Gå til innhold

Prøve på vår første!


Dovendyr1

Anbefalte innlegg

Ja, nå kan jeg nesten ikke tro at jeg sitter her og lager min egen dagbok. Endelig kan jeg kalle oss prøvere! 💕

Vi er begge i siste halvdel av tjueårene og har vært sammen i 2 og et halvt år ca. Jeg har vært klar lenge og har ventet på at min fremtidige ektemann (😍) skulle føle det samme. Vi ble enige om at jeg skulle slutte med p-pillene i juni i år og at vi skulle bruke kondom frem til sommeren 2019. Plutselig en dag tidlig i desember, så sier min kjære at nå dropper vi all prevensjon 😍

Jeg er på dag 41 idag, og har fått min første positive eggløsningstest noensinne. Jeg har også hatt veldig vandig sekret idag, noe jeg også opplevde for noen få dager siden. Det eneste jeg synes er rart, er at brystvortene mine er helt ekstremt sensitive. Det har de vært i over 1 uke nå? I et par sykluser tidligere har jeg opplevd dette  i uka før mensen, og igår tok jeg en graviditetstest for å utelukke det. Så var ganske sikker på at mensen var rett rundt hjørnet, helt til dette vandige sekretet dukket opp og jeg tenkte at jeg kan jo alltids svi av en eggløsningstest til. Merkelige greier.. Så nå kommer jeg kanskje til å få eggløsning! Fertility friend har ikke kunnet spore noen eggløsning siden jeg begynte å tempe i juli, så er veldig spent på grafen min hvis jeg klarer å få målt temperaturen de neste dagene. Har hoppet over hele 4 målinger denne uken, jeg som hadde blitt så rutinert på dette.. Uansett, dette blir vel PP1? 

Lager en oversikt over forkortelser jeg bruker:

CD = syklusdag 

PP = prøveperiode

CM/CF = livmorhalssekret, eller utflod på godt norsk 

FF = Fertility Friend 


Sammendrag av vår reise 🌸

2018 

  • Siste p-pille tatt 24. juni med bortfallsblødning etter 4 dager, men vi prøver ikke aktivt enda
  • Har veldig ustabile sykluser hele 2018
  • Starter aktiv prøving i desember

2019

  • Mensen forsvinner fra desember til juli 2019, totalt 222 dager.
  • Starter så smått med utredning i Juni 2019 pga ustabile sykluser/ fraværende ingen mens
  • Utredes for hypofysesvulst pga forhøyede verdier av prolaktin, har heldigvis ingen svulst.
  • Vi blir anbefalt IVF av gynekolog pga mannen har tatt sædprøve som viser nedsatt bevegelighet + mine ustabile/fraværende sykluser
  • I november har vi forsamtale til IVF 

2020

  • Vi har vårt første IVF-forsøk i Januar. Dette ble avbrutt før uttak pga lite respons på medisinene
  • I februar har vi IVF-forsøk nr 2. Det er kun 4 egg ut, 2 befruktet, men ingen overlevde lengre enn dag 2.
  • Nye blodprøver i mars viser enda høyere verdier av prolaktin, starter derfor på medisin i starten av april.
  • Positiv graviditetstest 29.april :hjerte: 
Endret av Dovendyr1
Kortfattet sammendrag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer som prøver :) Jeg håper dere lykkes fort.

Hva er årsaken til de lange syklusene?
Har dere vært til privat gynekolog for å kartlegge situasjonen ved oppstart?
Det vil jeg anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 14.18, kvinne35+ skrev:

Gratulerer som prøver :) Jeg håper dere lykkes fort.

Hva er årsaken til de lange syklusene?
Har dere vært til privat gynekolog for å kartlegge situasjonen ved oppstart?
Det vil jeg anbefale.

Takk :) 

Årsaken er vel at jeg ikke har eggløsning, tror jeg iallefall selv. Håper bare at det er hormonkrøll etter mange år på p-pillene og at det snart vil gå seg til.. Nei, har ikke vært hos gynekolog. Tror nok samboeren min hadde blitt veldig stresset hvis jeg allerede nå hadde prøvd å få han til å sjekke seg. Jeg skal ta celleprøve til våren, kan nok få ordnet meg time litt tidligere. Gynekologen tar jo en vanlig sjekk med det samme man tar celleprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF mente at jeg hadde eggløsning på dag 43 og Flo mente jeg hadde eggløsning dag 42, plutselig var jeg i DPO-land! Men når jeg målte temp på torsdag, så ble FF usikker og mente at jeg kanskje ikke hadde hatt eggløsning likevel. Dette hadde nok appen rett i, for på fredag kom sannelig mensen.. Så forrige syklus varte i 46 lange dager. Prøvde kroppen min på eggløsning? Fikk positiv test, vandig sekret og temp som beveget seg opp.. Skjønner ingenting jeg! Jeg er faktisk ikke skuffet over at jeg ikke har blitt gravid, det kan ta sin tid og det er helt greit. Vi stresser ikke og ønsker bare å kose oss med babylaging. Men synes det er ekstremt frustrerende med så mye sykluskrøll, føler at kroppen min umulig kan ha det bra når det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager har en FF og en fremtidig ektemann til felles...? Skjønner ikke helt bruken av fuck friend i forbindelse med et seriøst forhold som har vart i 2,5år??

