Gå til innhold

Skremselspropaganda vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Biotilgjengelighet er et misforstått konsept. Det er ikke slik at man spiser en appelsin og tar opp nøyaktig 200mg c vitamin som er i den. Kroppen tar opp vitaminer og mineraler alt etter hva behovet dens er, og behovet kommer an på aktivitet, kropp, sammensetning av kosthold osv. 

Om man spiser mye av noen typer mat, vil man ta opp mer eller mindre av visse vitaminer og mineraler. Et enkelt eksempel er jern og c vitamin, som påvirker hverandres opptak. 

Kroppen vil også aktivere mer av noen prosesser i kroppen når den bryter ned en type mat enn andre typer mat. Man kan spekulere i hvordan disse ulike prosessene og hvor ulik aktivitet i dem påvirker kroppen for øvrig. Det er for eks ikke umulig at det å omgjøre a vitamin i kroppen hos veganere er en prosess som setter i gang en kjedereaksjon i kroppen som bidrar til bedre cellehelse i noen områder av kroppen. 

Man ser også at for eks lavere inntak av aminosyren metionin kan bidra til økt levealder. Mennesker som spiser kjøtt spiser mye metionin.

Det er ikke en gang enkelt å måle kalori i mat. Man måler for eks over 600kcal i nøtter, men man ser i praksis at menneskekroppen ikke tar opp alle kaloriene, så den egentlige kalorimengden er lavere når man faktisk spiser nøttene. 

Det er mange type detaljer som dette som spiller inn når det gjelder hvordan kostholdet påvirker oss, det er ikke så enkelt at man kan sette opp en rad med mat og regne ut nøyaktig hvordan dette vil påvirke kroppen eller hva den vil ta opp. Det er veldig kompleks og sammensatt, og det er nok mye vi fortsatt ikke vet. Det vi ser er at veganere kan leve sunt og lenge på planter. Sannsynligvis fører helheten i kostholdet til at kroppen iverksetter en sammensetning av prosesser og mekanismer som gjør at det fungerer. 

Anonymkode: 40c21...bc6

Hva mener du jeg har misfortsått vedr. Biotilgjengelighet? Jeg skriver at biotilgjengelighet og absobsjonsmiljø er vesentlig.

Jeg er enig at det er mye vi ennå ikke vet. Man kan spekulere i det vide og det brede, men er nedten nødt til å forholde seg til det en hittils vet, og som er basert på fakta og god vitenskap. Og det er at animalske produkter er overlegne kilder til essensielle næringsstoffer, som er helt avgjørende for at barn utvikler seg riktig. Hvorfor så insistere på å forsyne barna med sub-par føde? 

Voksne kan spise som de vil. Man kan gjøre mye rart og leve både lenge og godt, men det er ikke poenget her.

 

Det er klart at fakta og rasjonell tankegang har lite å stille opp med mot følelser og religiøs overbevisning. 

 

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hemjern, kreatin, carnosin, vitamin A, D3, K2 og B12,  DHA, CLA, gelatin, kollagen, komplette aminosyrer. 

Anonymkode: 8f27d...595

Gelatin faktisk? 🤣

Hemjern er ikke nødvendig for kroppen så lenge man får i seg nok av ikke-hem typen.

Kroppen produserer eget kreatin og carnosin fra aminosyrer 

Vitamin A? Gulrot, spinat, brokkoli, aprikos, osv.. 

D3 får vi fra sola. 1/3 av nordmenn har lave verdier på vitamin D og derfor anbefales alle nordmenn å ta kosttilskudd om vinterhalvåret siden det er vanskelig å få i seg nok via kosten. 

K2 kan man få fra fermenterte bønner, men så lenge man får i seg nok K1 så er det strengt tatt ikke nødvendig da et plantebasert kosthold uansett nuller ut helsefordelene med inntak av K2 

B12 kommer fra bakterier og blir tilsatt i dyreför for å at vi skal få i oss B12 "naturlig" via kosten. De skader ikke å ta dette tilskuddet direkte. Forøvrig så var B12 mye mer til stede i kosten før da drikkevann ikke gikk gjennom renseanlegg og grønnsaker med litt jord på ble sett på som ufarlig

ALA omdannes til EPA og DHA, og nyere studier har vist at større mengder omdannes hos vegetarianer og veganere. Alger inneholder forøvrig også store mengder EPA og DHA 

CLA er ikke en livsnødvendig transfettsyre. Enkelte studier viser at CLA er presentasjonsfremmende, men lite tyder på at dette stemmer. 

