Gå til innhold

Har du jukset på eksamen?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

En venninne betrodde meg at hun hadde gjort noe umoralsk. Hun hadde skrevet  opp noen modeller på  innsiden av lårene sine, som hun sjekket opp når hun var på do. 

Jeg ble veldig overrasket da hun er godt voksen og dette er en årsenhet på universitetet. 

Hun mente at hun ikke så stor skyldfølelse fordi hun høyst sannsynlig ikke fikk noe ut av det. 

Hadde dere følt det hadde vært greit om ingen tok deg på fersken og du ikke visste om du fikk noe ut av juksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke vært glad for å bli tatt på fersken, men jeg har ikke noe imot å jukse på eksamen. Jeg har aldri gjort det, men ser for meg at jeg lett kan gjøre det i et mattematisk fag der man ikke får formelark på eksamen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort det selv. Vi hadde som regel det problemet at vi fikk ta med så mange hjelpemidler at vi fort kunne ødelegge for oss selv. Men på eksamener uten så har jeg heller levert blankt enn å jukse. 

Om jeg synes det er greit er litt sånn både og. Jeg støtter ikke brudd på regler generelt sett, og eksamensregler er ille å bryte. I tillegg normalfordeles karakter, og hvis mange nok jukser slik at min B blir til en C er ikke det rettferdig. Samtidig kan jeg forstå de som gjør det. Press fra alle kanter, ønsker gode karakterer, 4 timer i en sal avgjøre hele karakteren, kanskje har de barn og ikke kan drive og konte. Kanskje arbeidsgiver betaler for utdannelsen.. Jeg prøver å ikke dømme, men er i utgangspunktet imot juks. 

Anonymkode: 28b66...49d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Nei. Har ikke jukset på eksamen, men på tentamen på ungdomsskolen. Den første gangen tilsto jeg, den andre gangen skjedde det fordi læreren plasserte meg og en gutt alene inn på et rom for mattetentamen. Kanskje ikke så veldig rart vi snakket sammen når vi var uten lærer?!

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, i fag hvor jeg ikke fikk formelark og det er snakk om lange og mange formler. Altså litt mer enn pv=nRT. 

Det plager meg ikke nevneverdig, da hvordan man bruker formlene er det som er avgjørende og den forståelsen kan man ikke jukse seg til på en eksamen. I arbeidslivet har jeg jo alltid tilgang på oppslagsverk med de aktuelle formlene, så den type eksamen (hvor man må pugge opp og i mente) synes jeg er veldig konstruert og ikke egnet til å vurdere reell kunnskap. 

Anonymkode: dbeff...3f7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde mobilt bredbånd på språkeksamen på videregående, så jeg brukte google translate under eksamen.

Er mange år siden så det var før mobilt bredbånd var noe alle visste om. 

Skal sies at jeg var ganske god i faget, men var helt i koma den uken pga dødsfall i nær familie. Endte opp med bedre standpunktkarakter enn eksamenskarakter på tross av juks. 

Anonymkode: c968f...989

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det, i fag hvor jeg ikke fikk formelark og det er snakk om lange og mange formler. Altså litt mer enn pv=nRT. 

Det plager meg ikke nevneverdig, da hvordan man bruker formlene er det som er avgjørende og den forståelsen kan man ikke jukse seg til på en eksamen. I arbeidslivet har jeg jo alltid tilgang på oppslagsverk med de aktuelle formlene, så den type eksamen (hvor man må pugge opp og i mente) synes jeg er veldig konstruert og ikke egnet til å vurdere reell kunnskap. 

Anonymkode: dbeff...3f7

Helt enig. Eneste måte å jukse på eksamen er når det kommer til ting som er vanskelig å huske. Hvis man skal jukse til seg ny kunnskap, så må man skrive ned hele pensum på låra - og så store lår har de færreste :P 

Jeg synes det er ganske teit at eksamen er lagt opp til hvor god hukommelse man har, og ikke bare hva man kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei. Har ikke jukset på eksamen, men på tentamen på ungdomsskolen. Den første gangen tilsto jeg, den andre gangen skjedde det fordi læreren plasserte meg og en gutt alene inn på et rom for mattetentamen. Kanskje ikke så veldig rart vi snakket sammen når vi var uten lærer?!

Dårlig planlagt av lærere å plassere to elever sammen slik.. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Dårlig planlagt av lærere å plassere to elever sammen slik.. 😁

Veldig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bli uhyre nervøs på eksamener og gjør det stort sett dårlig. A og B på de skriftlige oppgavene og C og D på eksamener. Det er litt av et hopp. Særlig når jeg går fra A til D. Så kom det en eksamen hvor jeg absolutt ikke ville ha D og jeg følte ingen annen utvei enn å skrive stikkord og tabeller på lårene. Det var tross alt dette jeg skulle jobbe med, og man får vel ikke jobb hvis man ikke har A i faget? (Vet det er irrasjonelt å tenke sånn). Jeg ble kvalm av tanken. Man skal jo fortjene det også, så jeg brukte det ikke, og fikk en C likevel (som gav meg en B i selve faget). Kanskje jeg ikke fortjener drømmejobben likevel (vet fortsatt det er irrasjonelt, men en liten del av meg er likevel der).

