Gå til innhold

Jeg er så innmari avhengig av sukker. Hvordan kan jeg slutte????


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år nå og har siden jeg var 16 hatt et voldsomt av og på-forhold til sukker. Sjokolade, snop, brus, chips, alt går inn og jeg har så innmari dårlig selvkontroll når jeg handler på butikken. Jeg er ca 20 kg overvektig, mistrives naturligvis veldig med kroppen min og skulle gjerne kommet meg ned der jeg hører hjemme. Nå har jeg hatt dette vanskelige forholdet til sukker i ganske mange år og sett bort fra overvekt så begynner jeg virkelig å bekymre meg for den helsemessige bieffekten av livsstilen min av type kreft, kolesterol, diabetes og hjertesykdommer. Jeg har heldigvis ingen av delene pr. dags dato men jeg skjønner jo at det bare er et spørsmål om tid med den livsstilen jeg har og fortsetter å leve. Men selv ikke med den frykten innabords så klarer jeg å kontrollere meg og jeg skjønner ikke hvorfor. 

Finnes det noen her som har klart å mestre denne kampen mot sukkeret og som kan gi meg noen gode råd og tips om hva som funket for deg??? 

Anonymkode: 43419...ae3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninnen min slet like hardt som deg, for henne ble lettbrus veien til et lettere liv før hun sluttet med det. Lettbrus lurer kroppen til å tro at den har fått sukkeret den så gjerne vil ha, uten alle kaloriene.  

Anonymkode: 0ec97...7fa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Virker som om du bruker sukker "avhengighet" som en unnskyldning for at du spiser noe du vet du ikke burde spise. Du må rett og slett ta deg sammen. 

Det eneste rådet jeg hart er at du lager mat fra bunnen av, spiser masse hvitt kjøtt og fet fisk og masse grønnsaker. Spis heller en enorm mengde kyllingfilet enn godteri. Du kommer till å føle deg bedre og etter en liten stund vil alt søtsug blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du uren hud pga det? eller resulterer det bare i overvekt? burde ikke dette i seg selv være motivasjon til å slutte? 
spis deg evt kvalm på noe. Når jeg har hatt lyst på såkalte usunne ting har jeg enkelt og greit gått og kjøpt meg og spist opp alt og kjente at jeg hadde spist noe som ikke var bra, da tenker jeg på dette neste gang jeg får lyst på det... spiser jeg mye sukker så får jeg uren hud. I tillegg kan det synes på håret.

Også kan du heller prøve å spise banan, eller dadler når du får et søtsug. Har du fremdeles lyst på den sjokoladen så spis en banan til, har du fremdeles lyst på den så spis enda en banan. har du fremdeles lyst på den sjokoloaden da så spis den jævla sjokoladen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker kaprer hjernens belønningssystem, og hormoner gjør at du må ha mer. Så biokjemi er årsaken. Å spise banan eller dadler vil ikke hjelpe, da dette også er sukker. Det blir som at en alkoholiker skal ta seg en pils istedetfor en bayer..

Det er lett for andre å si ta deg sammen, slutt å spis det da, det samme kan man si til en hvilken som helst annen misbruker. Det er jo bare å slutte. Det er i beste fall naivt, og beviser manglende kunnskap om hvordan kroppen virker. 

Håper du finner informasjon som kan være til hjelp her:

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-sugar-addictive-drug

https://www.bittensaddiction.com/addiction/sockerberoende/ 

 

:blomst:

 

Anonymkode: 22987...dda

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her:) går igjennom det samme selv og har lagt på meg 3 kg. På to uker. Jeg elsker cola, kebab og alt fritert, samt mithai og halwa. Og sjokolade. Og ballerina kjeks. 

Så igår bestemte jeg meg, at nå må jeg ta en og en dag av gangen, og helle innpå med kaffe isteden og gjøre meg selv opptatt. Finne noe og velge mellom to onder. Så i stedet for sjokolade, ble det cornflakes. Nam. 