Gelatin lager du gelé med 

Kroppen lager sitt eget kollagen av aminosyrer 

Komplette aminosyrer finner man i f.eks. soyaprodukter, men man trenger heller ikke å få i seg alle de essensielle aminosyrene i ett måltid. Man kan fint fordele det utover dagen. 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Dessverre er ikke helsedirekterotets(!) anbefalinger hva kosthold gjelder basert på god vitenskap eller fakta. Det er forsåvidt sant at man kan ha mangler og dårlig kosthold som både veganer/vegetarianer/alteter/kjøtteter, problemet med veganisme er at ideologien påberoper seg helsegevinster når det slett ikke er fakta. Å basere kostholdet sitt på noe som selv med et arsenal av tilskudd er ufullstendig hva næringsstoffer angår, er idiotisk nok i seg selv, men å skulle påføre barna dette er intet annet enn omsorgssvikt. 

 

Anonymkode: 8f27d...595

Idiotisk er når man utaler seg om ting man faktisk ikke kan noe om, bare har en mening om fordi man tror noe. 

I utgangspunktet er et kosthold uten kjøttprodukter et fullverdig kosthold. Grunnet sprøyting og vasking av frukt og grønt har den mistet mye av B12 innholdet. 

At du påstår at vegansk kosthold ikke har helsegevinst viser kun til meget mangelfull kunnskap. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Det er dessuten flere andre grunner for at det er bedre å spise plantene etter de har vært gjennom dyr. Vi har et fordøyelsessystem dårlig tilpasset plantekost, og perfekt tilpasset kjøttkonsum. (Oppbygging av magesekk samt tarmsystem, kort tykktarm og lang tynntarm, for de interesserte. Sammenlign gjerne med vår nære veganerslektning gorillaen, og vår beste venn hunden). Dette muliggjorde mer effektivt næringsopptak og mindre tarm, som igjen muliggjorde utviklingen av en stor hjerne. Hvor ironisk er det ikke at denne hjernen nå brukes til å degenerere seg selv..

Anonymkode: 8f27d...595

Ha ha, kroppen vår er IKKE tilpasset å fordøye kjøtt. Vi har for lange tarmer, magesyren er ikke sterk nok, kjøttet ligger i kroppen våres alt for lang tid og tar alt for lang tid å fordøye til at det er bra. 

Se på resten av kroppen - vi har ikke tenner til å tygge rått kjøtt, ei heller klør, hurtighet, styrke nok til at vi kan fange dyr uten våpen etc. Vi har hender til å plukke frukt og grønt, skrelle og spise, smidigheten til å komme til frukt og grønt, behovet for frukt, grønt, nøtter, frø. Lista er lang og vi ligner ikke på på kjøttetere hverken inni kroppen eller utenpå. 

Og du, hunder og gorilla er ikke veganere. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når absolutt bunnivå i "debatten" er nådd, er det ikke mer å tilføye enn

image.jpeg

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg skrev feil, det skal vøre EPA, ikke CLA. 

Du kan ta en titt på artikkelen jeg postet ovenfor.

Andre stikkord er biotilgjengelighet, absorbsjonsmiljø, anabolske egenskaper, kilde.  

Anonymkode: 8f27d...595

Sånn siden du tydeligvis kan så mye, hvordan forklarer du da at jeg og flere andre har fått BEDRE verdier etter vi la om? Jeg har kun spist plantebasert siden juni, men har flere venner som har holdt på lenger og også ha bedre verdier.

Sier igjen at man kan finne forskning som underbygger det aller meste. Jeg har lest mye fra begge sider og er fortsatt overbevist om at plantebasert er det beste for oss og ikke minst planeten. Jeg innrømmer gjerne feil, så det er ikke at jeg absolutt må spise plantebasert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.12.2018 den 12.15, AnonymBruker skrev:

 Det er snakk om næringstoffer som finnes i naturlige fødevarer, ikke tilskudd. En annen ting er om tilskuddene inneholder riktige absorberbare substanser. Ikke-hemjern og betakaroten er ikke fullverdige alternativer til hemjern og Vit. A. Soya har andre problematiske aspekter. Etc

De magiske ordene er biotilgjengelighet og absorbsjonsmiljø.

Er isometriske mengder isometabolske? Er behov uavhengig av kilde?

 

Anonymkode: 8f27d...595

Hvilke problemer har soya? Det med at det inneholder noe som ligner østrogen? For her er stikkordet ligner. Kroppen er klar over at det ikke er østrogen og det har ingen innvirkning på hormonene våre. Myten er motbevist for lengst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Hva mener du jeg har misfortsått vedr. Biotilgjengelighet? Jeg skriver at biotilgjengelighet og absobsjonsmiljø er vesentlig.

Jeg er enig at det er mye vi ennå ikke vet. Man kan spekulere i det vide og det brede, men er nedten nødt til å forholde seg til det en hittils vet, og som er basert på fakta og god vitenskap. Og det er at animalske produkter er overlegne kilder til essensielle næringsstoffer, som er helt avgjørende for at barn utvikler seg riktig. Hvorfor så insistere på å forsyne barna med sub-par føde? 

Voksne kan spise som de vil. Man kan gjøre mye rart og leve både lenge og godt, men det er ikke poenget her.

 

Det er klart at fakta og rasjonell tankegang har lite å stille opp med mot følelser og religiøs overbevisning. 

 

Anonymkode: 8f27d...595

Det finnes så utrolig mye vitenskap og fakta på det motsatte også. Det er faktisk mye seriøs forskning som sier at du ikke bør spise animalske produkter og iallefall ikke i det omfanget vi gjør i dag. Dette gjelder også barn. Det er også flere som har vokst opp uten animalske produkter uten et eneste problem i dag, så vi har både forskning og bevis. 

Jeg hadde aldri skriftet mitt kosthold grunnet følelser eller religion. Og vil om jeg får barn ikke gi de animalske produkter heller da jeg vet at dette er bedre for kroppen. Jeg har heller ikke lagt om for dyrenes skyld med for egen helse som har blitt bedre på dette kostholdet. Jeg har i dag bedre verdier enn da jeg spiste animalia og har enda ikke vært syk (jeg hadde det dårligste immunforsvaret ever, fikk alt). Dette til tross for at jeg har drukket mer alkohol, trent mindre, stresset mer og spist mer junk. Kan du forklare dette da jeg tydelig har en kost som ikke er bra for meg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Man gir dem riktig mat, ikke tilskudd! 

Anonymkode: e7b9c...dc0

Synes alltid det er like gøy når veganere møter seg selv i døra med å hele tiden hevde at det er unaturlig for mennesker å spise kjøtt, samtidig som (mange av) de må bruke tilskudd fordi de ikke får i seg nok næring via mat. :fnise: 

Anonymkode: 724c8...fd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes alltid det er like gøy når veganere møter seg selv i døra med å hele tiden hevde at det er unaturlig for mennesker å spise kjøtt, samtidig som (mange av) de må bruke tilskudd fordi de ikke får i seg nok næring via mat. :fnise: 

Anonymkode: 724c8...fd0

Men det er jo kun b12 vi bør ta tilskudd av, som er tilsatt i kjøtt. Så hadde de ikke tilsatt det i kjøtt måtte dere tatt tilskuddet også. D vitamin har jeg alltid tatt på vinteren da det er anbefalt uansett. Ingen andre tilskudd trengs om man spiser variert, gjør man ikke det trenger man selvsagt flere tilskudd, men det gjelder da alle. 

Så er det ikke du som møter deg selv i døra nå? 

Du har rett i en ting da, det er ikke unaturlig for oss å spise kjøtt da vi er altetende. Det er derimot unaturlig for oss å spise så mye kjøtt som vi gjør i dag. Og siden vi avler dyrene er ikke de lenger så naturlige heller, og dermed ikke like bra å spise. 

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes alltid det er like gøy når veganere møter seg selv i døra med å hele tiden hevde at det er unaturlig for mennesker å spise kjøtt, samtidig som (mange av) de må bruke tilskudd fordi de ikke får i seg nok næring via mat. :fnise: 

Anonymkode: 724c8...fd0

Å jeg synes det er like gøy med kjøttetere som tror de får i seg vitaminer naturlig via mat når faktumet er at meieriprodukter f.eks er beriket med vitaminer og det samme med foret til dyrene.

Anonymkode: 66802...66e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes alltid det er like gøy når veganere møter seg selv i døra med å hele tiden hevde at det er unaturlig for mennesker å spise kjøtt, samtidig som (mange av) de må bruke tilskudd fordi de ikke får i seg nok næring via mat. :fnise: 

Anonymkode: 724c8...fd0

Hadde det ikke vært for at verden har blitt så steril, så hadde alle fått i seg B12 gjennom uvaskede grønnsaker/vann fra bekken. Og man kan trenge tilskudd som kjøtteter og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 er jo i mye mer enn rødt kjøtt, det finnes i fisk og sjømat, egg og melkeprodukter også. Så fokuset "kun" på kjøttet er jo litt feil. Man trenger ikke spise kjøtt for å få i seg B12, men veganere spiser jo verken sjømat, egg eller melkeprodukter, så da trenger de B12. Nordmenn flest spiser jo en del fisk, egg og melk så da får jo de fleste i seg B12.

