Gå til innhold

Skremselspropaganda vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er flere ikke-veganere enn veganere?

Anonymkode: 8f27d...595

Nja, men det er faktisk veldig få av de som har b12 mangel som er veganere. Veganere er flinkere til å passe på å få i seg alt de trenger. Noe man faktisk bør uansett kosthold. Hvor lenge siden er det du sjekket verdiene dine sist feks? 

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Inwe skrev:

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext

Og her har du er studie som sier det motsatte. Man kan finne studier som sier det meste. Jeg for min del synes denne er mer dekkende. 

Gjør den egentlg det? Det fins dårlig vitenskap og god vitenskap. Her kan du lese litt av kritikken av denne såkalte studien

http://foodmed.net/2018/08/low-carb-diets-shorten-life-lancet/

http://www.zoeharcombe.com/2018/08/low-carb-diets-could-shorten-life-really/

 

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inwe skrev:

Nja, men det er faktisk veldig få av de som har b12 mangel som er veganere. Veganere er flinkere til å passe på å få i seg alt de trenger. Noe man faktisk bør uansett kosthold. Hvor lenge siden er det du sjekket verdiene dine sist feks? 

Det er nettopp noe av kjernen i hvorfor mange tror det er "sunnere" med vegansk kost, de som er veganer er ofte over snittet opptatt av helse og passer på tilskudd, de trener etc. Det er klart at enhver livvstil er bedre enn yrkessofapotetk& junkfood,men det gjør ikke nødvendigvis enhver livvstil helsebringende. 

Det er bedre å røyke fem om dagen enn 20, men betyr ikke at det er helsebringende å røyke fem om dagen. Eller røyke idet hele tatt. 

 

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nordmenn flest spiser vel mye melkeprodukter, egg, kjøtt og fisk? Så skjønner ikke helt hvordan folk som "ikke er veganske" ikke får i seg nok B12? For vitaminet finnes i alt jeg nevnte.

Barn skal selvfølgelig få i seg et variert og næringsrikt kosthold. Om det er animalsk, vegetarisk eller vegansk er vel fullstendig irrelevant så lenge de får i seg det de skal for å vokse best mulig. Hvis Kari på 34 ikke får i seg nok B12 er vel ikke alle andres problemer? 

Anonymkode: e7964...85d

Det er mange ting som spiller inn på opptak av vitaminer og mineraler, blant annet korninntak, karbohydratmengde, medisiner, næringskilde, etc, og ksnskje også genetikk. 

Det er også slik at mange i tillegg spiser animalske produkter av dårlig kvalitet. Men det er en annen tråd. 

Faktum er at det er ting i kjøtt, fisk og egg som ikke finnes andre steder og som barn trenger for å utvikle seg riktig. Å nekte barna sine det pga egne vrangforestillinger er på linje med å nekte barn å lære om evolusjon fordi man er kristenfundamentalist.

Det er fullt mulig å velge produsenter med utmerket dyrevelferd, så det finnes ingen rasjonelle unnskyldninger heller. 

Men enn sålenge står foreldre fortsatt fritt til å ofre avkommet på ideologiens alter.

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inwe skrev:

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext

Og her har du er studie som sier det motsatte. Man kan finne studier som sier det meste. Jeg for min del synes denne er mer dekkende. 

Denne studien du linker til understreker med andre ord poenget i artikkelen i bmj. 👍🏻

Anonymkode: 8f27d...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ting som spiller inn på opptak av vitaminer og mineraler, blant annet korninntak, karbohydratmengde, medisiner, næringskilde, etc, og ksnskje også genetikk. 

Det er også slik at mange i tillegg spiser animalske produkter av dårlig kvalitet. Men det er en annen tråd. 

Faktum er at det er ting i kjøtt, fisk og egg som ikke finnes andre steder og som barn trenger for å utvikle seg riktig. Å nekte barna sine det pga egne vrangforestillinger er på linje med å nekte barn å lære om evolusjon fordi man er kristenfundamentalist.

Det er fullt mulig å velge produsenter med utmerket dyrevelferd, så det finnes ingen rasjonelle unnskyldninger heller. 

