Gå til innhold

Palme har en baby i magen


Palme

Anbefalte innlegg

Ny test i morges. 
Den er fortsatt negativ, og i dag kjenner jeg mensmurring. 
Så jeg er litt redd perioden kommer i løpet av dagen eller i morgen. 
Kanskje den bare bare litt forsinket denne mnd?

Siden jeg har vært (litt) gravid de siste mnd, har ikke mensen vært helt normal. 
Ene gangen måtte jeg vente 6 uker før den kom på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Palme skrev:

Når jeg sjekker på nettsider så får jeg inntrykk av at jeg akkurat er på aldersgrensen.
Har ikke sjekket med Rikshospitalet. 
Største problemet har vært at jeg ikke kommer meg inn til gynekolog som må henvise meg videre. Det er bare visse gynekologer som gjør dette, jeg har tatt kontakt med de tre som er i "nærheten" av der jeg bor. Må kjøre opp mot en time for å komme meg dit. 
Men ingen av dem  har mulighet til å ta meg inn, eller vil booke meg inn på time. Jeg skønner ikke at jeg da ikke kan få time flere måneder frem i tid. 
Da jeg begynte å spørre i april i fjor, fikk jeg bare beskjed av alle at de ikke hadde tid før sommerferien. De er fullbooket. Så tok jeg kontakt i august/september igjen. Og ingen hadde ledig før jul, det jeg da ikke skjønner er hvorfor jeg ikke av noen av dem fikk tilbud om å booke etter feriene. De har åpent korte tider og prioriterer "akutte" ting som de kaller det. Ufrivillg barnløs er ikke en prioriteringssak. Det irriterer meg at jeg ikke kan ta en hvilken som helst gynekolog til dette. 

Privat er grensen 40 eller 42 år før det koster mer å ta prøverør. Så jeg er enda innafor der. 
Har også vært på klinikk og sjekket. De "garanterte" meg graviditet og sa at alderen ikke var noe problem. Livmoren min var vist veldig bra og det burde ikke være noe problem å bli gravid, med hjelp tydeligvis. Er bare økonomien som stopper oss litt nå. Da vi året som var fikk en del uforutsette utgifter. 

Men la oss si at jeg får en time om 6 mnd hos gynekolog fra nå av, så er det i tillegg ca 4 mnd venting før man kommer inn til time. Skulle så ønske det var fritt sykehusvalg, så man kan komme seg inn på time. 

Den klinikken du har vært på har mildt sagt gitt deg falske forhåpninger, den vanligste tilstanden som fører til vanskeligheter med å bli gravid naturlig avdekker man ikke uten å ta lapraskopi - jeg var selv fullt utredet (trodde jeg) når jeg plutselig helt tilfeldig fikk et illebefinnende som var klar indikasjon på endometeriose, noe operasjonen viste at jeg hadde. 

Du kan få rask time hos privat klinikk. De kan henvise deg til offentlig tilbud.

Jeg går nå til Fertilitetetssenteret i Oslo, og har en kollega som har vært på et par timer der - og hun har kun tatt noen få blodprøver (og mannen spermprøve) når hun nå henvises til offentlig tilbud. Det offentlige vil kreve at du utredes selvsagt, men jeg mener søknaden kan sendes enten samtidig eller at man betaler privat for selve utredningen.

Jeg skal jo ikke grave og spørre her, men jeg tenker at dersom man ikke har økonomi til å ta en mindre utredning privat så har man heller ikke råd til barn. Men at man ikke har midler raskt til privat prøverør, det skjønner jeg jo.

Kontrakten jeg har signert på Fertilitetsklinikken gjelder bare til fylte 38 år for prisene som er oppgitt på nettsidene. 

Jeg har veldig bra score på alt, mannen også - men det var jo først etter denne lapraskopien at den åpenbare og skjulte grunnen til manglende graviditet viste seg. 

Min erfaring er at jeg fikk mange beroligende og misvisende råd hos fastlege (dette tar ikke lang tid, ventetidene er ikke lange, det er bare å prøve litt til osv) og andre som ikke er fertilitetsspesialiter, mens spesialistgynekolog og de på Fertilitetssenteret gir langt mer nøytrale og faglige betraktninger/begrunnelser uten å gi falske forhåpninger. 

