Gå til innhold

hvordan vet de andre insatte i fengsel hva folk har gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

man hører stadig vekk at voldtektsmenn og pedofile blir banket opp i fengsel. Men jeg lurer altså på hvordan denne informasjonen lekker ut i et fengsel, ettersom det er taushetbelagt?

Anonymkode: a8fc5...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mammalivet

Er dette så gjeldende for overgriperne som er fengslet i Norge? Vil tro at taushetsplikta blant ansatte i andre land kanskje ikke er like sterk. I Norge er man rimelig trygg i fengsel, og jeg tror ikke engang vaktene nødvendigvis vet hva den insatte sitter inne for🤔 

Vi hadde et skolebesøk i fengselet på høyskola, og da fikk vi i alle fall høre at det meste av bråk mellom innsatte for det meste handlet om en stjålet sjokolade osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mammalivet skrev:

Er dette så gjeldende for overgriperne som er fengslet i Norge? Vil tro at taushetsplikta blant ansatte i andre land kanskje ikke er like sterk. I Norge er man rimelig trygg i fengsel, og jeg tror ikke engang vaktene nødvendigvis vet hva den insatte sitter inne for🤔 

Vi hadde et skolebesøk i fengselet på høyskola, og da fikk vi i alle fall høre at det meste av bråk mellom innsatte for det meste handlet om en stjålet sjokolade osv.. 

Han havner ikke i fengsel om man nasker en snickers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Han havner ikke i fengsel om man nasker en snickers.

nei haha, men at de stjeler sjokolade inni fengselet.

Anonymkode: a8fc5...0f9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mammalivet
Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Han havner ikke i fengsel om man nasker en snickers.

Nå tror jeg du misforstod :fnise: At innsatte som allerede sitter inne krangler om at den ene har tatt den andres sjokolade f.eks.. At innsatte i Norge generelt sloss lite, sånn som man ser i USA. 

Ikke at man havnet i fengsel for å ha stjålet en sjokolade :ler: Ville blitt plassmangel da gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykter. Sosiale media og andre nettverk. Du klarer ikke å skjule det du har gjort for andre innsatte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1kvm0G/Voldtektssiktet-ble-banket-opp-i-fengselet

dette skjer også ofte i Norge

Anonymkode: a8fc5...0f9

Fikk ikke lest da man må betale, men forstod kjernen i overskrifta. 

Ville ikke trodd at dette er så veldig utbredt i norske fenglser, men mulig det er sånn her også da. 

Overgripere fortjener jo det, men hvordan får andre innsatte vite om hvem som sitter inne for hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste noe om at man blir (indirekte) truet av andre innsatte til å fortelle?

Anonymkode: 897ef...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mammalivet skrev:

 

Vi hadde et skolebesøk i fengselet på høyskola, og da fikk vi i alle fall høre at det meste av bråk mellom innsatte for det meste handlet om en stjålet sjokolade osv.. 

Nå vet jeg nada om deres besøk i fengselet men jeg tror ikke de ansatte står å forteller om jæveln som ble rundjult og utfrosset i fengsel fordi andre innsatte klarte å få taushetsbelagt info om overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet
Akkurat nå, frekvens skrev:

Nå vet jeg nada om deres besøk i fengselet men jeg tror ikke de ansatte står å forteller om jæveln som ble rundjult og utfrosset i fengsel fordi andre innsatte klarte å få taushetsbelagt info om overgrep.

Nei, der har du sikkert rett. Vi var førsteårs studenter, så vi hadde sikkert ikke fått høre sånn uansett. Vi fikk se de ulike avdelingene. Spiste sjokolade med damene som satt inne på kvinneavdeligen. Husker at stua deres var finere enn vår. 

Klassen spurte om alt, og jeg husker at vakta som fulgte oss rundt sa at det var lite slossing mellom innsatte. At det var mye uenigheter og knuffing pga en stjålet sjokolade f.eks, men at det absolutt ikke stod til sånn som man ser på TV fra USA. 

