Gå til innhold

Katta vil aldri ha kos :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som du kan lese i tråden din så finnes det mange bitre gamle «kattedamer» der ute.

Har du vurdert omplassering og heller sikre deg ved å kjøpe en kjekk og trivelig familiehund i stedet?

Anonymkode: 39507...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan du si...  

Tror nok det var fordi både jeg og nærmeste venner og familie har hatt gode erfaringer med katter tidligere, så hadde ikke trudd at vi skulle være unntaket nå. Hva er oddsen liksom, når alt hadde gått så bra med alle andre. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Få katten kastrert først, så kan du se hvordan atferden er da. Men gi det tid etter kastrering, til hormonene har forsvunnet ut av kroppen. Ellers er det vel greit for barnet om hun kan leke med katten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du kan lese i tråden din så finnes det mange bitre gamle «kattedamer» der ute.

Har du vurdert omplassering og heller sikre deg ved å kjøpe en kjekk og trivelig familiehund i stedet?

Anonymkode: 39507...7fd

Jeg har vurdert det ja men mannen nekter. Så jeg kommer ingen vei der. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tvist skrev:

Få katten kastrert først, så kan du se hvordan atferden er da. Men gi det tid etter kastrering, til hormonene har forsvunnet ut av kroppen. Ellers er det vel greit for barnet om hun kan leke med katten?

Ja, skader jo ikke å prøve. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert det ja men mannen nekter. Så jeg kommer ingen vei der. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Du vurderer omplassering bare fordi katten ikke er kosete? Der mista jeg all sympati for deg. 

Anonymkode: c09ae...ba5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vurderer omplassering bare fordi katten ikke er kosete? Der mista jeg all sympati for deg. 

Anonymkode: c09ae...ba5

Er du åpen for at denne katten kanskje har det bedre i et annet hjem hvor både kattens og resten av familiemedlemmenes forventninger er mere på linje?

Tenk litt lengre enn nesa di før du fyrer løs på tastaturet. 

Anonymkode: 39507...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du åpen for at denne katten kanskje har det bedre i et annet hjem hvor både kattens og resten av familiemedlemmenes forventninger er mere på linje?

Tenk litt lengre enn nesa di før du fyrer løs på tastaturet. 

Anonymkode: 39507...7fd

Har du tenkt på at katten faktisk kan ha det bra bare familien innser at den ikke er et kosedyr? 

Anonymkode: c09ae...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at katten faktisk kan ha det bra bare familien innser at den ikke er et kosedyr? 

Anonymkode: c09ae...ba5

Det var et kjæledyr familien skulle ha, og hadde forventninger om. Når det viser seg at katten ikke var det, så kan det være bedre for alle parter at katten bor hos noen som ikke ser på den som et kjæledyr.

 

Anonymkode: 39507...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et kjæledyr familien skulle ha, og hadde forventninger om. Når det viser seg at katten ikke var det, så kan det være bedre for alle parter at katten bor hos noen som ikke ser på den som et kjæledyr.

 

Anonymkode: 39507...7fd

De bør i alle fall kastrere katten først og så se. Seriøse eiere kastrerer alltid huskattene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et kjæledyr familien skulle ha, og hadde forventninger om. Når det viser seg at katten ikke var det, så kan det være bedre for alle parter at katten bor hos noen som ikke ser på den som et kjæledyr.

 

Anonymkode: 39507...7fd

Dyr er ikke bruk og kast!! Man kvitter seg ikke med katten bare fordi den ikke vil kose. Det får virkelig være grenser! 

Anonymkode: c09ae...ba5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et kjæledyr familien skulle ha, og hadde forventninger om. Når det viser seg at katten ikke var det, så kan det være bedre for alle parter at katten bor hos noen som ikke ser på den som et kjæledyr.

