Gå til innhold

Ringe på en utlyst stilling - hva spørre om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sendt inn en søknad på en jobb jeg virkelig kunne tenke meg. Jeg tenker det kan være lurt å ringe inn noen dager etter søknadsfristen har gått ut, for å vise interesse. Men hva skal jeg si? Hva skal jeg spørre om? Noen ideer?

Anonymkode: 91cf7...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lurt. Jobber med rekruttering, og det er ganske håpløst med de som ringer bare for å ringe. En tlf samtale er ikke det som avgjør om du kommer på intervju eller ikke. Bare i dag har jeg hatt ca 20 tlf fra folk som ringer for å spørre om noe, og 70 % av dette var unødvendige ting.

Anonymkode: 14294...ce6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt. Jobber med rekruttering, og det er ganske håpløst med de som ringer bare for å ringe. En tlf samtale er ikke det som avgjør om du kommer på intervju eller ikke. Bare i dag har jeg hatt ca 20 tlf fra folk som ringer for å spørre om noe, og 70 % av dette var unødvendige ting.

Anonymkode: 14294...ce6

SÅ enig. Har selv opplevd det ved flere ansettelser, og 90% av de som ringer er folk som ringer fordi de tror det har så mye å si, har ingen reelle spørsmål så spør de gjerne om opplagte ting eller ting som står i annonsen. Hvis du ikke har noe du oppriktig lurer på, ikke ring! 

Anonymkode: 494e0...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Ikke hør på nav altså som lærer vekk at man bør følge opp søknadene?

Anonymkode: a70fb...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra innom er det beste. Har jeg gjort og har da kommet til intervju. Bare for å hilse på 👍 

Anonymkode: 80b06...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å dra innom er det beste. Har jeg gjort og har da kommet til intervju. Bare for å hilse på 👍 

Anonymkode: 80b06...8d8

Om du skal ha jobb i butikk eller barnehage ja:fnise:

Hvis dette er i f eks konsulent/teknologi/rådgiverbransjen så kan du bare glemme det :Nikke:

Anonymkode: 43d67...b02

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt ikke lurt å ringe/stikke innom hvis det er en jobb med mange søkere, det kan føre til at søknaden ikke vurderes.

Det er bedre å ha en søknad som skiller seg ut i mengden, enn å ringe bare for å ringe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Tilkallingsvikar på Nille, stikk innom for å evnt vise frem en sprudlende energisk personlighet. 

Søker du på konsulentstillingen i staten. Send en god CV og søknad. 

 

Ringe - nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Jeg trodde det var positivt å ringe for å være en som skiller seg ut av mengden. Det har jeg alltid hørt.

TS

Anonymkode: 91cf7...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Jeg trodde det var positivt å ringe for å være en som skiller seg ut av mengden. Det har jeg alltid hørt.

TS

Anonymkode: 91cf7...2d6

Hvem er det som gir disse rådene om å «stikke innom» og «ringe og følge opp» uten å ha spesifikke ting man lurer på? De kan ikke ha jobbet med rekruttering.

Jobber med rekruttering, og de som ringer for å «skille seg ut i mengden» gjør nettopp det, men på en negativ måte.

Det er irriterende og tar mye unødvendig tid. Skal du ringe bør du lure på noe du ikke får svar på i utlysningen. 

 

 

Anonymkode: d5a6e...a2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med å rekruttere fagfolk innen mekanikk og elektro. Når noen ringer meg tar jeg et kjapt lite intervju for å høre om de har den rette kompetansen vi etterspør. Så kaller jeg inn til intervju.

Søkere som snakker om vær og vind blir avvist.

Anonymkode: e257e...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ansatt selv og synes som flere andre her at det kan være irriterende med telefoner for å "følge opp", det teller ikke positivt for min del, snarere det motsatte. Skjønner heller ikke hvor disse rådene kommer fra, det er tidkrevende å ansette og hjelper ikke på prosessen om man blir nedringt i tillegg. Vis interesse og ha klar noen gode og relevante spørsmål på et eventuelt intervju heller.

Er det noe du virkelig trenger en avklaring på allerede så er det jo greit å ta en telefon eller sende en mail selvsagt, men ikke spør bare for å spørre.

Anonymkode: 41c3d...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig det handler om hvordan person som dukker opp. At man ikke er tjukk i hue og snakker om vær og vind. For hvorfor skal man gjøre det? 🤔 

Anonymkode: 80b06...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.12.2018 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt. Jobber med rekruttering, og det er ganske håpløst med de som ringer bare for å ringe. En tlf samtale er ikke det som avgjør om du kommer på intervju eller ikke. Bare i dag har jeg hatt ca 20 tlf fra folk som ringer for å spørre om noe, og 70 % av dette var unødvendige ting.

Anonymkode: 14294...ce6

Kanskje jeg må revurdere fremgangsmåten min. Pleier å ringe i forkant av intervju for å forsikre meg om at vet hvilke drikke jeg foretrekker, hvordan jeg vil ha kaffen trakta, og om de eventuelt kan oppdrive boller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var arbeidsledig var jeg i et oppfølgingstiltak via NAV og der ble vi tutet ørene fulle om hvor viktig det var å ringe for å følge opp søknadene våre. Å ikke ringe og følge opp var i følge karriereveilederene til Sonans (som stod for tiltaket) et signal til potensiell arbeidsgiver om at man ikke egentlig var interessert i jobben. 

Anonymkode: f690f...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du trenger å vite skal jo stå i stillingsutlysningen. 

Informasjon om bedriften kan du søke opp på internett... Så det er ingenting å ringe om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar. Jeg trodde det var positivt å ringe for å være en som skiller seg ut av mengden. Det har jeg alltid hørt.

TS

Anonymkode: 91cf7...2d6

Jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2018 at 4:55 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke lurt. Jobber med rekruttering, og det er ganske håpløst med de som ringer bare for å ringe. En tlf samtale er ikke det som avgjør om du kommer på intervju eller ikke. Bare i dag har jeg hatt ca 20 tlf fra folk som ringer for å spørre om noe, og 70 % av dette var unødvendige ting.

Anonymkode: 14294...ce6

Enig. Dessverre anbefaler NAV en å gjøre dette, når man er på kurs hos dem innen jobbsøk. Så dere som rekrutterer burde ta en prat med NAV på landsbasis. Jeg er selv arbeidssøker, og har kuttet ut dette de siste årene. Kommer likevel på intervju. 

Anonymkode: 74d3a...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis man virkelig har noe ordentlig å spørre om. Noe som verken kommer fram av utlysningen eller av virksomhetens nettsider. I ett tilfelle så jeg en utlysning der det var oppgitt to arbeidssteder, og det kom ikke fram om det var fast arbeidssted det ene eller det andre stedet. Slike ting kunne jeg funnet på å kontakte arbeidsgiver om, for reisevei hjemmefra ville hatt betydning for hvor interessert jeg var.

Anonymkode: 30950...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...