Gå til innhold

Jeg opplever å ikke bli trodd av sjefen min..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Dette er ikke første gang min sjef er frekk og kommer med beskyldninger. Støtt og stadig er hun upassende ved å slenge kommentarer etter folk. Jeg hadde gjort mye for å IKKE ha henne som min sjef, for jeg ønsker ikke den jobben nettopp fordi hun er sjefen. Jeg har tidligere hatt uenigheter med henne i forbindelse med arbeidskontrakten min siden jeg kun er ekstrahjelp, noe som førte til at jeg ble satt opp hver lørdag hele mnd. Neste mnd satt jeg igjen med kun to vakter. Neste måned sitter jeg vel igjen med ingen? Min sjef mener at selv om jeg er ekstrahjelp er fri ett ønske. De gangene jeg har spurt om å få fri (kun to ganger) har jeg blitt satt opp begge dagene, selv om jeg spurte i god tid (1,5 mnd). Det er tydelig hun ikke liker meg. Jeg skal være ærlig å si jeg blir glad om jeg ikke får noen vakter lenger, for jeg ønsker virkelig ikke å jobbe der. Hun er en jeg ikke ønsker å jobbe for. Jeg ønsker å bli behandlet med respekt, slik hun har blitt av meg. Jeg gjør alltid som hun sier når jeg er på jobb, jeg selger bra og jeg vet jeg gjør en god jobb. 

Anonymkode: cfd2a...677

Vet du hva, her føler jeg du ikke har noe å tape på å si hva du mener. Hun oppfører seg som en bølle, og bøllenes storhetstid var på ungdomsskolen og ikke i arbeidslivet. Noen butikksjefer tror de har verdens viktigste jobb, ofte er de uten særlig mye utdanning så alt det kjeden har fortalt dem er herved lov. Der hvor jeg jobbet i butikk hadde butikksjefen vært ansatt i butikken i 40 år, og begynte hver setning med *kjedens navn* sier at... For oss som var studenter og hadde en helt annen faglig kunnskap ble det veldig rart. "Slik er det å være ekstrahjelp" var også en gjenganger når ekstrahjelpene sa ifra når kontrakter ble brutt og de ble behandlet som brikker i et puslespill. Nei, slik er det faktisk ikke å være ekstrahjelp. Sånne sjefer fortjener ikke gode ansatte! 

Anonymkode: 09495...90f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du liker gjennomtrekk i arbeidsstokken din. :) Hadde ikke tatt lang tid før du hadde fått en fagforening på ryggen hadde jeg vært ansatt der. Har vært borti slike ledere som deg før, som arbeidstaker og tillitsvalgt. Det gikk ikke særlig bra for leder for å si det sånn.

Anonymkode: d8533...4ca

Det har gått veldig bra det for min del, ettersom jeg som en som har ledet faktisk har satt meg inn i hvilke rettigheter jeg har og ikke har :) Også fagforeninger er enige i at sjefen kan bruke litt ekstra "makt" (f. eks. ved å stille spørsmål til egenmelding) på arbeidsplasser der misbruk av dette ikke er ukjent. 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På søndag fikk jeg omgangssyken. Jeg skjønte at det ikke var over til mandagen, så jeg prøvde å ringe sjefen på søndags kvelden for å gi henne litt tid til å ordne en vikar. Da jeg ringte svare henne ikke, så jeg sendte henne en melding om at jeg hadde prøvd å ringe henne. Jeg skrev også at jeg hadde fått omgangssyken så jeg kommer ikke på jobb i morgen. Det tok henne 1 minutt å svare på den meldingen, der sa hun jeg måtte ringe i morgen. Dagen etterpå ringte jeg og sa akkurat det samme som jeg sendte på melding, at jeg har omgangssyken så jeg kan ikke komme på jobb.

Da svarte hun: "Du er sikker på at du ikke bare er fyllesyk da?".
Jeg ble sjokkert og svarte: "Ja, jeg har omgangssyken altså".
Da svarte hun: "Hvordan fylle syk.. Nei, unnskyld - hvordan omgangssyken er det du har da?"
Da måtte jeg svare at jeg har vært på do i hele natt med både oppkast og diare.
Da svare hun bare: "Jaja, du vet best! God bedring" også la hun på.

