Gå til innhold

Du som tok lappen i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi, så flinke folk er her inne. Jeg er 29 år. Tar et studieår nå, så jeg kan ta fri for å kjøre. Kjører ikke så mye privat, men litt. Holdt på siden august. Er på trinn 2 enda, begynner å nærme meg 3. Men føler jeg sitter litt fast akkurat nå for snø og is er uvant, og jeg blir nervøs og usikker. 

Har brukt 10 000kr foreløpig. Har spart opp noe penger. Har 25 000kr igjen. (Har mer, men prøver å ikke bruke det) 

Hvor mye betalte folk tilsammen for det obligatoriske?

Anonymkode: 7389f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk førerkortet da jeg var 26 og endelig hadde råd (og bruk) for det. Teoriprøven hadde jeg tatt på forhånd før jeg kontaktet kjøreskolen, så da fikk jeg bestilt oppkjøring med en gang og lagt en fremgangsplan som gikk over to uker. Jeg betalte totalt 19500 (5 år siden) og hadde to doble øvetimer utover det som var obligatorisk. Den første gikk egentlig utelukkende på bakkestart og giring, mens den andre var oppvarming før oppkjøring. Hadde noe kjøring med automatgir privat, men ellers ingen øving med gir utenom det som var gjennom kjøreskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 34 og brukte et lite halvår. Selve kjøretimene var ikke allverden, 15 timer inkl. oppkjøring, men det kommer jo div. kurs i tillegg. Og venting. Teorien syns jeg var lett, og den klarte jeg som ventet feilfritt.

Anonymkode: 61c2c...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 33 år da jeg fikk lappen. Hadde da brukt 10 måneder fra første kjøretime (hadde øvingskjørt sporadisk et par år før dette). Jeg jobbet ikke på dette tidspunktet, hadde en pause fordi jeg vurderte å omskolere meg. Hadde to barn i barnehage og begge hadde redusert plass. 

Anonymkode: 3defa...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over igjen. Jeg brukte totalt 100 000 kr på lappen. Hadde ingen å kjøre med, så alle timene ble på kjøreskolen. Jeg hadde arvet en del penger året før jeg startet, så hadde jeg ikke hatt arven, måtte jeg spart opp selv en god stund. 

Anonymkode: 3defa...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Oi, så flinke folk er her inne. Jeg er 29 år. Tar et studieår nå, så jeg kan ta fri for å kjøre. Kjører ikke så mye privat, men litt. Holdt på siden august. Er på trinn 2 enda, begynner å nærme meg 3. Men føler jeg sitter litt fast akkurat nå for snø og is er uvant, og jeg blir nervøs og usikker. 

Har brukt 10 000kr foreløpig. Har spart opp noe penger. Har 25 000kr igjen. (Har mer, men prøver å ikke bruke det) 

Hvor mye betalte folk tilsammen for det obligatoriske?

Anonymkode: 7389f...5d3

Du kjører for sjeldent. Det kommer til å koste MYE når du kjører så sjeldent.

Kjøring er som trening. Gjør du det en gang i måneden får du nesten ingen effekt. To ganger i måneden minimal effekt. Men en gang i uken gjør stor forskjell. To er ennå bedre. Tre er punktet der å øve/trene oftere gir mindre positiv effekt. 

Kjør oftere. Et par ganger i uken vil gjøre deg flinkere mye fortere. Og du vil huske mer mellom timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 40 og er redd jeg er for gammel. Tok litt kjøretimer for 15 år siden, men fikk aldri fullført siden jeg fikk en jobb jeg ikke fikk fri fra til kjøretimer og kjøreskolen var ikke åpen på kveld/helg. Nå har jeg blitt redd jeg er for gammel og er litt redd for å sette meg bak rattet igjen selv om jeg gjerne vil også. Vanskelig dette her... 

Anonymkode: 56268...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 25. Begynte i juni og hadde lappen i september. Tok ikke fri fra jobb, men brukte mange ettermiddager på timer. 

Det ble dritdyrt. 

Anonymkode: dfd90...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40 og er redd jeg er for gammel. Tok litt kjøretimer for 15 år siden, men fikk aldri fullført siden jeg fikk en jobb jeg ikke fikk fri fra til kjøretimer og kjøreskolen var ikke åpen på kveld/helg. Nå har jeg blitt redd jeg er for gammel og er litt redd for å sette meg bak rattet igjen selv om jeg gjerne vil også. Vanskelig dette her... 

Anonymkode: 56268...afb

Du er ikke for gammel. Jeg har hatt elever som er 50-60 år gammel. Bare sett i gang, men finn en lærer som passer for deg, ikke vær redd for å bytte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den i går faktisk.

Begynte første time for nesten to måneder siden. Men tok teorien i september slik at jeg hadde den i boks først.

Hadde kun kjørt en håndfull ganger privat først.

Det endte på 46000.

