Gå til innhold

Synes du ordet neger er stykt eller rasistisk på noen måte?


BMW 5-serie 535D

Er neger et stykt og rasistisk ord?  

150 stemmer

  1. 1. Er neger et stykt og rasistisk ord?

    • Nei, et helt naturlig ord
      75
    • Ja, det er rasistisk
      61
    • Har ingen mening om det hverken fra eller til
      14


Anbefalte innlegg

 

59 minutter siden, tesla x skrev:

Jeg mener det ikke er nødvendig å si det ordet når folk ikke liker det, man skal streve etter fred står det i bibelen og ikke provosere. Jeg sier mørkhudede eller afrikaner. Jøder kommer til å få mye motstand nå i endetiden, de blir hoggestabben nok en gang og må flykte fra alle land tilbake til Israel. De skal bli forfulgt, men herren passer på dem og lar de vinne i krig, hele verden går snart til krig mot de, men halleluja, Gud har full kontroll

Jeg skjønner meg ikke på Israel og kristendommen. Jøder flest tror ikke på Jesus. Er ikke troen på han det største kriteriet for å komme til himmelen ifølge bibelen?

Endret av Salvie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Neida, jeg svarte på dette:    "Hva i all verden skal vi kalde de med svart hud da? Pakkis? Svarting? Svarthudet? "

Så svarthudet er jo sikkert greit, men jeg sier ikke svarthudet, jeg sier mørkhudet  :)

Da bruker du jo hudfargen i beskrivelsen  av folk.

31 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Jeg har aldri følt behov for å nevne hudfarge på noen for å beskrive noen.

Var vel jeg som misforstod. Jeg forstår meg bare ikke på de som nærmest er redde for å snakke om hudfarge. Er ingenting galt i at mennesker ser forskjellig ut.

Endret av Salvie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dævendøtte skrev:

Kall de mennesker? Pleier du å beskrive hvite mennesker med hudfarge? 

"Gå bort til han med den blå jakka som har hvit hud i ansiktet", er det logisk å si? 

Hvis det hadde vært fem personer, en var hvit sammen med fire svarte, så hadde jeg sagt han hvite hvis jeg skulle forklare hvem jeg mente. Hadde det vært fire hvite og en svart og det var den svarte jeg skulle frem til så hadde jeg sagt han svarte. Blir for dumt å skulle si "han til venstre der med den blå jakka. Nei, ikke han da, han andre med blå jakke ved siden av han der vet du".

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du mener restylanlepper eller gakkgakk  -lepper eller fyldige lepper eller suge lepper eller en feit trutmunn, så finnes det ord for det ja😉

Anonymkode: 0970b...bc2

Det er ikke det samme, en hvit person med restylane i leppene får ikke negerlepper av den grunn.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mottaker som  får avgjøre. Er ikke avsenderen som kan avgjøre hvordan det blir oppfattet.

Anonymkode: a3e30...16d

Hvordan mottaker oppfatter ordet kan ingen gjøre noe med for vi eier alle våre egne følelser. Hva personen faktisk mener med ordet er det som er av betydning. Neger er et nøytralt ord som beskriver en person fra Afrika sør for Sahara, sånn omtrentlig, minus hvite Sør-Afrikanere.

Anonymkode: fc249...247

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, waco skrev:

Når noen skal beskrive et nøytralt ord som negerlepper da? Hvordan forklare et slikt ord uten å bruke ordet neger i ordet?

Hva med fyldige lepper? 

Du bør seriøst oppgradere ordforrådet ditt om du ikke klarer å beskrive tykke lepper uten å inkludere neger.

Anonymkode: 697d3...9de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Salvie said:

Da bruker du jo hudfargen i beskrivelsen  av folk.

Var vel jeg som misforstod. Jeg forstår meg bare ikke på de som nærmest er redde for å snakke om hudfarge. Er ingenting galt i at mennesker ser forskjellig ut.