Anonymkode: 906e1...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi alle craver godteri, brus og usunn mat, og at det ikke er noe unikt ved deg. Du er rett og slett nødt til å bare ikke spise det. Det er ganske ille de første dagene da kroppen er vant til å få sukker/junk - men etterhvert blir det faktisk bedre. Gi det en ukes tid, så skal du se at søtsuget gir seg betraktelig. For min del spiser jeg sjeldent slike ting - ikke fordi jeg ikke elsker det, men jeg prøver å holde meg i god form. Om jeg spiser det én dag, så merker jeg veldig godt de neste dagene at kroppen vil ha mer. 

Hva med å telle kalorier en stund? Og tren selvsagt! 🙂 

Anonymkode: 399d0...b2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser man mindre søtt får man lyst på mindre. Anbefaler deg å telle kalorier mens du spiser som du vanligvis gjør. Sjokket av mengdene gjør noe med tankemønsteret. Det vanlige er jo å telle kalorier mens man slanker seg, men veldig interessant å telle når man ikke gjør det også så man får en pekepinn på hva man driver med:)

For min del er det idioti å begynne et "bedre" liv uka før mensen da det gjør alt mye vanskeligere med tanke på matlysten. Så du kan være obs på hvor du er i syklusen også når du har tenkt å starte.

Det hjelper å ta en tyggis når søtsuget river og sliter.

Endret av visp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av min "begynnelse på vektnedgang" slet jeg veldig mye med å finne "min plass" i hele opplegget. Jeg visste ikke om jeg burde unne meg noe, eller om jeg burde la være. I starten spiste jeg godis og usunne ting til og fra, men fikk dårlig samvittighet. Det skal sies at jeg trener tre ganger i uka, så det er ikke krise om jeg unner meg noe godt en - to ganger i uka. Nå koser jeg meg en av dagene, enten fredag, lørdag eller søndag og holder meg under kalorigrensa. Har jeg 200 kalorier igjen en søndags kveld, ja da spiser jeg en sjokolade hvis jeg vil :) Det tok meg lang tid å vende meg til og spise uten å få dårlig samvittighet! Du må rett og slett jobbe med deg selv, og de mengdene du spiser sukker. I går spiste jeg sikkert 3000 kalorier, men har i dag gått ned en halv kg fordi jeg har ligget i underskudd hele uka. 

Det å "sette ut" kroppen av og til med kaloririk mat, kan bidra til at du holder kroppen din litt gjettende ift matveien, og den skjønner at du av og til gir etter for det kroppen vil ha. Det har hjulpet for MEG, det betyr jo ikke at det funker for alle andre altså. Jeg har rett og slett vendt kroppen min til å spise sunt og i underskudd hele uka, men unner meg ting her og der :) Da får jeg ikke lyst på søte/salte ting ellers i uka selv om jeg kan spise 3 cookies og potetgull, eller pizza osv...

Anonymkode: eda19...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han er blitt avhengig av alkohol, både fysisk og psykisk, kan det av og til bli vanskelig å slutte, til tross for at han egentlig vil og ser at han må slutte. Det blir ofte to «stemmer» i hodet som hele tiden kjemper mot hverandre. Det finnes mange gode ressurser der ute for de som ønsker å slutte. Men det er viktig at han ser behovet selv og har en form for indre motivasjon.

Jeg tror det er viktig for deg å tenke gjennom og skrive ned hva det er som gjør at han må velge vekk alkoholen. Hva tenker du? Hva får alt deg til å føle? Skriv ned alt du kommer på og ta en prat med han. Prøv så godt du kan å vinkle det fra din side i stedet for å være anklagende.

Det finnes en gratis ressurs på nett av en som har skrevet en populær bok om det å slutte å drikke (This Naked Mind - søk den gjern opp på Amazon). Dette er en 30-dagers «challenge» som går ut på at du bestemmer deg for å gi opp alkohol i minst 30 dager. Hver dag får man en e-post med tekst og/eller video som tar opp ulike tema som går på det med å slutte med alkohol. Målet er å endre ulike tanker og oppfatninger man har om alkohol, slik at man ikke får disse konkurrerende tankene som ofte står i veien. Se her: https://learn.thisnakedmind.com/the-alcohol-experiment-registration

Ellers finnes det også ulike gratis podcaster som tar opp mange ulike tema. Disse finner man på iPhone sin podcast-app. Eventuelt appen Acast som også finnes for Android: 

- This Naked Mind Podcast (med Annie Grace)

- Alcohol Mastery Podcast (med Kevin O'Hara)

- The Happy Sober Podcast (med Craig Beck) 

Alle disse har også Youtube-kanaler med diverse videoer. 

