Gå til innhold

Er det greit for deg å a studenter med på fødselen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte nei i forkant. Men under selve fødselen, da de spurte, kunne jeg ikke brydd meg mindre. Hun som tok henne i mot var et par dager unna ferdig utdannet og hadde bare en annen som ansvarlig men gjorde alt selv. Hun var fantastisk! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor som tok i mot lillemor var student. Det var hun som hadde mest med oss å gjøre og hadde full kontroll over hele situasjonen. Var langt mer komfortabel med henne enn den "voksne/eldre" jordmoren. Hadde i tillegg medisinstudent under den siste fasen, og 3 "vanlige" jordmødre. Ukomplissert fødsel, men det var en stille dag så de hadde vel ikke bedre å gjøre enn å se på meg 😂

Anonymkode: 45bbe...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt greit for meg. Og var studenter der også, men aldri mer enn én i slengen. 

Har vært hos fastlegen min og hatt student observerende også, har skjedd to ganger midt på sommeren. Det var også helt greit. 

Tror ikke jeg ville valgt en student til å rotfylle en tann, tatovere meg eller føre kniven under en operasjon, men må gjerne observere. Og sy meg sammen etterpå. 

Kan kun huske to tilfeller hvor en student har rørt ved meg. Ene gangen kom det flere jordmorstudenter til, fordi sistemann jeg fikk lå i et veldig merkelig leie i magen, og var veldig lett å kjenne leiet på da jeg var på en ekstra kontroll noen uker før. Og det ble spurt før hvert magegrafs.

Studentene jeg har erfaring med er gjerne litt ekstra hyggelige, morsomme og interesserte. Og har god tid. Liker de dyra, der. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde studenter, det til tross for at jeg spesifikt takket nei til det i fødebrevet. De spurte meg høflig og oppi riene og smertene så takket jeg bare ja.

Endte med å vise seg at det var en hyggelig opplevelse. Studentene var utrolig omsorgsfulle og var først ute med å hente noe jeg trengte når jeg hadde behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BethD skrev:

Ja det gjorde meg ingenting med nr1,er veldig for å hjelpe til å kanskje bidra med at noen lærer noe. Men pga opplevelsen jeg hadde med en JÆVLIG fødsel og en sinnsykt irriterende student som var altfor ivrig etter å hjelpe til, kommer jeg til å si nei denne gangen. 

Ditto.....

Anonymkode: 8c2b1...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jordmorstudent når jeg fikk tvillinger. Jeg syntes det var flott å kunne være til hjelp og hun var veldig grei og forsiktig med de få tingene hun rakk å være med på før vakta var over. Egentlig var det synd hun ikke fikk være til slutt, her hadde hun fått med seg mye rart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, addict skrev:

Null problem. Kongen kunne kommet inn med Darth Vader på slep og jeg hadde ikke brydd meg. Jeg er opptatt med å føde.

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd jeg ikke skal føde flere ganger, ellers kunne vi kjørt opplæringsshow i operaen. 

Anonymkode: dc75b...4a4

😂
Samme her. Jeg fødte nr 2 sommeren for fire år siden da det var ekstremt varmt en periode. Jeg holdt på å svette i hjel under fødselen og vrengte av meg den sykehuskjortelen. Jordmor prøvde å dekke meg til, men jeg bare reiv det bort. Aner ikke om hun hadde dekka meg til igjen når fødselslegen på vakt, overlegen, barnepleieren og sikkert noen andre etter hvert måtte komme inn på rommet. 
Bare ikke plag meg, så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvem som er tilstede under fødselen 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmorstudent ja, ingen andre. 

Under sist fødsel så kom det tre leger, to av de var leger under spesialisering/praksis som gynekolog. Ble ikke spurt, registrerte bare at det var mange. Men når det trengtes legeundersøkelse vaginalt, så ble jeg spurt om de to som skulle lære også kunne få lov til å kjenne (barn i stjernekikkerposisjon), det var veldig smertefullt, men jeg sa ja, så lenge de tok pauser under rier. 