Jeg blir så lei meg av at sjefen min ikke tror på meg når jeg ringer inn å sier jeg er syk. Jeg syns hun er uhyggelig og ufyselig i måten hun svarer meg på. Dette gjør så jeg kvier meg med å si ifra om ting, siden hun har null forståelse for noen ting. Jeg har virkelig ikke lyst til å jobbe der lenger pga. hvordan hun oppfører seg mot meg.. 

Hva tenker dere om måten sjefen min snakker til meg på?
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: cfd2a...677

Si neste gang at du har infeksjon i en hemorroide. Eller gonore

Hvem har vel nøyere spørsmål til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da hadde du nok måttet se deg etter en annen jobb om du hadde jobbet hos meg hvert fall. Det jeg selv ser etter hos arbeidstakere er lydighet. Se ned, vær lydig og gjør en god jobb, så går det mine arbeidstakere bra, og de får da også mulighet til forfremmelse. 

 

Anonymkode: 1409b...89e

I alle dager? Du høres ut som en rektor fra 50-tallet med spanskrøret klart. Du hadde ikke fått sjangs til å gi meg sparken, jeg hadde sagt opp og meldt deg til arbeidstilsynet. Ikke sikkert de hadde hatt mulighet til å reagere, men mange varsler små hjelper i det du tråkker over så mye at hele fossen med fjell og stein ramlet over deg.

Anonymkode: 526e0...6e6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Dette er ikke første gang min sjef er frekk og kommer med beskyldninger. Støtt og stadig er hun upassende ved å slenge kommentarer etter folk. Jeg hadde gjort mye for å IKKE ha henne som min sjef, for jeg ønsker ikke den jobben nettopp fordi hun er sjefen. Jeg har tidligere hatt uenigheter med henne i forbindelse med arbeidskontrakten min siden jeg kun er ekstrahjelp, noe som førte til at jeg ble satt opp hver lørdag hele mnd. Neste mnd satt jeg igjen med kun to vakter. Neste måned sitter jeg vel igjen med ingen? Min sjef mener at selv om jeg er ekstrahjelp er fri ett ønske. De gangene jeg har spurt om å få fri (kun to ganger) har jeg blitt satt opp begge dagene, selv om jeg spurte i god tid (1,5 mnd). Det er tydelig hun ikke liker meg. Jeg skal være ærlig å si jeg blir glad om jeg ikke får noen vakter lenger, for jeg ønsker virkelig ikke å jobbe der. Hun er en jeg ikke ønsker å jobbe for. Jeg ønsker å bli behandlet med respekt, slik hun har blitt av meg. Jeg gjør alltid som hun sier når jeg er på jobb, jeg selger bra og jeg vet jeg gjør en god jobb. 

Anonymkode: cfd2a...677

Jeg har aldri skrevet at det er greit å være en drittsekk på generelt grunnlag, men du må jo skille mellom sakene her: At hun stiller tvil om egenmeldinger har jo ingenting å gjøre med at hun oppfører seg dårlig generelt å gjøre. For det skal du jo naturlig nok ikke finne deg i. 

Nei, fri er ikke et ønske når man kun er ekstrahjelp. Sjefen skal da spørre deg hver gang, og i den grad hun likevel setter deg opp, så har du rett til å takke nei, eller ikke møte opp siden du ikke har sagt eksplisitt ja til vaktene (som man skal når man kun er ekstrahjelp). Om du ikke ønsker å jobbe der lenger, så kan du faktisk gjøre det så enkelt som å ikke møte opp på vakter der du blir satt opp uten å bli spurt på forhånd, eller å svare nei på alle vakter du blir tilbudt, siden man ikke har et løpende arbeidsforhold som man har når man er ansatt i en viss prosent. Men jeg anbefaler deg å være ryddig å skrive en oppsigelse likevel, få en måned oppsigelsestid (normalt ingen særlige bestemmelser for ekstrahjelper i tråd med AML) og da takke nei til alle vakter du får i oppsigelsesperioder. 

Anonymkode: 1409b...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har gått veldig bra det for min del, ettersom jeg som en som har ledet faktisk har satt meg inn i hvilke rettigheter jeg har og ikke har :) Også fagforeninger er enige i at sjefen kan bruke litt ekstra "makt" (f. eks. ved å stille spørsmål til egenmelding) på arbeidsplasser der misbruk av dette ikke er ukjent. 

