Gå til innhold

Straffen for mobilbruk mens du kjører blir verre, fra 1. januar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke likestilles med å snakke i tlf uten headset mens du kjører er det vel ok.

Det er vel akkurat slik bruk det siktes til? Jeg synes det er horribelt. Mangt som blir gjort i bilen kan være like forstyrrende som å bruke telefonen. Men det er ikke like lett å registrere, og dermed er det helt i orden.
Det blir som originalen Kjutta (i Kristiansand) som lette etter klokka si i snøen under en lyktestolpe. Det var ikke der han hadde mistet den, "men her er det møe lysere".
Man gjør noe enkelt, for liksom å ha gjort noe. Om det er effektivt, er ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Ginavn skrev:

Det JEG synes er rart, er at mobilbruk er ekstremt fy-fy, og det er greit nok, MEN moderne biler begynner å likne en Boeing 737 med alle innstillingsmulighetene, samtidig skal alt være minimalistisk og knappeløst, i motsetning til 737-en. 

Det kommer ikke til å forundre meg at vi ser flere ulykker fordi en stakkars faen skulle sette varmeapparatet på en høyere temperatur, men krasja, fordi han må ta øya fra veien pga ingen gjenkjennelige knapper å røre på. 

Det er jo derfor det er påbudt å lære seg alle nødvendige funksjoner i bilen, dvs de man kommer til å måtte bruke.

Kjenner man ikke systemet til temperaturapparatet, må leting etter riktige knapper utgå! Det burde alle sjåfører vite!

Anonymkode: 2a995...7b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at folk tør. Det er like farlig som å fyllekjøre. 

Anonymkode: 1a8b1...4e9

Vi har noen brukere her som ikke ser problemer med det. Noen av dem er i denne tråden.

Skremmende.

Anonymkode: c4199...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor det er påbudt å lære seg alle nødvendige funksjoner i bilen, dvs de man kommer til å måtte bruke.

Kjenner man ikke systemet til temperaturapparatet, må leting etter riktige knapper utgå! Det burde alle sjåfører vite!

Anonymkode: 2a995...7b9

Det er lettere å lære seg hvor fysiske knapper er utenatt, enn en skjerm som kanskje ikke alltid er helt med. En skummel situasjon som jeg ser for meg kan oppstå (og jeg er ingen guru), er kondens mens man kjører inn i en tunnel, og da skal man være ganske stødig for å vite hvor på skjermen temperatur/styrke er. 

Gammelj-Olaf som kjøper en bil fra 2009 vil ikke slite så mye fordi det ikke er den største forskjellen i knappene fra hans Volvo 240 fra 1991, men det blir verre når han må over på skjerm, han som fortsatt har bilderørs-TV og en sliten Nokia. 

I en idell verden kommer selvsagt alle til å sette seg inn i hver minste funsksjon før de kjører av gårde, og de kommer til å huske alle funksjonene, især i kritiske funksjoner. Den virkelige verden, derimot... La meg bare si: jobb med kundeservice og du mister trua på menneskeheten

Jeg har fysiske knapper i bilen min, og gruer meg til den dagen jeg må over på en nyere bil som kun har skjermer. Jeg leser Autofil og BilMagasinet, og de som tester nyere biler der, finner ofte at skjermen ikke er så responsiv som man skulle ønske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes at det er helt greit. Regelen ville neppe kommet om det ikke hadde vært behov for det.

Selv er jeg skyldig i å skifte låter på Spotify mens jeg kjører, og jeg merker at jeg ofte lar være, eller er ekstra rask fordi jeg tenker "hvis det er kontroll".

Jeg vet jo at reglene i Norge er her for å beskytte oss, så har ingen planer om å stille meg vrang til ting som er her til min fordel : )

...Så må jeg få meg en bil der jeg kan skifte sanger på rattet :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det er vel akkurat slik bruk det siktes til? Jeg synes det er horribelt. Mangt som blir gjort i bilen kan være like forstyrrende som å bruke telefonen. Men det er ikke like lett å registrere, og dermed er det helt i orden.
Det blir som originalen Kjutta (i Kristiansand) som lette etter klokka si i snøen under en lyktestolpe. Det var ikke der han hadde mistet den, "men her er det møe lysere".
Man gjør noe enkelt, for liksom å ha gjort noe. Om det er effektivt, er ikke så nøye.

