Gå til innhold

Tre medisinstudenter i Øst-Europa har tatt selvmord, mange har psykiske problemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan være grunnene til dette? Synes det er utrolig trist at talentfulle folk med en lysende fremtid som er viktige for Norge ikke ser noen mening i ting og får alvorlige depresjoner og angst. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fra-legedrom-til-angstmareritt-i-polen-1.14310339

Anonymkode: 40eb2...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98

Alle har sin historie. Muligens har disse menneskene opplevd traumer, blitt mobbet eller levd i ugunstige familieforhold lenge. Det ligger en grunn bak, det gjør det alltid selv om vi ikke ser den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mange som sliter her hjemme. Skjønner ikke hvorfor de har satt et spesielt fokus på denne fraksjonen av studenter.

Anonymkode: d27c7...49a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert medisin et par år i Øst-Europa, men måtte avslutte studiet på grunn av angst. Har ikke hatt angst tidligere, men utviklet det disse to årene. 

Anonymkode: 9189d...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er like mange som sliter her hjemme. Skjønner ikke hvorfor de har satt et spesielt fokus på denne fraksjonen av studenter.

Anonymkode: d27c7...49a

Sikker på det? Hvordan vet du at det er like tøft her?

Anonymkode: 40eb2...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert medisin et par år i Øst-Europa, men måtte avslutte studiet på grunn av angst. Har ikke hatt angst tidligere, men utviklet det disse to årene. 

Anonymkode: 9189d...376

Hva var grunnen til at du utviklet det der? Tøft at alle i omgivelsene snakker et språk du ikke forstår? Som å gå rundt i en parallell virkelighet?

Anonymkode: 40eb2...361

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert medisin et par år i Øst-Europa, men måtte avslutte studiet på grunn av angst. Har ikke hatt angst tidligere, men utviklet det disse to årene. 

Anonymkode: 9189d...376

Hva skjedde som ga deg angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøft i Polen! Jeg har studert der selv. Hadde mange netter hvor jeg ikke fikk sove pga angst. Ble også veldig deprimert.
Det er som det står i artikkelen veldig  et veldig tøft og autoritært skolesystem. Lærerne er strenge på måter dere ikke kan se for dere. Noe helt annet en i Norge.

Anonymkode: 56b7d...bd1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var grunnen til at du utviklet det der? Tøft at alle i omgivelsene snakker et språk du ikke forstår? Som å gå rundt i en parallell virkelighet?

Anonymkode: 40eb2...361

Det føltes litt absurd nok ut som at jeg hadde hoppet mange tiår tilbake i tid. Til en tid jeg ikke passet inn i. (I forhold til kvinnesyn, rasisme, kynisme og autoritetenes makt).  

Det ble ekstremt hardt å bli behandlet så mye dårlig på universitetet av professorene. Noe av det første jeg opplevde som student var at en professor dro frem 1 og 1 student foran et auditorium på 150 stk for å svare på oppgaver på tavla, men brukte heller tiden på å håne. Elevene som ikke klarte spørsmålene fikk heller ikke gå ned derifra. Så det startet som en snikende angst for å bli plukket ut under forelesninger og gjort narr av i plenum. Så utviklet det seg videre. Ble helt dårlig av redselen for og ikke kunne svare på alt helt perfekt og leste meg nesten i hjel. 

 

Anonymkode: 9189d...376

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotikaresistens er vel nok i seg selv for å utvikle angst.

Anonymkode: 04876...0d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forvente at man blir behandlet med silkehansker når man studerer i utlandet. Dersom man blir så krenka av at en foreleser sier use your brain, så kan man like godt holde seg i Norge hvor det er utenkelig at en foreleser bruker de ordene. Kan heller ikke forvente at helseoppfølging er på samme nivå som i Norge. 

Anonymkode: 7464b...f90

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tøft i Polen! Jeg har studert der selv. Hadde mange netter hvor jeg ikke fikk sove pga angst. Ble også veldig deprimert.
Det er som det står i artikkelen veldig  et veldig tøft og autoritært skolesystem. Lærerne er strenge på måter dere ikke kan se for dere. Noe helt annet en i Norge.

Anonymkode: 56b7d...bd1

❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er norsk bomullusungdom som i 13 år har blitt dullet gjennom skolen. Sluppet ting de ikke liker, fått tilrettelegging når tinge er vanskelig, hatt foreldre som krever at læreren tilpasser det slik deres gullegull vil ha det. Så drar de for å studere i den virkelige verden, der man ikke tilrettelegger for alt svadaet de gjør her hjemme, og da får de angst av virkeligheten. 

Anonymkode: 5f137...d53

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er norsk bomullusungdom som i 13 år har blitt dullet gjennom skolen. Sluppet ting de ikke liker, fått tilrettelegging når tinge er vanskelig, hatt foreldre som krever at læreren tilpasser det slik deres gullegull vil ha det. Så drar de for å studere i den virkelige verden, der man ikke tilrettelegger for alt svadaet de gjør her hjemme, og da får de angst av virkeligheten. 

Anonymkode: 5f137...d53

Det skulle bare mangle å få tilrettelegging om man har reelle vansker på skolen. Det er ikke å pakkes inn i bomull. Det er lovfestet at alle har rett på tilpasset opplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange professorer i øst-Europa som hadde latt studentene ja framføring kun foran professoren. På vgs hender det at halve klassen ikke takler å holde presentasjon foran medelever. De ber stadig vekk om utsettelse på innlevering fordi de hadde en vanskelig prøve den uken. Blir lei seg hvis de får 3 og ikke 6. Mammaen ringer til rektor for å snakke om læreren som stiller krav til eleven. Ikke rart de får angst når de ikke får servert alt på sølvfat i utlandet. 

Anonymkode: 7464b...f90

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er norsk bomullusungdom som i 13 år har blitt dullet gjennom skolen. Sluppet ting de ikke liker, fått tilrettelegging når tinge er vanskelig, hatt foreldre som krever at læreren tilpasser det slik deres gullegull vil ha det. Så drar de for å studere i den virkelige verden, der man ikke tilrettelegger for alt svadaet de gjør her hjemme, og da får de angst av virkeligheten. 

Anonymkode: 5f137...d53

Uenig. Lærere som tror at elevene/studentene blir bedre i faget gjennom å mobbe og trakassere dem, hører ikke hjemme i en undervisningssituasjon. De burde sparkes ut og bli erstattet av lærere med folkeskikk og kompetanse.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, Chaya skrev:

Uenig. Lærere som tror at elevene/studentene blir bedre i faget gjennom å mobbe og trakassere dem, hører ikke hjemme i en undervisningssituasjon. De burde sparkes ut og bli erstattet av lærere med folkeskikk og kompetanse.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det skulle bare mangle å få tilrettelegging om man har reelle vansker på skolen. Det er ikke å pakkes inn i bomull. Det er lovfestet at alle har rett på tilpasset opplæring. 

Man kan ikke automatisk forvente dette andre steder.

Anonymkode: a502f...0d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett når man går på med 4 i snitt og tror at livet som medisinstudent skal være like enkelt.

Anonymkode: 4255e...d6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...