Gå til innhold

Når kan jeg forvente å se resultater etter at jeg har begynt å trene og spise sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å spise sunt og trene for 1 uke siden da jeg ønsker å begynne å gå ned i vekt/opp i muskler. Før jeg begynte veide jeg meg, målte meg med målebånd og tok bilder, nå etter en uke merker jeg ikke noe forskjell. 

Før spiste jeg mest mat med sukker som boller, yoghurt og sjokoladepålegg. Nå spiser jeg en del grønnsaker, litt frukt, havregryn, laks, kylling, linser og kikerter osv. Før var jeg veldig inaktiv og satt mest bare inne, nå trener jeg styrke og kondisjon 3 dager i uken i tillegg til at jeg går en del. 

Når kan jeg forvente å se resultater?

Anonymkode: 4d4f9...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du ikke noe forskjell etter 1 uke er det mulig at dette aldri vil fungere for deg. Du burde ha sett store resultater allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrodeF skrev:

Ser du ikke noe forskjell etter 1 uke er det mulig at dette aldri vil fungere for deg. Du burde ha sett store resultater allerede. 

Er du sikker? Hva burde jeg gjøre da?

Anonymkode: 4d4f9...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring støtter jeg AB to hakk over meg, men det er selvsagt individuelt. Jeg begynte så smått å se litt resultater etter fire-fem uker, mens veldig tydelige resultater kom etter rundt tre måneder😊 Du vil nok ikke se noe særlig med resultater etter bare en uke med mindre du ligger i et voldsomt kaloriunderskudd

Endret av vscare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Hva burde jeg gjøre da?

Anonymkode: 4d4f9...36b

Det han skriver er bare tull. Det vil ta noen måneder.

Anonymkode: a31cc...318

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når du glemmer at du har satt mål å gå ned i vekt, men har fokus på trening og sunn livsstil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke se så mye forskjell før det har gått lang tid. Gjør du det riktig og kontrollert så vil det gjerne ta 2-4 mnd før du begynner å se resultater. Det er mye jobb å holde seg i form, men det er verdt det.

Anonymkode: 3a59b...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Hva burde jeg gjøre da?

Anonymkode: 4d4f9...36b

Ikke hør på vedkommende. Brukeren skriver tull i alle tråder.

Det er nok litt tidlig å forvente synlige resultater etter bare 1 uke. Men innvendig i kroppen er endringene allerede i gang. Her er det bare å fortsette, så kommer de synlige resultatene litt senere😊

Anonymkode: e9c66...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukt et helt liv på å få den kroppen du har i dag. Det vil sannsynligvis ta godt over en uke å forandre på den. Dersom du trener et bra program og har et ok kosthold vil du nok begynne å se litt resultater ila. en måned eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn du er ikke ekspert ved å "trent" og "spist sunn kosthold" etter en uke. Kroppen reagerer på alt det du tenker og grubler over, også når ditt sinn har kun fokus på forandring på egen kropp "fordi jeg spiser korrekt nå".

Som alle andre mennesker, så handler det om å lære og feile. Du er kun på baby fase nå, og trenger virkelig å forandre deg på andre områder i livet også.

Anonymkode: 6a50b...7eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste i een fasen du er nå er ikke å få synlige resultater, men å ikke overdrive. Ikke tren for mye og ikke spis overdrevet sunt. Ta et steg av gangen. Du er ute etter langvarige resultater, ikke kortvarig quick fix. Ja, man kan gå ned masse på kort tid og se store endringer på kroppen, men de du ser klare det, er svært fort oppe på samme vekt som tidligere + litt ekstra. 

 

Hvis du kommer fra en inaktiv livsstil, bør du forsøke å trene to ganger i uka til å begynne med. Ta sunne matvalg, men ikke bli redd for brød eller yoghurt. Bytt ut syltetøyet med ost (en fantastisk kilde til proteiner og metthet) og salamien med skinke eller kalkunfilet. Hold jucien til helga og spis frukt for å få i deg fantastisk fiber. 

Resultater vil du se om en liten stund,avhengig av hvordan kroppen reagerer. Hos meg har det gått så gradvis over de to årene jeg har trent, at jeg ikke tenkte over det før venninna mi på stranda sa "wow, nå ser jeg at du har trent, ja". Jeg har fått langsomt ned i vekt, og kan spise litt kake hver dag i en uke uten at det synes på vekta fordi kroppen min ikke er i sparebluss og fordi jeg har energi til å trene 4 ganger i uka. 

Så la ting ta tid! 

Anonymkode: 3811e...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen nå - er du veldig overvektig eller vil du kun «stramme opp»? Jeg ser tydelige resultater etter bare få dager, men det skal sies at jeg ikke er overvektig, kun ønsker å bli litt mer definert etc. og her handler det mye om vannet kroppen holder på. Når jeg tidligere måtte ned typ 15 kg tok det nok lengre tid å se noen resultater.

