Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved å ha katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig i tenkeboksen for tiden på om jeg skal skaffe meg katt eller ikke. Derfor ønsker jeg gjerne å høre fra dere som har katt- hva er fordelene og ulempene? Hva gir deg størst glede ved katten, og hva skulle du ønske du slapp?

Håper dere  vil være så ærlige som mulig, jeg vil virkelig høre de beste sidene og de verste :)

 

Anonymkode: 36381...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordeler; 

- de gjør så mye morsomt

- du er aldri alene 

- de er gode på kos 

- de er enklere å ha enn andre dyr, hunder må man hjem å lufte etc, en katt klarer seg lenger alene når de må 

-pluss at de er fantastiske ❤️

 

ulemper; 

-man er bundet, som med andre dyr 

-kostnader

ellers ser jeg ikke noe negativt med katt i seg selv annet en at de er flinke til å rive ned ting osv, spesielt som kattunger 

Anonymkode: 2a1b2...a63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å ha katt, føler det er masse selskap i henne og hun er så søt og fin og jeg er veldig glad i henne. Trenger heller ikke gå tur med som med hund og hun kan være lenger alene hjemme enn hund.

Det koster litt men det er billigere enn en del andre dyr. Du trenger bra for som koster litt + dyrelegesjekk 1 gang i året + forsikring. Innekatter må ha klorestativ, kattekasse og sand. Ikke så mye annet utstyr som trengs. Om du ikke skal ha rasekatt er selve katten gjerne gratis eller billig (under 1000 kr). Kjøper du fra private må man betale for kastrering og chip, kjøper man fra feks dyrebeskyttelsen tror jeg det er inkludert i prisen for katten. 

Negativt:

- problematisk med ferier da det er vanskelig å finne noen som vil passe katten

- trenger oppmerksomhet og lek hver dag + rense kattekasse om man har innekatt

- kan ødlegge ting, klore på møbler og dytte ned nips. ikke så lett å trene opp

- røyter, du vil få kattehår på klærne

- de er allergisk mot mange planter så man må tenke på det om det er en sånn katt som spiser på ting

Ville likevel skaffet katt igjen :)

Anonymkode: 988b2...ee5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig i tenkeboksen for tiden på om jeg skal skaffe meg katt eller ikke. Derfor ønsker jeg gjerne å høre fra dere som har katt- hva er fordelene og ulempene? Hva gir deg størst glede ved katten, og hva skulle du ønske du slapp?

Håper dere  vil være så ærlige som mulig, jeg vil virkelig høre de beste sidene og de verste :)

 

Anonymkode: 36381...c27

Ulemper : kloring på møbler, du må ha noen til å passe katten hver gang du er borte i et døgn eller mer, kattedo inne, utekatter drar med seg døde og levemde dyr inn, frakting i bil med spy, avføring og mjauing, som regel går jo det bra, men noen blir jo aldri stuerene, det koster en del om noe skjer... 

Positive: Jeg elsker katten min! ( man blir glad i dem) kos og selskap. 

 

Anonymkode: 83c95...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de spiser opp planter og dytter ned ting i demonstrasjon. Og det er kattehår over alt og kattesand utenfor kassa. 

Anonymkode: 83c95...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positivt: 

- Det varmer mammahjertet så utrolig mye når katten din gjør søte ting, sover vedsiden av deg etc 

- Jeg trodde jeg egentlig ikke var kattemenneske, men når jeg først fikk katt ble jeg utrolig forelsket 

- Morsomt å leke med de, og katten blir glad når jeg kommer hjem fra jobb (har innekatt, for bor i Oslo sentrum)

Negativt: 

- Veldig mye kattehår over alt når det er røytesesong

- Må finne pass når du skal på ferie. Men er nok lettere å finne pass til katt enn til hund, for en katt krever ikke like mye 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vekker deg om morgen når du vil sove lengre. 

Anonymkode: 90ae6...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:

- man blir så utrolig glad i dem

- godt selskap

- gjør mye rart man ler av

- det er bra for oss å kose med dyr

- man får noen å snakke med (i alle fall for oss som har pratekatter)

- følelsen av at noen trenger deg og setter pris på deg

- fine å se på

Ulemper:

- røyter og drar inn rusk

- man må planlegge alt i god tid da man trenger kattepasser

- koster penger når de skal ha ordentlig fôr, vaksiner, helsesjekk, forsikring og ordentlig utstyr

- kattekassa. Jeg synes det er så ekkelt. Min er utekatt, men jeg har trent henne opp til å bruke kassen uansett. Etter 8 år så kommer hun fortsatt inn for å gå på do. For meg som ikke bor i skauen er det en selvfølge at min katt ikke skal plage naboer med tiss og bæsj i deres hager. Jeg håper at du gjør det samme ts :)

Anonymkode: ed2e2...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen irriterende ting som jeg glemte å skrive: 

- Kattesand utenfor kattedoen (argghh) 

- Ikke kunne ha levende lys, for plutselig kommer katten bort i. 

Men ville valgt å ha en katt igjen om noe skulle skje med han jeg har. For så mye kjærlighet du føler for det vesenet der ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er det ikke noe særlig negativt med katter. Alt dette med å gå på do inne/ute, dra med seg døde dyr inn, gå på bordet og kjøkkenbenken, klore på møbler er forskjellig fra katt til katt og det kommer selvsagt an på hvordan du oppdrar katten. Jeg ser ikke noe negativt som er spesielt for katter sammenliknet med andre dyr som for eksempel hund.