Anonymkode: 1cedf...112

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å jukse på eksamen, med mindre man går på et slapt studie. På ingeniørstudiet er det vanlig med åpen bok, dvs alle hjelpemidler, men kan du ikke pensum før eksamen så hjelper det ikke om man så har med seg hele biblioteket. Jeg har derfor aldri jukset, eller vurdert det. Jeg har heller aldri opplevd at medstudenter har blitt tatt i juks, så jeg antar at dette må gjelde typiske samfunnsfaglige studier hvor slappfiskene bare skal huske noen setninger ordrett ut av boka 😄 .

Anonymkode: 53094...7da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tibbie skrev:

Helt enig. Eneste måte å jukse på eksamen er når det kommer til ting som er vanskelig å huske. Hvis man skal jukse til seg ny kunnskap, så må man skrive ned hele pensum på låra - og så store lår har de færreste :P 

Jeg synes det er ganske teit at eksamen er lagt opp til hvor god hukommelse man har, og ikke bare hva man kan.

Hvor skal man få utløp for det man har skrevet? Man kan ikke akkurat sitte i eksamenslokale og studere lårene sine. Det ville vekket mistanke og frykten for at andre skulle oppdage det ville nok tatt fokuset bort fra det man forsøkte å tilegne seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å jukse på eksamen, med mindre man går på et slapt studie. På ingeniørstudiet er det vanlig med åpen bok, dvs alle hjelpemidler, men kan du ikke pensum før eksamen så hjelper det ikke om man så har med seg hele biblioteket. Jeg har derfor aldri jukset, eller vurdert det. Jeg har heller aldri opplevd at medstudenter har blitt tatt i juks, så jeg antar at dette må gjelde typiske samfunnsfaglige studier hvor slappfiskene bare skal huske noen setninger ordrett ut av boka 😄 .

Anonymkode: 53094...7da

Det avhenger jo av hvilket fag man tar. Jeg har snart en 30 stp eksamen uten noen hjelpemidler, fjorårsstudentene har fortalt at flere hadde stikkord og former på lapper i bh, sko osv, som de sjekket mens de var på toalettet. 

Selv har jeg ikke samvittighet til juks.

Anonymkode: 26af2...90e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger jo av hvilket fag man tar. Jeg har snart en 30 stp eksamen uten noen hjelpemidler, fjorårsstudentene har fortalt at flere hadde stikkord og former på lapper i bh, sko osv, som de sjekket mens de var på toalettet. 

Selv har jeg ikke samvittighet til juks.

Anonymkode: 26af2...90e

Hvilket studie er dette? 30 studiepoeng på én eksamen tilsvarer et fulltidssemester. Om man da reddes av en lapp i BH'n mistenker jeg at juksemakeren har brukt litt for mye tid på å drikke øl gjennom semesteret. Og er det virkelig verdt 1 års utestengelse fra alle studier å rissikere noe sånt?

Anonymkode: 53094...7da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å jukse på eksamen, med mindre man går på et slapt studie. På ingeniørstudiet er det vanlig med åpen bok, dvs alle hjelpemidler, men kan du ikke pensum før eksamen så hjelper det ikke om man så har med seg hele biblioteket. Jeg har derfor aldri jukset, eller vurdert det. Jeg har heller aldri opplevd at medstudenter har blitt tatt i juks, så jeg antar at dette må gjelde typiske samfunnsfaglige studier hvor slappfiskene bare skal huske noen setninger ordrett ut av boka 😄 .

Anonymkode: 53094...7da

Jeg har kun hatt én eksamen med åpen bok. Har hatt 15 skriftlig eksamener på universitetet i både realfag (matte/biologi/kjemi) og samfunnsvitenskapelig (psykologi/pedagogikk).

Det er lett å jukse, så skjønner hvorfor det er mange som frister til det. Særlig på spørsmål man skal ramse opp punkter (miljøfaktorer eller liste over tema i pedagogikk) eller forklare molekylærbiologiske prosesser med masse enzymer og komponenter. Sånn kan det være i mange fag jeg aldri har tatt og, så fullt forståelig at folk faller for fristelsen.

Anonymkode: 8ad95...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun hatt én eksamen med åpen bok. Har hatt 15 skriftlig eksamener på universitetet i både realfag (matte/biologi/kjemi) og samfunnsvitenskapelig (psykologi/pedagogikk).

Det er lett å jukse, så skjønner hvorfor det er mange som frister til det. Særlig på spørsmål man skal ramse opp punkter (miljøfaktorer eller liste over tema i pedagogikk) eller forklare molekylærbiologiske prosesser med masse enzymer og komponenter. Sånn kan det være i mange fag jeg aldri har tatt og, så fullt forståelig at folk faller for fristelsen.