Utredning privat er ikke veldig dyrt (jeg vil anslå jeg betalte ca halvparten per time hos offentlig som kollegaen min som tok utredningen privat), men selve prøverørskontrakten er jo dyr ja. 

Om du nærmer deg 39 år, så tenker jeg at det virkelig er på tide å få inn en søknad om det er mulig :) Men dette er det jo selvsagt du som bestemmer, det er bare noe med å tenke langsiktig og ikke gå glipp av frister om man har mulighet til å rekke det. Man må jo ikke benytte seg av tilbudet når alt kommer til alt. Men frist er frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fnugg 

Det er på fertilitetsenteret I Oslo jeg var og fikk "gode forhåpninger" men vi fikk jo den eldste legen som var der, og han var f.eks ikke interessert i skraping på ivf for å feste egget. "jenta mi, du leser for mye eventyr på nettet" Denne holdningen gjorde at jeg ikke ville tilbake dit. 

Jeg er også enig i at man ha råd til ivf om man skal ha barn. Vi har egentlig helt ok økonomi. Problemet vårt er at vi fikk en veldig uforutsett utgift på huset, hvor bufferen forsvant og vi måtte ta opp litt lån. Dette betaler vi fint ned på et år, men timingen var utrolig dårlig. 

Men takk for mye god info, jeg trodde jeg var informert. Har lest mest på nett og ikke snakket med mange som jobber med det. Har bare vært hos private klinikker, og de har jo mest egeninteresse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å krysse fingrene. Trodde jeg skulle få 3-4 uker på displayet. Men positiv er positiv. 

Vet ikke når jeg kan begynne å slappe av, men sist måned fikk jeg mensen dagen etter samme svar på testen. Mnd før der igjen fikk jeg positive tester i 4 dager, de var sterke og klare på streken. Strips testen jeg tok i dag hadde så svak strek at den var veldig vanskelig å se. 

Mnd før det mistet jeg i uke 5-6. Så nå er alt av fingre og tær krysset. 

20190106_102526.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4+0 - sier appen

Går konstant på do og kjenner jeg må trykke litt ekstra med dopapiret for å se om det kommer blod. 
Har litt menssmerter, men ikke så mye som det pleier å være. Så håper ikke det er  den som kommer. 

Tok ikke test i dag, da den jeg tok for to dager siden var så svak at den nesten ikke var synlig. Men tenker jeg tar ny med streker på i morgen tidlig. Håper at den skal ha blitt sterkere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omtrent like langt som deg! Har IKM i morgen. Kjenner også på en del mens-smerter, spesielt i søvne. Har heller ikke spesielt sterke streker. Har heldigvis gått tom for tester (bortsett fra digitale med ukeindikator som jeg vil vente med for å sjekke om jeg får 2-3 uker neste gang), og tror det er like greit at jeg ikke har et stort lager i hus. Kan raskt bli manisk og teste for mye.

Håper at alt går fint og at du får sterkere streker :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4+5

Tok ny test i går. 
Stripen er fortsatt svak, men det er en strek. Så jeg tenker at nå er jeg gravid. 
Tror ikke jeg skal ta flere tester, krysser fingrene og håper på at denne sitter ut tiden. 

Merker ikke mye til å være gravid. 
Men er på symptomjakt, så stikking i magen har jeg kjent. 
Og føler jeg er mer sulten, romler fortere i magen. Men det kan være tilfeldig. For å være sulten så tidlig er vist ikke så vanlig. Jeg prøver å ikke spise så mye. Alt for tidlig å begynne å legge på seg. 

