Gå til innhold

Synes du ordet neger er stykt eller rasistisk på noen måte?


BMW 5-serie 535D

Er neger et stykt og rasistisk ord?  

150 stemmer

  1. 1. Er neger et stykt og rasistisk ord?

    • Nei, et helt naturlig ord
      75
    • Ja, det er rasistisk
      61
    • Har ingen mening om det hverken fra eller til
      14


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Og neger kommer fav uttrykket :Den negroid rase, som er en betegnelse på en rase ja. Oftest historisk sett brukt nedsettende i  sammenheng med diskriminering av  og i nedsettende ordelag  rundt temaet intelligensen til slavene vi , europeere mest, brutalt pisket til blods og døde, til å løfte Europa og amerika ut av fattigdom. Så bittelitt belastet er denne rasebetegnelsen blitt siden vi fant den på ja ( Tilsvarene for mange hvite vil ofte bli : den ariske rase. Bittelitt nedlastet det også nå. Ikke så populært å gå rundt å rope : «jeg elsker den ariske rase» og lignende. Særlig om du er mann og dårlig hårvekst)

jævla jøde utgår selvsagt. 

Men det er helt innafor for meg å kalle deg « jævla idiot» .Det er helt innafor 😉

 

Anonymkode: 0970b...bc2

Du vet at det var hvite som avskaffet slaveri først? Du vet at hvite ble fanget og solgt som slaver i stor skala også? Du vet at det fortsatt foregår slavehandel i dag? Du vet at det ikke er hvite som holder slaver i dag?

Anonymkode: fc249...247

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri brukt ordet før jeg skulle svare deg faktisk. Jeg trodde du mente at det du listet opp var ment å bety det samme. Jeg kan godt heller si lepper som negre har, men det går ut på det samme. Det er faktisk veldig sjelden jeg har behov for å bruke ord om leppene til negre så det er egentlig en ikke-eksisterende problemstilling for meg. Det jeg ville frem til er at restylane-lepper ikke kan sammenlignes i det hele tatt og det vil heller aldri se likt ut. Det er et karaktertrekk vi hvite ikke kan etterligne.

Anonymkode: fc249...247

Les eeeen gang til. Sa jeg du heller skulle si: « lepper som negre har» ? Nei jeg sa ikke det.

Anonymkode: 0970b...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Chizue skrev:

Bryr meg helt ærlig ikke.
Er vokst opp med at neger er ett nøytralt ord.
Nå er ----utlendinger ofte mer rasistiske mot oss hvite uansett hvor mye vi bøyer oss ned i støvet for de.
Vi blir tråkket på.
De som kjenner meg personlig, vet at jeg ikke er rasistisk; Men jeg er for ett mangfolk som kan samarbeide sammen, noe vi ikke kan per dags dato.

"Jeg er ikke rasist, men utlendinger tråkker på oss og vi kan ikke samarbeide med dem"

Hallo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det var hvite som avskaffet slaveri først? Du vet at hvite ble fanget og solgt som slaver i stor skala også? Du vet at det fortsatt foregår slavehandel i dag? Du vet at det ikke er hvite som holder slaver i dag?

Anonymkode: fc249...247

Og det er relevant i denne sammenheng fordi...??

Anonymkode: 0970b...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Les eeeen gang til. Sa jeg du heller skulle si: « lepper som negre har» ? Nei jeg sa ikke det.

Anonymkode: 0970b...bc2

Ok, lepper som afrikanere har da. Men når jeg har prøvd det tidligere (i andre tråder som omhandler lignende tema, ikke akkurat lepper spesifikt) så er det det noen som påpeker at afrikanere også innebærer de som bor i Egypt og Marokko feks. og hvite i Sør-Afrika. Så galt blir det uansett.

Anonymkode: fc249...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er relevant i denne sammenheng fordi...??

Anonymkode: 0970b...bc2

Fordi innlegget ditt tolkes i den retning at hvite er forferdelige, hvite er grunnen til alt som er galt i verden, europeere er det verste som har hendt i verdenshistorien fordi de holdt slaver for lenge siden. Når sannheten er en helt annen.

Det pågår fortsatt slavehandel, men det er ikke viktig å fokusere på fordi det ikke er hvite som står bak det. Hvem solgte egentlig de svarte slavene til hvite?

Anonymkode: fc249...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, lepper som afrikanere har da. Men når jeg har prøvd det tidligere (i andre tråder som omhandler lignende tema, ikke akkurat lepper spesifikt) så er det det noen som påpeker at afrikanere også innebærer de som bor i Egypt og Marokko feks. og hvite i Sør-Afrika. Så galt blir det uansett.

Anonymkode: fc249...247

Nei, det blir ikke galt uansett om en bruker hode litt.

Anonymkode: 0970b...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg ikke at det er et rasistisk ord, men det har blitt brukt i krenkende settinger mot mennesker som er mørke. Og dermed har ordet fått en svært negativ assosiasjon. Jeg tar ikke ordet i min munn, for det kjennes ikke rett eller naturlig. Bruker heller mørk og lys som beskrivelser viss jeg skal beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi innlegget ditt tolkes i den retning at hvite er forferdelige, hvite er grunnen til alt som er galt i verden, europeere er det verste som har hendt i verdenshistorien fordi de holdt slaver for lenge siden. Når sannheten er en helt annen.

