Kristina9000 Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Hei! Samboeren min har nettopp kjøpt et STORT oppussingsprosjekt! Huset er riktignok lite, men det er ikke et eneste rom som ikke trenger oppussing. Huset må først og fremst dreneres grunnet fukt, men hva er lurest å begynne med deretter? Er egentlig ute etter ALT av tips rundt temaet! Han er førstegangskjøper på 26 år og jeg er 22 år og tenker å kjøpe meg inn dersom ting går som det skal.. Han har ikke allverden å rutte med, så hva er deres beste tips til smart og billig oppussing? Vil nevne at han kjører gravemaskin til vanlig og har både snekker, rørlegger og elektriker til å hjelpe. Selv har jeg kun erfaring med å snekre/lage møbler, ingenting annet.. Takk for alle svar på forhånd :-) Alle råd mottas med stor takk!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Drenering først, deretter yttervegger/tak/vinduer. Når huset står tørt og er tett, må man ettergå det elektriske anlegget og oppgradere våtrom. Det går fint an å sove på et stygt soverom eller se TV i en stygg stue, de kan males/tapetseres etter hvert som det passer for budsjettet - så lenge det ikke er store fuktskader/soppvekst/råte. Anonymkode: 62087...543 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Drenering er viktig. Men det er ikke sikkert at utvendig panel trenger å byttes med en gang. Vi trengte ikke å gjøre noe med taket utvendig. Innvendig begynte vi med ett rom om gangen. Baderommet tok vi først. Nå jobber mannen min med totalrenovering av bad til daglig, så dette var igrunnen fort gjort. Alt innvendig ble revet, rom for rom, vi isolerte og la gipsplater, tapet og malte. Vi tok rom for rom. Vinduene slipte vi ned, kittet om og malte, men her er det gamle vinduer fra 1920 omtrent. Det elektriske tok vi også rom for rom, før vi satte opp gips. Anonymkode: 0da1a...708
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drenering er viktig. Men det er ikke sikkert at utvendig panel trenger å byttes med en gang. Vi trengte ikke å gjøre noe med taket utvendig. Innvendig begynte vi med ett rom om gangen. Baderommet tok vi først. Nå jobber mannen min med totalrenovering av bad til daglig, så dette var igrunnen fort gjort. Alt innvendig ble revet, rom for rom, vi isolerte og la gipsplater, tapet og malte. Vi tok rom for rom. Vinduene slipte vi ned, kittet om og malte, men her er det gamle vinduer fra 1920 omtrent. Det elektriske tok vi også rom for rom, før vi satte opp gips. Anonymkode: 0da1a...708 Men man bør forsikre seg om at det er i orden/kan vente, før man begynner innvendig. Man risikerer at all innvendig utbedring er bortkastet/blir ødelagt om man ikke sikrer at det utvendige er i orden før man begynner. Anonymkode: 62087...543 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men man bør forsikre seg om at det er i orden/kan vente, før man begynner innvendig. Man risikerer at all innvendig utbedring er bortkastet/blir ødelagt om man ikke sikrer at det utvendige er i orden før man begynner. Anonymkode: 62087...543 Nå var det vel igrunnen det jeg sa? Anonymkode: 0da1a...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå