Gå til innhold

Synes du ordet neger er stykt eller rasistisk på noen måte?


BMW 5-serie 535D

Er neger et stykt og rasistisk ord?  

150 stemmer

  1. 1. Er neger et stykt og rasistisk ord?

    • Nei, et helt naturlig ord
      75
    • Ja, det er rasistisk
      61
    • Har ingen mening om det hverken fra eller til
      14


Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke forstått det nå er det ikke noe poeng i å forklare. (At du i det hele tatt sammenligner ordene er latterlig, da det ene ordet har blitt brukt under slavehandel, rasisme, diskriminering, osv.) Du er med på å fordumme debatten og jeg gidder ikke å snakke med noen som har så lite mellom ørene. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Her påviser du heller at det er du selv som har lite mellom ørene når du greier det mentale krumspringet det er å koble ordet neger til slavehandel. Jeg har ikke sammenlignet ordene forresten, det er det du selv som har gjort. Jeg har bare sagt at jeg føler meg krenket av et ord og vil derfor at andre ikke skal ha lov til å bruke det ordet, noe som følger dine egne rettningslinjer da det er opp til den som føler seg krenket å bestemme om et ord er krenkende eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, TrekStar skrev:

Svarte bruker da ordet hele tiden i både filmer, serier og i musikk. Hele tiden hører en det N***** ordet rundt oss.

Hvorfor er det galt da, fordi hvite bruker ordet. At vi ikke kan bruke det ordet, er jo også rasistisk, da det utøver kontroll på en annen rase. De svarte som ikke ikke liker at andre raser bruker ordet, men bare at dem selv kan få bruke det, har da gjort dem selv til rasister ved å utelukke resten av verdens raser fra å bruke det.

De svarte som vokser opp i dag, har ikke opplevd slaveriet som ble utført før. Det gjelder ikke dem. At mange svarte kalller alle hvite for rasister, bare fordi vi er hvit, og fordi noen av våre forfedre holdt slaver og var motstandere av svarte, så betyr ikke dette at alle hvite, eller at dagens hvite har skyld i hva våre forfedre gjorde. Å dra alle hvite over en kam, er rasisme også.

Jeg har da hørt arabiske politifolk kalle hvite folk bleikansikter, og Abid Raja gjorde jo også dette. Dette er også rasistisk og burde unnskyldes. Kan vi kalle alle svarte og arabere for rasister, fordi noen bruker ord som er ment å være støtende på oss, eller har den politisk korrekte eliten bestemt at vi hvite ikke kan være offer, bare fordi dem sier vi ikke kan være det?!

At noen hvite holdt slaver, er irrelevant i dag, da dagens svarte ikke har opplevd slaveriet utført av hvite på den tiden. Uansett, så har ikke Norges befolkning noen historie når det gjelder å holde slaver, så vi som etniske norske har ingenting å unnskylde for slaveriet som skjedde.

Det er også viktig at det forstås at det var portugisere som tok slaver, og shippet dem til USA for salg.

I Europeisk historie, så har vi hvite også vært slaver, da muslimske krigere innvaderte Norge, Skandinavia og England bla. i perioder på flere hundre år, og tok hvite kvinner ned til midtøsten for å holde dem som sex-slaver. Siden arabere og muslimer gjorde dette, er det da ikke lov for hvite å bruke samme taktikker som den svarte befolkningen i USA, til å kalle muslimer for rasister siden dette skjedde mot vårt folk?! Alt dette er basert på fakta, fakta som en ikke blir fortalt på skolen, men som ligger spredt rundt om i Europeiske kirkebøker og andre historiske doukumenter.

Dette var også grunnen til de korstogene som Europa drev med for noen hundre år tilbake, da vi sendte krigere for å stoppe denne slavehandelen utført av muslimer. Hadde ikke vi sendt disse korsfarerne på den tiden, så haddde sikkert hele Europa vært muslimsk i dag.

Det er lite som er faktisk rasisme, men det skrikes om rasisme for å oppnå politiske, økonomiske og personlige fordeler.