Men enn sålenge står foreldre fortsatt fritt til å ofre avkommet på ideologiens alter.

Anonymkode: 8f27d...595

Hvilke ting er det snakk om som man kun finner i kjøtt, fisk og egg? Skal du først påpeke det så må du nesten komme med eksempler 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er skremmende at her ser helsemyndighetene i ett land seg nødt til å gå ut med en advarsel og mulige konsekvenser av et begrenset kosthold, og advarselen bunner i opplevelser helsepersonell opplever i det daglige.
De får også støtte fra andre lands helsemyndigheter om at de opplever det samme.
Det skremmende er ikke at helsemyndighetene ser seg nødt til å gå ut med advarsel, men reaksjonen til de som har dette kostholdet.

Jeg hadde forventet et "oi, her må vi være ekstra påpasselige så det ikke skjer oss", men møter i stedet "det helsepersonell opplever i det daglige stemmer ikke, for forskning viser at...".
Dette er skremmende.

Veganbevegelsen har økt med mange prosent det siste året, det har blitt en "motebølge", og  mange har kastet seg ut på uten å sette seg ordentlig inn i behovet for mikronæringsstoffer, og hvordan dekke behovet for disse.
Dermed vil helsepersonell oppleve flere tilfeller av feilernæring enn før, det er naturlig!
Det samme skjedde også under "glutenfribølgen", "LCHF-bølgen", og det skjer nå under "vegan-bølgen", hvorfor ikke ta advarselen på alvor i stedet for å feie den bort som tull?

For meg hadde en naturlig tanke vært "Det stemmer ikke for meg, men jeg forstår at mange uerfarne veganere kan oppleve en slik konsekvens" ikke "det stemmer ikke for meg, og da stemmer det heller ikke for noen andre".


 

Anonymkode: 61516...0bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp noe av kjernen i hvorfor mange tror det er "sunnere" med vegansk kost, de som er veganer er ofte over snittet opptatt av helse og passer på tilskudd, de trener etc. Det er klart at enhver livvstil er bedre enn yrkessofapotetk& junkfood,men det gjør ikke nødvendigvis enhver livvstil helsebringende. 

Det er bedre å røyke fem om dagen enn 20, men betyr ikke at det er helsebringende å røyke fem om dagen. Eller røyke idet hele tatt. 

 

Anonymkode: 8f27d...595

Selv har jeg fått bedre verdier etter jeg begynte å spise plantebasert. Tar kun tilskudd av b12. Trener akkurat like mye (faktisk litt mindre da jeg måtte ha en pause grunnet operasjon og litt mye festing i sommer),  spiser faktisk mer ferdigprodukter og junk, drikker mer øl (bodde i et land der det var litt for billig) og for å ikke snakke om hvor mye chips det har blitt (full skjerpings etter jul med andre ord). 

Har alltid slitt med jernmangel og har hatt lave verdier på andre vitaminer. Gikk til legen for å sjekke alt 6 mnd etter jeg la om og alle mine verdier er bedre enn for et år siden. Jeg lever altså omtrent på samme måte, men har bodd i utlandet et år der det ble litt vel mye øl og junk. Har likevel bedre verdier enn da jeg omtrent bare spiste rene råvarer og ikke drakk mer enn 4-6 øl i mnd (kontra minst 4-6 i uken, gjerne mer). Så argumentet ditt gjelder ikke meg, men jeg er kanskje et unikum.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er skremmende at her ser helsemyndighetene i ett land seg nødt til å gå ut med en advarsel og mulige konsekvenser av et begrenset kosthold, og advarselen bunner i opplevelser helsepersonell opplever i det daglige.
De får også støtte fra andre lands helsemyndigheter om at de opplever det samme.
Det skremmende er ikke at helsemyndighetene ser seg nødt til å gå ut med advarsel, men reaksjonen til de som har dette kostholdet.

Jeg hadde forventet et "oi, her må vi være ekstra påpasselige så det ikke skjer oss", men møter i stedet "det helsepersonell opplever i det daglige stemmer ikke, for forskning viser at...".
Dette er skremmende.

