Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved å ha katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan oppdrar man kattene til ikke å gå på kjøkkenbenker og bord? Sprayflaske med vann? 

Anonymkode: 3abf8...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan oppdrar man kattene til ikke å gå på kjøkkenbenker og bord? Sprayflaske med vann? 

Anonymkode: 3abf8...c7f

Har forsøkt selv, men klarer ikke få det konsekvent nok. Katten hopper ikke opp (evt hopper ned) bare jeg tar fram flaska og rister, trenger ikke sprute en gang, men hopper like fordømt opp ogjen 1 minutt senere. Greit for latskapen å bare ha vannflaska ved siden av seg i sofaen da. 

Anonymkode: 83c95...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Millimani skrev:

Fordeler:

-Den kan bli en av dine aller beste venner, og du blir pusens matmor/-far som den forhåpentligvis ser opp til hele tiden

-Du har alltid selskap

-Du kan få selskap i senga når du skal sove. Noen katter liker å ligge i fotenden, andre liker å ligge på hodeputa

-Godt for helsa

-Følelsen av verdsettelse både fra deg til pus og fra pus til deg

Mye mye mer!

Negativt:

-Evt. dyrlege-utgifter

-Drar inn døde og levende dyr/kadaver

-Trenger kattepass når du skal være borte en tid

-Klorer opp skinnsofaen din (så sant du har skinnsofa :P ...)

Skaff deg en kattedo med tak over :) 

 

De kan ikke noe for det, hverken kattene eller eierne :P Så lenge det er et sted med jord eller grus som kattene kan "grave" i så er det fritt fram for å gå på do for pus, bare det er dypt nok å grave og det er i litt skjernede omgivelser :) 

Den jævla kattenaboen gjør fra seg foran inngangsdøren vår og i gresset. Ikke søren om den graver ned dritten sin. 

Den gjorde fra seg overalt i nabolaget og irtiterte på seg naboene. Takk og lov at den forsvant på mystisk vis.

Anonymkode: f5762...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at fordelene veier opp for ulempene og katter er veldig ulike. Noen er rolige, andre er veldig aktive og krever mye mer, noen er ekstremt nysgjerrige, andre er engstelige osv.

Kattesand er en ting jeg misliker. Det hjelper ikke med tak over dokassen for det henger gjerne litt fast i potene og noen katter sparker kattesand ut av kassen uansett.

Det å ta inn døde dyr er greit nok, men verre når det er halvdøde eller levende dyr. Ikke så gøy når man må drepe dyret eller prøve å fange en mus som gjemt seg under sofaen.

Kattehår må man også regne med og også det at katten kan dra med seg ting utenfra. Langhårede katter kan for eksempel lettere få ting i pelsen. Blader, pinner osv.

Selvsagt koster det også penger og katter må ha sjekk og vaksiner en gang i året. Er det utekatt så må den også ha ormekur.

Men det at de er så morsomme, rare og generelt fine dyr gjør at jeg synes at det veier opp for ulempene. Det er mye selskap i dem og gir man kjærlighet til en katt så får man mye tilbake. Det er også koselig med en katt på fanget.

Det som er viktigst å tenke på er om personligheten på katten matcher deg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan oppdrar man kattene til ikke å gå på kjøkkenbenker og bord? Sprayflaske med vann? 

Anonymkode: 3abf8...c7f

Løft eller dytt dem ned fra benken eller bordet, eller si "nei" eller "gå ned".

Pus forstår etter hvert at det ikke er lov å gå der. Hvis pus ønsker oppmerksomhet uten at eier gir oppmerksomhet så vet pus at da er det bare å gjøre noe ulovlig for da er det sjanse for å få litt oppmerksomhet likevel :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Millimani skrev:

Løft eller dytt dem ned fra benken eller bordet, eller si "nei" eller "gå ned".

Pus forstår etter hvert at det ikke er lov å gå der. Hvis pus ønsker oppmerksomhet uten at eier gir oppmerksomhet så vet pus at da er det bare å gjøre noe ulovlig for da er det sjanse for å få litt oppmerksomhet likevel :) 

Hos oss hjelper det null. Da går jeg der mer for da får jeg mye oppmerksomhet, tror jeg katta vår tenker. 

