Gå til innhold

Nordmenn og medisiner. Føler det er noe galt med alle snart.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min familie er ikke alvorlige sykdommer utbredt, men noen har astma. Bestemor hadde traumer fra krigen og gikk på litt angstmedisiner. 
ellers har ikke medisiner vært en greie her i gården. Men jeg hører om så mange som går på nervemedisin, antidepressiva, ritalin, piller for å sove, piller for ditt og datt. 
Hørte nå også om ei jente som er yngre enn meg som må gå på medisiner for å forhindre noe fysisk. 
Jeg har ingenting fysisk, men psykisk. MÅ det være noe galt med oss alle snart? jeg blir bekymret for fremtiden her i Norge. Er det ikke fysisk, er det faen meg noe psykisk! 

Anonymkode: c7c36...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sint eller? Hva er greia med alle utropstegn og «er det ikke fysisk, er det faen meg noe psykisk»? Hvorfor ikke innse at legeindustrien er kommet langt og kan hjelpe mennesker med div piller? Det er jo i sjeldne tilfeller en kur, men en hjelp. Grunnen til at det er vanligere er gjerne fordi det er mer åpenhet rundt både psykiske og fysiske problemer. 

Anonymkode: cc9a4...0e3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shadowofthewind

Hva er galt med å få hjelp hvis man sliter? De fleste har for høyt blodtrykk, sliter med smerter og noen lever med alvorlige sykdommer, andre har psykiske plager. Det er ikke alltid piller virker, kanskje, men ingen er vel helt friske heller? Blir litt provosert, og det er da lov til å prøve og se om piller fungerer eller ikke, gjøre plagene mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sint eller? Hva er greia med alle utropstegn og «er det ikke fysisk, er det faen meg noe psykisk»? Hvorfor ikke innse at legeindustrien er kommet langt og kan hjelpe mennesker med div piller? Det er jo i sjeldne tilfeller en kur, men en hjelp. Grunnen til at det er vanligere er gjerne fordi det er mer åpenhet rundt både psykiske og fysiske problemer. 

Anonymkode: cc9a4...0e3

Jg er ikke ts, men det du skriver her stemmer ikke. Mange kan bli mer syke av diverse piller! Og legemiddelindustrien tjener feet på folks "sykdommer". 

Nylig kommet frem i diverse forskningstudier hvor lite f.eks antidepressiva har for seg, tvert imot, man blir dårligere kontra om man hadde lagt om kostholdet og beveget seg mer. Gjør mye mer positivt for helsa enn alskens piller. Det er MYE medisiner der ute som aldri skulle være laget!

Anonymkode: e33d9...ae8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jg er ikke ts, men det du skriver her stemmer ikke. Mange kan bli mer syke av diverse piller! Og legemiddelindustrien tjener feet på folks "sykdommer". 

Nylig kommet frem i diverse forskningstudier hvor lite f.eks antidepressiva har for seg, tvert imot, man blir dårligere kontra om man hadde lagt om kostholdet og beveget seg mer. Gjør mye mer positivt for helsa enn alskens piller. Det er MYE medisiner der ute som aldri skulle være laget!

Anonymkode: e33d9...ae8

og som folk blir seende ut. De jeg vet som går på alle disse pillene blir forferdelig overvektige og får dårlig hud. Se på Amanda Bynes da..

Anonymkode: c7c36...e99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

og som folk blir seende ut. De jeg vet som går på alle disse pillene blir forferdelig overvektige og får dårlig hud. Se på Amanda Bynes da..

Anonymkode: c7c36...e99

Ja, det kødder med hele systemet. Bare tenk på hva antideppressiva egentlig gjør, skal flate ut følelsene istedenfor å ta tak i rota til problemet, hvorfor man i utgangspunktet er deprimert, så man behandler bare symptomet, holder det i sjakk. Alle piller har bivirkningee, som igjen gjør at man må ta nye piller og sånn baller det på seg...Sånn tjenter legemiddelindustrien fett på folks symptomer som bare baller på seg. Folk på sykehjem kan ta masse medisiner daglig, helt sykt er det, for det er slett ikke bra for helsa, tvert imot! Mange mørketall på hvorfor eldre egentlig dør tipper jeg...

Anonymkode: e33d9...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig og det er sammensatt. 

Vi tar for dårlig vare på oss selv både fysisk og psykisk. Press, stress, kampen om det perfekte/ingenting er bra nok, dårlig kosthold, for lite mosjon/for sittestillende arbeid, likestilling i form at begge parter må jobbe og det blir ekstra mye på mange mødre  etc. 

