Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så besatt av fornuft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler vi har blitt helt besatt av fornuft. Man skal planlegge alt til hver minste detalj for et best mulig liv og ikke leve liksom 😛 

Anonymkode: e85f2...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skyldes kanskje at vi lever i et kaldt og dyrt land. Uten litt planlegging og fornuft blir livet vanskelig og knapt til å leve. 

Min erfaring er tvert imot at med fornuft og planlegging blir livet godt å leve. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik nordmenn er. Det ligger i genene våre. Den som ikke planla og levde fornuftig klarte seg ikke gjennom vinteren. Vår og sommer ble brukt til å planlegge for høst og vinter, og sånn gikk no dagan. Det sitter nok i oss enda. Og vil nok alltid gjøre det. Kroppene våre er laget for å tåle klimaet og selvfølgelig er vi også programmert til å være føre var. Det skulle da bare mangle i dette klimaet!

Anonymkode: 150db...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke lei av å opprette de samme trådene hele tiden ts..? Velg som du vil, om du vil være med en tyrker, iraner eller hva som helst, ingen bryr seg.

For øvrig sier det seg selv at det er lurt å tenke litt fornuftig innimellom. Det er gøy å være spontan men ikke alltid så lurt. F.eks er det mer fornuftig å handle stort på Kiwi eller andre butikker, i stedet for 7-11 eller Bunnpris. Og det er heller ikke fornuftig å drikke seg sanseløs og bli med en guttegjeng hjem. Heller ikke fornuftig å ta pirat-taxi siden man risikerer å bli tvangsfingra. Finnes hundrevis av andre eksempler og. Har du virkelig ikke forstått hvorfor det er lurt å planlegge en del ting..? Er du måske veldig ung? 

Anonymkode: b6adb...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en teori jeg fant i en bok...

https://no.wikipedia.org/wiki/Janteloven

En flyktning krysser sitt spor er en roman av Aksel Sandemose, utgitt 1933.

Her formulerer Sandemose Janteloven, de uformelle, men allikevel svært gjeldende lovene i samfunnet og da særlig i småbyene. Mordet det snakkes om ble begått av Espen Arnakke i en tidligere roman En sjømann går i land (1931). En flyktning krysser sitt spor er et ruvende verk i norsk litteraturhistorie, og et dybdepsykologisk innblikk i samfunnets undertrykkelse og underkuelse av individet, noe som var typisk for nyrealismen.

       Janteloven lyder slik:

  1. Du skal ikke tro at du er noe.

  2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.

  3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

  4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

  5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

  6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.

  7. Du skal ikke tro at du duger til noe.

  8. Du skal ikke le av oss.

  9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Senere i boken kommer Sandemose opp med et 11. bud: Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?

 

...et dybdepsykologisk innblikk i samfunnets undertrykkelse og underkuelse av individet, noe som var typisk for nyrealismen. ...

...dybdepsykologisk innblikk... typisk for nyrealismen. ... Blææhhh, sier meg Nada ..!

Ikke noe jeg gidder å bruke Ett Sek. På...

(Noen bra eksempler Over her, -Tenker Jeg... Og, apropo gener... )

 

a French-English name meaning the bay with the meadows... on the northernmost tip of the Great Northern Peninsula on the island of Newfoundland in the Canadian province of Newfoundland and Labrador... at L'Anse aux Meadows. 

Norse or Viking settlement... outside of the settlements found in Greenland. Dating to around the year 1000, L'Anse aux Meadows is widely accepted as evidence of pre-Columbian trans-oceanic contact... the attempted colony of Vinland  :link:

Her må vi ha på plass Noe Teori..! Aldri dra langt Uten Bibel..: https://no.wikipedia.org/wiki/Pelsjegerliv ..!

Åssen kommer man dit, da... Dominerende Vindretning..? Strøm..? Noe Spess å deale med, Farer..?

Hmmm https://www.kartverket.no/dnl/den-norske-los-1.pdf, Noe Spess, ja... Hardt Land...

Langt til folk..: https://www.kartverket.no/dnl/den-norske-los-7.pdf Hvor la jeg Overlevnings, Og Tørrdrakta da..? Nødpeilesender`n :klo: Hææ! I Vesten, Dær den skulle være, _Sjekke Stroben og, da... E r MYE å fixe ! :mynona:

Må ha ei bok https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_Cold_in_Alex Polet, Når stenger Polet... :handle: 

Proviant..::popcorn::catmilk::vin:

Sånn, ehh... Radiosjekk :rope: Faen, KIRURGA Ja... OK, -Kjører forbi, På vei ned til Jolla :sinnatagg: 

:ac: Grønnland er borti Dær, og Babord, VINLAND :alice: 🌈 Detta MÅ Jo Bli GULL !