Hele poenget i denne saken er at man må kunne snakke om hudfarge eller beskrive folk uten å bruke ordet neger. Det er ordet som er galt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
15 minutter siden, Salvie skrev:

Da bruker du jo hudfargen i beskrivelsen  av folk.

Hvis jeg skal beskrive en hud, så bruker jeg mørkhudet.

Skal jeg beskrive  et menneske, bruker jeg andre beskrivelser, feks feit, støgg, tynn, uflidd osv.. 🤣 Må vel legge til at jeg tuller, siden ikke alle forstår en spøk på KG. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Maude skrev:

Hele poenget i denne saken er at man må kunne snakke om hudfarge eller beskrive folk uten å bruke ordet neger. Det er ordet som er galt!

Personen jeg siterte skrev hudfarge og ikke bruk av ordet neger, var vel der misforståelsen oppstod.

Ordet neger har i lange tider vært brukt til å beskrive at en person er mørkthudet. I dag er det ikke sosialt akseptert å bruke det så jeg bruker det ikke. Jeg kan forstå at det fortsatt er i bruk hos enkelte siden mange sikkert har vokst opp med at det er et ok ord å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir for dumt å skulle si "han til venstre der med den blå jakka. Nei, ikke han da, han andre med blå jakke ved siden av han der vet du".

Vel, jeg har i hvert fall klart å beskrive folk uten å nevne hudfarge. Prøver også å unngå og nevne kroppsfasong. I de fleste situasjoner går det fint å si farge på tøyet feks, eller han med den svære veska. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Peonjenta skrev:

Over 40 % i denne tråden er rasistiske.

Virkelig?? Rasistiske? 😂😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med fyldige lepper? 

Du bør seriøst oppgradere ordforrådet ditt om du ikke klarer å beskrive tykke lepper uten å inkludere neger.

Anonymkode: 697d3...9de

Fyldige lepper og sånne skikkelig stereotypiske negerlepper er to totalt forskjellige ting....

Anonymkode: a127e...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Peonjenta said:

Over 40 % i denne tråden er rasistiske.

Du mener vel at ca 60% er oppegående, mens ca 40% er undertrykkere og narsisister?

Anonymkode: a127e...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Ja, selvsagt.

Jeg er en rasist jeg da? 😂

Hvordan kan neger være rasistisk? Da er det like rasistisk å kalle oss hvite for hvittinger! Men hvorfor bry seg om det? Jeg er hvitting og svartingene er negere, hva er ligsom problemet?

Hva med "jævla jøde" som brukes som banneord da? Jeg personlig synes det er mye styggere, men det er helt ok? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke det samme, en hvit person med restylane i leppene får ikke negerlepper av den grunn.

Anonymkode: fc249...247

Meg du svarte med det der. Og vil si du misforsto om du trodde jeg mente at alle uttrykkene jeg listet opp var ment å bety det samme. Det var forskjellig utrykk en kan  bruke om store lepper, etter  forskjellige behov og sammenhenger. Om du mener «negerleppe» i betydning: « slike store lepper som endel folk i Afrika kan ha» så syns jeg du skal koste på deg de få kaloriene det tar deg å si den setningen over isteden for « negerlepper». Eller blir det for mye bry for deg ?

Anonymkode: 0970b...bc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg helt ærlig ikke.
Er vokst opp med at neger er ett nøytralt ord.
Nå er ----utlendinger ofte mer rasistiske mot oss hvite uansett hvor mye vi bøyer oss ned i støvet for de.
Vi blir tråkket på.
De som kjenner meg personlig, vet at jeg ikke er rasistisk; Men jeg er for ett mangfolk som kan samarbeide sammen, noe vi ikke kan per dags dato.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er lov å si: "Hun hadde store flotte lepper, typisk afrikanske lepper". Det burde ikke være vanskelig dette. Dersom mottaker opplever det som krenkende, ubehagelig og stigmatiserende så dropper du det.  Må du absolutt påpeke hudfargen så kan man si mørkhudet, afrikansk om h*n er derfra. Det er ikke ofte jeg påpeker hudfargen til andre, men det hender. Ei av mine aller nærmeste er halvt afrikansk, dersom jeg snakker om henne og de ikke husker hvem hun er sier jeg hun mørke. På samme måte som jeg sier hun lange/tynne, hun med krøllet hår. 