Maten vi spiser mister mer og mer næring. Næring er esesielt for en bra fysikk og god psyke, i tillegg til dårligere kosthold er dette inngangen til sykdom. Flere og flere unge er overvektige, som igjen går ut over psyken. 

Korrupt legemiddelindustri, både når det kommer til psyken og fysisk. Alt kan behandles med piller i stede for å ta tak i selve problemet. I tillegg ønsker de fleste en sjapp løsning i et ellers så stressende liv. Eneste som tjener på dette er legemiddelindustrien. 

Vi bor i et verdens rikeste og beste land. Vi har blitt veldig bortskjemte og blir aldri fornøyd. 

 

Jeg har gått i denne fellen selv og pådratt meg en «kronisk» sykdom og operasjon i en alder av 30 år. Jeg var utslitt og måtte til slutt begynne å ta vare på meg selv og ta tak i livet mitt. I dag jobber jeg mindre, har sluttet med medisiner, er helt frisk og ikke minst setter stor pris på alle muligheter jeg har som nordmann og menneske, en frisk kropp , en frisk familie og allle små ting i hverdagen. Jeg har faktisk frihet, et hjem å gå til, muligheter på jobb, muligheter til å studere, trygghet, mat på bordet og alt jeg trenger og ikke trenger. 

Jobb hardt, men ikke for å gjøre sjefen din fornøyd eller for å imponere andre, men for at du selv skal få det best mulig med deg selv fysisk og psykisk. 

 

Anonymkode: 7f6ef...a53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min familie er ikke alvorlige sykdommer utbredt, men noen har astma. Bestemor hadde traumer fra krigen og gikk på litt angstmedisiner. 
ellers har ikke medisiner vært en greie her i gården. Men jeg hører om så mange som går på nervemedisin, antidepressiva, ritalin, piller for å sove, piller for ditt og datt. 
Hørte nå også om ei jente som er yngre enn meg som må gå på medisiner for å forhindre noe fysisk. 
Jeg har ingenting fysisk, men psykisk. MÅ det være noe galt med oss alle snart? jeg blir bekymret for fremtiden her i Norge. Er det ikke fysisk, er det faen meg noe psykisk! 

Anonymkode: c7c36...e99

Jeg har masse "skavanker". Er både nevrotisk, engstelig og har masse kjipe depressive tanker. Men jeg tenker det er slik det er å være menneske, og kunne ikke falt meg inn å ta medisiner for det, så lenge jeg er fungerende.

Medisiner er dessverre altfor ofte blitt løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, føler terskelen for å få utdelt piller og div medisin bare blir mindre og mindre

Anonymkode: fbd32...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se hvor mange som svare "Lege! NÅ!" og "gå til legen for sikkerhets skyld du <3" for alt av småting her inne. Barn som hoster litt? Lege. Et lite sår? Lege. Litt ekstra sliten? Det måååå jo bare være en mangeltilstand, stoffskiftet eller det som verre er. 

Anonymkode: 453c8...51e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å se hvor mange som svare "Lege! NÅ!" og "gå til legen for sikkerhets skyld du <3" for alt av småting her inne. Barn som hoster litt? Lege. Et lite sår? Lege. Litt ekstra sliten? Det måååå jo bare være en mangeltilstand, stoffskiftet eller det som verre er. 

Anonymkode: 453c8...51e

Det irriterer meg litt. Folk skal løpe til legen for alt. Det er ikke rart at det er lange ventelister på alt som har med helsevesenet å gjøre. For folk gir seg ikke hos fastlegen, de krever henvisninger, bildediagnostikk ol. Sunn fornuft er visst totalt borte. Alt er potensielt farlig eller dødelig. Å vente å se det an går visst ikke lengre. 

Hysteri kalles det. 

Og da er det heller ikke rart at tabletter er blitt løsningen, for folk krever en rask løsning, og ikke minst; en diagnose. 

Anonymkode: 03df6...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at faste medisiner er så vanlig. Jeg har ingen i vennegjengen som går på faste medisiner. Jrg har også vært på store jobbreiser med både dobbeltrom og felles leiligheter, og det er ingen som (synlig) har gått på medisiner der. 

Jeg kan jo også legge til at jeg går på en fast medisin selv, men det er fordi jeg har operert ut skjoldbruskkjertelen. Er veldig bevisst på det, for det er ikke noe jeg selv liker å flashe.