Anonymkode: 1409b...89e

Skjønner godt at du føler det, da den største mangelen er dårlig leder har er selvinnsikt. :)

Anonymkode: d8533...4ca

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager? Du høres ut som en rektor fra 50-tallet med spanskrøret klart. Du hadde ikke fått sjangs til å gi meg sparken, jeg hadde sagt opp og meldt deg til arbeidstilsynet. Ikke sikkert de hadde hatt mulighet til å reagere, men mange varsler små hjelper i det du tråkker over så mye at hele fossen med fjell og stein ramlet over deg.

Anonymkode: 526e0...6e6

Du skjønner ikke at man formulerer seg litt på spissen i blant? Men ja, det er et snev av sannhet i det, for som arbeidstaker kan man ikke bestemme alt selv. Det er det mellomledere og øverste ledelse som gjør. Sånn fungerer faktisk arbeidslivet på godt og vondt. 

Og du må da gjerne melde inn din leder til arbeidstilsynet for det, men jeg kan garantere deg at du ikke kommer noen vei med det. 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at du føler det, da den største mangelen er dårlig leder har er selvinnsikt. :)

Anonymkode: d8533...4ca

Tja. Når fagforeningen faktisk var enig i noen få tilfeller tidligere, så tyder det jo på at det ikke er så mye i veien med egen selvinnsikt :) 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På søndag fikk jeg omgangssyken. Jeg skjønte at det ikke var over til mandagen, så jeg prøvde å ringe sjefen på søndags kvelden for å gi henne litt tid til å ordne en vikar. Da jeg ringte svare henne ikke, så jeg sendte henne en melding om at jeg hadde prøvd å ringe henne. Jeg skrev også at jeg hadde fått omgangssyken så jeg kommer ikke på jobb i morgen. Det tok henne 1 minutt å svare på den meldingen, der sa hun jeg måtte ringe i morgen. Dagen etterpå ringte jeg og sa akkurat det samme som jeg sendte på melding, at jeg har omgangssyken så jeg kan ikke komme på jobb.

Da svarte hun: "Du er sikker på at du ikke bare er fyllesyk da?".
Jeg ble sjokkert og svarte: "Ja, jeg har omgangssyken altså".
Da svarte hun: "Hvordan fylle syk.. Nei, unnskyld - hvordan omgangssyken er det du har da?"
Da måtte jeg svare at jeg har vært på do i hele natt med både oppkast og diare.
Da svare hun bare: "Jaja, du vet best! God bedring" også la hun på.

Jeg blir så lei meg av at sjefen min ikke tror på meg når jeg ringer inn å sier jeg er syk. Jeg syns hun er uhyggelig og ufyselig i måten hun svarer meg på. Dette gjør så jeg kvier meg med å si ifra om ting, siden hun har null forståelse for noen ting. Jeg har virkelig ikke lyst til å jobbe der lenger pga. hvordan hun oppfører seg mot meg.. 

Hva tenker dere om måten sjefen min snakker til meg på?
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: cfd2a...677

Jeg tenker to ting: 

1. Sjefen din er uproffesjonell i måten hun tar imot meldigen din om sykefravær.

2. Du tar dette opp med sjefen din og sier at måten du ble møtt på i telefonen gjør at du blir usikker på om hun er humoristisk eller hentyder til at du ikke er syk. Si at du har lyst å oppklare situasjonen slik at du slipper å tenke på det mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner ikke at man formulerer seg litt på spissen i blant? Men ja, det er et snev av sannhet i det, for som arbeidstaker kan man ikke bestemme alt selv. Det er det mellomledere og øverste ledelse som gjør. Sånn fungerer faktisk arbeidslivet på godt og vondt. 

Og du må da gjerne melde inn din leder til arbeidstilsynet for det, men jeg kan garantere deg at du ikke kommer noen vei med det. 

Anonymkode: 1409b...89e

Jeg har heldigvis ingen leder som deg å melde inn. 

Og selv om du formulerer deg litt på spissen som du skriver, så er ikke dette god lederstil etter min mening. Det er forskjell på å la arbeidstakere få bestemme alt selv og det å psyke dem ut og gi dem vondt i magen/dårlig selvtillit. En god leder er vel opptatt av å kommuniserer godt med sine arbeidstakere slik at deres beste potensiale kommer frem, mens dominerende formynderi bare gjør folk usikre og redde for deg. 

