Gå til innhold

Katta vil aldri ha kos :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår katt er kosete kun når det passer den. Liker ikke bli løftet opp, legger seg aldri i fanget ditt osv.. Den er kontaktsøkende og vil gjerne bli klappet og børstet, men bare når det passer den. Hun er sær og snål, og vi er selvfølgelig veldig glad i henne uansett. Men skal innrømme at vi hadde ønsket oss en skikkelig kosekatt. 

Anonymkode: 350fe...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov for et barn å bli skuffet. Hun har besteforeldre med katt og flere venner med katt som var med på å trigge lysten til å få en selv.  Og når man ser alle andre ha dyr som man faktisk kan kose med, mens man selv prøver og prøver men aldri får det til...klart hun blir skuffet og tror det et hun som gjør noe galt og at det er hennes feil. Er jo trist at hun skal måtte gå til vennene sine for å kose med dyr (hun elsker dyr over alt annet), når hun egentlig har et selv hjemme. 

Og ja det er lov å kalle det kjedelig. (Her kaller vi en spade for en spade.) For alt den katta vil er å ha og ha, men den gir jo ikke noe tilbake. 

Anonymkode: a4da9...ca6


???

Fordi den er et dyr. Den dekker sine egne behov, ikke noe mer, ikke noe mindre. Om katter er kosete av seg, så er det for å dekke eget behov - ikke menneskene sine sitt.

Å i det hele tatt få seg til å skrive om en katt at "den gir jo aldri noe tilbake", men vil bare ha og ha...... Altså, det er så riv ruskende grunnleggende feil tankegang, at vet nesten ikke hva jeg skal si. 

Å ha og ivareta et dyr handler om  oppfylle deres behov - å gi og gi. Om dyr i tillegg oppfyller et eget behov, så er det ren flaks, og ikke noe en skal ha en forventning om. 

Dette er i grunn et godt læreøyeblikk for dattera di. Om det gjelder ny katt eller ny lillebror - en kan ikke forvente at de skal oppfylle egne ønkser og forventninger. De er sine egne individer, med sin helt egne personlighet og behov - som kan være helt forskjellige fra hennes. 

Anonymkode: ac27c...d5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår liker kun familien. Gjemmer seg når besøk kommer, vil sjelden ha kos, kan ikke løftes, klappes nær potene eller på halen. Hun snakker en god del da. Hun er 14 år gammel. 

Anonymkode: 95ec3...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten angrep garantert ikke ungen din uprovosert eller uten grunn. Enten har hun ikke tolket kroppsspråket hennes riktig eller så er den frustrert eller overstimulert og får ikke utløp for energien sin.

Anonymkode: a7cbf...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattefolk altså ... jikes! 

Leser her inne at dere har katter som ikke kan løftes eller klappes :ler: Katten vil ikke, og blir sur.. Hvem fader er det som vil ha noe sånn hjemme i stua si, og med barn?! 

Katt må være det mest tristeste kjæledyret å ha, men folk velger selv. Så lenge andres katter holder seg langt unna huset mitt så går det greit. 

Anonymkode: 5cbe9...cb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katten angrep garantert ikke ungen din uprovosert eller uten grunn. Enten har hun ikke tolket kroppsspråket hennes riktig eller så er den frustrert eller overstimulert og får ikke utløp for energien sin.

Anonymkode: a7cbf...f16

Der kan ikke du sitte der å si. For jo det var uprovosert. Hun satt i sofaen, så kom katten og angrep,  klorte henne på hodet, nakken og skulderen, skikkelig hardt med både frem-og bakpoter..... så ikke sitt det og tro at du vet bedre om hva katten min gjorde og ikke. Det er jeg som bor med henne, ikke du. 

Anonymkode: a4da9...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort alt det du foreslår. Prøver å både kose og leke. Og leke gjør hun lett, hvis hun orker. 