Anonymkode: 83c95...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter er sjarmerende, selvstendige pjusker som kommer og går når de vil. Familien min hadde utekatt. Katten gikk på do ute, var ute på dagtid når ingen var hjemme og var ute på nattestid. Ganske selvstendig med andre ord, men samtidig fikk vi jo godene av å ha en pjusk i hus. Katten kom alltid løpende og mjauet når jeg kom hjem fra skolen og koste rundt beina mine og ville inn med meg. Kom inn til meg da jeg slappet av med TV eller vandret til meg da jeg var ute på gårdsplassen. Sa ifra når den ville ha kos, mat eller ville ut. Brukte ingenting av det fancy katteutstyret som ble kjøpt, og lå heller godt på lammeskinn. Krevde ikke mye stimuli. Det hendte noen ganger at den gikk steder den ikke fikk være, men den kom raskt ned igjen da katta så eller hørte oss. :laugh: Det var ikke noe problem med å dra på ferie med en slik katt. Det krevde lite av naboer som kom innom for å se etter den og passe på at den fikk nok mat og vann, så det var ikke vanskelig å få til pass.

Anonymkode: c1c8e...a05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positive: Opplevelse av gjensidig kjærlighet og nærhet. Masse humor!

Negative: Jeg bekymrer meg mye over den, særlig når den er ute. Kattepass kan også være et problem, ikke alltid hele familien kan reise på tur når vi vil. 

For andre negative/positive sider, se: 

 

Anonymkode: 3eef9...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre stykker, en er mye ute, de andre to er kun inne. 
Minsta går på kjøkkenbenk og stuebord, de andre to gjør ikke det.  Men hun er bare ett år. 
Bruker pellets i kassen, så aldri sand rundt i leiligheten. 
Noe pynt og nips har gått i gulvet, men ikke mye. 
Ingen vekker meg om jeg vil sove lenge. 
Har en gang på tre år fått servert en død mus på veranda, så anser ikke det som noe problem. 
Jeg reiser bort 2 uker på sommer, og en uke til jul, aldri hatt problemer med å få kattepass. 
Ingen tygger på ledninger. 
Er en del riper og hakk etter klør i vinduskarmer. 
Har byttet ut planter til plastikk (finnes mange fine uekte planter), og har uknuselig lampe i vindu. 
Mine nærmeste naboer lurer på når de to andre skal begynne gå ute, for dem synes det er kjempekoselig å få eldstemann på besøk på verandaene sine. 
Jeg lar aldri levende lys stå ubevoktet pga brannfare, så det er heller ikke noe problem i forhold til kattene. 
Det koster meg 1600,- for vaksiner, ormekur og helsesjekk i året for alle tre. 
Mat til alle tre ligger på 4-600kr måneden. 

Eneste jeg ser "negativt" med mine er uendelig mye kattehår over alt, det gikk hardt ut over sofahjørner før jeg fikk satt på beskyttelse. Det ser alltid litt rotete ut pga kloremøbler og leker over alt, og eldste har kostet 15 000,- pga tannproblemer (fordelt over tre ganger tanntrekk på halvannet år).  
Har venner og familie med allergi, så må være ekstra nøye med støvsuging og slikt om jeg skal få besøk, og må vaske alle klær før jeg drar til svigersøs på juleferie. 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns stort sett det bare er positive ting med å ha katt: 

- Godt selskap, mye kos og kjærlighet, fine å se på, deilig å kose med, morsom å leke med, de er selvstendige og klarer seg fint selv - har man kattedør så er det veldig enkelt å være borte fra den et døgn eller en helg hvis en venn/nabo stikker innom daglig å koser litt/fyller på matskål. Lett å ta med seg på hytta og slikt - særlig hvis man lærer den å gå i bånd fra den er liten slik at den kan få seg en luftetur. 

Var alene et par dager med min katt på hytta i sommer, og vi hadde en riktig så fin ferie sammen med daglige turer i bånd i fjæra på kattens premisser (vanskelig å gå tur med en katt på samme måte som en hund - katten går tur med deg istedenfor motsatt ;)). 

