Gå til innhold

Dere andre som endrer utseende drastisk pga sykdom - hva gjør dere med pass og legitimasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at folk ikke kjenner meg igjen fra bildene på pass, bankkort og førerkort og jeg havner jevnlig i trøbbel på grunn av det, enten det blir ekstrasjekker på flyplassen, at jeg får problemer i trafikkontroller eller at jeg ikke får hentet ut pakker eller utført banktjenester over skranke. 

Jeg kan jo ikke være alene om dette problemet, så hva gjør dere andre for å unngå «trøbbel»? Å fornye legitimasjonen endrer jo ingenting, for for det første får jeg jo ikke bestemme selv hvilke dager bildene skal tas, hvordan jeg da ser ut eller hvordan bildene blir, og dessuten vil det jo i beste fall snu problemet på hodet. Ser jeg «frisk» ut på bildene vil jeg ikke bli gjenkjent når jeg ser syk ut og dersom jeg ser syk ut på bildene vil jeg ikke bli gjenkjent når jeg ser «frisk» ut... 

 

 

Anonymkode: 54ae5...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som konstruert problem.

Anonymkode: 16714...540

Ok. Takk for et svært hjelpsomt bidrag. 

Anonymkode: 54ae5...6a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Takk for et svært hjelpsomt bidrag. 

Anonymkode: 54ae5...6a4

Jeg har hatt de samme fotoene på legitimasjon i ti og tjue år.

Jeg ser absolutt ikke ut som jeg gjør på de bildene.

Jeg må vise ID veldig ofte. ALDRI har jeg opplevd spørsmål om hvorfor jeg nå har kort, mørkt hår i stedet for langt og blondt. Eller hvorfor det er rødt. Osv osv.

For å gi deg et eksempel.

Anonymkode: 16714...540

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt de samme fotoene på legitimasjon i ti og tjue år.

Jeg ser absolutt ikke ut som jeg gjør på de bildene.

Jeg må vise ID veldig ofte. ALDRI har jeg opplevd spørsmål om hvorfor jeg nå har kort, mørkt hår i stedet for langt og blondt. Eller hvorfor det er rødt. Osv osv.

For å gi deg et eksempel.

Anonymkode: 16714...540

Du skjønner vel selv at det er forskjell på å farge håret, få måne, få et arr på kinnet, skifte briller, få ring i nesa, bleke tennene eller å forbedre kviseproblemet sitt, og å få åpen væskende eksem i absolutt hele ansiktet, få litervis med vannansamlinger i ansikt og rundt hals eller at ansiktsstrukturen endrer seg på grunn av for eksempel muskelsvinn, alvorlige brannskader eller overvekst av benvev? 

Anonymkode: 54ae5...6a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen andre som har dette problemet? 

Anonymkode: 54ae5...6a4

Jeg endrer utseende på grunn av sykdom og medisiner, men jeg har aldri opplevd problemer på grunn av det.

De fleste kaster bare et blikk på legitimasjonen, noterer ned kontrollsifrene, og leverer det tilbake, har aldri fått noen kommentarer på det.

Anonymkode: dff67...4bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2018 at 2:09 PM, AnonymBruker said:

Jeg har hatt de samme fotoene på legitimasjon i ti og tjue år.

Jeg ser absolutt ikke ut som jeg gjør på de bildene.

Jeg må vise ID veldig ofte. ALDRI har jeg opplevd spørsmål om hvorfor jeg nå har kort, mørkt hår i stedet for langt og blondt. Eller hvorfor det er rødt. Osv osv.

For å gi deg et eksempel.

Anonymkode: 16714...540

Hmm jeg og. Har bilde av meg selv med kort, blondt hår, piercing og ihjelplukka øyenbryn. Bildet er vel rundt 10 år gammelt. Nå har jeg langt, mørkt hår, ingen piercinger, og naturlige bryn. Ser helt annerledes ut. 

Har opplevd en gang at det var ei som trodde legget ikke var mitt, men da viste jeg bare et annet legg.

Anonymkode: d3cd4...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har atopisk dermatitt, og er hardest rammet i ansiktet, så jeg kan være knall rød av eksem, hoven i kinn og øyne. Men har aldri hatt problemer med pass eller annen legitimasjon. Henter ofte både medisiner og pakker, og ser jo veldig varierende ut fra dag til dag.

Anonymkode: 60740...83d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har atopisk dermatitt, og er hardest rammet i ansiktet, så jeg kan være knall rød av eksem, hoven i kinn og øyne. Men har aldri hatt problemer med pass eller annen legitimasjon. Henter ofte både medisiner og pakker, og ser jo veldig varierende ut fra dag til dag.

Anonymkode: 60740...83d

Bildene på legitimasjonen din, er de fra en god dag/periode? 

Anonymkode: 54ae5...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine bilder er jeg 15 år yngre, 70kg lettere og med et stort lilla fødselsmerke på halsen som jeg ikke har lenger. Har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: ecbe7...885

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke kan velge dag selv? Jeg valgte dag og tidspunkt for å fornye passet i år. De tok bilde på politistasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Sikker på at du ikke kan velge dag selv? Jeg valgte dag og tidspunkt for å fornye passet i år. De tok bilde på politistasjonen. 

Ja, men bare en uke eller flere i forveien og da kan jeg umulig vite hvordan formen er på forhånd. 

Men jeg ser at andre ikke har samme problem, så da er det vel kanskje noe annet ved meg som gir disse misforståelsene, da?

Anonymkode: 54ae5...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men bare en uke eller flere i forveien og da kan jeg umulig vite hvordan formen er på forhånd. 

Men jeg ser at andre ikke har samme problem, så da er det vel kanskje noe annet ved meg som gir disse misforståelsene, da?

Anonymkode: 54ae5...6a4

Framstår du som nervøs eller uvel når du skal vise legitimasjon, fordi du ikkje føler deg vel og veit du har utbrudd og derfor ikkje er heilt lik deg sjølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sokkar skrev:

Framstår du som nervøs eller uvel når du skal vise legitimasjon, fordi du ikkje føler deg vel og veit du har utbrudd og derfor ikkje er heilt lik deg sjølv?

Jeg framstår nok som ganske syk, noe som sikkert kan feiltolkes. Det er forøvrig mest på gode dager jeg får problemer med legitimasjonen, det er da jeg ser veldig annerledes ut enn på bildene. 

Anonymkode: 54ae5...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men bare en uke eller flere i forveien og da kan jeg umulig vite hvordan formen er på forhånd. 

Men jeg ser at andre ikke har samme problem, så da er det vel kanskje noe annet ved meg som gir disse misforståelsene, da?

Anonymkode: 54ae5...6a4

Ja, jeg vil nesten tro det. 

Anonymkode: 346b9...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...