Gå til innhold

Synes du ordet neger er stykt eller rasistisk på noen måte?


BMW 5-serie 535D

Er neger et stykt og rasistisk ord?  

150 stemmer

  1. 1. Er neger et stykt og rasistisk ord?

    • Nei, et helt naturlig ord
      75
    • Ja, det er rasistisk
      61
    • Har ingen mening om det hverken fra eller til
      14


Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er takket være slike som deg at uttrykket "rasist" er i ferd med å fullstendig miste sin mening.

Anonymkode: 2d4c3...b8b

Og det er takket være slike som deg at rasisme eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Og det er takket være slike som deg at rasisme eksisterer.

Og hvordan kan du få det til å høres i nærheten av rimelig ut etter at jeg har skrevet EN setning i denne tråden?

Anonymkode: 2d4c3...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Og det er takket være slike som deg at rasisme eksisterer.

Ikke for å være noe frekk på noen som helst måte og du kan la vær å svare på spørsmålet om du ikke vil 🙂

Er du norsk eller er du en utenlendig iogmed du reagerer så mye på dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ikke for å være noe frekk på noen som helst måte og du kan la vær å svare på spørsmålet om du ikke vil 🙂

Er du norsk eller er du en utenlendig iogmed du reagerer så mye på dette? 

Jeg er veldig norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er takket være slike som deg at uttrykket "rasist" er i ferd med å fullstendig miste sin mening.

Anonymkode: 2d4c3...b8b

Hva er meningen da? Du vet det finnes en etablert definisjon? Det er ikke opp til hver enkelt å bestemme betydningen av begreper. Det hadde blitt kaos. Hvem er du til å bestemme hva andre skal tåle og ikke? 

Dere tåler jo mye mindre selv enn det dere krever at andre tåler. Avsender har faktisk ikke bare ansvar for hva den har sagt, men hvordan motparten oppfatter det. Man har jo ofte en ganske stor felles referanseramme selv om enkelte nekter å forholde seg til diskursen. I vårt samfunn er ikke ordet nøytralt lengre. Velger man å ignorere det, har man også valgt de eventuelle sosiale/juridiske konsekvensene dette har. Ingen kan påstå at de ikke vet i 2018.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

At du kaller meg en jævla idiot bryr meg så langt inn i ræva som det kommer, kall meg akkuratt hva du vil 😉 liker ærlighet, derfor er jeg for å si hva man mener. 

Tja. Det virker da som det gikk litt innpå deg siden det var alt du fikk med deg av hele innlegget. 

Anonymkode: 0970b...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner meg ikke i å bli kalt «hvitting», potet eller hvaenn annet som indikerer at jeg blir omtalt negativt som gruppe.

Jeg bruker heller ikke ordet «neger» fordi det er et ord som i flere generasjoner har blitt brukt nedsettende.

Jeg sier jo ikke guling eller svarting heller. 

Ordene betyr egentlig ingenting, men er gjennom bruk blir negativt ladet og nedsettende. 

Om man kaller en sexarbeider for hore så mener man jo heller ikke det nøytralt. 

Anonymkode: e7873...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et ladet ord. Jeg kan fint bruke det nøytralt eller for tull blant gode venner. Men jeg bruker det ikke ellers. Man vet ikke hvordan andre vil reagere, og da skal man være forsiktig. Klarer meg fint uten.

Anonymkode: 60a70...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg er en rasist jeg da? 😂

Hvordan kan neger være rasistisk? Da er det like rasistisk å kalle oss hvite for hvittinger! Men hvorfor bry seg om det? Jeg er hvitting og svartingene er negere, hva er ligsom problemet?

Hva med "jævla jøde" som brukes som banneord da? Jeg personlig synes det er mye styggere, men det er helt ok? 

Hvis du går rundt og beskriver folk som jævla jøde, neger og "hvitting" (har jeg aldri hørt), er det ikke ok ordbruk i noen som helst setting, og særlig jøde med jævla foran er svært rasistisk. Jeg omgås mye på (på skole), og å kalle noen for jævla, neger eller jøde (med mindre det er snakk om en person som tilhører jødedommen, som vi har noen av her på skolen), er virkelig ikke gangbart og noe barna ville få strengt tilsnakk for. Men det er ikke noe problem, barna banner ikke, og de har ingen problemer med å beskrive hverandre som "litt mørk i huden", lys hud osv. Jævla jøde, jævla neger, jævla trønde, jævla blondine, jævla homo, jævla bonde= det er selvfølgelig like stygt, din jævla mann. 

