Gå til innhold

Enebolig vs leilighet/rekkehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og diskuterer med familiemedlemmer ang kjøp av bolig. Vi klarer ikke helt se hva som er ”bedre“ leilighet(blokk) eller enebolig blant annet. Søsteren min bor i blokkleiglighet og sier at det er mindre ansvar og kostnader ved å bo i leilighet, jeg tenker at man har mer privatliv i enebolig med tanke på hage og å bestemme fasaden(er klar over at man likevel skal ha tillatelse). Hvilke fordeler og ulemper har de ulike boligtypene? Vi er en stor familie med to under 18 og to over 18 og foreldre. Foreldrene er litt eldre og vi har leid boliger med hager og har trivdes med det. 

Anonymkode: 8e8c4...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som passer for den enkelte er veldig individuelt, det blir en smakssak.

Med rekkehus bor man i fellesskap med andre familier og får dem tett innpå seg på godt og vondt. Mindre styr med hage og man slipper utvendig vedlikehold, men betaler for dette gjennom husleia.

Leilighet; enda mer naboer tettere på, ikke hage, betale husleie, stor frihet og mye frigjort tid man kan bruke på det man vil.

Hus: mye jobb med hus og hage, mye ansvar, men også noe som er 100% ditt eget. Mye utgifter til store ting og dyrere strømregning, pluss forsikring, kabel, kommunale avgifter, osv som man oftest har innbakt i husleia for rekkehus/leilighet. Mulighet for hybel og inntekter der. 

Jeg bor i hus, og satser på å bo der til jeg dør :)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Har bodd i enebolig, ende-rekkehus, øverst i horisontaldelt tomannsbolig og i blokkleilighet med naboer på alle kanter.

Jeg elsker friheten enebolig og enderekkehus gir. Stillheten, hagen, romfølelsen, kjellerstue, vaskerom, loft, lagringsplass, garasje, sitteplass på kjøkken osv.

Når man bor oppi naboene som jeg gjorde i leilighet og tomannsbolig, slappet jeg aldri av. Man hører enten naboene veldig godt, eller de hører deg. Jeg er av den forsiktige og innadvendte typen, hatet å alltid ta masse hensyn til naboer men ikke oppleve at de tok hensyn tilbake. Jeg ble rett og slett syk. Det ble for bråkete og masete.

Endret av loveli
Skrevet

Jeg hadde aldri orket enebolig, jeg er for lat til snømåkking, gressklipp og annen utvendig vedlikehold. 

Men har leilighet, er lydisolert nok til ikke høre naboers vors og fest, solfylt og stor veranda uten spesielt mye innsyn, trapp fra veranda til felles stor og fin hage, og over dobbelt så mye bodplass som jeg har behov for. 

• Liker 2
Skrevet

Akkurat kjøpt vår første enebolig etter 3 år i leilighet. Og vi elsker det men så liker vi oppussing, hagearbeid, og alt annet som følger med. Dersom du foretrekker å bruke tiden på andre ting er en leilighet å foretrekke, men for oss er enebolig med all lagringsplass, eget vaskerom, stor hage med plass til både drivhus, hundegarde og grønnsakshage drømmen. Så er helt hva som er interesser og hobbyer.

Skrevet (endret)

Dette er jo en smakssak som alt annet.

Selv bor vi i fjerde etasje, og dermed ikke innsyn fra naboer eller andre. Hører aldri naboene våre, stille og rolig nabolag. Kunne aldri tenkt meg enebolig, eier ikke grønne fingre, så hage passer ikke for meg. Vi har vaktmester, og det er nydelig at det er andre som fikser og ordner det jeg selv ikke har lyst til å ta meg av. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bor i halvparten av tomannsbolig, i borettslag. Har hage på begge sider, ene siden er helt usjenert med bare skog, og der har jeg en stor terrasse. Men jeg har jo mindre hage, enn om jeg hadde hatt enebolig. Barna har trivdes her i alle år, da det alltid er barn å leke med her. Og jeg synes det er stille og rolig her, i hvert fall på siden mot skogen.

Jeg har og bodd i enebolig og leilighet. Jeg vil aldri tilbake til enebolig, synes det er for mye jobb. Og kommer nok til å kjøpe leilighet, da barna har flyttet hjemmefra. 

Anonymkode: 4ed6c...5a4

• Liker 1
Skrevet

Har tidligere bodd i blokk og i 4-mannsbolig. Bor nå i enebolig og elsker det👍💜 Friheten, stillheten, stor hage, 2 etasjer, luft og lys. Har ikke stor enebolig (rundt 100 kvadrat), men diger tomt med elverettigheter og stabbur. 

Anonymkode: 8aba3...6b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i blokk, rekkehus og nå enebolig. Kommer aldri til å bo i blokk igjen. Så mange naboer og bråk er jeg ikke interessert i. Enebolig med stor plass, stor hage og stor garasje er det beste kjøpet vi har gjort . 

Anonymkode: 19ebf...34f

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i enebolig, rekkehus og blokkleilighet. Foretrekker helt klart enebolig. I blokka gikk brannalarmen omtrent en gang i uka, alltid midt på natta fordi en eller annen gjøk sovnet fra pizzaen eller tørrkoker kjeler. Og man kan ikke bare sende barna ut for å leke. Det hadde jeg ikke orket. Rekkehus bodde jeg i da jeg var liten og husker bare vi måtte være stille mye fordi veggene var tynne og de vedsiden av hadde en baby.

Anonymkode: 5468e...a84

Skrevet

Med en så stor familie så skal det jo godt gjøres å få en leilighet som er stor nok for hele gjengen.