Haha Fertility Friend. Det er det du mener med FF. Du bør ikke bruke den forkortelsen fordi det er veldig mange her inne som bruker den til beskrivelse av sengepartnere som ikke er mer enn det.. 

Du skal ikke ta en tur på privat klinikk og sjekke om du har PCOS eller noe siden det er så rot? Jeg håper dere lykkes men med slike sykluser er det best å ta tak i det snarest mulig egentlig.. 

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Hva i alle dager har en FF og en fremtidig ektemann til felles...? Skjønner ikke helt bruken av fuck friend i forbindelse med et seriøst forhold som har vart i 2,5år??

Haha Fertility Friend. Det er det du mener med FF. Du bør ikke bruke den forkortelsen fordi det er veldig mange her inne som bruker den til beskrivelse av sengepartnere som ikke er mer enn det.. 

Du skal ikke ta en tur på privat klinikk og sjekke om du har PCOS eller noe siden det er så rot? Jeg håper dere lykkes men med slike sykluser er det best å ta tak i det snarest mulig egentlig.. 

Hahahaha ops 😂 du har rett i at det er samme forkortelse som fuck friend ja 😲 fader da, orker ikke skrive fertility friend hver gang 😆 må finne på en annen forkortelse..

Jeg får vurdere det over nyttår, det er ikke så lenge til! Håper ikke jeg har pcos, har iallefall ingen andre symptomer på det.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her følger jeg gjerne :)

Jeg nevnte for min fastlege at jeg har uregelmessige og lange sykluser i forbindelse med celleprøve tidligere i høst, og hun sa bare at det var normalt etter prevensjonsslutt og nevnte ikke noe om videre henvisning. Hun sa man like gjerne kunne bli gravid da som med regelmessig syklus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF er forøvrig en vanlig forkortelse for fertility friend her på denne seksjonen av forumet, så tror det skal gå helt fint å bruke den :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sequel skrev:

FF er forøvrig en vanlig forkortelse for fertility friend her på denne seksjonen av forumet, så tror det skal gå helt fint å bruke den :fnise:

Da fortsetter jeg med det, jeg også :fnise: (denne smileyen er jo så mye søtere enn den andre leende smileyen, trodde ikke de fantes mer jeg!) 

Er det lenge siden du sluttet med prevensjon? Og hvor lange og uregelmessige er syklusene? Du har vel kanskje en prøverdagbok der jeg kan finne svarene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dovendyr1 skrev:

Da fortsetter jeg med det, jeg også :fnise: (denne smileyen er jo så mye søtere enn den andre leende smileyen, trodde ikke de fantes mer jeg!) 

Er det lenge siden du sluttet med prevensjon? Og hvor lange og uregelmessige er syklusene? Du har vel kanskje en prøverdagbok der jeg kan finne svarene. 

Sluttet for litt over et år siden, men begynte å prøve først nå i november/desember - så er kun i pp2 :). Syklusene har variert fra 30 til 60 dager, men nå siste begynner de å ligge mer stabilt på 32-34 dager. Har ikke egen dagbok (enda kanskje), bare følger andre og deltar i IKM og prøver-tråder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sequel skrev:

Sluttet for litt over et år siden, men begynte å prøve først nå i november/desember - så er kun i pp2 :). Syklusene har variert fra 30 til 60 dager, men nå siste begynner de å ligge mer stabilt på 32-34 dager. Har ikke egen dagbok (enda kanskje), bare følger andre og deltar i IKM og prøver-tråder :) 

Åja, så det har gått såpass lang tid før syklusen har stabilisert seg altså. 

Å, da begynte vi å prøve ca samtidig da! Så spennende 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se om PP2 vil inneholde en eggløsning! Jeg skal teste med eggløsningstester denne gangen også, men er usikker på når jeg burde begynne å teste. Håper jo ikke at denne syklusen skal vare i nesten 50 dager..