Anonymkode: 526e0...6e6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Når fagforeningen faktisk var enig i noen få tilfeller tidligere, så tyder det jo på at det ikke er så mye i veien med egen selvinnsikt :) 

Anonymkode: 1409b...89e

Så de var enige med deg noen få ganger, altså ikke alle andre? Om de er enige i f.eks to av ti saker, men går i mot deg på de åtte andre så er jo ikke det så fryktelig god prosentandel i din favør..

Anonymkode: 526e0...6e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo greit, men på generelt grunnlag er det jo altså slik at ledere gjerne er litt mer mistenksomme på arbeidsplasser med mange unge. Og man må tåle å få spørsmål om det (uten at jeg mener leder bør gi et slik spørsmål på en nedlatende måte av den grunn). 

Anonymkode: 1409b...89e

Sterkt uenig. Å oppgi omgangssyke skal holde som grunn, man skal slippe å måtte utbrodere fra hvilken ende og intervalløp man har. 

Ser du drar inn bestriding av egenmeldinger jevnt over de fleste svarene dine. En arbeidsgiver kan bestride i de tilfeller hvor det foreligger rimelig grunn til mistanke. At ts er ung på en arbeidsplass der hvor det jobber mange andre unge, er ikke en rimelig grunn -mandag eller ei, så sant ikke ts selv har for vane å melde fravær på mandager. Skulle likt å sett deg få bestridet det på et slikt grunnlag.

Anonymkode: f7593...c2c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ikke at man formulerer seg litt på spissen i blant? Men ja, det er et snev av sannhet i det, for som arbeidstaker kan man ikke bestemme alt selv. Det er det mellomledere og øverste ledelse som gjør. Sånn fungerer faktisk arbeidslivet på godt og vondt. 

Og du må da gjerne melde inn din leder til arbeidstilsynet for det, men jeg kan garantere deg at du ikke kommer noen vei med det. 

Anonymkode: 1409b...89e

Nå vet ikke jeg i hvilken umoderne bedrift du jobber i, men hos oss er det svært viktig å gi ansatte tillit,medbestemmelsesrett og ansvar. Hele den "gjør som jeg sier" greia er svært så umoderne og man mister flinke ansatte ved å være en dårlig leder.

Jeg tviler ikke på at du er på den måten, har jo møtt på den typen selv og man må være rimelig dum som arbeidstaker om man velger å bli i en slik jobb.

Anonymkode: 71e16...6d2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slett ikke. Men poenget er at man må gjøre den jobben man er satt til uten for mye diskusjon. Arbeidstakere som har en egen agenda har jeg ikke så mye til overs for. Og ja, det å være "lydig" er faktisk en del av det å være lojal mot arbeidsgiver. Arbeidsgiver har styringsrett, noe som betyr at h*n styrer hva, når, av hvem og eventuelt hvordan en arbeidsoppgave skal utføres. Slik er det for alle arbeidstakere, og mange av oss som har vært arbeidsgivere også. 

Anonymkode: 1409b...89e

Må bare stille spørsmål igjen da hvilken bedrift du jobber i der dere ikke vet hva dere skal gjøre på jobb? Det skal da ikke være nødvendig å fortelle folk hva jobben deres går ut på? De gjør sin jobb og du gjør din for du har faktisk dine arbeidsoppgaver du og. Du er en mellomleder så du får ta og oppføre deg deretter og det innebærer å forandre holdning, samarbeide bedre og slutte med hele den "ikke glem at jeg er sjefen"opplegget ditt.

Anonymkode: 71e16...6d2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde du nok måttet se deg etter en annen jobb om du hadde jobbet hos meg hvert fall. Det jeg selv ser etter hos arbeidstakere er lydighet. Se ned, vær lydig og gjør en god jobb, så går det mine arbeidstakere bra, og de får da også mulighet til forfremmelse. 