Jeg følte selv at jeg fikk mest ut av to doble kjøretimer. Siden jeg også gjorde det i arbeidstiden så '' sparte'' jeg litt på det å slippe å ta så ofte fri da det også koster arbeidstid til og fra kjøretimene.

Tok automatgir. Dette valgte jeg for å gjøte det enklere for meg selv. Jeg jan heller ''oppgradere'' meg til å ta manuell etterhvert.

Anonymkode: 10854...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok den i går faktisk.

Begynte første time for nesten to måneder siden. Men tok teorien i september slik at jeg hadde den i boks først.

Hadde kun kjørt en håndfull ganger privat først.

Det endte på 46000.

Jeg følte selv at jeg fikk mest ut av to doble kjøretimer. Siden jeg også gjorde det i arbeidstiden så '' sparte'' jeg litt på det å slippe å ta så ofte fri da det også koster arbeidstid til og fra kjøretimene.

Tok automatgir. Dette valgte jeg for å gjøte det enklere for meg selv. Jeg jan heller ''oppgradere'' meg til å ta manuell etterhvert.

Anonymkode: 10854...d1e

Er forresten snart 40.

Anonymkode: 10854...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 år og tok lappen i fjor. Brukte to måneder på den. Øvelseskjørte veldig mye med samboeren min, kjørte litt hver dag. Tok 10 kjøretimer med kjørelærer utover det obligatoriske. Tok kjøretimer kl 7 om morgenen. 

Skal sies at jeg tok lappen med automatgir. Trengte den fort, så ville gjøre det enklest mulig. Planen var å kjøre opp med manuell senere, men har ikke hatt behov for det hittil, og tror jeg kommer til å droppe det.

Betalte ca. 30 lapper.

Anonymkode: 7de28...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 30, og brukte nesten et år. Jeg hadde ikke mulighet til å øvelseskjøre, og var ikke noe naturtalent. Jeg jobbet turnus, og tok dobbeltimer på dager hvor jeg hadde fri på formiddagen. Jeg kjørte ikke hver uke fordi det ble så dyrt. Men jeg kjørte helt klart for sjelden, og brukte lang tid på å bli trygg. Jeg holdt med vilje ikke oversikten over hvor mye penger jeg faktisk brukte. For det var mye.

Jeg syns det var vanskelig, og trodde aldri jeg skulle klare å kjøre opp. Men nå nyter jeg virkelig å ha lappen :)

Anonymkode: 1d9ec...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Forundret.. skrev:

Hva er egentlig det obligatoriske?

Hvis du er under 25 må du ha trafikalt grunnkurs. Mørkedemo og førstehjelp/ulykkesberedskap.

Over 25 trenger du kun mørkedemo og førstehjelp/ulykkesberedskap.

I bilen trenger du:

Trinnvurdering trinn 2 a 45 minutter

Sikkerhetskurs på bane a 180 minutter

Trinnvurdering trinn 3 a 45 minutter

Sikkerhetskurs på veg a 13x 45 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, abrasiveRefraction said:

Du kjører for sjeldent. Det kommer til å koste MYE når du kjører så sjeldent.

Kjøring er som trening. Gjør du det en gang i måneden får du nesten ingen effekt. To ganger i måneden minimal effekt. Men en gang i uken gjør stor forskjell. To er ennå bedre. Tre er punktet der å øve/trene oftere gir mindre positiv effekt. 

Kjør oftere. Et par ganger i uken vil gjøre deg flinkere mye fortere. Og du vil huske mer mellom timene.

Ja, men jeg har liksom ikke så mange å kjøre med. Får kjøre med foreldrene mine i nabobyen når det passer de, men de er så mye bortreist. Da blir det å kjøre med kjøreskolen..

Anonymkode: 7389f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Hvis du er under 25 må du ha trafikalt grunnkurs. Mørkedemo og førstehjelp/ulykkesberedskap.

Over 25 trenger du kun mørkedemo og førstehjelp/ulykkesberedskap.

I bilen trenger du:

Trinnvurdering trinn 2 a 45 minutter

Sikkerhetskurs på bane a 180 minutter

Trinnvurdering trinn 3 a 45 minutter

Sikkerhetskurs på veg a 13x 45 minutter

Er det ikke trinn 4? Trinn 3 er det siste?

Anonymkode: 7389f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke trinn 4? Trinn 3 er det siste?

Anonymkode: 7389f...5d3

Sikkerhetskurs på veg er trinn 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den nå i Mai, (er 20) Jeg startet på trinn 2, så fra den og opp til alle kursene i trinn 4 var ferdig tok det vell mellom 2-3 mnd, hadde 2 uker pause før oppkjøring. Tok teoriprøven lenge før jeg startet med kjøretimer for å slippe stresset, anngående jobb så jobber jeg kun helger og litt i hverdagen så det var lite bekymring. Kosta meg mellom 20-25 000 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på under 3 måneder fra første kjøretime til bestått! Tok automat fordi det daville gå raskere, og trengte lappen raskt pga vanskelig kollektiv vei til jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...