Veganbevegelsen har økt med mange prosent det siste året, det har blitt en "motebølge", og  mange har kastet seg ut på uten å sette seg ordentlig inn i behovet for mikronæringsstoffer, og hvordan dekke behovet for disse.
Dermed vil helsepersonell oppleve flere tilfeller av feilernæring enn før, det er naturlig!
Det samme skjedde også under "glutenfribølgen", "LCHF-bølgen", og det skjer nå under "vegan-bølgen", hvorfor ikke ta advarselen på alvor i stedet for å feie den bort som tull?

For meg hadde en naturlig tanke vært "Det stemmer ikke for meg, men jeg forstår at mange uerfarne veganere kan oppleve en slik konsekvens" ikke "det stemmer ikke for meg, og da stemmer det heller ikke for noen andre".


 

Anonymkode: 61516...0bc

Amen! Jeg sitter og venter på neste motebølge innen mat. Noen som tør å gjette på hva det blir? Disse kostholdsbølgene har blitt en erstatning for religion. Selv holder jeg meg til mat-ateismen og kjører helt vanlig mat stappfull av gluten og dyreprodukter. 

Anonymkode: e7b9c...dc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er skremmende at her ser helsemyndighetene i ett land seg nødt til å gå ut med en advarsel og mulige konsekvenser av et begrenset kosthold, og advarselen bunner i opplevelser helsepersonell opplever i det daglige.
De får også støtte fra andre lands helsemyndigheter om at de opplever det samme.
Det skremmende er ikke at helsemyndighetene ser seg nødt til å gå ut med advarsel, men reaksjonen til de som har dette kostholdet.

Jeg hadde forventet et "oi, her må vi være ekstra påpasselige så det ikke skjer oss", men møter i stedet "det helsepersonell opplever i det daglige stemmer ikke, for forskning viser at...".
Dette er skremmende.

Veganbevegelsen har økt med mange prosent det siste året, det har blitt en "motebølge", og  mange har kastet seg ut på uten å sette seg ordentlig inn i behovet for mikronæringsstoffer, og hvordan dekke behovet for disse.
Dermed vil helsepersonell oppleve flere tilfeller av feilernæring enn før, det er naturlig!
Det samme skjedde også under "glutenfribølgen", "LCHF-bølgen", og det skjer nå under "vegan-bølgen", hvorfor ikke ta advarselen på alvor i stedet for å feie den bort som tull?

For meg hadde en naturlig tanke vært "Det stemmer ikke for meg, men jeg forstår at mange uerfarne veganere kan oppleve en slik konsekvens" ikke "det stemmer ikke for meg, og da stemmer det heller ikke for noen andre".


 

Anonymkode: 61516...0bc

Det er jeg helt enig i, men da gjelder det jo også andre veien. De som er imot slike kosthold sier jo gang på gang at man ikke kan få i seg alt man trenger, at det er omsorgssvikt osv. Alle bør passe på å få i seg alt man trenger, det gjelder da ikke bare veganere. Og alle bør være ekstra påpasselig når de er gravide og ammer slik at den lille også får i seg alt den trenger. Uansett hva man velger å spise. 

Spiser man et variert vegansk kosthold og tar tilskudd av b12 har man et sunt kosthold. Det er ikke fordi man trener mer som mange her nevner eller generelt er sunnere som mange her sier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke ting er det snakk om som man kun finner i kjøtt, fisk og egg? Skal du først påpeke det så må du nesten komme med eksempler 

Anonymkode: 6ad6b...5f1

 Hemjern, kreatin, carnosin, vitamin A, D3, K2 og B12,  DHA, CLA, gelatin, kollagen, komplette aminosyrer. 

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amen! Jeg sitter og venter på neste motebølge innen mat. Noen som tør å gjette på hva det blir? Disse kostholdsbølgene har blitt en erstatning for religion. Selv holder jeg meg til mat-ateismen og kjører helt vanlig mat stappfull av gluten og dyreprodukter. 