Så lenge man ikke har et liv som består av masse reising, så vil jeg si det kun er fordeler med å ha katt. De få gangene i året man skal på ordentlig ferie så er det bare å ordne pass til den i god tid før, enten av familie/venner eller på kennel, så krever jo litt planlegging da. 

Ulemper som det å klore på møbler, gå på kjøkkenbenken ol. kan den oppdras til å slutte med. 

Kort oppsummert elsker jeg katten min, og ville aldri vært foruten han <3 

Anonymkode: a5bdc...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utelukkende positivt, vil jeg si. Det som er negativt veier ikke tyngre. 

Det positive for min del er selskapet, kosen, den positiviteten han bringer med seg/gjør morsomme ting, vekker morsfølelsen i meg, hengivenheten, personligheten hans og ikke minst at han er selvstendig. 
Synes det er helt fantastisk å ha katt. Vi har brukt mye tid på han og oppdratt han (ja faktisk!) til å oppføre seg bra. Han klorer ikke på møblene (dette startet vi med fra da han var liten og var konsekvente - gi han godis og kos når han kun klorer på klorehuset sitt), bråker ikke om natta (vi gir han ingen oppmerksomhet da, med mindre det høres ut til at noe er galt/uvanlig) Vi har lært han forskjellige triks og leker mye med han. 
Han er utekatt med luke/chip - så han kommer og går som han vil. 

Eneste negativt med å ha katt, synes jeg, er at man må passe på å ha mange/backup som kan passe på når man er borte, hvis man ikke kan ta han med. Og nyttårsaften. Da bør han holdes inne, og man bør holde den med selskap i ro og harmoni :) Du må huske at du skal ha den i mange år, og den må følges opp. Årlig vaksine/dyrlegesjekk. Om det er utekatt må den sjekkes for skader/flått/orm jevnlig. Det er et lite liv, med følelser og egne meninger ;)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler: Først og fremst, selskapet det gir. Det er så koselig når katten min kommer og skal ligge ved siden av meg eller på fanget mitt. Den beroligende malelyden er god å høre på. Hun får meg til å le. Den gode lukten når hun har vasket seg. Greit hun kan klare seg alene noen dager med luke i døren. 

Ulemper: med min katt er det mye mas og det er slitsomt om natten når hun vekker meg. Da hun var yngre var det også av og til hun kom med mus og fugler inn i huset. Det er en ulepmpe med å ha luke til katten. Det kunne være fullt med fjær, en død mus på golvet eller det kunne være en levende mus hun sprang etter inne.

Jeg er veldig glad for å ha katt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus: 

- røyting

- ødelegger møbler de klorer på

-hopper opp på kjøkkenbenk osv og stjeler mat (man nå alltid passe på å ikke ha mat liggende).

- bryr seg pent lite om andre enn seg selv, inkludert eieren:p 

- viser lite glede når man kommer hjem osv

- vil bare være i fred, og trenger oss egentlig ikke 

 

positivt: 

-selvstendige dyr

Anonymkode: 29017...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/10/2018 at 12:26 PM, _popcorn_ said:

Jeg har tre stykker, en er mye ute, de andre to er kun inne. 
Minsta går på kjøkkenbenk og stuebord, de andre to gjør ikke det.  Men hun er bare ett år. 
Bruker pellets i kassen, så aldri sand rundt i leiligheten. 
Noe pynt og nips har gått i gulvet, men ikke mye. 
Ingen vekker meg om jeg vil sove lenge. 
Har en gang på tre år fått servert en død mus på veranda, så anser ikke det som noe problem. 
Jeg reiser bort 2 uker på sommer, og en uke til jul, aldri hatt problemer med å få kattepass. 
Ingen tygger på ledninger. 
Er en del riper og hakk etter klør i vinduskarmer. 
Har byttet ut planter til plastikk (finnes mange fine uekte planter), og har uknuselig lampe i vindu. 
Mine nærmeste naboer lurer på når de to andre skal begynne gå ute, for dem synes det er kjempekoselig å få eldstemann på besøk på verandaene sine. 
Jeg lar aldri levende lys stå ubevoktet pga brannfare, så det er heller ikke noe problem i forhold til kattene. 
Det koster meg 1600,- for vaksiner, ormekur og helsesjekk i året for alle tre. 
Mat til alle tre ligger på 4-600kr måneden. 