 

 

 

Anonymkode: e7964...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes alltid det er like gøy når veganere møter seg selv i døra med å hele tiden hevde at det er unaturlig for mennesker å spise kjøtt, samtidig som (mange av) de må bruke tilskudd fordi de ikke får i seg nok næring via mat. :fnise: 

Anonymkode: 724c8...fd0

Ja kan tenke meg det er festlig. Enda morsommere er det at enkelt faktisk gjør sin uvitenhet om til humor og i tillegg poster der på en offentlig side. 

Vis du hadde hatt nok kunnskap om et vegansk kosthold hadde du heller ledd av din egen kommentar. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Jeg synes selv at den artikkelen var nokså dårlig og lett kan spre feilinformasjon. Leser man nøye så ser man jo at dette gjelder mødre som ikke tar B12 tilskudd, et tilskudd om de aller fleste veganere (og spesielt gravide veganere) vet å ta og passer på å få riktige verdier av. 
Blir litt som å si at at man ikke er en god mor dersom man har anemi, og i liten skrift under "kun dersom man ikke tar jerntabletter" 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

Hvorfor ha et kosthold hvor man må ta tilskudd? Hve er sunt med det? 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ha et kosthold hvor man må ta tilskudd? Hve er sunt med det? 

Anonymkode: 82170...d46

Det går liksom ikke inn? Flere som har sagt det tidligere, men vegansk kosthold har gir i utgangspunktet all den næring en trenger. Men, pga håndtering (spraying og vasking blant annet) av frukt, grønt og rensing av vannet vi drikker går det meste av vitaminet B12 bort. Derfor må en veganer, i dag, ta B12.

D vitamin tilskudd må alle som bor i Norge ta pga sollyset, kjøtt eller ei. 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går liksom ikke inn? Flere som har sagt det tidligere, men vegansk kosthold har gir i utgangspunktet all den næring en trenger. Men, pga håndtering (spraying og vasking blant annet) av frukt, grønt og rensing av vannet vi drikker går det meste av vitaminet B12 bort. Derfor må en veganer, i dag, ta B12.

D vitamin tilskudd må alle som bor i Norge ta pga sollyset, kjøtt eller ei. 

Anonymkode: d57a8...9ad

En annen ring er også at selv om man inkluderer kjøtt i kostholdet vil man kunne få B12 mangel. Mange som spiser kjøtt har B12 mangel. Man kan også spise vegansk uten å ta B12 tilskudd å ikke få mangel! 

Hva med å heller fokusere på alle potensielle sykdommer en som spiser kjøtt er mer disponibel for i stede for å henge dere oppi noe som ikke er relevant? 

Anonymkode: d57a8...9ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et variert kosthold inkludert animalske produkter er sunt og anbefalt. Og gjør ikke at man er mer disponibel fpr sykdommer. 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvitamin er ikke et argument da man ikke kan gjøre noe med det, annet enn å spise mer fisk da. B12 får man fra mye mat og man kan normalt gjøre noe med det gjennom kosten. 

Anonymkode: 82170...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ring er også at selv om man inkluderer kjøtt i kostholdet vil man kunne få B12 mangel. Mange som spiser kjøtt har B12 mangel. Man kan også spise vegansk uten å ta B12 tilskudd å ikke få mangel! 

Hva med å heller fokusere på alle potensielle sykdommer en som spiser kjøtt er mer disponibel for i stede for å henge dere oppi noe som ikke er relevant? 

Anonymkode: d57a8...9ad

Poenget her er vel at spesielt veganere kutter ut ALL mat som inneholder vitamin b12, ikke bare kjøtt. Så vegetarianere (og kjøttetere/pescetarianere) får i seg vitaminet gjennom egg, fisk og melkeprodukter. 

Det at du sier mange som spiser kjøtt har b12 mangel er vel strengt tatt noe veganere bruker som argument fordi mange tror b12 er forbundet med kjøtt, men som jeg har nevnt, finner man vitaminet i langt flere matvarer som ikke er kjøtt (foruten fisk). De aller fleste spiser en eller annen form for melkeprodukt, eller egg og sjømat/fisk.

Anonymkode: e7964...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...