Gå til innhold

Har en Nav ansatt liv til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at noen havner i økonomisk uføre grunnet sykdom? Man blir alvorlig langvarig syk. Mister 100% inntekt, og må leve på 66% av den inntekten du hadde når du var frisk? At du må selge hjemmet ditt fordi du er blitt syk og inntekten er nærmest halvert.

Anonymkode: df2d2...64a

Det å være økonomisk ansvarlig er jo nettopp det, ta høyde for fremtidig inntekt. Enten ved å ha fordikringer, eller ikke ha lån man ikke kan betjene med 50% mindre inntekt.

Anonymkode: bdd19...8fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var inne hos en gjelds rådgiver på Nav, for å søke gjeldsordning. Jeg var visstnok litt tidlig ute med.å søke, da all gjeld skal være minst 2 år gammel.

Da sier saksbehandler hun ønsker jeg skal komme inn 1 gang hver måned, for hun vil gå gjennom hva jeg bruker penger til. Hun ville inn på min nettbank side, og rullet seg nedover for å se hva jeg hadde brukt penger på. Hun kommenterte jeg hadde trukket visa kortet hver dag i en uke, og det kunne jeg iflg henne ikke gjøre. Hun gikk inn og bestemte uføretrygden min skulle komme inn på regningskontoen min, og så la hun inn en fast overførsel på kr 1500, fra regningskontoen til brukskontoen min. De 1500 var det jeg skulle bruke hver uke, og ikke mer. Jeg sa det holder ikke med 1500 nå før jul da jeg mp kjøpe julegaver. Da svarer saksbehandleren at da må jeg inn (merk: på min konto) og overføre litt mer. Hun sa videre at hvis jeg brukte mer, og hvis jeg søkte nødhjelp igjen, så ble det tvungen lønnsnemnd.

Jeg er så sint det koker inni meg. Mener saksbehandler driver med noe hun ikke har lov til. Ja, jeg sa ikke noe på hva hun sa, men skal tilbake den 13/12 og da skal jeg gi beskjed om hva jeg mener.

 

Anonymkode: df2d2...64a

Jeg forventer at staten ved NAV skal kunne diktere i detalj hvor mye du skal kunne disponere dersom du får gjeldsordning. Håper de har særdeles strenge regler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved å ta styringen, gå inn på min konto og ordne overføringer, uten å diskutere med meg. Hun umyndig gjorde meg. 

Anonymkode: df2d2...64a

Skjerp deg og slutt å misbruke det ordet, hun umyndiggjorde deg ikke. Er du her for å tulle eller for å få hjelp? For du høres 1: Lite mottakelig for hjelp, 2: ekstremt dårlig selvinnsikt når det kommer til din egen økonomi og 3: Du skriver så mye som ikke henger på greip i det hele tatt. 

Anonymkode: 4d360...439

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvordor gir du bort bank-id til uvedkommende? Det er brudd på avtalen.

Hva gjør jeg når en saksbehandler sier hun vil inn på kontoen min og se? Hun skrev inn banknavnet, og ville ha pin kode og jeg skrev inn passord.  Og der var vi inne på banken. Ble litt overrumplet, og sa ingenting der hun satt og lagde en fast overføring på min konto.

Anonymkode: df2d2...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva gjør jeg når en saksbehandler sier hun vil inn på kontoen min og se? Hun skrev inn banknavnet, og ville ha pin kode og jeg skrev inn passord.  Og der var vi inne på banken. Ble litt overrumplet, og sa ingenting der hun satt og lagde en fast overføring på min konto.

Anonymkode: df2d2...64a

Du sier nei. Kan umulig være så vanskelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at noen havner i økonomisk uføre grunnet sykdom? Man blir alvorlig langvarig syk. Mister 100% inntekt, og må leve på 66% av den inntekten du hadde når du var frisk? At du må selge hjemmet ditt fordi du er blitt syk og inntekten er nærmest halvert.

Anonymkode: df2d2...64a

Flere hundre tusen har klart det, også de med barn, hvorfor klarer ikke du det?

Anonymkode: 4d360...439

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør jeg når en saksbehandler sier hun vil inn på kontoen min og se? Hun skrev inn banknavnet, og ville ha pin kode og jeg skrev inn passord.  Og der var vi inne på banken. Ble litt overrumplet, og sa ingenting der hun satt og lagde en fast overføring på min konto.

Anonymkode: df2d2...64a

Du dro dit for å hjelp og du fikk det... hva er problemet?

Anonymkode: 4d360...439

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kommer inn på din konto hvis du ikke gir de tilgsng med bankid, hvis andre har tilgang på den har du økonomisk verge.