Det pågår fortsatt slavehandel, men det er ikke viktig å fokusere på fordi det ikke er hvite som står bak det. Hvem solgte egentlig de svarte slavene til hvite?

Anonymkode: fc249...247

Å ja. Så du mente at jeg i ett innlegg på ett diskusjonsforum skulle få med alle historiske fakta rund slaveriets historie ? Du det kan ta litt tid. De fleste opplysete vet det er ett kompleks tema. Jeg gikk for hovedlinjene.

Og nei, «innlegget mitt tolkes ikke som «osv.. Det er det du som gjør. Jeg mener ikke at hvite er grunn til alt galt i verden. Det ville i tilfelle være en latterlig påstand

Anonymkode: 0970b...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Og neger kommer fav uttrykket :Den negroid rase, som er en betegnelse på en rase ja. Oftest historisk sett brukt nedsettende i  sammenheng med diskriminering av  og i nedsettende ordelag  rundt temaet intelligensen til slavene vi , europeere mest, brutalt pisket til blods og døde, til å løfte Europa og amerika ut av fattigdom. Så bittelitt belastet er denne rasebetegnelsen blitt siden vi fant den på ja ( Tilsvarene for mange hvite vil ofte bli : den ariske rase. Bittelitt nedlastet det også nå. Ikke så populært å gå rundt å rope : «jeg elsker den ariske rase» og lignende. Særlig om du er mann og dårlig hårvekst)

jævla jøde utgår selvsagt. 

Men det er helt innafor for meg å kalle deg « jævla idiot» .Det er helt innafor 😉

 

Anonymkode: 0970b...bc2

At du kaller meg en jævla idiot bryr meg så langt inn i ræva som det kommer, kall meg akkuratt hva du vil 😉 liker ærlighet, derfor er jeg for å si hva man mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Neger" viser til slaveri og er et helt unødvendig ord å bruke. Litterært kan det være relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Ja, det er helt tydelig.

Oki, da vet jeg det 😂 er heldigvis ikke alene, 46% har heldigvis samme mening!

Det har blitt omvendt rasisme i Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HerreGUD er dette engang noe å diskutere i 2018?? 

Ja, det er rasistisk. Ja, man kan godt si ting som er rasistisk uten å mene det rasistisk. Det er rasistisk likevel. Man kan godt si ting som er rasisitisk uten å være uttalt rasist. Det handler om EN SMULE ydmykhet og respekt for andre mennesker. Er virkelig din rett til å krenke andre og tviholde på et utdatert ord viktigere enn andres rett til å bli tiltalt på en nøytral måte? Jeg blir helt paff av arrogansen her og hvordan Ts heller vil påføre andre et betydelig ubehag enn å face et minimalt ubehag selv ved å endre ETT ord i vokabularet sitt. 

«For meg er rasist et nøytralt ord, så når jeg kaller deg rasist er det ikke nødvendigvis vondt ment, jeg bare påpeker fakta.» 

 

Endret av domimik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall

Nei, synes ikke at det er direkte rasistisk. Har hørt mange afro-amerikanere bruke det ordet når de retter seg mot en mørkhudet person også ofte brukt i sanger, så ser ikke hvorfor det skal være rasistisk, dersom jeg eller andre sier det. Men det kan jo også bli oppfattet negativt, derfor sier jeg ikke det for å ikke bli tolket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Oki, da vet jeg det 😂 er heldigvis ikke alene, 46% har heldigvis samme mening!

Det har blitt omvendt rasisme i Norge!

Hva er omvendt?   Du insiterer på at ordet neger er helt ok å bruke om en mørkhudet afrikaner når det helt klart er et rasistisk ord.  Da er det ikke omvendt. Du ER rasist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Hva er omvendt?   Du insiterer på at ordet neger er helt ok å bruke om en mørkhudet afrikaner når det helt klart er et rasistisk ord.  Da er det ikke omvendt. Du ER rasist.

Alt er farlig å si om negere, mens de kan kalle oss hvite for alt uten å bli stemplet som rasister!

Jeg driter i om hva negere kaller meg, men de får tåle å høre sannheten om hva de er uten å komme med det rasistkortet sitt. 

Ja såklart, neger er det de er.

Oki, jeg er rasist, helt greit det, sover godt om natten for det 😉

Omvendt rasisme er at de kaller oss hvittinger og norske jenter er horer osv pga de ikke pakker seg inn i telt og viser litt hud!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis han du snakker med syns det er helt greitt å bli kalla " neger" da? For det fins folk som ikke bryr seg om slik. Skal du DA si at det alltid er rasistisk? 

For det må vel være krenkende for mottage om det skal være rasisme? 

Anonymkode: 1c5c5...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hva er omvendt?   Du insiterer på at ordet neger er helt ok å bruke om en mørkhudet afrikaner når det helt klart er et rasistisk ord.  Da er det ikke omvendt. Du ER rasist.

Det er takket være slike som deg at uttrykket "rasist" er i ferd med å fullstendig miste sin mening.

Anonymkode: 2d4c3...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis han du snakker med syns det er helt greitt å bli kalla " neger" da? For det fins folk som ikke bryr seg om slik. Skal du DA si at det alltid er rasistisk? 

For det må vel være krenkende for mottage om det skal være rasisme? 

Anonymkode: 1c5c5...012

Gå ut å spør afrikanere om de syns det er greit da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...