Anonymkode: e7b9c...dc0

Moten nå er faktabasert kunnskap om hvordan kroppen fungerer, metabolisme inkludert. Want fries with that?

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Moten nå er faktabasert kunnskap om hvordan kroppen fungerer, metabolisme inkludert. Want fries with that?

Anonymkode: 8f27d...595

Øhm 

Anonymkode: e7b9c...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Is It Time to Rethink Your Diet?

From an evolutionary perspective, is difficult to justify a diet with low levels of several nutrients critical to human function. While it may be possible to address these shortcomings through targeted supplementation (an issue that is still debated), it makes far more sense to meet your nutritional needs from food.

This is especially important for children, who are still developing and are even more sensitive to suboptimal intake of the nutrients discussed in this article. Like all parents, vegetarians and vegans want the best for their children. Unfortunately, many are not aware of the potential for nutrient deficiencies posed by their dietary choices.

I hope this article can serve as a resource for anyone on a plant-based diet, whether they choose to start eating meat (or animal products, in the case of vegans) again or not." :

https://chriskresser.com/why-you-should-think-twice-about-vegetarian-and-vegan-diets/ 

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hemjern, kreatin, carnosin, vitamin A, D3, K2 og B12,  DHA, CLA, gelatin, kollagen, komplette aminosyrer. 

Anonymkode: 8f27d...595

Rent bortsett fra b12 (som man faktisk kan få gjennom alger, men ingen spiser så mye alger) stemmer jo ikke dette, har du kilde? 

Særlig aminosyrene har jeg lest side opp og ned om. Du har soya, hemp og quinoa som er komplett i seg selv, men ellers kan man få alt om man bare varierer proteinkilden sin. I går hadde vi feks både havre, kikerter, bønner og linser i løpet av dagen. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Inwe skrev:

Rent bortsett fra b12 (som man faktisk kan få gjennom alger, men ingen spiser så mye alger) stemmer jo ikke dette, har du kilde? 

Særlig aminosyrene har jeg lest side opp og ned om. Du har soya, hemp og quinoa som er komplett i seg selv, men ellers kan man få alt om man bare varierer proteinkilden sin. I går hadde vi feks både havre, kikerter, bønner og linser i løpet av dagen. 

Ser at jeg skrev feil, det skal vøre EPA, ikke CLA. 

Du kan ta en titt på artikkelen jeg postet ovenfor.

Andre stikkord er biotilgjengelighet, absorbsjonsmiljø, anabolske egenskaper, kilde.  

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Hemjern, kreatin, carnosin, vitamin A, D3, K2 og B12,  DHA, CLA, gelatin, kollagen, komplette aminosyrer. 

Anonymkode: 8f27d...595

DHA kan man ta som tilskudd i form av algeolje.

Fullverdige proteinkilder (dvs. som inneholder alle aminosyrer) finnes også i soyaprodukter, eks. tofu. Så det er jo direkte feil.

D3 anbefales alle nordmenn, inkl. veganere, å ta som tilskudd i vinterhalvåret. Finnes flere typer d-vitamintilskudd som er veganske.

Gulrot, søtpotet og rød paprika inneholder betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen. Inntak av fett samtidig (eks. nøtter) øker opptaket av a-vit.

Sitrusfrukter og grønnsaker inneholder kollagen.

Sopp inneholder CLA. 

Fermentert mat inneholder K2. Noe K2 dannes også i tarmen.

Gelatin og kreatin er ikke essensielle næringsstoff.

B12 er tilsatt i det meste av plantemelk og -yoghurt, samt næringsgjær. Veganere anbefales likevel å ta tilskudd for sikkerhets skyld.

Veganske jernkilder inneholder jern i form av ikke-hemjern. Opptaket økes av inntak av c-vitamin. Selv har jeg ikke jernmangel etter fem år som veganer, og har aldri tatt tilskudd av jern. 

Anonymkode: 9adac...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DHA kan man ta som tilskudd i form av algeolje.

Fullverdige proteinkilder (dvs. som inneholder alle aminosyrer) finnes også i soyaprodukter, eks. tofu. Så det er jo direkte feil.