Anonymkode: e76a2...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går rundt og beskriver folk som jævla jøde, neger og "hvitting" (har jeg aldri hørt), er det ikke ok ordbruk i noen som helst setting, og særlig jøde med jævla foran er svært rasistisk. Jeg omgås mye på (på skole), og å kalle noen for jævla, neger eller jøde (med mindre det er snakk om en person som tilhører jødedommen, som vi har noen av her på skolen), er virkelig ikke gangbart og noe barna ville få strengt tilsnakk for. Men det er ikke noe problem, barna banner ikke, og de har ingen problemer med å beskrive hverandre som "litt mørk i huden", lys hud osv. Jævla jøde, jævla neger, jævla trønde, jævla blondine, jævla homo, jævla bonde= det er selvfølgelig like stygt, din jævla mann. 

Anonymkode: e76a2...d6e

Ikke jeg som sier det, men hører mange si "jævla jøde". 

Nigger, er det lov å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2018 at 5:22 PM, Cuntzilla said:

Det er jo historisk sett litt belastet ord da, som kan oppfattes nedsettende.

Når man vet dette så blir det jo bare litt dårlig folkeskikk å bruke ordet, selv om man selv ikke mener det rasistisk eller hatefullt. Synes det er mye syting om at det ikke er lov å si, men personlig synes jeg ikke det er spesielt vanskelig å unngå å bruke ordet når jeg vet det er knyttet negative konnotasjoner til det.

At dine eneste alternativer er pakkis eller svarting sier vel mer om ditt begrensede ordforråd enn behovet for ordet neger i dagligtale.

Kan du si meg hva du mener med at dette er historisk sett et litt belastet ord? Hvilken historie er det du snakker om da?
 

On 12/9/2018 at 5:23 PM, AnonymBruker said:

Det er det mottaker som  får avgjøre. Er ikke avsenderen som kan avgjøre hvordan det blir oppfattet.

Anonymkode: a3e30...16d

Aha. Så hvis feks jeg ikke liker å bli kalt "deg" eller "du" så er det opp til meg å oppfatte hvordan jeg føler at dette er hvis du bruker disse ordene til meg, og dermed kan jeg følgelig kalle deg en rasist hvis du nekter å bruke alternative ord fordi jeg blir støtt av fin bruk av disse?

Anonymkode: 78cbe...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2018 at 10:54 PM, Peonjenta said:

Hva er omvendt?   Du insiterer på at ordet neger er helt ok å bruke om en mørkhudet afrikaner når det helt klart er et rasistisk ord.  Da er det ikke omvendt. Du ER rasist.

Nei, den som er rasistisk her er DU. Du viser tydelig at du ser ned på svarte ved å tillegge dem negative egenskaper som slaver i asosiasjon med ordet neger, som aldri har blitt brukt nedsettende eller metodisk. At du selv forbinder ordet neger (og dermed også negre) med slaver viser dine egne holdninger og ditt eget syn på dem, og det er helt forkastelig at du ser på negre som slaver bare fordi de er svart i huden!

Anonymkode: 78cbe...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si meg hva du mener med at dette er historisk sett et litt belastet ord? Hvilken historie er det du snakker om da?
 

Aha. Så hvis feks jeg ikke liker å bli kalt "deg" eller "du" så er det opp til meg å oppfatte hvordan jeg føler at dette er hvis du bruker disse ordene til meg, og dermed kan jeg følgelig kalle deg en rasist hvis du nekter å bruke alternative ord fordi jeg blir støtt av fin bruk av disse?

Anonymkode: 78cbe...737

Historien er hundrevis av år med diskriminering, slavehandel, rasisme og rasehygiene. 