Når jeg koser med henne så godtar hun som regel det, men merker jo at hun ikke akkurat storkoser seg når vi prøver å kose og stryke på henne. Og noen ganger maler hun når vi koser, men det et langt ifra hver gang, og det er bare såvidt vi hører lyden. Og mange ganger trekker hun seg unna oss når vi prøver å kose og vise kjærlighet. Så tror ikke hun liker det så veldig egentlig. Og kommer vi bort til henne, bøyer oss ned og prøver å kysse henne på hodet for eksempel så blir hun faktisk veldig sur... hun har også angrepet datteren min på 7 år, totalt uprovosert, opptil flere ganger. 

 

Har hatt løpetid og fått 1 kull (var 2 kattunger som ble født, 1 levende), og den kattungen kjenner vi eierne til. Den er ikke fullt så ille, men den kommer ikke i fanget til dem hun heller. Hun har bodd hos dem lenge nok til å bli trygg, så det er ikke det som er problemet. 

Ja. Men det var ikke det jeg spurte om i innlegget mitt. 

 

Uansett er det veldig trist at det blir sånn. Dattera hadde ikke helt sett for seg at det skulle bli så kjedelig å få dyr, og hun er jo skuffet, det ser jeg på henne. Hun prøver også å gi henne oppmerksomhet og kos, men hun vil rett og slett bare være i fred tror jeg, og få servert mat når hun er sulten. Hun trenger liksom ikke mer enn det:p katteluke har hun også så hun går ut og inn som hun vil. Et nesten som å ha et spøkelsespus her, for vi verken hører eller merker stort til henne. Bortsett fra når hun sover på plassen «sin» på armlenet i sofaen;) 

Anonymkode: a4da9...ca6

Hvordan hadde du reagert hvis en 7 meter høy skapning kom og bøyde seg over deg for å kysse deg når du slappet av? 

Det som ofte har funket for meg når jeg nærmer meg sære katter, er å komme sidelengs med kun én hånd mot katten så den ser at jeg ikke kan løfte den/går til frontalangrep, klø den litt oppå hodet og så trekke meg tilbake før katten signaliserer at det er nok.

Anonymkode: cbffc...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du reagert hvis en 7 meter høy skapning kom og bøyde seg over deg for å kysse deg når du slappet av? 

Det som ofte har funket for meg når jeg nærmer meg sære katter, er å komme sidelengs med kun én hånd mot katten så den ser at jeg ikke kan løfte den/går til frontalangrep, klø den litt oppå hodet og så trekke meg tilbake før katten signaliserer at det er nok.

Anonymkode: cbffc...6c8

Regnet med at nettop det punktet kom til å bli tolket negativt ja.. poenget er at hun er så annerledes fra andre katter. Hadde hun vært gammel, så ok. Men hun er ung enda. 

Vet ikke hva vi skal gjøre. Å få katt er jo et sjansespill. Blir nok ikke flere ganger:-/ 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kattefolk altså ... jikes! 

Leser her inne at dere har katter som ikke kan løftes eller klappes :ler: Katten vil ikke, og blir sur.. Hvem fader er det som vil ha noe sånn hjemme i stua si, og med barn?! 

Katt må være det mest tristeste kjæledyret å ha, men folk velger selv. Så lenge andres katter holder seg langt unna huset mitt så går det greit. 

Anonymkode: 5cbe9...cb8

Den som virker trist her er vel du, men folk omgås deg jo likevel. 

Anonymkode: 4dbb5...6ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som virker trist her er vel du, men folk omgås deg jo likevel. 

Anonymkode: 4dbb5...6ec

Ehhh!

Du reagerer på at vi utenforstående ikke helt ser greia med å ha katt som kjæledyr når en hel tråd handler om «kjæledyr» som ikke ønsker kontakt med familien?

Jeg fatter ikke greia med å ha dyr som man bare slenger utom døra uten å ta ansvar for at de utrydder småfuglbestander, driter og pisser i hagene og på eiendommen til andre folk, legger seg oppi barnevogner og utemøbler hos fremmede og skaper problemer for andre mennesker i nabolaget.

Katter burde vært underlagt samme regelverk som hunder. 

Anonymkode: 39507...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


???