Nå er jeg klar ... :tannverk:

Ahh ! TS Ja... Ehh... Sorry, -hva var det du spurte om ..? :hallo:

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik nordmenn er. Det ligger i genene våre. Den som ikke planla og levde fornuftig klarte seg ikke gjennom vinteren. Vår og sommer ble brukt til å planlegge for høst og vinter,

Pappa var en Klok mann, ( Veldig lik Kåre Villok på mange måter "Ener" i sin bransje, Klok). -ble sent til Svergie vha. Røde kors rett etter krigen, 4 mindre brødre, og trange tider, -"fetekur" på bondegård,?ett lite år. Bre foretningsmann, med mye kontakt / Forhandlinger med Svenke firmaer. Kunne noe Om Svergie VS Norge. Teorien hans, om hvorfor Svensker var, og er så mye ?Sp."Snålare" / Forsiktigere med penger, planlegning o.l. var Att vi -Norge, fra historisk tid var jegere, fangstere, fiskere. Brukte til det "Var tomt" -levde litt mer tilbakelent / impulsivt, så ut å hente mer vilt / fisk når behov. Svenskene mye mer avhengige av tankesettet du beskriver. Selvfølgelig måtte alle planlegge, men vi i mindre grad..? Selvfølgelig ingen "Absolutt" Og sikkert javnet seg ut. Mere faste bosetninger o.l. Komortabelt med faste Avlinger etc. ..?

Bare en tanke. Fortsatt en forskjell i tankesett i dag, tror jeg. Men "Bordet fanger" jo, Lån til godt opp på pipa,

Høyere og høyer krav til alt mulig folk tror de må ha. Etc...

A.(CAVE:Fnatt)

 

 

 

Mens Svenskene Var mye mer som du beskriver, 

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Pappa var en Klok mann, ( Veldig lik Kåre Villok på mange måter "Ener" i sin bransje, Klok). -ble sent til Svergie vha. Røde kors rett etter krigen, 4 mindre brødre, og trange tider, -"fetekur" på bondegård,?ett lite år. Bre foretningsmann, med mye kontakt / Forhandlinger med Svenke firmaer. Kunne noe Om Svergie VS Norge. Teorien hans, om hvorfor Svensker var, og er så mye ?Sp."Snålare" / Forsiktigere med penger, planlegning o.l. var Att vi -Norge, fra historisk tid var jegere, fangstere, fiskere. Brukte til det "Var tomt" -levde litt mer tilbakelent / impulsivt, så ut å hente mer vilt / fisk når behov. Svenskene mye mer avhengige av tankesettet du beskriver. Selvfølgelig måtte alle planlegge, men vi i mindre grad..? Selvfølgelig ingen "Absolutt" Og sikkert javnet seg ut. Mere faste bosetninger o.l. Komortabelt med faste Avlinger etc. ..?

Bare en tanke. Fortsatt en forskjell i tankesett i dag, tror jeg. Men "Bordet fanger" jo, Lån til godt opp på pipa,

Høyere og høyer krav til alt mulig folk tror de må ha. Etc...

A.(CAVE:Fnatt)

 

 

 

Mens Svenskene Var mye mer som du beskriver, 

Kult, jeg visste ikke at svenskene var enda mer fornuftige enn oss. Jeg har også inntrykk av at tyskere er enda mer fornuftig igjen.

Som flere sier så stammer det nok fra langt tilbake i tid. Norge har ikke vært et rikt land lenge, vi måtte være fornuftige før.

Vi vil miste rikdommen, vår sosiale politikk og velferd om ikke lenge, nå fordi vi ikke lenger er fornuftige. Pengene renner ut og vi har satset for lenge på samme hest. Så det er bare å fortsette å være fornuftig, i hvert fall om du ønsker at dine etterkommere skal leve ok liv.

Anonymkode: 4925c...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg noen frie sjeler som venner. For meg er det ren og kjær medisin: får meg virkelig til å se verdien i fornuftige, forutsigbare nordmenn som planlegger fremover. Vil dra det så langt som at en "fri sjel" er et mye dyrere vennskap enn vennskap med "den fornuftige".

Anonymkode: cbc0b...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 3.24, AnonymBruker skrev:

i hvert fall om du ønsker at dine etterkommere skal leve ok liv.

Skrotten er snart "Brukt Opp" Så, bekymrer meg ikke mye... Får se hva Kirurga får "Tråkla i hop" ...

Få "landet" ( -E.g. Motsatt... 🙂 ) Noen "Stunt" til, -og jeg er "Good" ... Har en Plan ... For Pensjon ...

160804054246_HR46saloon1.jpg

Penger ER lagd for å brukes, Ikke ..? 