Det blir for dumt å snu det til at vi som har fått med oss at noen av de det gjelder har denne type negative assosiasjoner til ordet er rasister. Jeg sier heller ikke at de som bruker ordet neger i nøytral sammenheng er rasister, eller at ordet er rasistisk i seg selv, det handler som sagt bare om folkeskikk.

Jeg hadde forøvrig en sjef da jeg var fjortis som syntes det var uhøflig at vi nordmenn stadig vekk startet spørsmål med "Du", så artig at du skulle ta akkurat det eksempelet. Jeg sluttet da å prøve å få oppmerksomheten han med å si DUH!, og byttet det ut med navnet hans. Kostet meg ikke en kalori. For meg blir det bare for dumt om jeg da skulle si at at jeg tiltaler deg akkurat som jeg vil, så lenge det ikke er frekt ment fra min side så har ikke du lov til å oppfatte det som det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Cuntzilla said:

Historien er hundrevis av år med diskriminering, slavehandel, rasisme og rasehygiene. 

Det blir for dumt å snu det til at vi som har fått med oss at noen av de det gjelder har denne type negative assosiasjoner til ordet er rasister. Jeg sier heller ikke at de som bruker ordet neger i nøytral sammenheng er rasister, eller at ordet er rasistisk i seg selv, det handler som sagt bare om folkeskikk.

Jeg hadde forøvrig en sjef da jeg var fjortis som syntes det var uhøflig at vi nordmenn stadig vekk startet spørsmål med "Du", så artig at du skulle ta akkurat det eksempelet. Jeg sluttet da å prøve å få oppmerksomheten han med å si DUH!, og byttet det ut med navnet hans. Kostet meg ikke en kalori. For meg blir det bare for dumt om jeg da skulle si at at jeg tiltaler deg akkurat som jeg vil, så lenge det ikke er frekt ment fra min side så har ikke du lov til å oppfatte det som det.

Men hvordan greier du å knytte dette opp til ordet neger? Jeg ser mange skriver det samme som deg med at man må "tenke på historien" og alt slik, men det ligger ingen "historie" bak ordet neger. Kun en nøytral beskrivelse av utseende som er typisk for afrikanere. At mange desperat prøver å si at neger er det samme som nigger og dermed kan knyttes inn i den historiske bruken av nigger viser kun kunnskapsløshet da disse to ordene ikke har noe som helst med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 78cbe...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan greier du å knytte dette opp til ordet neger? Jeg ser mange skriver det samme som deg med at man må "tenke på historien" og alt slik, men det ligger ingen "historie" bak ordet neger. Kun en nøytral beskrivelse av utseende som er typisk for afrikanere. At mange desperat prøver å si at neger er det samme som nigger og dermed kan knyttes inn i den historiske bruken av nigger viser kun kunnskapsløshet da disse to ordene ikke har noe som helst med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 78cbe...737

Som jeg har skrevet ganske tydelig så er det ikke jeg som har disse assosiasjonene, det er noen av de det gjelder og jeg respekterer da dette. 

Det har vel med at ordet ble etablert eller brukt mest på en tid da slavehandel og lignende pågikk, og det var viktig å skille mennesker på rase fordi man hadde ulik verdi ut fra hvilken rase man var, hvor svarte var nederst på rangstigen. Og selv om vi alle har besteforeldre som bruker ordet nøytralt fordi de er vokst opp med det i en tid hvor det knapt fantes svarte i Norge, så er det jo ikke helt sånn i dag. Hører det jo mest i negativ sammenheng, medier og generelt folk som følger litt med i timen har sluttet å bruke ordet for lenge siden, imens det virker som de som faktisk er rasister er de hyppigste brukerne av det. Man hører eller leser det som oftest i sammenheng med hatefulle ytringer og sjelden som en nøytral beskrivelse. 

Så om ordet var helt nøytralt i Norge en gang så har det nå blitt noe ødelagt eller misbrukt også i nyere tid, og om man ikke nødvendigvis stemples som rasist når man bruker ordet i en helt nøytral sammenheng, så kan du fremstå som noe blåst og udannet og støte noen som ikke ønsker å bli kalt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cuntzilla skrev:

Som jeg har skrevet ganske tydelig så er det ikke jeg som har disse assosiasjonene, det er noen av de det gjelder og jeg respekterer da dette. 