Fordi den er et dyr. Den dekker sine egne behov, ikke noe mer, ikke noe mindre. Om katter er kosete av seg, så er det for å dekke eget behov - ikke menneskene sine sitt.

Å i det hele tatt få seg til å skrive om en katt at "den gir jo aldri noe tilbake", men vil bare ha og ha...... Altså, det er så riv ruskende grunnleggende feil tankegang, at vet nesten ikke hva jeg skal si. 

Å ha og ivareta et dyr handler om  oppfylle deres behov - å gi og gi. Om dyr i tillegg oppfyller et eget behov, så er det ren flaks, og ikke noe en skal ha en forventning om. 

Dette er i grunn et godt læreøyeblikk for dattera di. Om det gjelder ny katt eller ny lillebror - en kan ikke forvente at de skal oppfylle egne ønkser og forventninger. De er sine egne individer, med sin helt egne personlighet og behov - som kan være helt forskjellige fra hennes. 

Anonymkode: ac27c...d5b

Men hva skal man med et dyr om alt den gjør er å spise maten du serverer? Resten av tiden driter den i deg og viser null glede av at du i det hele tatt eksisterer. Høres ut som en veldig utakknemlig jobb spør du meg. De fleste hadde takket for seg for lenge siden om dette hadde vært en arbeidsplass/bedrift. Du også. 

Du kan heller ikke snakke for alle og si at eneste grunnen til at folk får seg dyr er et behov for å gi og gi til noen som gir faen i deg. De fleste ønsker seg dyr fordi de synes det er koselig og det er selskap med dem. Men denne katten er jo verken selskap eller kos i. 

Og man FORVENTER ikke at katten skal «være som man vil», men man har et høyt ønske, og blir veldig skuffet når man innser at livet med det dyret man ønsket seg mest faktisk er mye mer arbeid og styr enn kos. Og greier man bli like glad i en som ikke viser kjærlighet tilbake kontra en som faktisk gjør det? Sannsynligvis ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt for store forventninger til hva en katt gjør uten å tenke på at de er forskjellige. Ungen må få lov til å være skuffet, men nå er det en gang sånn at alle barn må lære seg at dyr er forskjellig, god mulighet til det her. 

Å bøye seg ned for å kysse katten på hodet, wtf? 

Det er fint lite dere kan gjøre, dere kan jo ikke tvinge katten. Å katter (dyr generelt) tenker ikke over hva de kan gi tilbake til et menneske som forer dem. 

Det er lov å bære skuffet, men å bli så oppjaget av det som du blir Ts det må du bare gjøre noe med, det er et dyr. 

 

Anonymkode: c09ae...ba5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sizz- skrev:

Men hva skal man med et dyr om alt den gjør er å spise maten du serverer? Resten av tiden driter den i deg og viser null glede av at du i det hele tatt eksisterer. Høres ut som en veldig utakknemlig jobb spør du meg. De fleste hadde takket for seg for lenge siden om dette hadde vært en arbeidsplass/bedrift. Du også. 

Du kan heller ikke snakke for alle og si at eneste grunnen til at folk får seg dyr er et behov for å gi og gi til noen som gir faen i deg. De fleste ønsker seg dyr fordi de synes det er koselig og det er selskap med dem. Men denne katten er jo verken selskap eller kos i. 

Og man FORVENTER ikke at katten skal «være som man vil», men man har et høyt ønske, og blir veldig skuffet når man innser at livet med det dyret man ønsket seg mest faktisk er mye mer arbeid og styr enn kos. Og greier man bli like glad i en som ikke viser kjærlighet tilbake kontra en som faktisk gjør det? Sannsynligvis ikke. 

Wow 😳 Eh.... 

Anonymkode: c09ae...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har hatt for store forventninger til hva en katt gjør uten å tenke på at de er forskjellige. Ungen må få lov til å være skuffet, men nå er det en gang sånn at alle barn må lære seg at dyr er forskjellig, god mulighet til det her. 

Å bøye seg ned for å kysse katten på hodet, wtf? 