Du kan fremdeles forklare mennesker og forskjeller, du bare dropper ordet neger. Når det er sagt burde du droppe ordene pakkis, japse osv også. 

Anonymkode: 18acb...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg er en rasist jeg da? 😂

Hvordan kan neger være rasistisk? Da er det like rasistisk å kalle oss hvite for hvittinger! Men hvorfor bry seg om det? Jeg er hvitting og svartingene er negere, hva er ligsom problemet?

Hva med "jævla jøde" som brukes som banneord da? Jeg personlig synes det er mye styggere, men det er helt ok? 

Ja

Og neger kommer fav uttrykket :Den negroid rase, som er en betegnelse på en rase ja. Oftest historisk sett brukt nedsettende i  sammenheng med diskriminering av  og i nedsettende ordelag  rundt temaet intelligensen til slavene vi , europeere mest, brutalt pisket til blods og døde, til å løfte Europa og amerika ut av fattigdom. Så bittelitt belastet er denne rasebetegnelsen blitt siden vi fant den på ja ( Tilsvarene for mange hvite vil ofte bli : den ariske rase. Bittelitt nedlastet det også nå. Ikke så populært å gå rundt å rope : «jeg elsker den ariske rase» og lignende. Særlig om du er mann og dårlig hårvekst)

jævla jøde utgår selvsagt. 

Men det er helt innafor for meg å kalle deg « jævla idiot» .Det er helt innafor 😉

 

Anonymkode: 0970b...bc2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg du svarte med det der. Og vil si du misforsto om du trodde jeg mente at alle uttrykkene jeg listet opp var ment å bety det samme. Det var forskjellig utrykk en kan  bruke om store lepper, etter  forskjellige behov og sammenhenger. Om du mener «negerleppe» i betydning: « slike store lepper som endel folk i Afrika kan ha» så syns jeg du skal koste på deg de få kaloriene det tar deg å si den setningen over isteden for « negerlepper». Eller blir det for mye bry for deg ?

Anonymkode: 0970b...bc2

Jeg har aldri brukt ordet før jeg skulle svare deg faktisk. Jeg trodde du mente at det du listet opp var ment å bety det samme. Jeg kan godt heller si lepper som negre har, men det går ut på det samme. Det er faktisk veldig sjelden jeg har behov for å bruke ord om leppene til negre så det er egentlig en ikke-eksisterende problemstilling for meg. Det jeg ville frem til er at restylane-lepper ikke kan sammenlignes i det hele tatt og det vil heller aldri se likt ut. Det er et karaktertrekk vi hvite ikke kan etterligne.

Anonymkode: fc249...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Og neger kommer fav uttrykket :Den negroid rase, som er en betegnelse på en rase ja. Oftest historisk sett brukt nedsettende i  sammenheng med diskriminering av  og i nedsettende ordelag  rundt temaet intelligensen til slavene vi , europeere mest, brutalt pisket til blods og døde, til å løfte Europa og amerika ut av fattigdom. Så bittelitt belastet er denne rasebetegnelsen blitt siden vi fant den på ja ( Tilsvarene for mange hvite vil ofte bli : den ariske rase. Bittelitt nedlastet det også nå. Ikke så populært å gå rundt å rope : «jeg elsker den ariske rase» og lignende. Særlig om du er mann og dårlig hårvekst)

jævla jøde utgår selvsagt. 

Men det er helt innafor for meg å kalle deg « jævla idiot» .Det er helt innafor 😉

 

Anonymkode: 0970b...bc2

Ble noen skrivefeil grunnet engasjement og trøtt.

Anonymkode: 0970b...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...