Nå stålsetter jeg meg for kvalmen som kanskje kommer om en uke eller to. Håper så jeg slipper det. 
Har delvis emetofobi (angst for oppkast) det har vært en av mine virkelige grunner til å ikke få barn. Både det å være gravid og kvalm og at barn blir syke. Men nå har jeg prøvd i så mange år, at fobien på akkurat det har gått mer over til iritasjon en stor angst. Nå må jeg bare ta det som det kommer. Vet jo at jeg ikke kommer til å dø, selv om jeg er veldig redd for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2019 at 8:35 AM, KaBom said:

Jeg er omtrent like langt som deg! Har IKM i morgen. Kjenner også på en del mens-smerter, spesielt i søvne. Har heller ikke spesielt sterke streker. Har heldigvis gått tom for tester (bortsett fra digitale med ukeindikator som jeg vil vente med for å sjekke om jeg får 2-3 uker neste gang), og tror det er like greit at jeg ikke har et stort lager i hus. Kan raskt bli manisk og teste for mye.

Håper at alt går fint og at du får sterkere streker :)  

Hvordan går det med testingen din?
Jeg har testet så mye tidligere perioder, tror jeg er imun ;)
Men har på en måte en god følelse denne gangen, så jeg dropper mer testing nå. Mister jeg så mister jeg, testing vil ikke hjelpe fra eller til. Er egentlig veldig fornøyd med å vite at jeg kan bli gravid, for det tok tid å bli det første gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med positiv test! :yvonne: Håpar spiren blir verande i 9 månader denne gangen.

Eg har 3 jenter, ho minste fekk eg då eg var 40. Ho er 1 1/2 år gammal no, og prøverørsbarn. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Incognico

Trodde grensen var 43...sjekket for en stund tilbake. Da kunne man få 3 forsøk for 1500 kr...tror jeg..sjekk mer,er ikke sikkert alt håp er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Palme skrev:

Hvordan går det med testingen din?
Jeg har testet så mye tidligere perioder, tror jeg er imun ;)
Men har på en måte en god følelse denne gangen, så jeg dropper mer testing nå. Mister jeg så mister jeg, testing vil ikke hjelpe fra eller til. Er egentlig veldig fornøyd med å vite at jeg kan bli gravid, for det tok tid å bli det første gang. 

Så bra at testetrangen har gått over. :) Det har egentlig min også. Jeg tok en digital i går på ettermiddagsurin som viste 2-3 uker, så hgc har steget i alle fall. :) Kjenner fortsatt ikke så mange symptomer. Er uvel noen dager, men har ikke vært i nærheten av å kaste opp, og i dag merker jeg veldig lite igjen. Har en siste digital liggende, men har hørt at det er lurt å vente til 21 dpo før man kan forvente 3+ uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, gratulerer med positiv test! Så fantastisk!

Når det gjelder emotofobi så har jeg også det - og faktisk: det å få barn delvis kurerte det hele. Ikke under graviditet da, men i småbarnsperioden etter barnehagestart spesielt.

Jeg var heldig og slapp unna kvalme i svangerskapet, takk og pris. Men ved barnehagestart så har jeg tørket så mye oppkast fra barnet at jeg liksom bare ble sånn «jaja, kaster jeg opp på jobb i morra så får jeg bare dra hjem da». Og jeg har hatt MAJOR issues med emotofobi, virkelig ille. Jeg trodde aldri det skulle bli så lite vanskelig å håndtere for meg :P Men, jeg har fortsatt veldig lite lyst til å være kvalm, altså. Så jeg har det fortsatt litt - men ikke relatert til det å ha barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mirabella76 said:

Hei, og gratulerer med positiv test! :yvonne: Håpar spiren blir verande i 9 månader denne gangen.

Eg har 3 jenter, ho minste fekk eg då eg var 40. Ho er 1 1/2 år gammal no, og prøverørsbarn. :) 

Takk, håper også den sitter i 9 mnd ❤️
Så kjekt å høre at det går fint å få flotte barn som litt mer voksen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Incognico said:

Trodde grensen var 43...sjekket for en stund tilbake. Da kunne man få 3 forsøk for 1500 kr...tror jeg..sjekk mer,er ikke sikkert alt håp er ute.