 

Anonymkode: 39507...7fd

:klo: En katt er jo et kjæledyr uavhengig om den er kosete eller ei? :klo:

Jeg skjønner at ts og barnet er skuffet, men katter er like ulike som mennesker. De vil gjøre akkurat som de vil. Man kan kjøpe en rasekatt om visse kvaliteter er mer viktige enn andre. Men en huskatt... da kan man aldri vite hva man får. De to jeg har, han som ikke er kosete ble valgt pga. han var den mest kosete. Så man vet aldri hva man får 😅

Synes det er trist å lese at man vurderer o plassering bare pga. katten ikke vil kose, det er mye selskap og annet i tillegg med å ha en katt. Men om katten ikke er ønsket så er det jo bedre for katten, for de kan sanse når de ikke er ønsket.

Kastrering er en ting å prøve. Mange katter forandrer personlighet når de blir kastrert. Men viktig å vite er at det kan ta en mnd. før alle hormonene er ute av kroppen og man vil se en endring.

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr er ikke bruk og kast!! Man kvitter seg ikke med katten bare fordi den ikke vil kose. Det får virkelig være grenser! 

Anonymkode: c09ae...ba5

Omplassering til et annet hjem er vel ikke helt i samme gata som å «kaste» underforstått avlive katten.

Hvis familien mistrives med katten har alle parter det bedre om katten omplasseres til noen som ønsker en katt med de egenskapene denne katten har. 

Synes dere er så rå og brutale mot dyr og mennesker, man må søke de beste løsningene for ALLE parter.

Anonymkode: 39507...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du kan se en endring om du kastrerer. P-piller er veldig kreftfremkallende, så anbefaler uansett kastrering :)

Mamma sin katt var alltid slik. Eller, hun likte bare meg. Bare jeg som fikk kos, men kun inne på mitt rom, var ikke snakk om å kose på henne når vi var i stua. I dag er hun en skikkelig kosegris (også i stua) fordi hun er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var et kjæledyr familien skulle ha, og hadde forventninger om. Når det viser seg at katten ikke var det, så kan det være bedre for alle parter at katten bor hos noen som ikke ser på den som et kjæledyr.

 

Anonymkode: 39507...7fd

De har et kjæledyr! Altså et dyr man har foe gøy, ikke nytte. Men kjæledyr er ikke kosedyr! Aldri! De er levende vesener med egen vilje og individuelle behov, ikke kosedyr!

Anonymkode: cbffc...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene katten vår er sær når det gjelder kos. Kastrert gutt på 3 år. Han begynte å male når for et par måneder siden. Og gjør det bare i helt spesielle situasjoner. Det er mulig å kose med ham kun når han akkurat har våknet, altså når han er i halvsøvne. Eller rett før han sovner. Men da liker han det til gjengjeld veldig godt! I helt våken tilstand er det helt umulig. Men det er greit for oss, viktigst er at han har det fint og får bestemme selv. Han viser oss likevel at han bryr seg om oss; han hopper gjerne opp på ryggen på sofaen og slikker håret vårt grundig 😀 

Den andre katten vår en en skikkelig kosepus som forlanger kos når hun trenger det. Hvis det ikke passer for oss med kos akkurat der og da, får vi tydelig beskjed. Da kommer klørne, hehe. Så hun gir oss egentlig ikke så mye valg 😍

 

Anonymkode: 9cd82...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er lov for et barn å bli skuffet. Hun har besteforeldre med katt og flere venner med katt som var med på å trigge lysten til å få en selv.  Og når man ser alle andre ha dyr som man faktisk kan kose med, mens man selv prøver og prøver men aldri får det til...klart hun blir skuffet og tror det et hun som gjør noe galt og at det er hennes feil. Er jo trist at hun skal måtte gå til vennene sine for å kose med dyr (hun elsker dyr over alt annet), når hun egentlig har et selv hjemme. 