Din tirade kan tyde på at du muligens heller litt mot venstre?🤔

Uansett så er n-ordet, og neger, to vidt forskjellige ord med forskjellig opphav.

Educate yourself! Molbo

Anonymkode: ece26...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Mannen med hvit hud i ansiktet." - det er da vel ingen som snakker på den måten. Å beskrive hudfarge kan være ganske greit i mange situasjoner, i flere settinger er det viktig med gode beskrivelser og hudfargen er ganske synlig og en stor del av et menneske, men da bruker en nøytrale ord som "lyshudet" og "mørkhudet" f.eks. Å insisterer på å bruke et ord som flere oppfatter som rasistisk og sårende er for øvrig ikke greit. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Å si mørkhudet har et for vidt spenn viss du skal beskrive noen. Eller ser du ikke forskjell på en sort person(neger), en Inder, en pakistaner eller en person fra Midtøsten?

Hadde vi vært i Afrika/Asia/Midtøsten hadde det vært naturlig at vi ble beskrevet som hvite. 

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Jeg har aldri hatt behov for å beskrive noen med hudfargen. Skjønner ikke helt hvor du vil hen, regner med det er du som har svart på to av innleggene mine. 

Kan ikke huske en eneste gang i løpet av de 50 årene jeg har levd, at jeg har trengt å forklare hudfargen til noen. Sier helller ikke hun med kvisene, hun med føflekken, han med de røde flekkene i kinnene osv... 

Bruker heller aldri ordet neger. 

Jeg har måttet beskrevet noen med hudfargen. Ikke i en setting som; Hei møt min neger-kompis Audun. Eller; Hei har du hilst på min mørkhudede venninne Hilde?

Men i enkelte tilfeller blir det veldig unaturlig å unnlate å nevne at personen man beskriver er kullsort, eller lysebrun. Som i en flokk av 6 personer, der 5 er hvite. Og du skal peke ut en person som er mørk. Hva sier du da? 

"Du ser han som står der borte. Han med det mørke håret. Nei ikke han.... Han som også har skjegg. Nei ikke han..... Han som er marginalt bredere over skuldrene🤔

Det blir bare kleint og tåpelig. Og får det til å høres ut som det er noe negativt ved å være mørk i huden. Litt sånn "hysj ikke si det høyt, kanskje han ikke vet det"🤫

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, midlertidigbruker skrev:

Her påviser du heller at det er du selv som har lite mellom ørene når du greier det mentale krumspringet det er å koble ordet neger til slavehandel. Jeg har ikke sammenlignet ordene forresten, det er det du selv som har gjort. Jeg har bare sagt at jeg føler meg krenket av et ord og vil derfor at andre ikke skal ha lov til å bruke det ordet, noe som følger dine egne rettningslinjer da det er opp til den som føler seg krenket å bestemme om et ord er krenkende eller ikke.

I en tråd hvor folk flere skriver at det ikke er greit å kalle folk "negere" så presterer du å skrive at du ikke vil at noen skal skrive "hudfarge", som om det er samme sak. Folk som deg burde ikke fått lov til å skrive i trådene her inne, innleggene dine er ganske korttenkte, men du ser det jo ikke selv - utrolig nok! (eller leker du bare dum?)

Anonymkode: d25d9...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

I en tråd hvor folk flere skriver at det ikke er greit å kalle folk "negere" så presterer du å skrive at du ikke vil at noen skal skrive "hudfarge", som om det er samme sak. Folk som deg burde ikke fått lov til å skrive i trådene her inne, innleggene dine er ganske korttenkte, men du ser det jo ikke selv - utrolig nok! (eller leker du bare dum?)

Anonymkode: d25d9...d7c

Aha, så det er antall folk som mener det samme som betyr noe for deg? Så hvis enda en bruker også hadde sagt at hun ikke likte at folk brukte ordet "hudfarge" så hadde det vært greit for deg siden det er flere som reagerte på det?