Og ja, sykdom på mandager er et stort problem i bransjer der det jobber mange unge. Sier ikke at det gjelder TS, men man bør jo kunne forstå at sjefen først spør om dette i en butikkjobb der det er mange unge som tidvis fester mye. Mandager er ofte slett ikke gøy, men man må jo bare gjennom de også. Og møter man ikke opp, så får det konsekvenser for kolleger, som får en verre start på uka. Det er faktisk sjefens ansvar å sørge for at de andre ikke blir overarbeidet også, og da må man tørre å spørre noen upopulære spørsmål rundt sykdom noen ganger. 

Anonymkode: 1409b...89e

Og neste gang tørr kanskje ikke den ansatte si noe pga hvordan de blir møtt av en uprofesjonell sjef og drar på jobb. Og smitter alle andre ansatte med spy og diare 😄 Håper sjefen også blir smittet jeg!

Anonymkode: 09d8f...231

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man har erfart at en eller flere ansatte gjerne ringer inn syk på mandager, så kan man som leder - med rette - være mistenksom i forhold til om vilkårene for egenmelding er brutt. Som jeg skrev i forrige innlegg til en annen, som leder er man i sin fulle rett til å bestride det. Jeg sier ikke at dette gjelder TS, men på generelt grunnlag kan man som arbeidsgiver gjøre det. 

Om du hadde beskyldt meg for å ta humøret mitt ut på andre fordi jeg hadde vært mistenksom på grunnlag av din egenmelding, så skulle du fått anledning til å legge frem ditt syn, men du bør ha ganske godt grunnlag for å komme med beskyldninger ovenfor leder. Og blir man kranglete uten et godt grunnlag, så finnes det andre personer som mer enn gjerne ville ha hatt jobben din :)

Hvor oppførte sjefen seg egentlig så dårlig i dette tilfellet? Ja, sjefen kunne kanskje spart seg for sleivsparket, men så vidt jeg kan se i tråden så godtok jo sjefen det til slutt. Det er etter hva jeg kan se ikke gitt noen bestridelse av egenmelding fra leders side, og den er således gyldig. 

Anonymkode: 1409b...89e

Jeg tror ikke du er helt klar over hva som kan skje om du sparker noen på det grunnlaget, det kan koste deg flere hundre tusen kroner, så en leder/sjef burde du aldri bli. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 hours ago, AnonymBruker said:

Alle arbeidstakere må være lydig og følge arbeidsinnstruks ja. Det gjelder både "vanlige" ansatte og mellomledere. Den dagen man blir direktør eller starter sin egen bedrift, så kan man velge hva man vil gjøre, hvordan, når osv. Inntil da er det lydighet som teller. 

Hvor har jeg snakket om manglende respekt? Man kan fint spørre noen på en ordentlig måte en mandag når de ringer inn syk, om det kanskje er fyllesyke de opplever hvis man er leder på en arbeidsplass med mange unge og en utfodring med fravær på mandager. Og du er klar over at arbeidsgiver har rett til å bestride egenmelding/sykemelding og også frata arbeidstaker rett til egenmelding der det er mistanker om at dette blir misbrukt? 

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/hva-kan-arbeidsgiver-gjore-ved-mistanke-om-at-sykdom-ikke-er-reell/

Anonymkode: 1409b...89e

Er du fyllesyk?

Nei, ble lagt inn på sykehus fredag kveld med hjerneblødning.

Anonymkode: 79e38...5a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heldigvis ingen leder som deg å melde inn. 

Og selv om du formulerer deg litt på spissen som du skriver, så er ikke dette god lederstil etter min mening. Det er forskjell på å la arbeidstakere få bestemme alt selv og det å psyke dem ut og gi dem vondt i magen/dårlig selvtillit. En god leder er vel opptatt av å kommuniserer godt med sine arbeidstakere slik at deres beste potensiale kommer frem, mens dominerende formynderi bare gjør folk usikre og redde for deg. 

Anonymkode: 526e0...6e6

Siden det var mange innlegg her rettet mot mine egne som ikke har rot i virkeligheten, så tar jeg alle disse under ett. Hvem har snakket om å psyke ut arbeidstakere? Jeg vil nå si at jeg heller gjorde det motsatte, jeg turte å stille et enkelt spørsmål når folk ringte inn syk for n'te gang, og det også av hensyn til andre arbeidstakere. Når noen er borte, får nemlig noen andre høyere arbeidsbelastning. Jeg vet at det finnes ledere som ikke bryr seg så veldig mye om det, men jeg skal altså aldri bli en av dem. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de var enige med deg noen få ganger, altså ikke alle andre? Om de er enige i f.eks to av ti saker, men går i mot deg på de åtte andre så er jo ikke det så fryktelig god prosentandel i din favør..