Det har vel med at ordet ble etablert eller brukt mest på en tid da slavehandel og lignende pågikk, og det var viktig å skille mennesker på rase fordi man hadde ulik verdi ut fra hvilken rase man var, hvor svarte var nederst på rangstigen. Og selv om vi alle har besteforeldre som bruker ordet nøytralt fordi de er vokst opp med det i en tid hvor det knapt fantes svarte i Norge, så er det jo ikke helt sånn i dag. Hører det jo mest i negativ sammenheng, medier og generelt folk som følger litt med i timen har sluttet å bruke ordet for lenge siden, imens det virker som de som faktisk er rasister er de hyppigste brukerne av det. Man hører eller leser det som oftest i sammenheng med hatefulle ytringer og sjelden som en nøytral beskrivelse. 

Så om ordet var helt nøytralt i Norge en gang så har det nå blitt noe ødelagt eller misbrukt også i nyere tid, og om man ikke nødvendigvis stemples som rasist når man bruker ordet i en helt nøytral sammenheng, så kan du fremstå som noe blåst og udannet og støte noen som ikke ønsker å bli kalt det. 

Men Cuntzilla, negere hadde ikke stemmerett i sør-afrika på på 90-tallet. Hvorfor vil du glemme den historien? Bør ikke våre etterkommere lære av fortellingen om slavehandel, det at negere ikke hadde stemmerett og apartheid, - eller er det noe vi må forsøke å glemme?

I så fall hvorfor? Er det fordi du mener at negere er nederst på rangstigen er det derfor? 

Det jeg lurer på hvorfor akkurat negere ble slaver i amerika? Hvorfor brukte de ikke kinesere eller indianere som arbeidskraft - kan ikke du fortelle meg hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, waco skrev:

Men Cuntzilla, negere hadde ikke stemmerett i sør-afrika på på 90-tallet. Hvorfor vil du glemme den historien? Bør ikke våre etterkommere lære av fortellingen om slavehandel, det at negere ikke hadde stemmerett og apartheid, - eller er det noe vi må forsøke å glemme?

I så fall hvorfor? Er det fordi du mener at negere er nederst på rangstigen er det derfor? 

Det jeg lurer på hvorfor akkurat negere ble slaver i amerika? Hvorfor brukte de ikke kinesere eller indianere som arbeidskraft - kan ikke du fortelle meg hvorfor?

Det var mange blant den innfødte befolkningen i Amerika som ble utnyttet til slaveri. Slaveri var ikke uvanlig blant indianerne da europeerne ankom. Men indianerne ble ikke ansett som like robuste som afrikanske slaver. Indianerne var mer utsatt for sykdommer medbragt fra Europa. Også europeiske straff-fanger og krigsfanger ble en stund brukt som slaver i Amerika i starten av koloniseringen. Det spanske monarkiet satte i sin tid visse regler som begrenset slavehold av den innfødte befolkningen i spanske kolonier i Amerika. Det spanske kongehuset ønsket ikke å sette indianerne i slaveri. Særlig deler av den innfødte befolkningen i Karibien ble sterkt utnyttet av kolonistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "Neger" kommer fra "Niger" som  betyr svart på latin, egentlig greit nok, men de er de historiske konnotasjenene som gjør ordet uspiselig og bør således ikke brukes. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke definisjonsmakt når det gjelder det ordet, tenker jeg, for ingen ville tenkt på å kalle meg neger.

Og når vi får helt tydelige meldinger om at de som hører ordet brukt om seg selv ikke setter pris på det, bør vi være såpass respektfulle overfor våre medmennesker at vi lar være å bruke det.

Endret av godfisk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, K.B. skrev:

Ordet "Neger" kommer fra "Niger" som  betyr svart på latin, egentlig greit nok, men de er de historiske konnotasjenene som gjør ordet uspiselig og bør således ikke brukes. 

Det er gjerne assosiasjoner med slaveriet i Amerika som da brukes som argument. Hva da med ordet slaveri i seg selv? Ordet slave er avledet fra de mange slaverne som i tidligere historie ble utnyttet til tvangsarbeid. Skulle ikke det til sammenligning gjøre ordet slave og/eller slaver uspiselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...