Og ja, det er samme sak. Det er et ord jeg forbinder med dårlige ting, så jeg mener at dette er et ord ingen skal få lov til å bruke, på samme måte som du forbinder ordet neger til dårlige ting og ikke vil at andre skal få lov til å bruke det.
Jeg tror kanskje du selv leker dum eller er korttenkt som ikke greier å holde følge på dine egne argumenter og meninger engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit at du ikke gjør det, men det endrer ikke det faktum at samfunnet gjør det og har behov for å gjøre det i flere tilfeller. 

Anonymkode: d25d9...d7c

Det får være deres sak, ikke min. Her skriver jeg min mening og ikke hva andre synes de bør gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
2 timer siden, Hverdagsfrue skrev:

Som i en flokk av 6 personer, der 5 er hvite. Og du skal peke ut en person som er mørk. Hva sier du da? 

"Du ser han som står der borte. Han med det mørke håret. Nei ikke han.... Han som også har skjegg. Nei ikke han..... Han som er marginalt bredere over skuldrene🤔

Det blir bare kleint og tåpelig. Og får det til å høres ut som det er noe negativt ved å være mørk i huden. Litt sånn "hysj ikke si det høyt, kanskje han ikke vet det"🤫

Jeg sier kanskje fargen på jakka hans feks, eller han med stripete genser. Blir ditt neste svar på dette at alle har like klær? I så fall tar jeg det på sparket den gangen problemstillingen dukker opp :)

Eller han med den gedigne kvisa på nesa 😁 Så langt har jeg klart det fint uten å nevne kroppsfasong eller hudfarge, går nok bra en stund til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Jeg sier kanskje fargen på jakka hans feks, eller han med stripete genser. Blir ditt neste svar på dette at alle har like klær? I så fall tar jeg det på sparket den gangen problemstillingen dukker opp :)

Eller han med den gedigne kvisa på nesa 😁 Så langt har jeg klart det fint uten å nevne kroppsfasong eller hudfarge, går nok bra en stund til. 

Men det blir veldig tydelig at du unngår å si hudfarge. Som om det er noe negativt med at en person er mørk🤔

Litt sånn Huff la oss ikke nevne det i tilfelle han eller andre blir støtt. 

Har du noen venner som er sort?

For de nevner det heeele tiden. De er kjempe stolte av hudfargen sin. Med all rett. Mens du går rundt og er livredd for å påpeke det i en slik tydelig setting, som får det til å virke som om du egentlig syns det er anderledes og unaturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
13 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Har du noen venner som er sort?

Ja, har mange venner som er brune, sorte, hvite og gule. Men jeg har fortsatt ikke hatt behov for å beskrive noen etter hudfarge. Er noe jeg verken tenker over eller unngår med vilje, jeg bruker bare ikke en sånn beskrivelse av folk. Er ikke redd for noe, men har aldri opplevd at jeg må si hudfargen til noen for at andre skal skjønne hvem jeg snakker om.

Står det femti mennesker sammen, alle har forskjellig hudfarge, så klarer jeg å beskrive de på andre måter. Er det kun hvite, så klarer jeg også det, er det bare sorte, så går det også fint. Så jeg har kanskje rett og slett ikke havnet i den situasjonen hvor jeg må ty til hudfarge fordi alt annet er likt enda. Sier ikke at det er galt å si farget, men jeg sier at jeg aldri har sagt dette om/til andre. 

Jeg, feks, blir alltid beskrevet pga hudfarge, fordi jeg er "hun med alle tatoveringene" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Dævendøtte said:

Ja, har mange venner som er brune, sorte, hvite og gule. Men jeg har fortsatt ikke hatt behov for å beskrive noen etter hudfarge. Er noe jeg verken tenker over eller unngår med vilje, jeg bruker bare ikke en sånn beskrivelse av folk. Er ikke redd for noe, men har aldri opplevd at jeg må si hudfargen til noen for at andre skal skjønne hvem jeg snakker om.