Bare vær tolmodig. Opplegget ditt fungerer. Men om målet er å gå ned i vekt lirer jeg på om du har kontroll på kaloriinntaket? Mye «sunn» mat er rike på energi. 

Anonymkode: 5fce2...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er formen nå - er du veldig overvektig eller vil du kun «stramme opp»? Jeg ser tydelige resultater etter bare få dager, men det skal sies at jeg ikke er overvektig, kun ønsker å bli litt mer definert etc. og her handler det mye om vannet kroppen holder på. Når jeg tidligere måtte ned typ 15 kg tok det nok lengre tid å se noen resultater.

Bare vær tolmodig. Opplegget ditt fungerer. Men om målet er å gå ned i vekt lirer jeg på om du har kontroll på kaloriinntaket? Mye «sunn» mat er rike på energi. 

Anonymkode: 5fce2...0b3

Jeg er 25 kg overvektig.

Jeg har halvveis kontroll på kaloriinntaket, jeg har lastet ned lifesum og prøver å registrere alt jeg spiser og drikker der, men jeg har ikke vekt og spiser ofte hos andre så da blir det ofte bare omtrentlig kcal på det jeg spiser.

Anonymkode: 4d4f9...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Hva burde jeg gjøre da?

Anonymkode: 4d4f9...36b

Det der er bare tull.

For meg tar det gjerne noen måneder før jeg faktisk ser noe selv. Det skal gjerne endel kilo til og relativt «større» endringer før man ser det med egne øyne.

Du kommer ikke alltid til å merke noe på målebåndet, men på form og «stramhet». 

Anonymkode: 3f617...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 kg overvektig.

Jeg har halvveis kontroll på kaloriinntaket, jeg har lastet ned lifesum og prøver å registrere alt jeg spiser og drikker der, men jeg har ikke vekt og spiser ofte hos andre så da blir det ofte bare omtrentlig kcal på det jeg spiser.

Anonymkode: 4d4f9...36b

Kjøp deg en kjøkkenvekt på nille/europris eller lignende. Du kommer ikke til å angre.

Anonymkode: d67e6...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg en kjøkkenvekt på nille/europris eller lignende. Du kommer ikke til å angre.

Anonymkode: d67e6...e9b

Det skal jeg gjøre.

Anonymkode: 4d4f9...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2018 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 kg overvektig.

Jeg har halvveis kontroll på kaloriinntaket, jeg har lastet ned lifesum og prøver å registrere alt jeg spiser og drikker der, men jeg har ikke vekt og spiser ofte hos andre så da blir det ofte bare omtrentlig kcal på det jeg spiser.

Anonymkode: 4d4f9...36b

Omtrentlig kaloritelling kan være ganske «farlig» ifm å skulle gå ned i vekt - egenerfaring 😅 Kjøp deg en matvekt, og gjerne dobbeltsjekk på Lifesum at det feks står samme innhold per 100g som på den du faktisk spiser. Mye feil på Lifesum - kanskje ikke så rart siden hvem som helst kan legge inn matvarer og næringsinnhold. Bruker dog Lifesum selv, og synes det er en super app! Bare et lite tips 🙂 

Når det gjelder å spise ute/på besøk etc ville jeg begrenset det i starten så godt du kan til du kommer ordentlig inn i det. Ikke minst for å ikke miste motivasjonen. Det er veldig frustrerende å tro at ting ikke fungerer for deg, men at sannheten er at du fremdeles får i deg mer en du tror osv. Det er også morsommere med Lifesum om du vet at det du har logget faktisk stemmer. 

Eksepelvis vil du aldri vite hvor mye olje vertskapet har brukt for å steke tacokjøttet. Og tenkt at en så liten ting kan ha mye å si. 

Masse lykke til - bare forsett det riktige sporet, så skal du se at det fungerer! 

Anonymkode: 5fce2...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Hva burde jeg gjøre da?

Anonymkode: 4d4f9...36b

Ironi

Anonymkode: 1753d...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter ca 4 uker ser du noe resultater selv. F:eks renere hud, litt løsere bukse over rumpen, halsen er mindre (fett på halsen er noe av det første som går hos de fleste) og du har gjerne ikke så mye gass i magen lenger. Om du er veldig overvektig kan du se disse tegnene etter to uker :)

etter ca 8 uker begynner dine nærmeste å se det, bare i større grad. da begynner du å slutte å se "sprenkt" ut, og fettet begynner å vagle mer synlig for deg - men du er mindre. Da har du fått vekk det meste av vannvekt, OG gått ned noen kilo. Vaglingen er fordi fettet har mer plass til å flytte på seg, siden det ikke konkurrerer med annet fett og vann. 

etter ca 12-18 uker (om du har holdt livsstilen) kommer andre til å merke at du har gått ned, og du selv vil se større forandinger i klær, bh, truse, mulig sko, trapper og slikt. Min erfaring er at det er etter uke 15 det begynner å bli gøy fremfor slitsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...