Anonymkode: a908f...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det. Først da legen tok spenntak og dro, registrerte jeg at det sto et helt anestesi-team ved døra (rutine ved vakuumforløsning) i tillegg til jordmor som lå oppå meg og brølte 'press' (jeg fikk aldri pressrier), barnepleier som sto klar til å ta imot, legen som dro og studenten som glante. Med en smått bekymret mann klemt oppetter veggen var det fullt nok der. 

Kan godt føde mange ganger jeg, bare jeg slipper barseltiden 🙈

Anonymkode: dc75b...4a4

Herlig, som å lese om da jeg selv fødte med vakuum! 😂 Var vist skrekkelig folksomt i rommet der, og jeg kan vagt huske at det vrimlet at grønnkledde. Men ikke søren om jeg brydde meg. På forhånd var jeg liksom småbekymret for at en jordmor i det hele tatt skulle undersøke meg «der nede». Og kort tid etter fødselen var jeg tilbake der at jeg gruer meg til å gå til gynekolog. Men når fødselen hadde stått på noen timer, ble jeg fullstendig likegyldig til hvem som så og gjorde hva. «Hei, har med meg en student, er det greit at han får kjenne på åpningen?» Jada, kjør på. Der og da kunne jeg seriøst blitt filmet og vist på storskjerm i resepsjonen uten at jeg hadde brydd meg noe særlig. 

Anonymkode: 055eb...b23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlig, som å lese om da jeg selv fødte med vakuum! 😂 Var vist skrekkelig folksomt i rommet der, og jeg kan vagt huske at det vrimlet at grønnkledde. Men ikke søren om jeg brydde meg. På forhånd var jeg liksom småbekymret for at en jordmor i det hele tatt skulle undersøke meg «der nede». Og kort tid etter fødselen var jeg tilbake der at jeg gruer meg til å gå til gynekolog. Men når fødselen hadde stått på noen timer, ble jeg fullstendig likegyldig til hvem som så og gjorde hva. «Hei, har med meg en student, er det greit at han får kjenne på åpningen?» Jada, kjør på. Der og da kunne jeg seriøst blitt filmet og vist på storskjerm i resepsjonen uten at jeg hadde brydd meg noe særlig. 

Anonymkode: 055eb...b23

Grøss... Bra du taklet det. Jeg hadde fått full panikk

Anonymkode: 51724...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde student med under min fødsel. Dette var avtalt på forhånd, jeg takket ja - jeg synes i de fleste tilfeller at det er grwir å ha med studenter. Hvis alle sier nei, ville færre fått utdannet seg. Uansett, denne studenten var hovedsaklig jordmor, da med en jordmor som passet på at alt gikk bra. Hun var utrolig støttende og flink å kommunisere og jeg hadde mye bedre kjemi med denne jordmorstudenten enn den utdannede jormoren. 

Jeg merket ikke noe ubehagelig stemning, følte ikke folk rant ned dørene for å observere. Jeg var forøvrig i min helt egne verden under fødsel og brydde meg minimalt om hvem som var i rommet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal de bli dyktige dersom folk sier nei til at de får observere og erfare? 

Jeg skal fortelle en liten fin historie. Min egen erfaring med å ha to legestudenter med på fødselen. Det vil si, det handler om den ene av dem, for den andre... tja, han ble ganske blek, og så så jeg ikke mer til ham. :)

Uansett, jeg sier alltid ja til å ha med studenter, uansett hva det gjelder, fordi jeg har flere som jobber på sykehus i familien, og har fått innprentet hvor viktig det er. Så selv ved fødsel sa jeg ja til å ha to studenter med. Den ene ble det som nevnt bare komisk med, og jeg tror ikke han endte opp som fødselslege for å si det slik. Han andre derimot reddet min fødselsopplevelse, og jeg er ham evig takknemlig. ♥ 