Det er fint lite dere kan gjøre, dere kan jo ikke tvinge katten. Å katter (dyr generelt) tenker ikke over hva de kan gi tilbake til et menneske som forer dem. 

Det er lov å bære skuffet, men å bli så oppjaget av det som du blir Ts det må du bare gjøre noe med, det er et dyr. 

 

Anonymkode: c09ae...ba5

Ja jeg har kysset flere katter på hodet jeg, trodde det var normalt. Helt til hun her klikka i vater. Hun går jo i ring når jeg går mot henne, går omvei. Veldig sær og rar katt. 

Og jeg er ikke oppjaget, jeg er skuffet. Spesielt på vegne av jenta som ønsket seg en pus hun kunne kose med om dagene. Forstår virkelig ikke hva som er rart med det. Men kanskje dumt av meg å diskutere dette på et dyreforum da.. 

 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har kysset flere katter på hodet jeg, trodde det var normalt. Helt til hun her klikka i vater. Hun går jo i ring når jeg går mot henne, går omvei. Veldig sær og rar katt. 

Og jeg er ikke oppjaget, jeg er skuffet. Spesielt på vegne av jenta som ønsket seg en pus hun kunne kose med om dagene. Forstår virkelig ikke hva som er rart med det. Men kanskje dumt av meg å diskutere dette på et dyreforum da.. 

 

Anonymkode: a4da9...ca6

Men du altså. Det er flere som skriver her at dyr er forskjellig og at det er lite du kan gjøre. Så hva mener du vi skal si da? 

Anonymkode: c09ae...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om dette er nevnt foresten, men dere bør ta en grundig helsesjekk hos dyrlegen for å utelukke at katten faktisk er syk, dette kan gjøre dem unnvikende ovenfor andre. Dette og kastrering. 

Anonymkode: c09ae...ba5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du altså. Det er flere som skriver her at dyr er forskjellig og at det er lite du kan gjøre. Så hva mener du vi skal si da? 

Anonymkode: c09ae...ba5

Hadde satt pris på om folk hadde forstått min situasjon og isteden ikke absolutt skal «henge» meg med en gang jeg snakker negativt om et dyr eller om å ha et dyr. Det jeg skriver er min opplevelse av å ha katten, jeg gjorde sikkert en feil og skulle aldri valgt den katten, men hvordan kan man vite det når alle kattunger er like og oppfører seg omtrent likt 😕

ville egentlig bare høre om det var noe å gjøre, om katter forandrer seg med årene. Og om det var flere som slet med det samme som oss. Og det er det jo. Og kreds til dem som fortsatt greier å være hyggelige i tråden her..,det skal de ha👍🏻 

Anonymkode: a4da9...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veit ikke om dette er nevnt foresten, men dere bør ta en grundig helsesjekk hos dyrlegen for å utelukke at katten faktisk er syk, dette kan gjøre dem unnvikende ovenfor andre. Dette og kastrering. 

Anonymkode: c09ae...ba5

Nettop vært der og gitt vaksine. Ingenting som feilet henne. 

Hun har vært sånn omtrent siden hun ble voksen. Viste tendenser når hun var liten også men langt fra like ille. Så vet ikke om bi bare må innse at hun er sær, ikke mye annet å gjøre sikkert:/ 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettop vært der og gitt vaksine. Ingenting som feilet henne. 

Hun har vært sånn omtrent siden hun ble voksen. Viste tendenser når hun var liten også men langt fra like ille. Så vet ikke om bi bare må innse at hun er sær, ikke mye annet å gjøre sikkert:/ 

Anonymkode: a4da9...ca6

Hvorfor valgte dere ikke en hund i stedet da dere ønsket et kjæledyr?

Anonymkode: 39507...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor valgte dere ikke en hund i stedet da dere ønsket et kjæledyr?

Anonymkode: 39507...7fd

Nei det kan du si...  

Tror nok det var fordi både jeg og nærmeste venner og familie har hatt gode erfaringer med katter tidligere, så hadde ikke trudd at vi skulle være unntaket nå. Hva er oddsen liksom, når alt hadde gått så bra med alle andre. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...