Står det femti mennesker sammen, alle har forskjellig hudfarge, så klarer jeg å beskrive de på andre måter. Er det kun hvite, så klarer jeg også det, er det bare sorte, så går det også fint. Så jeg har kanskje rett og slett ikke havnet i den situasjonen hvor jeg må ty til hudfarge fordi alt annet er likt enda. Sier ikke at det er galt å si farget, men jeg sier at jeg aldri har sagt dette om/til andre. 

Jeg, feks, blir alltid beskrevet pga hudfarge, fordi jeg er "hun med alle tatoveringene" ;) 

Men du beskrev jo akkurat vennene dine etter hudfarge? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 20.01, Klossmajor skrev:

Malcolm X har relevans innenfor den amerikansk borgerrettighetskampen i USA. Utenfor Nord-Amerika er han ikke spesielt relevant verken historisk eller lingvistisk.

Sant nok, men nå lever vi tross alt i en global verden. Det er et av problemene som kan følge med.

 

På 7.1.2019 den 22.54, linsejesus skrev:

Det var greit i Norge før. Da hadde det ingenting med rasisme å gjøre. Det er det som er så rart, at man har gjort et nøytralt begrep nedlatende. Jeg tror det har mer å gjøre med politisk korrekthet og "virtue signaling", altså et behov for å vise at man er bedre (i dette tilfellet flinkere til å bruke ikke-rasistiske begreper) enn andre. Det kommer i alle fall ikke av at folk flest brukte neger som et skjellsord. Neger var det nøytrale ordet, mens sotrør, svarting, nigger osv var de nedlatende formene.

Men når det først er blitt sånn, er det jo ikke vits i å insistere på å bruke ord folk blir fornærmet av. Men det er heller ingen grunn til å anta at alle som bruker ordet er rasister.


Dette er jeg helt enig i. Jeg mener virkelig ikke at alle som sier Neger er rasister. Men jeg mener at folk som insisterer på å bruke ordet "neger" som en reaksjon på PK, som bare snakker om at alt er på grunn av PK, er trassige, og ikke særlig bedre enn de som driver aktivt med identitetspolitikk.

 

 

På 8.1.2019 den 9.03, midlertidigbruker skrev:

Hvorfor mener du at det er nedverdigende å snakke om afrikanere? Er du rasist?
 

Hvordan det er blitt brukt? Du mener at ordet "afroamerikansk" eller "svart" også er negativt ladet da, siden det er brukt på helt lik måte (altså å beskrive et trekk av utseende til en person)? Og selvsagt hvit, rødhåret, blå øyne, etc. etc.
 

Hvis jeg sa at det var ubehagelig at du omtalte meg som menneske, ville du insistert på å kalle meg det? Eller hvis det var ubehaglig at du brukte pronomen når du omtalte meg? Eller bare "du" "han/hun" eller lignende? Hvor er grensen din for hva andre skal kunne føle seg krenket over? Hva om jeg syntes det var ubehagelig at du pratet om meg med dialekten din, har jeg lov til å bli krenket av det også og kreve at du ikke bruker dialekten din når du prater med meg?

Og at du greier å linke apartheid til ordet neger er et fantastisk bra krumspring! Nesten så bra at du hadde vunnet VM i turn.

Slapp av du da. Du drar alt altfor langt. Og retorikken din er elendig.

Anonymkode: 3caf6...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, midlertidigbruker skrev:

Men du beskrev jo akkurat vennene dine etter hudfarge? :klo:

Jeg svarte på et spørsmål om jeg hadde noen sorte venner, og da kunne jeg ikke dy meg, og svarte med hudfarger. 

Visste jo at noen kom til å klø seg i huet og som vanlig, ikke forstå noe som helst, vi er jo på KG 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med en afrikaner, og jeg syns ikke akkurat ordet neger er fint. Bruker det aldri selv. Mørkhudet er bedre, men jeg syns det er vanskelig å vite det korrekte ordet å bruke. 

Anonymkode: 3dbe1...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...