hva da? Se i mobilskjermen for å lese en melding, svare, eller se på et bilde = øynene vekk fra veien. du har ikke kontroll på når hjernen kobler ut helt og mister helt fokus på kjøringa. 
Å ta kaffekoppen din er ikke like farlig da du kan ta tak i den mens du ser på veien og drikke mens du ser på veien . og dette gjøres kun når trafikken flyter normalt , du har en viss avstand til bilen foran deg og du ser foran at det ikke er noen grunn til at bilen foran deg skal bråbremse. man ser ikke bare på bilen foran seg, selv om det virker som mange ikke ser lenger enn nettopp i bakenden på bilen foran seg. 
Hva er det folk ellers gjør som er så forstyrrende? knapper kan læres og trykkes på uten å ta øynene av veien. å lese på en mobil er like idiotisk som å ta frem et blad og begynne å lese når du skal kjøre...eller lukke øya

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Hva da?

Like "farlig" som å tale i en liten håndholdt telefon mens en kjører, er å lete etter solbrillene eller en CD eller betjene/observere dashbordet. Jeg føler jeg har full kontroll med én hånd på rattet, særlig siden jeg ved behov på et øyeblikk kan betjene ratt og lysspaker mens jeg fremdeles holder telefonen i hånda. Samtalen må jo da avbrytes litt, men trafikksikkerheten føler jeg er ivaretatt. 5000 i bot for slikt er bare irriterende, men er man melkeku, så er man tydeligvis melkeku. Å få prikker bekymrer meg ikke i det hele tatt, det har jeg aldri pådratt meg så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vox_populi skrev:

Like "farlig" som å tale i en liten håndholdt telefon mens en kjører, er å lete etter solbrillene eller en CD eller betjene/observere dashbordet. Jeg føler jeg har full kontroll med én hånd på rattet, særlig siden jeg ved behov på et øyeblikk kan betjene ratt og lysspaker mens jeg fremdeles holder telefonen i hånda. Samtalen må jo da avbrytes litt, men trafikksikkerheten føler jeg er ivaretatt. 5000 i bot for slikt er bare irriterende, men er man melkeku, så er man tydeligvis melkeku. Å få prikker bekymrer meg ikke i det hele tatt, det har jeg aldri pådratt meg så langt.

Å snakke i håndholdt mobil mens man kjører er rett og slett idiotisk. Klart det tar fokus bort fra oppmerksomhet!! 

Anonymkode: 7bbed...cb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange folk skjønner ikke hvor farlig det faktisk er å kjøre bil. Det virker så stille og rolig i 60-100 km/t, spesielt i moderne biler. Krasjer man derimot i denne hastigheten har man flaks om man overlever, og spesielt uten varige mén. Og man kan også være så uheldig at man raserer livet til andre mennesker fordi man bare "måtte" sende "ja" på et spørsmål mens man kjørte.

Anbefaler folk å ta en titt på diverse "crash compilations" på youtube, og for de dristige å ta en titt på bilder av fæle bilulykker, så kanskje respekten som kreves for det man driver med bankes inn i skallen. Det skal utrolig lite tid til for å miste kontrollen, og da er det få omstendigheter som rettferdiggjør at man satt og lekte med telefonen eller annet tull.

Og mens jeg er inne på trafikksikkerhet - prøv å tenk litt på hvordan du stabler alskens drit inni bilen. En uskyldig verktøykasse kan komme til å mose deg dersom den får mulighet til å fortsette fremover ved en bråstopp. Da hjelper det lite at hodet havnet i en myk kollisjonspute et millisekund tidligere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag får du 1700 kroner i bot for mobilbruk mens du kjører. Fra 1. januar blir straffen mye verre. Da får du to prikker i førerkortet

Hva er deres tanker? 

Synes dette er kjempe bra :) Skulle vært to prikker, men også en bot på rundt 5000kr. Kanskje disse farlige sjåførene lærer noe

Anonymkode: 7e110...22e

Jeg synes også dette er kjempebra! Det skjer utrolig mange ulykker når folk er ufokuserte og holder på med andre ting.

Flere holdt på å krasje da PokemonGo var inn. De stoppet midt i veien og forsinket trafikken for å fange pokemon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å snakke i håndholdt mobil mens man kjører er rett og slett idiotisk. Klart det tar fokus bort fra oppmerksomhet!! 