Min lille datter hadde ved siste sjekk bare timer i forveien lagt klar til å komme ut riktig vei, men hadde likevel ombestemt seg, og jeg var i pressrier da jeg plutselig fikk befaling om å ikke presse. Og det ble SVÆRT hektisk. Lillemor kom nemlig med bena først og navlestrengen mellom. Ikke forsto jeg der og da hva som skjedde og hvorfor det så brått ble full fart rundt meg, men i all hast måtte jeg ha keisersnitt. Jeg var helt i sjokk, for i ene øyeblikket hadde jeg blitt oppmuntret til å presse, og fikk med meg at de så barnet, og så plutselig var alt bare kaos. Jeg ble trillet avgårde i stor fart, og måtte for all del ikke presse. Alle løp og alle ropte, og jeg var fullstendig forvirret og fortvilet. Da var det en hånd som tok min, og en stemme som snakket beroligende til meg. Studenten var ved min side, og der ble han gjennom alt. Han fortalte meg ikke hvorfor dette skjedde, men med et varmt blikk, rolig stemme og en trygg hånd å holde i fikk han roet meg ned, og fortalte meg om alt som skjedde bak forhenget de hadde satt opp mellom meg og nedre del av kroppen min. Hans ro og omtanke ga meg ro og tillit til at dette skulle gå bra. 

Min søster som skulle vært med meg på fødselen rakk ikke å få skiftet til riktige klær for å få være med, men han var fantastisk! 

Hadde jeg ikke hatt denne studenten med tror jeg at det hele ville vært grusomt, men han... ja uansett hvilken type lege han endte opp med å bli, så må han være en fantastisk lege! 

Min datter kunne ha blitt kvalt under fødselen fikk jeg senere vite. Heldigvis gikk det bra på grunn av snarrådighet, men det var studenten som var ved min side som reddet selve opplevelsen for meg. Som gjorde at jeg ikke fikk fullstendig panikk. Ingen andre hadde tid til å ta vare på meg, siden det hastet slik, men han gjorde en glimrende jobb! 

Jeg er utrolig glad for at jeg sa ja til å ha studenter med! Jeg kommer aldri til å si nei til det, uansett! 

 

Anonymkode: cf6b6...272

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kaster alltid ut studenter. 

Synes at når man er ung og uerfaren så er det nok med de menneskene man må forholde seg til. 

Anonymkode: 6169b...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en jordmorstudent som tok i mot mitt siste barn, og en sykepleierstudent som kom inn på innspurten for å observere. Helt greit, og jeg satt pris på at jeg ble spurt om begge deler uten at studentene var tilstede. Hadde nok blitt litt mer fiendtlig om de bare hadde valset inn. 

Anonymkode: 9965e...213

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jordmorstudent ved min fødsel og hun var fantastisk. Hun jobbet aktivt for å oppfylle mine ønsker og gjorde at jeg klarte å nå målene jeg hadde satt for fødselen. 

Føler at jeg var heldig!!

Anonymkode: 2b9d8...599

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Det hadde jeg ikke syntes hadde vært noe problem. Da jeg fødte sønnen min var det en nyutdannet jordmor som tok i mot han. Utrolig dyktig, rolig og flink. Hun ble observert nøye av en annen jordmor, men det hadde hun egentlig ikke trengt. Jeg sier alltid ja til å ha med studenter om det så er hos gynekologen. Det er sånn de lærer og får erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Null problem! Hadde en mannlig jordmorstudent ved fødsel nr. 2. Det er et av de mest fantastiske menneskene jeg har møtt innen helsevesenet. Så rolig, humoristisk, ansvarsbevisst og full kontroll! Følte meg 100% trygg i hans hender. Tenkte ikke 1 sekund på at han var student eller at det attpåtil var en mannlig student. 

Hvordan skal man kunne bli en god yrkesutøver om man aldri får praksis i faget 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange studenter innom, men ble aldri spurt om det var greit. Jeg måtte si ifra ved et tilfelle at nå orker jeg ikke masse studenter her, da jeg ikke orket rommet fullt av masse folk jeg ikke kjente 

Anonymkode: d03eb...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jordmorstudent tilstede under 3 av 4 fødsler, bare positiv erfaring! Hadde også medisinstudent under siste fødsel, men hun skulle først komme når barnet skulle presses ut, og hun skulle bare observere 😊 

Anonymkode: 70609...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...