Anonymkode: f0761...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ulemper : kloring på møbler, du må ha noen til å passe katten hver gang du er borte i et døgn eller mer, kattedo inne, utekatter drar med seg døde og levemde dyr inn, frakting i bil med spy, avføring og mjauing, som regel går jo det bra, men noen blir jo aldri stuerene, det koster en del om noe skjer... 

Positive: Jeg elsker katten min! ( man blir glad i dem) kos og selskap. 

 

Anonymkode: 83c95...206

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de spiser opp planter og dytter ned ting i demonstrasjon. Og det er kattehår over alt og kattesand utenfor kassa. 

Anonymkode: 83c95...206

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og tygger på ladere og ledninger! 

Anonymkode: 83c95...206

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hopper på kjøkkenbenken

Anonymkode: 83c95...206

Jeg ville bare kommentere alt det som er uthevet: dette gjør ikke min katt, og heller ikke de fleste jeg vet om. Dette handler mye om sosialisering, trening, oppdragelse og hvor mye man leker med katten. Den katten som beskrives her høres ut som hun har fått herje i fred og kjeder seg... Tygge på ledninger, det har jeg aldri hørt om en katt som gjør før..

Anonymkode: ed2e2...942

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min katt har tygget på ledninger hele livet. Hun er helt ram, hun leter etter dem oppi sekker og drar dem avgårde. Det er da slike tynne hun liker - ladere, øreproppledinger osv. Hjelper ikke å leke med henne, det skjer uavhengig av hvor mye hun blir lekt med. Å si nei har ingen effekt.

Klore møbler gjør hun iblant men det har hjulpet mye med klorestativer ved siden av sofa for eksempel. Har litt å si hvor man har klorestativene.

Hun vet hun ikke får være på spisebord og kjøkkenbenk men hun hopper opp iblant likevel og hopper ikke ned før jeg har kommet helt bort for å ta henne ned.

Anonymkode: 988b2...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt: 

alltid noen hjemme, mye kos, katten gjør mye morsomme ting, hygge.

negativt:

engangsutgifter som kastrering, klatrestativ etc, blir kanskje litt smårar (hadde vært mer sosial uten katt tror jeg, føler meg aldri alene hjemme som jeg kunne gjøre før), SAND! overalt! Etter bare en dag! Støvsuger hver dag, å få pass i ferier hvis jeg ikke kan ta katten med meg. (Øvde på å reise da hun var liten, så det går helt fint.)

Anonymkode: 0350c...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du skaffer deg en utekatt, vil naboene dine hate deg. 

Den driter overalt. 

Anonymkode: f5762...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt: kos og selskap, og fryser du, er det deilig med en varm pelsball i fanget.

Negativt: Du blir bundet, ikke alltid lett å få kattepass, spesielt ikke til jul, dessuten er det noen katter som klorer og ødelegger møbler og andre ting, noen er masete, kanskje får du kjeft fordi de gjør fra seg i andres hager, du må påregne en del utgifter til dyrlege osv. innimellom.

Anonymkode: 70559...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:

-Den kan bli en av dine aller beste venner, og du blir pusens matmor/-far som den forhåpentligvis ser opp til hele tiden

-Du har alltid selskap

-Du kan få selskap i senga når du skal sove. Noen katter liker å ligge i fotenden, andre liker å ligge på hodeputa

-Godt for helsa

-Følelsen av verdsettelse både fra deg til pus og fra pus til deg

Mye mye mer!

Negativt:

-Evt. dyrlege-utgifter

-Drar inn døde og levende dyr/kadaver

-Trenger kattepass når du skal være borte en tid

-Klorer opp skinnsofaen din (så sant du har skinnsofa :P ...)

29 minutter siden, Årstider said:

Noen irriterende ting som jeg glemte å skrive: 

- Kattesand utenfor kattedoen (argghh) 

- Ikke kunne ha levende lys, for plutselig kommer katten bort i. 

Men ville valgt å ha en katt igjen om noe skulle skje med han jeg har. For så mye kjærlighet du føler for det vesenet der ❤️

Skaff deg en kattedo med tak over :) 

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du skaffer deg en utekatt, vil naboene dine hate deg. 

Den driter overalt. 

Anonymkode: f5762...249

De kan ikke noe for det, hverken kattene eller eierne :P Så lenge det er et sted med jord eller grus som kattene kan "grave" i så er det fritt fram for å gå på do for pus, bare det er dypt nok å grave og det er i litt skjernede omgivelser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Jeg ville bare kommentere alt det som er uthevet: dette gjør ikke min katt, og heller ikke de fleste jeg vet om. Dette handler mye om sosialisering, trening, oppdragelse og hvor mye man leker med katten. Den katten som beskrives her høres ut som hun har fått herje i fred og kjeder seg... Tygge på ledninger, det har jeg aldri hørt om en katt som gjør før..

Anonymkode: ed2e2...942

Jeg har hørt om mamge som gjør det. Og nei katten får ikke herje fritt. Jeg skriver jo også at det varierer fra katt til katt? 

Har du tips å komme med så kjør på? 

Anonymkode: 83c95...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...