Anonymkode: 526e0...6e6

Morsom du. Det var to saker totalt sett, og begge gikk i min favør. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sterkt uenig. Å oppgi omgangssyke skal holde som grunn, man skal slippe å måtte utbrodere fra hvilken ende og intervalløp man har. 

Ser du drar inn bestriding av egenmeldinger jevnt over de fleste svarene dine. En arbeidsgiver kan bestride i de tilfeller hvor det foreligger rimelig grunn til mistanke. At ts er ung på en arbeidsplass der hvor det jobber mange andre unge, er ikke en rimelig grunn -mandag eller ei, så sant ikke ts selv har for vane å melde fravær på mandager. Skulle likt å sett deg få bestridet det på et slikt grunnlag.

Anonymkode: f7593...c2c

Når man snakker med arbeidstaker hører man jo litt på stemme osv. og høres man helt klar og normal ut, så er det ikke nødvendigvis utimelig med et spørsmål. Høres man helt tydelig forkjøle ut, så blir selvfølgelig saken en annen. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg i hvilken umoderne bedrift du jobber i, men hos oss er det svært viktig å gi ansatte tillit,medbestemmelsesrett og ansvar. Hele den "gjør som jeg sier" greia er svært så umoderne og man mister flinke ansatte ved å være en dårlig leder.

Jeg tviler ikke på at du er på den måten, har jo møtt på den typen selv og man må være rimelig dum som arbeidstaker om man velger å bli i en slik jobb.

Anonymkode: 71e16...6d2

Medbestemmelsesrett innenfor hvordan man skal gjøre egne arbeidsoppgaver ja, men det betyr ikke at man skal kunne diktere andre eller forsøke seg på hvordan man skal prioritere arbeidsoppgaver som helhet i avdelingen/bedriften. Det finnes faktisk noen sånne arbeidstakere, og man kommer ikke langt med å diktere.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare stille spørsmål igjen da hvilken bedrift du jobber i der dere ikke vet hva dere skal gjøre på jobb? Det skal da ikke være nødvendig å fortelle folk hva jobben deres går ut på? De gjør sin jobb og du gjør din for du har faktisk dine arbeidsoppgaver du og. Du er en mellomleder så du får ta og oppføre deg deretter og det innebærer å forandre holdning, samarbeide bedre og slutte med hele den "ikke glem at jeg er sjefen"opplegget ditt.

Anonymkode: 71e16...6d2

Du har tydeligvis aldri vært leder. Det er overraskende mange som trenger veiledning for hvordan man gjør jobben sin. Noen fungerer veldig bra, andre er på gjennomsnittet, mens noen ikke i det hele tatt. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og neste gang tørr kanskje ikke den ansatte si noe pga hvordan de blir møtt av en uprofesjonell sjef og drar på jobb. Og smitter alle andre ansatte med spy og diare 😄 Håper sjefen også blir smittet jeg!

Anonymkode: 09d8f...231

Jeg har aldri nektet ansatte å være hjemme hvis de faktisk er syke, men jeg har noen ganger tatt meg friheten til å spørre hvis jeg er i tvil om det er reelt. I likhet med de fleste andre ledere. 

3 timer siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Jeg tror ikke du er helt klar over hva som kan skje om du sparker noen på det grunnlaget, det kan koste deg flere hundre tusen kroner, så en leder/sjef burde du aldri bli. 

Hvem snakket om å sparke noen direkte? Men kommer man med sterke beskyldninger uten grunnlag, så kan det føre til muntlig/skriftlig advarsel ja, og hvis det finnes advarsler fra før for samme ansatt, så kan det i ytterste konsekvens medføre oppsigelse. Helt i tråd innenfor lovverkets bestemmelser om at oppsigelse skal være saklig for øvrig. 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden det var mange innlegg her rettet mot mine egne som ikke har rot i virkeligheten, så tar jeg alle disse under ett. Hvem har snakket om å psyke ut arbeidstakere? Jeg vil nå si at jeg heller gjorde det motsatte, jeg turte å stille et enkelt spørsmål når folk ringte inn syk for n'te gang, og det også av hensyn til andre arbeidstakere. Når noen er borte, får nemlig noen andre høyere arbeidsbelastning. Jeg vet at det finnes ledere som ikke bryr seg så veldig mye om det, men jeg skal altså aldri bli en av dem. 