Og ja det er lov å kalle det kjedelig. (Her kaller vi en spade for en spade.) For alt den katta vil er å ha og ha, men den gir jo ikke noe tilbake. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Dette er en veldig god grunn til hvorfor man bør vurdere å adoptere en voksen katt. Da har katten vært i et fosterhjem eller på kattehus og blitt observert slik at man vet om man får en skikkelig kosepus eller ikke. Skjønner at det er for sent for dere nå, men jeg skriver det her i tilfelle andre som ønsker seg katt leser tråden.

Den katten jeg har nå er heller ikke kosete 99,9% av dagen. Men så har hun 10 minutter her og der hvor hun oppsøker meg og maler. Hun var ikke alltid sånn, men har sakte blitt det etterhvert som hun ble trygg på meg og omgivelsene. Jeg har fokusert veldig på å være forutsigbar for henne. Det vil si aldri skremme for "gøy" eller lekesloss med hånden, som jeg ser noen dyreeiere gjør. Aldri overskride hennes grenser så hun blir sur eller slår etter meg.

Hun får litt klapp og stell, og vi øver litt på å ligge på fanget. Før ble hun redd når jeg kom nær bakparten av kroppen. Da klappet jeg bare forparten. Jeg lar henne få stå og gå ut og inn av fanget mitt mens jeg klapper henne. Før var det bare en og to labber på fanget, nå er det blitt fire. Og hun har lært å like å bli børstet. Igjen, starte i det små med tålmodighet og respekt for hennes grenser, og gjenta med jevne mellomrom.

Så selv om katten deres ikke er kosete nå, så kan det ennå endre seg. Men hun begynner ikke bare å gjøre det dere vil sånn helt ut av det blå, dere må gjøre noe for at det skal skje. Lær dere kroppsspråket hennes, og bare kos når hun i kosemodus. Og det er et ukjent potensiale der hvis dere kastrerer, som andre har nevnt. Det må jo gjøres uansett, så hvorfor ikke bare få det gjort. Hun er også enda ganske ung, mine katter har endret personlighet ettersom de ble eldre. Feks. en som alltid angrep føttene våre når vi gikk forbi sluttet med dette når hun ble ordentlig voksen.

Anonymkode: abd82...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen katter er bare slik. De har ulike personligheter akkurat som oss.

Kastrering kan hjelpe, men jeg mener at det gjelder mest når de er små og ikke for voksne katter. Mulig jeg tar feil her nå. Kan hende at det å slutte på p-piller vil hjelpe henne mer.

Man kan ikke gjøre så mye annet enn å godta at katten er sånn og kose og leke med den på kattens premisser.

Hva med å få en katt til? Hvis katten går overens med andre katter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Elaine Marley skrev:

Noen katter er bare slik. De har ulike personligheter akkurat som oss.

Kastrering kan hjelpe, men jeg mener at det gjelder mest når de er små og ikke for voksne katter. Mulig jeg tar feil her nå. Kan hende at det å slutte på p-piller vil hjelpe henne mer.

Man kan ikke gjøre så mye annet enn å godta at katten er sånn og kose og leke med den på kattens premisser.

Hva med å få en katt til? Hvis katten går overens med andre katter?

Det høres lurt ut! Kanskje til og med den nye pusen er en kosepus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Vil berre seie at hokatten til bestemoren min var nor lunde lik når det gjaldt å angripe uprovosert. Den stakkars katten hadde gått på P-piller i alle sine år og hadde fått noen titalls kull før den endelig fekk lov å dø(Jada, den hadde mat og vatn og fekk kos og slikt, men vil tørre å påstå at den ikkje hadde det heilt bra allikevel). Ho angreip ganske uprovosert og det viste seg at ho hadde kreft pga pillene. 

Ville absolutt ha kastrert katten, det burde heilt seriøst bli obligatorisk. Ho vil nok ikkje skifte personlighet 180 grader, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sphynx skrev:

Det høres lurt ut! Kanskje til og med den nye pusen er en kosepus :)

Jepp. Men ikke flere katter før den første er kastrert, da blir det helt sikkert rabalder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...