Anonymkode: 8ad95...4e7

Greia med åpen bok er at eksamen da naturligvis er laget slik at du ikke bare kan slå opp og lese av svaret. I mattefagene og fysikk har det ikke vært åpen bok, men regelhefter. Enten godkjente man kan ta med eller vedlagt. Jeg må si jeg er forbløffet over statistikken som tilsier at det er så mange som jukser. Jeg har aldri opplevd at noen har blitt "ransaket" under eksamen, og jeg har tatt veldig mange. Har hatt noen få "puggeeksamener", og har heldigvis hatt god nok hukommelse til å klare meg uten juks. Når det er sagt synes jeg sånne eksamener hvor man bare skal huske ting ordrett nærmest hører barneskolen til. Jeg mener en eksamen bør gi folk mulighet til å resonere seg frem til svaret, eller sette opp regnestykkene riktig i realfagene. Ofte er det jo flere steg som skal til for å løse et problem, så det er ikke snakk om å bare slavisk sette inn tall i formler uten å vite hva som skjer.

Anonymkode: 53094...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greia med åpen bok er at eksamen da naturligvis er laget slik at du ikke bare kan slå opp og lese av svaret. I mattefagene og fysikk har det ikke vært åpen bok, men regelhefter. Enten godkjente man kan ta med eller vedlagt. Jeg må si jeg er forbløffet over statistikken som tilsier at det er så mange som jukser. Jeg har aldri opplevd at noen har blitt "ransaket" under eksamen, og jeg har tatt veldig mange. Har hatt noen få "puggeeksamener", og har heldigvis hatt god nok hukommelse til å klare meg uten juks. Når det er sagt synes jeg sånne eksamener hvor man bare skal huske ting ordrett nærmest hører barneskolen til. Jeg mener en eksamen bør gi folk mulighet til å resonere seg frem til svaret, eller sette opp regnestykkene riktig i realfagene. Ofte er det jo flere steg som skal til for å løse et problem, så det er ikke snakk om å bare slavisk sette inn tall i formler uten å vite hva som skjer.

Anonymkode: 53094...7da

Enig med deg i den. Kjipt å ha eksamener hvor de ber deg om å fortelle ordrett fra boka i minnet. Har hatt flere sånne i både matematikk og biologi blant annet. Er dessverre de eksamene jeg opplever flest jukser og. 

Anonymkode: 8ad95...4e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å jukse på eksamen, med mindre man går på et slapt studie. På ingeniørstudiet er det vanlig med åpen bok, dvs alle hjelpemidler, men kan du ikke pensum før eksamen så hjelper det ikke om man så har med seg hele biblioteket. Jeg har derfor aldri jukset, eller vurdert det. Jeg har heller aldri opplevd at medstudenter har blitt tatt i juks, så jeg antar at dette må gjelde typiske samfunnsfaglige studier hvor slappfiskene bare skal huske noen setninger ordrett ut av boka 😄 .

Anonymkode: 53094...7da

Et slapt studie fordi man ikke får bruke hjelpemidler på skriftlig eksamen?

Jeg studerer sosialfaglig, og vi har 5t skoleeksamen uten hjelpemidler. Hvis jeg ikke kan modellene, teoriene og pensum fra før av så går det ikke. 

Men til problemstillingen: Jeg har ikke jukset selv, fordi jeg bruker mye tid på å lese og faktisk forstå, og med en gang jeg faktisk forstår så trenger jeg ikke å jukse for da sitter det. Likevel, vi har drøftingsoppgaver og definisjonsoppgaver, så å jukse vil ikke gi deg noe mer enn kun kanskje et par modeller. Av alle begrepene eller definisjonene som bruker må du ha veldig flaks for å kunne skrive definisjonen på låret og faktisk treffe.

Hvis noen jukser på mitt studie så syntes jeg jo det er galt, men ikke noe som gjør at jeg virkelig reagerer på om de kan utføre yrket sitt etter endt studium. Jeg studerer ikke medisin, hvor det kanskje er mer krise å jukse seg til å bestå enn hva det er hos meg å f.eks. skrive ned Hertzberg sin modell for å huske akkurat hvordan den ser ut for så å diskutere den. Å presentere modellen i sin helhet er ikke noe avgjørende for å bli en god yrkesutøver, men å forstå den og kunne forklare en case ut fra den kan være det :)  

Anonymkode: bcfe4...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket studie er dette? 30 studiepoeng på én eksamen tilsvarer et fulltidssemester. Om man da reddes av en lapp i BH'n mistenker jeg at juksemakeren har brukt litt for mye tid på å drikke øl gjennom semesteret. Og er det virkelig verdt 1 års utestengelse fra alle studier å rissikere noe sånt?

Anonymkode: 53094...7da

Lærerutdanning, vi har kun ett fag dette semesteret, i mitt tilfelle naturfag. 

Man må naturligvis ha en del kunnskap om emnene, men dersom man har en A4 side i hver sko med karakterarter i alle de forskjellige økosystemene og sonene, en begrepsliste, soneinndeling, kort respirasjoinskretsløpet, litt om karbonkretsløp og drivhuseffekt, et par reaksjonslikninger, noen fysikkformler og forslag til utregninger vil jeg tro det fint kan vippe deg opp en karakter. Men det er naturligvis ingenting man ikke kan pugge seg til. 

Anonymkode: 26af2...90e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...