 

I går var jeg innmari irritabel, stakkar samboeren min. Skal ikke skylde på hormonene. Det er nok det at det er snart jul med alle minnene om de som ikke lenger er med oss.. Før så elsket jeg julen, det var min favoritt høytid. Det er fortsatt egentlig det, men nå fører julen med seg en enorm tristhet for at jeg mistet et nært familiemedlem så alt for tidlig. Sorgen og tristheten går i svære bølger. Den ene dagen sysler jeg og ordner til jul, den neste så tenker jeg at det ikke er noe poeng i å pynte, vaske og bake til jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med savn i julen. Mistet min mor for noen år siden, og desember var vår. Vi planla og handlet og laget mat og koste oss masse. La ikke merke til at det ikke var så mange andre som bidro for det var så godt å ha den tiden med henne. Så når jeg står der med handlelisten for storfamilien og alle lurer hvem som kommer på 1. juledag er såret helt nytt selv etter fire år. 

Jeg er så heldig at jeg har en liten gutt som jeg får lage jul til og med, og jeg merker at i år er det mye lettere og lysere enn tidligere. Håper du er der neste jul og kan planlegge for noen andre og lage egne tradisjoner 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2018 den 13.13, Bokdamen skrev:

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med savn i julen. Mistet min mor for noen år siden, og desember var vår. Vi planla og handlet og laget mat og koste oss masse. La ikke merke til at det ikke var så mange andre som bidro for det var så godt å ha den tiden med henne. Så når jeg står der med handlelisten for storfamilien og alle lurer hvem som kommer på 1. juledag er såret helt nytt selv etter fire år. 

Jeg er så heldig at jeg har en liten gutt som jeg får lage jul til og med, og jeg merker at i år er det mye lettere og lysere enn tidligere. Håper du er der neste jul og kan planlegge for noen andre og lage egne tradisjoner 💕

Takk for gode ord 💕  Så trist å høre at du også mistet moren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et håp om at syklus begynner å stabilisere seg:nigo: Tidligere har basaltemperaturen svinget noe voldsomt, fra 35, 90 til 36,40. Nå er jeg på CD 12 og temp har ligget mellom 36,20 og 36,10. Bortsett fra en fuktig kveld på byen og en natt med ekstremt lite/dårlig søvn. Blir spennende å se om det kommer en tempstigning om ikke mange dagene. FF mener jeg har eggløsning CD 16, 17 eller 18. Noe som er litt vill gjetning egentlig. Tenker kanskje at jeg begynner å teste etter eggløsning når CM (cervical mucus, utflod, u name it) blir våtere? Eller er jeg sent ute da? Ingen tegn til eggløsning utifra CM nå iallefall.

Nå skal jeg endre første innlegget mitt og legge til hva forkortelsene mine betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CD 20 idag. Har allerede testet etter eggløsning i flere dager, men alle testene har vært negative. Igår hadde jeg ikke mulighet til å teste, så kanskje den hadde slått ut positiv igår? Hadde iallefall vandig CM igår og så spottet jeg lyserosa etter et dobesøk igår. Det kan jo love godt har jeg lest! I tillegg stakk det en del nede på venstre side da jeg var på vei hjem fra jobb i ettermiddag, men da måtte jeg si til meg selv at hallo, nå sitter du og innbiller deg alt mulig rart. Jeg kommer jo til å være helt sprø hvis jeg noen gang havner i dpo-land :fnise:  Aksjer har vi  iallefall lagt inn jevnt og trutt, kanskje for ofte? :lur: Håper på tempøkning imorgen og de neste dagene!

Nå som vi har kommet til 2019, så har jeg selvfølgelig noen nyttårsforsetter! Blant annet at jeg skal kutte ned på koffein og begynne å drikke mer vann istedet. Har en hel haug med ting jeg ønsker å gjøre eller endre på i løpet av dette året, blir spennende å se hvor mye jeg faktisk gjennomfører.. Håper iallefall at jeg klarer å innføre noen gode vaner for å bedre både fysisk og psykisk helse. Jeg må være snillere med meg selv :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

CD 30 og ingen tempøkning... Spottet litt idag. Tror dette er nok en runde uten eggløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjedelig med sykluser uten eggløsning!🤨 Har du ofte det?

Håper EL kommer likevel!🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 17.10, Irisiri skrev:

Så utrolig kjedelig med sykluser uten eggløsning!🤨 Har du ofte det?

Håper EL kommer likevel!🤞

I følge appene jeg bruker til å føre inn temp, så har jeg ikke hatt eggløsning siden jeg begynte å tempe i Juli.. Så det er litt sånn, tja, jeg føler nesten ikke at vi prøver? Det er liksom ikke noe å prøve på hvis det ikke finnes et egg som kan befruktes :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...