Anonymkode: bdd19...8fa

Jeg skrev mitt passord selv, og hun spurte etter pinkoden, som jeg ga til henne og hun logget da inn.

Anonymkode: df2d2...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev mitt passord selv, og hun spurte etter pinkoden, som jeg ga til henne og hun logget da inn.

Da har du jo gitt tillatelse. 

Anonymkode: 05c6c...90c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du føler dette som et overtramp på din private sfære, men skal du inn i gjeldsordning er det dette du må akseptere og håndtere.

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på laveste sats AAP, og er alene med 2 tenåringer. Våres budsjett er på 1500 kr i uken. Og jeg har en del utgifter til både min sykdom, og største tenåringen sin sykdom. 

Høres jo ut som du bruker mer penger enn du trenger, så søker nødhjelp. Ja, det er dritt å bli syk, og få mindre penger å leve av. Men man må bare gjøre det beste man kan. 

Anonymkode: 7544c...c78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er 1500 i uka, etter at regninger er betalt: mao at du har 1500 per uke til mat osv. Så er det fullt ut mulig å få til noen julegaver og julemat på det, begge ukene før jul. Dessuten: når man har dårlig råd, er det ingen som andre enn evt egne barn man bør sørge for får julegaver da.

Anonymkode: 655f0...6ff

Ja jeg skal kun kjøpe til datter og svigersønn. 

Anonymkode: df2d2...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var inne hos en gjelds rådgiver på Nav, for å søke gjeldsordning. Jeg var visstnok litt tidlig ute med.å søke, da all gjeld skal være minst 2 år gammel.

Da sier saksbehandler hun ønsker jeg skal komme inn 1 gang hver måned, for hun vil gå gjennom hva jeg bruker penger til. Hun ville inn på min nettbank side, og rullet seg nedover for å se hva jeg hadde brukt penger på. Hun kommenterte jeg hadde trukket visa kortet hver dag i en uke, og det kunne jeg iflg henne ikke gjøre. Hun gikk inn og bestemte uføretrygden min skulle komme inn på regningskontoen min, og så la hun inn en fast overførsel på kr 1500, fra regningskontoen til brukskontoen min. De 1500 var det jeg skulle bruke hver uke, og ikke mer. Jeg sa det holder ikke med 1500 nå før jul da jeg mp kjøpe julegaver. Da svarer saksbehandleren at da må jeg inn (merk: på min konto) og overføre litt mer. Hun sa videre at hvis jeg brukte mer, og hvis jeg søkte nødhjelp igjen, så ble det tvungen lønnsnemnd.

Jeg er så sint det koker inni meg. Mener saksbehandler driver med noe hun ikke har lov til. Ja, jeg sa ikke noe på hva hun sa, men skal tilbake den 13/12 og da skal jeg gi beskjed om hva jeg mener.

 

Anonymkode: df2d2...64a

Har du gått med på frivillig forvaltning? De kan ikke sette vilkår om dette under noen omstendigheter!!! Hvis du får innvilget hjelp etter sosialtjeneste loven paragraf 17, så skal du ha et vedtak som beskriver hvilke rettigheter du har og hva den hjelpen NAV gir går ut på. 

Har du søkt mye nødhjelp over en periode? For er det slik at du over lengre tid ikke disponerer økonomien din på en slik måte at du klarer deg (forutsatt av du har tilstrekkelig økonomi) så vil det på sikt kunne føre til tvungen forvaltning.

hvis NAV forsøker å tvinge deg inn i en frivillig forvaltning (at de tar over den økonomiske styringen ved ditt samtykke) så er de ute å kjører i forhold til loven for det er ikke lov og desverre er det mange NAV kontor som bruker denne trusselen når folk kommer gjentatte ganger å søker nødhjelp.

Mvh gjeldsrådgiver i nav.

 

Anonymkode: 82ca4...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Dette er tråd starter. Etter mange stygge og vemmelige kommentarer takker jeg for meg. Jeg håpet folk kunne svare skikkelig og være høflige. Svare på det jeg spurte om. Makan til hjerteløse mennesker har jeg aldri opplevd. Jeg slutter å følge min egen tråd. Her var bare folk som dømmer og slenger dritt 😠

Anonymkode: df2d2...64a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du gått med på frivillig forvaltning? De kan ikke sette vilkår om dette under noen omstendigheter!!! Hvis du får innvilget hjelp etter sosialtjeneste loven paragraf 17, så skal du ha et vedtak som beskriver hvilke rettigheter du har og hva den hjelpen NAV gir går ut på. 

