Gå til innhold

Hva regnes som Sørlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med noen venner igår og vi ble ikke helt enig i hvilken byer som tilhører Sørlandet. Vi googlet så klart så vi vet at Agder-fylkene offisielt er Sørlandet så det er ikke spørsmålet. Hva regner FOLK som Sørlandet? Hvor mener folk personlig at grensen går?

Den ene i vennegjengen har hytte i Kragerø og mener at dette er Sørlandet. Vi andre mener at det ikke blir regnet som Sørlandet før rundt Risør. På samme måte som at Mandal på en måte avslutter landsdelen (selv om den offisielt går noe lenger). 

Skjønner dere hva jeg vil frem til? :P Hva regner DERE som Sørlandet? Altså, skal dere på ferie Sørlandet, hvor går grensen for dere? Er dere på Sørlandsferie om dere er på f.eks Evje?

Kjør debatt!

Anonymkode: 26a94...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Evje er ikke "sørlandet" for meg. Det blir heller "innlandet i sørnorge". Ellers mener jeg at byene som ligger ved havet er sørlandet. Ikke lenge øst enn Risør og ikke lengre vest enn til Mandal. Der er jeg enig. Kragerø er østlandet. ;) 

Anonymkode: a88cf...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo og har vel egentlig alltid tenkt på Kragerø som sørlandet fordi det ser litt sørlandsaktig ut og folk har hytter der og sånn... kunne sikkert funnet på å si jeg skal til sørlandet om jeg skulle til Kragerø. Men egentlig er man jo ikke på sørlandet før man kjører gjennom Sørlandsporten? :)

Anonymkode: aa6d7...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen min var enig i at Kragerø ikke var en del av det offisielle Sørlandet, men at det på "folkemunne" (kan man si det sånn?) ble regnet som Sørlandet. Personlig har jeg alltid regnet Kragerø som Østlandet så var bare nysgjerrig på hva andre mente :)

Jeg er også fra Østlandet og har regnet Kragerø som en kystby. Er Kragerø Sørlandet så er lissom Langesund også det på et vis og da nærmer vi oss jo Østlandet veldig :)

TS :)

Anonymkode: 26a94...529

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ferie på sørlandet" regner jeg som hele kyststripen i Agderfylkene. Ikke avgrenset ved f.eks. Mandal, men ved fylkesgrensene i øst og vest. Jeg er født og oppvokst helt vest i Vest-Agder, og folk som ferierer der kaller det for sørlandet.

Landsdelen Sørlandet er hele Agder-fylkene.

Anonymkode: 726a2...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt Sørlandet strekker seg omtrent fra Porsgrunn til Egersund. Men med litt vage grenser. Agderfylkene er absolutt Sørlandet, men det bråstopper ikke på fylkesgrensa. 

På en slik måte at Porsgrunn overhodet ikke er Sørlandet, men så øker andelen Sørland etterhvert man kommer nærmere fylkesgrensa. Så Kragerø er mer Sørlandet enn ikke Sørlandet. 

På andre siden oppleves Egersund som Rogaland når jeg kommer fra Sørlandet. Men som Sørlandet når jeg kommer fra Rogaland. Så vokser det på. 

Men dette er mine tanker når jeg kjører mellom Oslo og Stavanger via Sørlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet begynner ved Flekkefjord, vest fra. Midt mellom Moi og Flekkefjord er det en tunell det står Sørlandsporten på. Så er det vel en Sørlandsporten Østfra en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aust- og Vest-Agder er Sørlandet. Kragerø er ikke en del av Sørlandet, selv om flere (spesielt fra Oslo) tror at de har hytte på Sørlandet når de har hytte på Kragerø.

Evje er en del av Vest-Agder, derfor er du på sørlandsferie når du er på Evje.

Mandal er absolutt ikke "avsluttende" for Sørlandet, selv om det er den sørligste byen.

Anonymkode: 3800a...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aust- og Vest-Agder er Sørlandet. Kragerø er ikke en del av Sørlandet, selv om flere (spesielt fra Oslo) tror at de har hytte på Sørlandet når de har hytte på Kragerø.

Evje er en del av Vest-Agder, derfor er du på sørlandsferie når du er på Evje.

Mandal er absolutt ikke "avsluttende" for Sørlandet, selv om det er den sørligste byen.

Anonymkode: 3800a...bcd

Evje er Aust-Agder...

ellers kan eg som sørlending forstå at mange austlendinger set avgrensinga av Sørlandet ved Mandal. Det er fordi dei stort sett ikkje reiser lenger enn til Mandal på grunn av den lange avstanden. Rogalendinger ser det motsatt dei held seg mykje vest for Mandal. Men me liker korkje austlendingar eller rogalendingar så heile kysten av Aust- og Vest-Agder er eit helvete om sommeren. Same invaderende pakket uansett. Godt at det finnes hemmelege perler her også så det går an å sleppe unna!

Anonymkode: 414cd...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Agderfylkene + Kragerø og Flekkefjord

Anonymkode: 8df69...57c

Du vet at Flekkefjord ligger i Vest-Agder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare Agder fylkene som er Sørlandet.  

 

Husker jeg ikke feil blir jo Vest og Aust Agder slått sammen til et fylke fra 1 Januar 2019 eller var det 2020 ?. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aust- og Vest-Agder er Sørlandet. Kragerø er ikke en del av Sørlandet, selv om flere (spesielt fra Oslo) tror at de har hytte på Sørlandet når de har hytte på Kragerø.

Evje er en del av Vest-Agder, derfor er du på sørlandsferie når du er på Evje.

Mandal er absolutt ikke "avsluttende" for Sørlandet, selv om det er den sørligste byen.

Anonymkode: 3800a...bcd

Det er riktig Kragerø er ikke Sørlandet siden Kragerø ligger i Telemark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egersund er ikke på Sørlandet. Egersund er i Rogaland og del av Vestlandet. 

Anonymkode: 7a719...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
3 minutter siden, R730 skrev:

Vi som snakker sørlandsk dvs fra Mandal til Arendal 

Så Lyngdal, Farsund, Flekkefjord, Kvinesdal osv er ikke Sørlandet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alt det som er rødt er Sørlandet

273px-Sorlandet_in_Norway_(plus).svg.png

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle grensa mellom Øst- og Vestlandet gikk ved Rygjarbit, ca. grensa mellom Telemark og Agder. Etter at Sørlandet ble tatt i bruk som navn for vel 100 år siden, har grensa mot Vestlandet flyttet seg til Åna-Sira, og om et drøyt år flyttes den videre til nord på Haugalandet, når det nye fylket Hordaland + Sogn og Fjordane overtar Vestlandsnavnet. 
Flekkefjord hører til Sørlandet, men klimatisk sett hører den mer til Rogaland, har en lokalkjent fortalt meg.

PS: Setesdalen og og andre indre bygder på Agder hører ikke til Sørlandet, det navnet er forbeholdt kyststripa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...