D3 anbefales alle nordmenn, inkl. veganere, å ta som tilskudd i vinterhalvåret. Finnes flere typer d-vitamintilskudd som er veganske.

Gulrot, søtpotet og rød paprika inneholder betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen. Inntak av fett samtidig (eks. nøtter) øker opptaket av a-vit.

Sitrusfrukter og grønnsaker inneholder kollagen.

Sopp inneholder CLA. 

Fermentert mat inneholder K2. Noe K2 dannes også i tarmen.

Gelatin og kreatin er ikke essensielle næringsstoff.

B12 er tilsatt i det meste av plantemelk og -yoghurt, samt næringsgjær. Veganere anbefales likevel å ta tilskudd for sikkerhets skyld.

Veganske jernkilder inneholder jern i form av ikke-hemjern. Opptaket økes av inntak av c-vitamin. Selv har jeg ikke jernmangel etter fem år som veganer, og har aldri tatt tilskudd av jern. 

Anonymkode: 9adac...37f

 Det er snakk om næringstoffer som finnes i naturlige fødevarer, ikke tilskudd. En annen ting er om tilskuddene inneholder riktige absorberbare substanser. Ikke-hemjern og betakaroten er ikke fullverdige alternativer til hemjern og Vit. A. Soya har andre problematiske aspekter. Etc. 

De magiske ordene er biotilgjengelighet og absorbsjonsmiljø.

Er isometriske mengder isometabolske? Er behov uavhengig av kilde?

 

Anonymkode: 8f27d...595

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

 Det er snakk om næringstoffer som finnes i naturlige fødevarer, ikke tilskudd. En annen ting er om tilskuddene inneholder riktige absorberbare substanser. Ikke-hemjern og betakaroten er ikke fullverdige alternativer til hemjern og Vit. A. Soya har andre problematiske aspekter. Etc. 

De magiske ordene er biotilgjengelighet og absorbsjonsmiljø.

Er isometriske mengder isometabolske? Er behov uavhengig av kilde?

 

Anonymkode: 8f27d...595

Biotilgjengelighet er et misforstått konsept. Det er ikke slik at man spiser en appelsin og tar opp nøyaktig 200mg c vitamin som er i den. Kroppen tar opp vitaminer og mineraler alt etter hva behovet dens er, og behovet kommer an på aktivitet, kropp, sammensetning av kosthold osv. 

Om man spiser mye av noen typer mat, vil man ta opp mer eller mindre av visse vitaminer og mineraler. Et enkelt eksempel er jern og c vitamin, som påvirker hverandres opptak. 

Kroppen vil også aktivere mer av noen prosesser i kroppen når den bryter ned en type mat enn andre typer mat. Man kan spekulere i hvordan disse ulike prosessene og hvor ulik aktivitet i dem påvirker kroppen for øvrig. Det er for eks ikke umulig at det å omgjøre a vitamin i kroppen hos veganere er en prosess som setter i gang en kjedereaksjon i kroppen som bidrar til bedre cellehelse i noen områder av kroppen. 

Man ser også at for eks lavere inntak av aminosyren metionin kan bidra til økt levealder. Mennesker som spiser kjøtt spiser mye metionin.

Det er ikke en gang enkelt å måle kalori i mat. Man måler for eks over 600kcal i nøtter, men man ser i praksis at menneskekroppen ikke tar opp alle kaloriene, så den egentlige kalorimengden er lavere når man faktisk spiser nøttene. 

Det er mange type detaljer som dette som spiller inn når det gjelder hvordan kostholdet påvirker oss, det er ikke så enkelt at man kan sette opp en rad med mat og regne ut nøyaktig hvordan dette vil påvirke kroppen eller hva den vil ta opp. Det er veldig kompleks og sammensatt, og det er nok mye vi fortsatt ikke vet. Det vi ser er at veganere kan leve sunt og lenge på planter. Sannsynligvis fører helheten i kostholdet til at kroppen iverksetter en sammensetning av prosesser og mekanismer som gjør at det fungerer. 

Anonymkode: 40c21...bc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...