Men selv om tilstandene ikke kan sammenlignes med usa så er det sikkert ordentlige overfall i fengslene her også. En forstår jo godt hvorfor barneovergripere er mer utsatt der. Hvem vil vell sitte å spise middag ovenfor en pedofil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaktene vet selvfølgelig hva de innsatte har gjort. De har program på dataen der alt står, som de også bruker til å registrere ting(besøk,hendelser osv). Her kan man også lese hele dommen. 

De innsatte følger enten med på nyhetene hvis det er store ting og de ser hvem som blir sendt til retten osv de dagene. De innsatte blir også tvunget til å fortelle det på de forskjellige avdelingene ellers blir de holdt utenfor. Mange overgripere lyger om hva de sitter for, men de andre finner ut av det som oftest og da blir det enda verre (hvis de har løyet om det) 

Det er egne avdelinger for overgripere/pedofile i de fleste fengsler. Her har de egne program for de, men for å komme her må de ha innrømmet hva de har gjort og vil gjøre noe med problemer(ikke de som er "uskyldig" får komme her) 

Det er også hiarki innen overgrepesdømte. De som har gjort ting mot egne barn ligger nederst, de som har gjort ting mot barn over der, utlendinger som voldtar unge norske jenter over der osv

 

Anonymkode: c7183...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når to holder deg fast og en annen klemmer ballene dine forteller du villig vekk

Anonymkode: 8969a...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener jeg leste noe om at man blir (indirekte) truet av andre innsatte til å fortelle?

Anonymkode: 897ef...d2f

Men da kan man jo lyve? Dikte opp en historie om hvitvasking av penger eller ran eller noe annet som ikke er seksuell vold?

Anonymkode: 70a29...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er også hiarki innen overgrepesdømte. De som har gjort ting mot egne barn ligger nederst, de som har gjort ting mot barn over der, utlendinger som voldtar unge norske jenter over der osv

Anonymkode: c7183...883

Æsj, så ekkelt!? Så en voldtektstype kommer øverst som den minst verste? Typ sånn:

Festvoldtekt
Voldtekt mot partner
Overfallsvoldtekt
Overfallsvoldtekt begått av utlendsk mot norsk, ung jente
Overfallsvoldtekt i gruppe
Overgrep mot barn
Overgrep mot egne barn

????

Anonymkode: 70a29...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt, de spør deg hva du sitter inne for, og hvilken straff du fikk.

Om du nekter å fortelle så er dette et varseltegn. Om historien din virker oppdiktet, er dette er veldig tydelig varseltegn. 

Ofte når de andre innsatte mistenker at du er pedofil/voldtektsmann, ber de deg enkelt å greit om å vise papirer (tiltale, straff, etc.). Om du nekter å vise disse papirene så bekrefter du mistanken, og resten av soningsforholdet ditt blir et helvete. 

Så må man også huske på at de innsatte leser aviser, og følger med på verden utenfor. Voldtektssaker og overgrepssaker overfor barn får mye oppmerksomhet i media. En del innsatte har blitt utsatt for overgrep i  barndommen, og bearbeider traumen ved å banke opp pedofile i fengselet. De følger nøye med på hvem som kommer inn, og om personen er pedofil/voldtektsmann. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, så ekkelt!? Så en voldtektstype kommer øverst som den minst verste? Typ sånn:

Festvoldtekt
Voldtekt mot partner
Overfallsvoldtekt
Overfallsvoldtekt begått av utlendsk mot norsk, ung jente
Overfallsvoldtekt i gruppe
Overgrep mot barn
Overgrep mot egne barn

????

Anonymkode: 70a29...998

Ja men dette er blant de overgrepsdømte. Ganske ekkelt men sånn blir det bare i fengsel. Det er veldig hiarkistyrt hele greien. Men overgrep mot barn og drap av barn er veldig langt nede i fengsel. Da må du egentlig bare holde deg for deg selv.

Anonymkode: c7183...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...