Det var nok det da det startet opp, så gikk det ned til 40. 
Kom nye regler i fjor om 38 år. Men etter å ha lest mer, så tror jeg det er forskjell på sykehusene i forhold til alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, KaBom said:

Så bra at testetrangen har gått over. :) Det har egentlig min også. Jeg tok en digital i går på ettermiddagsurin som viste 2-3 uker, så hgc har steget i alle fall. :) Kjenner fortsatt ikke så mange symptomer. Er uvel noen dager, men har ikke vært i nærheten av å kaste opp, og i dag merker jeg veldig lite igjen. Har en siste digital liggende, men har hørt at det er lurt å vente til 21 dpo før man kan forvente 3+ uker. 

Så gøy 😄
Vi får bare krysse fingrene videre begge to!
Da ligger du en liten uke bak meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fnugg said:

Wow, gratulerer med positiv test! Så fantastisk!

Når det gjelder emotofobi så har jeg også det - og faktisk: det å få barn delvis kurerte det hele. Ikke under graviditet da, men i småbarnsperioden etter barnehagestart spesielt.

Jeg var heldig og slapp unna kvalme i svangerskapet, takk og pris. Men ved barnehagestart så har jeg tørket så mye oppkast fra barnet at jeg liksom bare ble sånn «jaja, kaster jeg opp på jobb i morra så får jeg bare dra hjem da». Og jeg har hatt MAJOR issues med emotofobi, virkelig ille. Jeg trodde aldri det skulle bli så lite vanskelig å håndtere for meg :P Men, jeg har fortsatt veldig lite lyst til å være kvalm, altså. Så jeg har det fortsatt litt - men ikke relatert til det å ha barn. 

Tusen takk 😍 nesten så jeg kan begynne å glede meg 😂

Veldig godt å høre fra andre som har emetofobi. Har hørt om de som har emotofobi og fått hyperemesis og "overlevd". Så jeg tenker det er noe man bare må klare. 
Jeg tror kanskje at litt av angsten er det som kommer før, kjenne på kvalmen, vente på å kanskje kaste opp?
Barnehage er noe jeg gruer meg sjukt til. Jeg jobber for meg selv, som gjør at jeg jobber mye hjemmefra. Jeg har vurdert å ha et eventuelt barn hjemme i vinterperioden fra barnehagen. Skjønner jo at dette ikke er lurt eller lar seg gjøre i realiteten. Men kjenner veldig på at det hadde jo vært greit med tanke på angsten. 
Får håpe det går enda mer over innen den tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Palme skrev:

Så gøy 😄
Vi får bare krysse fingrene videre begge to!
Da ligger du en liten uke bak meg?

Jeg er ca. 4+3 i dag :)  Hvor langt på vei er du? Rundt uke 5? 

Jeg hadde forresten også en sykelig angst for å kaste opp. Har alltid hatt det og til og med nesten sultet meg fordi jeg har vært så redd for å bli kvalm og kaste opp. Men det kurerte seg selv da jeg ble uplanlagt gravid for 10 år siden. Kastet opp hver dag i en periode og jaggu ble jeg ikke kvitt skrekken. Det er ganske rart å tenke at jeg nå går og nesten gleder meg til å kjenne på den samme kvalmen ettersom det nå er planlagt og veldig ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Palme skrev:

Tusen takk 😍 nesten så jeg kan begynne å glede meg 😂

Veldig godt å høre fra andre som har emetofobi. Har hørt om de som har emotofobi og fått hyperemesis og "overlevd". Så jeg tenker det er noe man bare må klare. 
Jeg tror kanskje at litt av angsten er det som kommer før, kjenne på kvalmen, vente på å kanskje kaste opp?
Barnehage er noe jeg gruer meg sjukt til. Jeg jobber for meg selv, som gjør at jeg jobber mye hjemmefra. Jeg har vurdert å ha et eventuelt barn hjemme i vinterperioden fra barnehagen. Skjønner jo at dette ikke er lurt eller lar seg gjøre i realiteten. Men kjenner veldig på at det hadde jo vært greit med tanke på angsten. 
Får håpe det går enda mer over innen den tid. 

Det aller minst lure for angsten er jo nettopp å la den påvirke hverdagen, og om man i tillegg merker man tar valg som går ut over barnet så har det jo gått så langt at det bidrar til skade for andre. Ikke at du sa at du ville gjøre det i praksis, men det er jo gjerne den pekepinnen man kan bruke for å vurdere ens egen «sykdomsgrad» på en måte. 