Morsom du. Det var to saker totalt sett, og begge gikk i min favør. 

Når man snakker med arbeidstaker hører man jo litt på stemme osv. og høres man helt klar og normal ut, så er det ikke nødvendigvis utimelig med et spørsmål. Høres man helt tydelig forkjøle ut, så blir selvfølgelig saken en annen. 

Medbestemmelsesrett innenfor hvordan man skal gjøre egne arbeidsoppgaver ja, men det betyr ikke at man skal kunne diktere andre eller forsøke seg på hvordan man skal prioritere arbeidsoppgaver som helhet i avdelingen/bedriften. Det finnes faktisk noen sånne arbeidstakere, og man kommer ikke langt med å diktere.

Du har tydeligvis aldri vært leder. Det er overraskende mange som trenger veiledning for hvordan man gjør jobben sin. Noen fungerer veldig bra, andre er på gjennomsnittet, mens noen ikke i det hele tatt. 

Jeg har aldri nektet ansatte å være hjemme hvis de faktisk er syke, men jeg har noen ganger tatt meg friheten til å spørre hvis jeg er i tvil om det er reelt. I likhet med de fleste andre ledere. 

Hvem snakket om å sparke noen direkte? Men kommer man med sterke beskyldninger uten grunnlag, så kan det føre til muntlig/skriftlig advarsel ja, og hvis det finnes advarsler fra før for samme ansatt, så kan det i ytterste konsekvens medføre oppsigelse. Helt i tråd innenfor lovverkets bestemmelser om at oppsigelse skal være saklig for øvrig. 

Anonymkode: 1409b...89e

Bare slutt! 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 973eb...2d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden det var mange innlegg her rettet mot mine egne som ikke har rot i virkeligheten, så tar jeg alle disse under ett. Hvem har snakket om å psyke ut arbeidstakere? Jeg vil nå si at jeg heller gjorde det motsatte, jeg turte å stille et enkelt spørsmål når folk ringte inn syk for n'te gang, og det også av hensyn til andre arbeidstakere. Når noen er borte, får nemlig noen andre høyere arbeidsbelastning. Jeg vet at det finnes ledere som ikke bryr seg så veldig mye om det, men jeg skal altså aldri bli en av dem. 

Morsom du. Det var to saker totalt sett, og begge gikk i min favør. 

Når man snakker med arbeidstaker hører man jo litt på stemme osv. og høres man helt klar og normal ut, så er det ikke nødvendigvis utimelig med et spørsmål. Høres man helt tydelig forkjøle ut, så blir selvfølgelig saken en annen. 

Medbestemmelsesrett innenfor hvordan man skal gjøre egne arbeidsoppgaver ja, men det betyr ikke at man skal kunne diktere andre eller forsøke seg på hvordan man skal prioritere arbeidsoppgaver som helhet i avdelingen/bedriften. Det finnes faktisk noen sånne arbeidstakere, og man kommer ikke langt med å diktere.

Du har tydeligvis aldri vært leder. Det er overraskende mange som trenger veiledning for hvordan man gjør jobben sin. Noen fungerer veldig bra, andre er på gjennomsnittet, mens noen ikke i det hele tatt. 

Jeg har aldri nektet ansatte å være hjemme hvis de faktisk er syke, men jeg har noen ganger tatt meg friheten til å spørre hvis jeg er i tvil om det er reelt. I likhet med de fleste andre ledere. 

Hvem snakket om å sparke noen direkte? Men kommer man med sterke beskyldninger uten grunnlag, så kan det føre til muntlig/skriftlig advarsel ja, og hvis det finnes advarsler fra før for samme ansatt, så kan det i ytterste konsekvens medføre oppsigelse. Helt i tråd innenfor lovverkets bestemmelser om at oppsigelse skal være saklig for øvrig. 

Anonymkode: 1409b...89e

Man kan ikke høre om noen har diare over telefon!-ikke har du som sjef noen rettigheter på å få høre det heller, eller vite det for den saks skyld! 

Anonymkode: 09d8f...231

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...