Eneste jeg ser "negativt" med mine er uendelig mye kattehår over alt, det gikk hardt ut over sofahjørner før jeg fikk satt på beskyttelse. Det ser alltid litt rotete ut pga kloremøbler og leker over alt, og eldste har kostet 15 000,- pga tannproblemer (fordelt over tre ganger tanntrekk på halvannet år).  
Har venner og familie med allergi, så må være ekstra nøye med støvsuging og slikt om jeg skal få besøk, og må vaske alle klær før jeg drar til svigersøs på juleferie. 



 

Hva slags beskyttelse? Min katt har ødelagt tre (?) skinnsofaer så nå er det stoffsofa i hus her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Millimani said:

Hva slags beskyttelse? Min katt har ødelagt tre (?) skinnsofaer så nå er det stoffsofa i hus her

2pc-dog-dog-cat-self-groomer-with-catnip-dog-cat-corner-groomer-wall-corner-massage-comb-grooming-br__51N8Adhb8nL.jpg.ca9169b86277bb00e77ff3c67ad09a13.jpg
Bilde fra google

Har skrudd fast slike på hjørnene dem "angriper". 
Dem får ikke plass til å klore der lengre, og istedet kan dem kose og børste seg seg selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle katter er ulike. Av fire katter her, så er det bare den yngste som kan finne å klore litt på møblene. Men det holder fint med ett bestemt "nei" så slutter den. Den gjør det bare for å få litt oppmerksomhet. Den ene kan hoppe opp på kjøkkenbenken, men det er ikke ofte. De stjeler aldri mat. 

Men de stjeler gjerne plassen du sitter på, om du går for å hente noe. Den største ulempen er jo at de kan bli borte en uke eller to på sommeren, men det gjelder også bare en av kattene.

Det har skjedd at de har tatt med mus inn, jordrotter har jeg også fått inn, og en flaggermus en gang. Med det har skjedd kanskje 5 ganger totalt gjennom årene. Får derimot ofte levert døde mus på dørmatta på sommeren. 

Å reise bort er heller ikke vært noe problem. Nå har vi fast kattevakt, tidligere har de vært på kattepensjonat. 

De får vaksiner årlig, ormkur og flåttmiddel. 

De er veldig kosete, men ikke alle fire er like glade når det kommer gjester. 

Anonymkode: bebb1...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, _popcorn_ said:

2pc-dog-dog-cat-self-groomer-with-catnip-dog-cat-corner-groomer-wall-corner-massage-comb-grooming-br__51N8Adhb8nL.jpg.ca9169b86277bb00e77ff3c67ad09a13.jpg
Bilde fra google

Har skrudd fast slike på hjørnene dem "angriper". 
Dem får ikke plass til å klore der lengre, og istedet kan dem kose og børste seg seg selv :) 

Hvor fikk du tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Millimani skrev:

Hvor fikk du tak i det?

https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=Plastic+Pet+Cat+Self+Groomer+Wall+Corner+Massage+Cat+Comb+Kitten+Grooming+Brush&amp;_id=202151875829&amp;&amp;_trksid=p2057872.m2749.l2658

Jeg kjøpte min på ebay :) der finner du mange andre løsninger som kan beskytte møblene mot kloring. Bare å søke opp "cat scratch" eller lignende. Jeg har en dørmatte (billigste fra IKEA) som jeg har festet rundt hjørnene på sofaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minus: 

- røyting

- ødelegger møbler de klorer på

-hopper opp på kjøkkenbenk osv og stjeler mat (man nå alltid passe på å ikke ha mat liggende).

- bryr seg pent lite om andre enn seg selv, inkludert eieren:p 

- viser lite glede når man kommer hjem osv

- vil bare være i fred, og trenger oss egentlig ikke 

 

positivt: 

-selvstendige dyr

Anonymkode: 29017...62b

Dette kommer da veldig an på rase og individ. Katten vår kom springende mot oss når vi kom, ble med oss på tur og fulgte etter oss i huset. Ikke ødela hun møbler heller. 

Anonymkode: 35a5f...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...