Anonymkode: 44e7f...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsen. Inntil for noen få år siden var det så vidt jeg vet ingen av mine venner som brukte medisiner fast. Jeg hadde en periode på noen år med antidepressiva for drøyt 10 år siden, men sluttet selvsagt med medisinbruk da jeg ble frisk igjen.  Nå har noen av vennene mine havnet i "høyt blodtrykk" alder og medisineres for det, men ellers så er det etter det jeg vet lite medisinbruk. Nå skal det også sies at vi er kommet opp i det skumle tiåret mellom 50 og 60. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Cata skrev:

Kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsen. Inntil for noen få år siden var det så vidt jeg vet ingen av mine venner som brukte medisiner fast. Jeg hadde en periode på noen år med antidepressiva for drøyt 10 år siden, men sluttet selvsagt med medisinbruk da jeg ble frisk igjen.  Nå har noen av vennene mine havnet i "høyt blodtrykk" alder og medisineres for det, men ellers så er det etter det jeg vet lite medisinbruk. Nå skal det også sies at vi er kommet opp i det skumle tiåret mellom 50 og 60. 

Alder alene skal ikke gjøre at man automatisk blir sykere, men det bruker ofte leger å argumetere med. Jeg er helt uenig i den argumentasjonen, for helse er sammensatt, og som noen nevnte lenger oppe: en balanse mellom det psykiske og det fyskiske. Hva man spiser, næring, er kjempeviktig for helsa, og om man beveger seg, nok søvn, ikke stresser osv. Så hvis man tar godt vare på seg selv, kan man ha super helse til langt oppi årene, men man har selvsagt ingen garantier. Noen som er veldig sunne kan bli syke osv, men alder alene er ingen faktor.

Anonymkode: e33d9...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Autofyll
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jg er ikke ts, men det du skriver her stemmer ikke. Mange kan bli mer syke av diverse piller! Og legemiddelindustrien tjener feet på folks "sykdommer". 

Nylig kommet frem i diverse forskningstudier hvor lite f.eks antidepressiva har for seg, tvert imot, man blir dårligere kontra om man hadde lagt om kostholdet og beveget seg mer. Gjør mye mer positivt for helsa enn alskens piller. Det er MYE medisiner der ute som aldri skulle være laget!

Anonymkode: e33d9...ae8

Joda men ofte er det dét som skal til. Fryktelig leit når noen f eks. Tar selvmord pga medisinene men da er det ofte pga feilmedisinering.

La oss ta for oss remeron (antidepressiva) For noen kan det være total rævkjøring å gå på de pillene, man kan få problemer med overvekt osv- men fortsatt kan det hende det var akkurat det som skulle til for å komme seg opp av den verste grøften. 

Cellegift? Fryktelig å gå på, men har reddet liv. 

Det er noe som heter; prisen for å måtte overleve!!! Derfor finnes det ikke vidunderpiller og lykkepiller som noe skal ha det til å være. 

Når medisinering ikke fungerer, ville jeg ha kalt det feilmedisinering. Sånt skjer dessverre. 

Og unnskyld meg- de forskningstudiene du sikter til er veldig fordomsfulle mot mennesker som lider av depresjon. Deprimerte mennesker er syke og kan ikke «bare» legge om kostholdet og bevege seg ute. Det er noe man gjør i senere forløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alder alene skal ikke gjøre at man automatisk blir sykere, men det bruker ofte leger å argumetere med. Jeg er helt uenig i den argumentasjonen, for helse er sammensatt, og som noen nevnte lenger oppe: en balanse mellom det psykiske og det fyskiske. Hva man spiser, næring, er kjempeviktig for helsa, og om man beveger seg, nok søvn, ikke stresser osv. Så hvis man tar godt vare på seg selv, kan man ha super helse til langt oppi årene, men man har selvsagt ingen garantier. Noen som er veldig sunne kan bli syke osv, men alder alene er ingen faktor.

Anonymkode: e33d9...ae8

Nei, da er du rett og slett for dum til å skjønne hva de formidler. 

Anonymkode: 4aa3b...7b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2018 den 23.31, AnonymBruker skrev:

og som folk blir seende ut. De jeg vet som går på alle disse pillene blir forferdelig overvektige og får dårlig hud. Se på Amanda Bynes da..

Anonymkode: c7c36...e99

Jeg går på medisiner og ser ikke sånn ut,heller ikke mange andre jeg kjenner

Anonymkode: ad9a6...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...