FARVANNSBESKRIVELSE SVALBARD og JAN MAYEN : 

https://www.kartverket.no/dnl/den-norske-los-7.pdf

Har heldigvis ingen "Etterkommere", Bikja måtte bli skutt, så endelig, etter mange år F r i  mann.

Boligprisene her jeg bor er helt Syke, -og får jo  i n g e n t i n g  med meg i grava,

-så planen er å Kose meg de neste åra. Det skal bli Digg 🙂 

Denne posten er kopiert fra tråden "Hvor mye sparer du til pensjon". Slipper å tenke på Det ...

Ufør straks. Bare Kose meg, gjøre det som passer Meg. Dra dit det passer Meg. Good times. Seff.

Alt kan skje. men ligger "Høyt i vannet", -Snart. Blir vel en Pub-runde i Nuuk.

Legge planen videre derifra, tenker jeg, -3ed Og -Hilse 339 ...

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Pensjons-Plan...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 3.44, AnonymBruker skrev:

Få deg noen frie sjeler som venner. For meg er det ren og kjær medisin: får meg virkelig til å se verdien i fornuftige, forutsigbare nordmenn som planlegger fremover. Vil dra det så langt som at en "fri sjel" er et mye dyrere vennskap enn vennskap med "den fornuftige".

Anonymkode: cbc0b...339

Du skal ikke skjære alle over en kam

 

Fasit: Du skal ikke skjære alle over en kam. Betyr at folk er forskjellige, som at du ikke skal dømme ei hel gruppe for noe én personen i gruppa har gjort.

Fra: https://www.smp.no/nyheter/2017/05/30/Fasit-Kan-du-disse-ordtakene-14799131.ece

Lese deg opp litt. -Så GÅ HJEM. OG LÆR MORRA DI Å PULE... ? -339 ...

Ræva mi LER Av Deg... -339 ... PISS OFF ! -Og Hilse 3ed ...

A.(CAVE:Fnatt)

På 9.12.2018 den 3.44, AnonymBruker skrev:

Få deg noen frie sjeler som venner. For meg er det ren og kjær medisin: får meg virkelig til å se verdien i fornuftige, forutsigbare nordmenn som planlegger fremover. Vil dra det så langt som at en "fri sjel" er et mye dyrere vennskap enn vennskap med "den fornuftige".

Anonymkode: cbc0b...339

 

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 9.12.2018 den 3.54, Sliten&kjørt51 skrev:

Skrotten er snart "Brukt Opp" Så, bekymrer meg ikke mye... Får se hva Kirurga får "Tråkla i hop" ...

Få "landet" ( -E.g. Motsatt... 🙂 ) Noen "Stunt" til, -og jeg er "Good" ... Har en Plan ... For Pensjon ...

160804054246_HR46saloon1.jpg

Penger ER lagd for å brukes, Ikke ..? 

FARVANNSBESKRIVELSE SVALBARD og JAN MAYEN : 

https://www.kartverket.no/dnl/den-norske-los-7.pdf

Har heldigvis ingen "Etterkommere", Bikja måtte bli skutt, så endelig, etter mange år F r i  mann.

Boligprisene her jeg bor er helt Syke, -og får jo  i n g e n t i n g  med meg i grava,

-så planen er å Kose meg de neste åra. Det skal bli Digg 🙂 

Denne posten er kopiert fra tråden "Hvor mye sparer du til pensjon". Slipper å tenke på Det ...

Ufør straks. Bare Kose meg, gjøre det som passer Meg. Dra dit det passer Meg. Good times. Seff.

Alt kan skje. men ligger "Høyt i vannet", -Snart. Blir vel en Pub-runde i Nuuk.

Legge planen videre derifra, tenker jeg, -3ed Og -Hilse 339 ...

A.(CAVE:Fnatt)

Penger er t for å brukes, så du får leve godt de neste årene, husk pengene er ubrukelige i grava 😛 men husk å fordel pengene utover 40 år, er vanskelig å kun leve på penga man får på ufør, lavt i noreg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Penger er t for å brukes, så du får leve godt de neste årene, husk pengene er ubrukelige i grava 😛 men husk å fordel pengene utover 40 ... 10 - 15 år, er vanskelig å kun leve på penga man får på ufør, lavt i noreg

 

34 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

På 9.12.2018 den 3.54, Sliten&kjørt51 skrev:

Boligprisene her jeg bor er helt Syke, -og får jo  i n g e n t i n g  med meg i grava,

-så planen er å Kose meg de neste åra. Det skal bli Digg 🙂 

Denne posten er kopiert fra tråden "Hvor mye sparer du til pensjon". Slipper å tenke på Det ...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg heldig som er fornuftig.
Det er ingen følelse av at jeg ikke lever "det virkelige livet". :) Jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...