Som gravid så kan du snakke med psykistrisk sykepleier - og tilogmed be om time på DPS (gravide blir prioritert de fleste steder, og de har god kompetanse på angst/fobier) om du føler at denne engstelsen er noe som påvirker deg mye? 

Det går ikke helt over av seg selv, jeg har jobbet ganske mye med det altså. Over lang tid. Men heldigvis så hjelper det - og den viktigste kuren er faktisk eksponering. Altså at du sender i barnehage selv om du har hørt at det går omgangssyke, og at du ikke gjør flere tiltak enn å være normalt nøye med håndhygiene.

Det er ikke bra for barn å ha avbrudd i barnehage, de trenger stabilitet og faste tider (minst kjernetid).

Med disse tankene (jeg skjønte at du ikke kommer til å gjøre det, men jeg antar at du har veldig lyst/har tenkt endel på ulike strategier) du har så er det jo ingen tvil om at du er nokså hardt rammet av emotofobien, så du vil sikkert kunne få stort utbytte av å snakke med noen :) Angst er jo veldig «smittsomt» for barn, så det er viktig at alle som sliter med mye bekymringer/angst og/eller depresjoner gjør en solid jobb i forkant av fødsel - det er viktig at man ikke tar små eller store valg i hverdagen på grunn av det. Kravet til en selv må jo være at det er lov å ha en dårlig dag i ny og ne, men det er ikke «lov» å unngå vanlige ting som bursdager, foreldremøter, leketreff, oppmøte på ditt og datt osv (eksempelvis om noen har sosial angst så kan jo disse tingene være vanskelig). 

Det går ikke over av seg selv, jeg glemte å presisere at jeg jo har jobbet mye med det i forkant, men «tvangeksponering» gjør jo at man bare må oppleve det nok ganger til at man er mer som andre - alle misliker det jo sterkt, men de færrest tenker/handler mye på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2019 at 5:46 PM, KaBom said:

Jeg er ca. 4+3 i dag :)  Hvor langt på vei er du? Rundt uke 5? 

Jeg hadde forresten også en sykelig angst for å kaste opp. Har alltid hatt det og til og med nesten sultet meg fordi jeg har vært så redd for å bli kvalm og kaste opp. Men det kurerte seg selv da jeg ble uplanlagt gravid for 10 år siden. Kastet opp hver dag i en periode og jaggu ble jeg ikke kvitt skrekken. Det er ganske rart å tenke at jeg nå går og nesten gleder meg til å kjenne på den samme kvalmen ettersom det nå er planlagt og veldig ønsket. 

2 dager forran deg bare 😊 4+6 I dag, søndag. 

Uff, hver dag med oppkast. 😐 Skal klare noe, men jo, må bare ta det som det kommer. Har vært litt uggen de to siste kveldene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2019 at 10:29 PM, Fnugg said:

Det aller minst lure for angsten er jo nettopp å la den påvirke hverdagen, og om man i tillegg merker man tar valg som går ut over barnet så har det jo gått så langt at det bidrar til skade for andre. Ikke at du sa at du ville gjøre det i praksis, men det er jo gjerne den pekepinnen man kan bruke for å vurdere ens egen «sykdomsgrad» på en måte.... 

 

Ja, du har helt rett. Jeg vet jo det... Har også tenkt gjennom backup plan og alternativ løsninger på, en om kanskje hvis.  Men jeg er mye bedre i dag en jeg var for et par år siden med angsten. Har jobbet mye med det, så det hemmer meg ikke i hverdagen. 

Men det du sier om å snakke med noen å bli prioritert er absolutt noe jeg skal vurdere. 

Jeg vil så klart ikke overføre en slik angst til et barn. Har venninne med bakteriefobi. Hun eller barnet kan ikke ta på noe offentlig. Må bruke genser eller papir når man tar på dørhåndtak, vask, knapp til toalett osv. Jeg ser jo hvor "dumt" det er og at barnet gjør det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...