Vi har bodd i leilighet og bor i enebolig nå. Hvis man ikke har overskudd, tid eller interesse for å holde bolig og hage vedlike så fraråder jeg enebolig sterkt. Det er ALLTID noe som må gjøres. Alltid et gelender på verandaen som skulle vært byttet, alltid terrasseplanker som skulle vært slipt ned og eller beiset, alltid gress som skulle vært klipt, det skulle vært kostet nede på plattingen, det er for lite grus på parkeringsplassen etter vinteren, julelysene skulle henges opp, snø må måkes, uteboden skulle vært ryddet, trampolina skulle vært tatt ned for vinteren, hekken må trimmes, ugress i bedet.. Ect ect.

Vi har ikke noe imot det, enebolig er herlig, men det er mye arbeid. Da vi bodde i leilighet så trengte vi kun å bry oss om husarbeidet, og det var også mye enklere når flatene var mindre og alt var på et plan 😊 veldig behagelig, så vi kommer nok til å flytte i leilighet igjen når barna flytter ut.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så lett å svare på helt generelt grunnlag. Det er naturligvis mange fordeler ved et borettslag, hvor man slipper ansvaret for gressklipping, snømåking, vedlikehold osv.

Selv bor jeg i enebolig, og vil holde meg til det det helt til det blir for tungt. Kanskje når jeg er 70 eller noe.

Men som en hel familie med unge og spreke folk, er det ikke noe å være redd for tror jeg. Det er opp til huseieren hvor mye tid og krefter man skal legge i det. Men det blir naturlig nok en del mer jobbing enn det man har med et rekkehus.

Anonymkode: d934a...bc7

Skrevet

For oss var det viktig å flytte i borettslag. Vi bor i enden av et rekkehus og har endel hage. Man må gjøre endel selv, selv om man bor i borettslag, vi må måke litt etc. Vi må også male huset. Men synes det er greit at andre bestemmer når det er nødvendig.

Nå har vi også eneboliger i borettslaget vårt, så det er mulig å få det om du vil gå rundt ditt eget hus.

Skrevet
52 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

For oss var det viktig å flytte i borettslag. Vi bor i enden av et rekkehus og har endel hage. Man må gjøre endel selv, selv om man bor i borettslag, vi må måke litt etc. Vi må også male huset. Men synes det er greit at andre bestemmer når det er nødvendig.

Nå har vi også eneboliger i borettslaget vårt, så det er mulig å få det om du vil gå rundt ditt eget hus.

Jeg har også enderekkehus og må måke egen oppkjørsel, klippe gresset og male utvendig når borettslaget bestemmer det.

Anonymkode: b53e6...d8d

• Liker 1
Skrevet

Skal du ha enebolig må du være inntressert i å holde ting vedlike, evt ha økonomisk rom til å betale andre for denne delen, jeg har aldri bodd i noe annet enn enebolig og trives med det, liker ha litt plass, dobbel garasje, plass til en tilhenger og to, god parkering

Men dersom jeg får et endret behov, helsesituasjon etc, selger jeg å flytter i noe mindre

Skrevet

Her flyttet vi fra en leilighet i blokk til et stort enderekkehus, og vi elsker det. Hagen er akkurat passe stor for oss, og jeg koser meg med å klippe hekk og klippe plen.

Så for oss var det et rett valg å flytte. Her måker vi ikke snø og fellesareal blir klippet. Så er heldige sånn sett, og har veldig hyggelige naboer.

Anonymkode: a5333...d22

Skrevet

Jeg har bare bodd i leligheter siden jeg flyttet hjemmefra.  Og siden jeg bor alene så er det mest fornuftig for meg å bo i leilighet. 

Men jeg tror ikke en er bedre enn den andre, det handler om hva man selv foretrekker

• Liker 2
Skrevet

TS her. Tusen takk for svarene deres! Mange gode argumenter for og imot og jeg gleder meg til å presentere dem for familien 😄 Jeg er helt enig i at det avhenger av personlighet og hvilke interesser man har. 

Anonymkode: 8e8c4...a23

• Liker 1
Skrevet

For meg er det en liten bygårds-leilighet og det urbane liv som gjelder :)   Veldig trivelig med enebolig, men det blir for mye jobb og for mye plass, så det orker jeg ikke. Jeg bodde også en stund i en gigantisk blokk (bomaskin) på Tveita. Der var det fine leiligheter, men jeg likte ikke å ta heis eller gå i gangene der på kveldstid. Synes det var litt skummelt, det bodde jo kjempemange der, men jeg så nesten aldri folk..

Anonymkode: b7347...dfa

Skrevet (endret)

Jeg liker å bo i blokk, selv om det innebærer at jeg hører naboene. I natt hadde tydeligvis naboen over meg spysjuka. Hørte han spydde som bare det... nice.Kombinert med at ene ungen deres våknet og skreik flere ganger. 

Men likevel, jeg er for lat til å bo i rekkehus eller enebolig, orker ikke alt vedlikehold og snømåking, selv om jeg hadde hatt råd til det. Jeg foretrekker blokk. Minimalt med arbeid, og trygghet mot innbrudd ved å bo i tredje etasje. Da jeg var gift, bodde vi i rekkehus med hage, og det var mannen som tok seg av alt arbeidet utendørs. Er sjeleglad jeg slapp unna det. Hadde aldri orket å ta meg av alt det nå som jeg er skilt.

Hva man foretrekker, er helt opp til personlig smak. For mange er drømmen enebolig, men da må man altså ta med alt arbeidet på kjøpet og f.eks. dyr forsikring og dyrt vedlikehold som maling med jevne mellomrom etc.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...