Har du søkt mye nødhjelp over en periode? For er det slik at du over lengre tid ikke disponerer økonomien din på en slik måte at du klarer deg (forutsatt av du har tilstrekkelig økonomi) så vil det på sikt kunne føre til tvungen forvaltning.

hvis NAV forsøker å tvinge deg inn i en frivillig forvaltning (at de tar over den økonomiske styringen ved ditt samtykke) så er de ute å kjører i forhold til loven for det er ikke lov og desverre er det mange NAV kontor som bruker denne trusselen når folk kommer gjentatte ganger å søker nødhjelp.

Mvh gjeldsrådgiver i nav.

 

Anonymkode: 82ca4...95e

Tusen takk for et ærlig, høflig og godt svar 😍 

Jeg har ikke søkt nødhjelp på mange måneder. Har betalt det jeg skal hver måned i 2 år. Husleie strøm tlf etc

Det jeg reagerer på her er at saksbehandler overkjører meg, og setter igang faste bankoverføringer på min konto. Hun ville ogsa ha meg til å signere frivillig forvaltning av husleie. 

Anonymkode: df2d2...64a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med lange pekefingre her. Sikkert folk som er feilfri, eller er bitre for noe. Tragikomisk å lese egentlig.

Det er vel helt åpenbart at den NAVansatte burde kommunisert bedre her. En tar seg ikke til rette på den måten mot noen. Alvorlig. Det er ikke sånn at en skal bli behandlet som både evneveik og umyndig selv om en har økonomiske problemer! Herregud liksom. 

Å klare seg på 1500 i uka skal gå bra, og enig i at en ikke kan gi nødhjelp som situasjonen er. Men det er vel heller måten Ts ble overkjørt på som er poenget her. Selv om jeg tenker at 1500 i uka er lite før jul. Du får bare være kreativ Ts, og si at det er dårlig økonomisk nå. Lev på nudler og supper en stund. Lager du suppe selv kan den fryses ned i porsjoner. Det blir sunn og god mat tross alt. Så kan du heller skeie ut litt u selve jula. Jeg hadde skikkelig dårlig råd for noen år siden, og levde på nudler, suppe og havregryn. Det gikk fint det altså, og så skeiet jeg heller litt ut en helg nå og da. Nå har de jo billugvarer som går ut på dato også, så følg med på det. Skjønner godt dun frustrasjon, men stå på. Du klarer dette, og den ansatte hos NAV oppførte seg ikke respektfullt! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til Ts, det trenger du. For førtste  gang så ser jeg at "mobben" faktisk har rett! Bare kjør på med "gode"" råd, TS trenger det virkelig. 

Anonymkode: 59252...bea

Det er ikke noe galt med rådene de gir henne, men selv jeg som pleier å tåle en del reagerer på den vanvittig nedlatende tonen folk tar mot henne i denne tråden. Det går an å si det på en mer konstruktiv måte. Det er jo tydelig at hun er fortvilet og lei seg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gått med på frivillig forvaltning? De kan ikke sette vilkår om dette under noen omstendigheter!!! Hvis du får innvilget hjelp etter sosialtjeneste loven paragraf 17, så skal du ha et vedtak som beskriver hvilke rettigheter du har og hva den hjelpen NAV gir går ut på. 

Har du søkt mye nødhjelp over en periode? For er det slik at du over lengre tid ikke disponerer økonomien din på en slik måte at du klarer deg (forutsatt av du har tilstrekkelig økonomi) så vil det på sikt kunne føre til tvungen forvaltning.

hvis NAV forsøker å tvinge deg inn i en frivillig forvaltning (at de tar over den økonomiske styringen ved ditt samtykke) så er de ute å kjører i forhold til loven for det er ikke lov og desverre er det mange NAV kontor som bruker denne trusselen når folk kommer gjentatte ganger å søker nødhjelp.

Mvh gjeldsrådgiver i nav.

 

Anonymkode: 82ca4...95e

👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Det er ikke noe galt med rådene de gir henne, men selv jeg som pleier å tåle en del reagerer på den vanvittig nedlatende tonen folk tar mot henne i denne tråden. Det går an å si det på en mer konstruktiv måte. Det er jo tydelig at hun er fortvilet og lei seg allerede.

Å være fortvilet og lei seg hjelper ikke i den virkelige verden. I den virkelige verden gir du ikke andre tilgang til nettbanken din uansett hvor de jobber.

Uansett kan hun jo logge seg inn og endre på overføringene nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Hind her. Dessverre opplever jeg mange tråder med nedlatende svar til ts. Det går fint an å gi råd uten å være nedlatende. 

Skjønner også at ts føler seg overtrampet, det er nok veldig lett for når man kommer til NAV "med lua i handa", og man blir gjerne litt perpleks, og kan ha vanskeligheter med å si ifra i situasjonen.

Stå på ts, dette klarer du! Det første og største steget er tatt, du har faktisk søkt om hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...