 

Håper dette var litt til hjelp. Lykke til! 

Anonymkode: 6ef07...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Innlegget over 

Anonymkode: 6ef07...9c3

Beklager - feil tråd! 

Anonymkode: 6ef07...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har skullet kuttet ned på sukker før så har det hjulpet og bare slutte helt. Ikke spise noe godis eller brus. Sånn har jeg gått i ca en mnd og når søtsuget endelig har gitt seg, så unner jeg meg litt godteri en lørdagskveld, men med måte. Litt potetgull og brus feks.

det hjelper også å aldri reise på butikken sulten. Da kjøper man ofte mye mindre og er mer fornuftig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Sukker kaprer hjernens belønningssystem, og hormoner gjør at du må ha mer. Så biokjemi er årsaken. Å spise banan eller dadler vil ikke hjelpe, da dette også er sukker. Det blir som at en alkoholiker skal ta seg en pils istedetfor en bayer..

Det er lett for andre å si ta deg sammen, slutt å spis det da, det samme kan man si til en hvilken som helst annen misbruker. Det er jo bare å slutte. Det er i beste fall naivt, og beviser manglende kunnskap om hvordan kroppen virker. 

Håper du finner informasjon som kan være til hjelp her:

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-sugar-addictive-drug

https://www.bittensaddiction.com/addiction/sockerberoende/ 

 

:blomst:

 

Anonymkode: 22987...dda

For noe tull. Hadde det vært tilfelle hadde sukker blitt regulert på linje med andre stoffer. 

Anonymkode: 2dc55...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Hadde det vært tilfelle hadde sukker blitt regulert på linje med andre stoffer. 

Anonymkode: 2dc55...9d4

Ja, biokjemi og nevrovitenskap er bare tull. :ironi:

Anonymkode: 22987...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. desember 2018 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er 37 år nå og har siden jeg var 16 hatt et voldsomt av og på-forhold til sukker. Sjokolade, snop, brus, chips, alt går inn og jeg har så innmari dårlig selvkontroll når jeg handler på butikken. Jeg er ca 20 kg overvektig, mistrives naturligvis veldig med kroppen min og skulle gjerne kommet meg ned der jeg hører hjemme. Nå har jeg hatt dette vanskelige forholdet til sukker i ganske mange år og sett bort fra overvekt så begynner jeg virkelig å bekymre meg for den helsemessige bieffekten av livsstilen min av type kreft, kolesterol, diabetes og hjertesykdommer. Jeg har heldigvis ingen av delene pr. dags dato men jeg skjønner jo at det bare er et spørsmål om tid med den livsstilen jeg har og fortsetter å leve. Men selv ikke med den frykten innabords så klarer jeg å kontrollere meg og jeg skjønner ikke hvorfor. 

Finnes det noen her som har klart å mestre denne kampen mot sukkeret og som kan gi meg noen gode råd og tips om hva som funket for deg??? 

Anonymkode: 43419...ae3

Få i deg nok salt. (Dette forklares mot slutten om du ikke vil se hele)

 

Anonymkode: 22987...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å bare kutte det helt. Vær forberedt på at du kan få "abstinenser", være i dårlig humør og bli slapp. 

Anonymkode: 59734...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil anbefale deg å begynne i 2019. Du kommer til å spise masse usunt nå fremover.

Jeg spiser blomkål når jeg er sugen på noe godt. Bli utrolig mett og det er lite kalorier i det.

Anonymkode: d7f9b...7cc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har samme problem. Jeg er 28 og har hatt det problemet hele livet. Jeg begynte for mange år siden å drikke lettbrus. Så nå synes jeg vanlig brus er for søtt men snop blir aldri for søtt. Skjønner ikke meg selv på den. Er du flink til å lage mat ellers? 