Alle samtaler tar bort oppmerksomheten fra trafikken, ja, både samtaler med bilpassasjerer og samtaler i telefon (fastmontert eller håndholdt). Spørsmålet er hvor mye man forstyrres. Min erfaring er at samtale i en liten håndholdt telefon forstyrrer omtrent som samtale med passasjerer. Helt akseptabelt, m.a.o.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Vox_populi skrev:

Alle samtaler tar bort oppmerksomheten fra trafikken, ja, både samtaler med bilpassasjerer og samtaler i telefon (fastmontert eller håndholdt). Spørsmålet er hvor mye man forstyrres. Min erfaring er at samtale i en liten håndholdt telefon forstyrrer omtrent som samtale med passasjerer. Helt akseptabelt, m.a.o.

Nei det gjør det ikke. Du skal ta en telefon som ringer og legge på igjen..er bare så mye mer fort gjort å miste fokus det ene øyeblikket noe kanskje oppstår. hvorfor ikke bare ha handsfree da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag får du 1700 kroner i bot for mobilbruk mens du kjører. Fra 1. januar blir straffen mye verre. Da får du to prikker i førerkortet

Hva er deres tanker? 

Synes dette er kjempe bra :) Skulle vært to prikker, men også en bot på rundt 5000kr. Kanskje disse farlige sjåførene lærer noe

Anonymkode: 7e110...22e

Det burde svi på pungen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BiancaWhite skrev:

Du skal ta en telefon som ringer og legge på igjen..er bare så mye mer fort gjort å miste fokus det ene øyeblikket noe kanskje oppstår. hvorfor ikke bare ha handsfree da? 

Når det ringer på en tradisjonell mobiltelefon, må en trykke på en eller annen tast, og en må trykke på en tast etter at samtalen er over. To ubetydelige forstyrrelser, selve samtalen er mye mer risikabel. Og er det ikke noe tilsvarende en gjør om en har montert håndfri da? (Forutsatt at alt utstyr er på plass. Mange ganger hører jeg at det ringer, og så begynner sjåføren å plundre med å ta på seg settet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke gps på mobilen når jeg kjører. Da må jeg jo se på mobilen mens jeg kjører. Selv mener jeg at det ikke er forstyrrende, fordi mobilen er montert i synsfeltet når jeg følger med på trafikken. I motsetning til bilens innebygde gps som jeg ikke kan se uten å ta blikket vekk fra veien. Risikerer jeg bot for å bruke mobilen på denne måten? Jeg kan jo kjøpe en Tomtom, men jeg synes Google maps er bedre på oppdateringer. 

Anonymkode: 7c18e...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Krampus
16 timer siden, Tibbie skrev:

Tja, jeg synes at det er helt greit. Regelen ville neppe kommet om det ikke hadde vært behov for det.

Selv er jeg skyldig i å skifte låter på Spotify mens jeg kjører, og jeg merker at jeg ofte lar være, eller er ekstra rask fordi jeg tenker "hvis det er kontroll".

Jeg vet jo at reglene i Norge er her for å beskytte oss, så har ingen planer om å stille meg vrang til ting som er her til min fordel : )

...Så må jeg få meg en bil der jeg kan skifte sanger på rattet :P 

Jeg har kjøpt en liten bluetooth fjernkontroll til telefonen min som jeg har limt en magnet på så den kan festes på radioen min. Da kan jeg bytte sanger uten å ta øynene fra veien. Tror jeg betalte 40kr på ebay. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler til og fra jobben. Når man sykler så ser man lett inn i bilene til folk. Det er ganske vanlig at sjåføren bruker mobilen. Det er helt innafor med både prikker og bot. Vet ikke om boten er en fast sum, men om den er det så burde det være en % av inntekt slik at det svir tilstrekkelig hos de med god inntekt også. 

Anonymkode: 2a74a...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag får du 1700 kroner i bot for mobilbruk mens du kjører. Fra 1. januar blir straffen mye verre. Da får du to prikker i førerkortet

Hva er deres tanker? 

Synes dette er kjempe bra :) Skulle vært to prikker, men også en bot på rundt 5000kr. Kanskje disse farlige sjåførene lærer noe

Anonymkode: 7e110...22e

Tull! Når en telefon skal forbys bør også dab radio forbys, like farlig det! 

Helt feilprioriteringer i trafikken, bagateller som å kjøre litt for fort, mobilbruk, beltebruk osv er helt unødvendig. De kan bruke mer ressurser på fyllekjøring og de sinkene som ligger i 50 i 80 sonen. Idag var trafikken ekstremt treg, litt snø så går trafikken i gangfart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skulle mistet førerkortet på livstid.... Det er ingen menneskerett å kunne kjøre bil, er du så dum og risikerer andres liv har du ingen rett til å kjøre bil

Anonymkode: ae525...fd0

Du kødder nå, ikke sant??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...