diskusjon i undervisning (vi har taushetsplikt også på skolen). Synd du var i en situasjon som gjorde at dette ikke ble tatt videre, for dette er strengt uakseptabelt og grunn til at studenten skulle fått hørt det. Det at du ble gjenkjent ut i fra det som ble fortalt er også brudd på taushetsplikten, og er grunnlag for stryk! Så alvorlig er det. 

Håper du har fått gode opplevelser med helsepersonell i ettertiden, og at andre som leser dette i tråden tør å si ifra om sånne ting. Det er alvorlig!

Anonymkode: 2fff7...f2a

Ja var forferdelig da og jeg var så ung , ble så fortvilet, men visste ikke hvordan jeg skulle gripe det an. Dette skjer dessverre overalt i helsesektoren, at ikke taushetsløfte blir holdt. Men enig i at det burde være nok til stryk. Når jeg ser tilbake burde jeg helt klart ha tatt tak i dette, men jeg var veldig ung , men angrer i dag da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, Brunello skrev:

Dersom alle hadde tenkt sånn, hadde vi ikke fått kvalifisert helsepersonell. Så lenge man føder(eller på annen måte blir behandlet) på offentlig sykehus, bør man ikke ha valget. Da bør studenter ha adgang, såfremt det ikke er tungtveiende grunner for at en pasient ikke skal ha flere enn høyst nødvendig til stede.

Du virker så sympatisk....

Du vil vekte alle med fødselsangst keisersnitt.

Og alle skal også tvinges til å ha masse stundert til stede.

Jeg kan bare si deg at hadde helsepersonell vært som deg så hadde jeg valgt bort barn! 

Det er faktisk MIN KROPP!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Dere som sier nei, hvordan tenker dere at neste generasjon helsepersonell skal bli flinke ? 

Anonymkode: cef6b...5d2

Det finnes heldigvis ekstremt mange kvinner som ikke har noe imot å ligger der eksponert med vaginaen brettet ut forran en gjeng skuelystne...

Så det tror jeg går helt greit  

Jeg personlig hadde slått ned vedkommende om de hadde turt å pelle på min nakne kropp uten tilatelse! 

Anonymkode: ac982...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De kan øve seg på folk som har født barn tidligere og er mer komfotable i situasjonen. Ikke meg som skal føde for første gang og er så nervøs at jeg holder på å kaste opp av tanken 

Anonymkode: a709a...c90

Du vet at flergangsfødende oftere kvier seg for neste fødsel, uavhengig av forløsningsmetode, nettopp fordi ee vet hva de skal gjennom? 

Man blir ikke nødvendigvis noe mer komfortable bare fordi man har født før.  

Anonymkode: fff72...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes heldigvis ekstremt mange kvinner som ikke har noe imot å ligger der eksponert med vaginaen brettet ut forran en gjeng skuelystne...

Så det tror jeg går helt greit  

Jeg personlig hadde slått ned vedkommende om de hadde turt å pelle på min nakne kropp uten tilatelse! 

Anonymkode: ac982...c71

Hvorfor skriver dere såjævlig nedverdigende om kvinner som.syns det er greit med studenter? Eier dere ikke takt og tone? 

Anonymkode: fff72...768

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...