Jeg begynte faktisk å lære meg mye om kosthold. Begynte å lage sunne varianter av snop. Hjemmelaget snop med sunne ingredienser. Og når man har brukt lang tid på å lage så mestrer man og vil fortsette med det. Eller det er min opplevelse med det. Jeg lager også sunne middager slik som jeg liker de. Lærte meg om krydder og hva jeg kunne bruke isteden for rus noen av dagene feks. Bare gikk rett og slett inn for å bli skikkelig god på kjøkkenet. Og det har jeg blitt. Mistet 15 kg etter dette. Begynte også å gå turer og fikk veldig mestring av å spise de mengdene jeg skulle. Noen ganger spiser jeg det hjemmelagde snopet isteden for et skikkelig måltid. Men det synes jeg bare er bra for dert får meg vekk fra sukkeret og chips. Altså dette hjemmelagde snopet er uten sukker. Jeg sluttet å spise sukker helt. Så etter 1-2 mnd hadde jeg avvent meg sukket. 

Lidastuhaug.no har masse gode desserter og snop du kan lage uten sukker. 

Jeg fikk skikkelig mestring selv om i begynnelsen så spiste jeg masse av det  "usunne" uten sukker fordi dette fikk meg vekk i fra butikk sukkeret. 

Utenom det så hjelper Tyggis meg veldig. Finn din Tyggis. Jeg kjøper stimorol enten med vanilje og mint Eller den røde pakken. Smaken varer lenge. Lett brus hjelper meg masse. For om jeg har lyst på noe godt selv om jeg ikke er sulten og suget står på så drikker jeg lettbrus og konsentrerer megom smaken. 

Merket etterhvert så smaker frukt mye bedre og dette ble jo en stor ting hos meg. Lyst på noe godt? Ja, men da har jeg jo masse å velge i: Tyggis, lettbrus, eple, druer, is uten sukker(selges i vanlig matbutikk), mørk sjokolade uten sukker, saft uten sukker, helsekost har kopp kake uten sukker(sjokolade og karamell tror jeg) osv.. 

Også lagde jeg bær is. Tok frosne jordbær. 100 gram og tok de med stavmikser. 1 ss sukrin melis og bland. Sett i fryseren eller spis med en gang. Da får man ikke den kjølige smaken fordi det er kaldt man skal spise det. Sådetblur en skikkelig deilig jordbær sorbet. Dette kan du jo gjøre med andre bær ig frukter og. Spørs hva du liker :)

Jeg prøver å ha konstant fokus på alt det gode utenom det usunne. Etterhvert som man lærer seg sine smaker og hva man liker og hva man kan finne som er kalorifritt, eller noe uten sukker osv blir det veldig gøy til slutt. Blir som et stort prosjekt med masse mestring. 

Kan hende du har prøvd alt dette. Det vet jeg ikke. Men tenkte jeg kunne skrive det ned alikavel :)

Jeg begynte i det små og fant masse gøy etterhvert. Du kan bruke sukrin gold osv. Det bruker jeg men jeg bruker mest tagatesse. Sukrin har ingen kalorier. Det er kjent for en kjølig smak som jeg synes er nasty men om du blander sukrin med sukrin gold 50/50 så blir det bare søt smak. 

Anonymkode: 93886...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og merker jeg får veldig sug o. Kroppen mangler noe. Feks fett. Da tenker jeg automatusk på chips og ikke at kroppen trenger fett. Her er en ekstrem digg oppskrift for sunt godteri med Sunt fett. 

 

https://www.lindastuhaug.no/2018/04/11/naturlig-sote-og-seige-sjokoladetrofler/

Jeg pleier å ta mandler isteden for cashew nøtter. Får en mer marsipan smak da noe som jeg liker veldig godt da. Har også byttet ut kakaoen noen ganger med sitron saft og sitron skall for å få søte sitron kuler. Bare fantasien setter grenser :)

Anonymkode: 93886...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...