Gå til innhold

Gran Canaria - Min aller første sydentur!


_h_e

Anbefalte innlegg

3 timer siden, prt90 skrev:

Reisebyrå: Til Gran Canaria bestiller du enten billetter direkte med Norwegian eller SAS, eller noen billige pakkereiser fra restplass.no.  Hotell kan bestilles fra booking.com (billigere) eller hotels.com 

For den som er lite reisevant, er det viktig å ha et telefonnr. og et kontor med skandinaver å henvende seg til om ting går skeis. Og det gjør det ikke så sjelden. Derfor: kjøp pakketur fra en av de store operatørene!
Vi som har vært der før og kan spansk til husbruk, vi kan med fordel ordne eget opplegg.

Anonymkode: 89c36...0f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i Maspalomas i oktober, og hadde det helt fantastisk. Bodde på et flott hotell som gjorde opplevelsen deretter. (Lopesan Baobab) Men hvis det ikke er garantert at det blir badetemperatur i været, ville jeg valgt et sted med litt mer bypreg. F.eks. Playa del Ingles. Kan ikke tro at temperaturene varierer så veldig mye mellom byene/tettstedene på sørkysten, det er jo ikke SÅ langt unna Puerto Rico.

Når det gjelder hotellvalg, ville jeg forsikret meg om at hotellet hadde oppvarmet basseng i vintermånedene.

Uansett, lei en leiebil og kjør rundt! Vi leide bil med åpent tak, og cruiset rundt, til Puerto de Mogan som var utrolig vakker, opp i fjellene, spiste lunsj på bittesmå restauranter langs kronglete fjellveier, hadde en dag i Las Palmas by (mye vind der), og det er kjøpesentere med gode shoppingmuligheter rundt omkring på øya.

Anonymkode: 75391...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Spise lunch med de innfødte...

Anonymkode: 89c36...0f0

Vi snakker Granca, ikke akkurat bushen :fnise:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kritt skrev:

Vi snakker Granca, ikke akkurat bushen

Selvfølgelig, spanjolene er minst like sivilisert som deg. Men de er nå engang født i Spania, og dermed er de innfødte. Nettopp fordi de representerer en gammel og ærverdig kultur, er det berikende for mer primitive nordmenn å kunne menge seg med dem.

Anonymkode: 89c36...0f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, _h_e skrev:

Hmm, Playa del Ingles skal vurderes 😊

Vi har vært flere ganger der og stortrives. Eneste minus er at det kan være mer vind der enn i f.eks. Arguineguin, spesielt i sanddynene på stranden. Derfor skal vi denne vinteren prøve et hotell i Patalavaca. Vurder et leilighetshotell dersom dere foretrekker å lage maten selv. Det er flere skandinaver på Puerto Rico-siden (har jeg hørt), men Playa del Ingles har mer bypreg og flere tilbud. Vi bruker alltid Ving og er fornøyd med det, men sjekk hjemmesidene til både Tui og Apollo. Ulike tilbud og priser.
Vi bruker alltid Mastercard, men sørg for å betale ned hele beløpet når dere får regningen. Ellers kan det fort blir dyrt.

Om dere velger PdI så få med dere Yumbosenteret og vil dere "ofre" en dag er Palmitos Park fantastisk fin for store og små. God tur, men vær obs på at dere blir hekta på dette :laugh:
Helsetrygdkort er lurt og pass er et must. Det samme er reiseforsikring.

Endret av 911
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er unge, vil jeg helt klart anbefale Playa del Ingles. Puerto Rico er slum, og har en bitteliten strand.Videre er det for det meste pensjonister der.  

Playa del Ingles har nydelig strand og masse utesteder,  restauranter og kjøpesenter.  Man kjeder seg ikke der. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.12.2018 den 22.07, Whoops skrev:

For kun en uke hadde jeg utvilsomt valgt noe i nærheten av Playa del Ingles. Da har dere både strand, shopping, restauranter og utesteder i nærheten og all verdens muligheter til utflukter andre steder om dere ønsker det. Om det hadde vært 2 eller 3 uker hadde jeg heller funnet noe litt unna.

Kredittkort er greit å ha til både bestilling og andre ting på ferie om du ikke er typen som overforbruker.

For en uke og uten barn hadde jeg bare søkt etter den turen som hadde den beste prisen og et ok hotell. Dere trenger bare en seng og et bad for et så kort opphold.

Det finnes en mengde ting å se og gjøre, men det kommer jo veldig an på hva dere er interessert i. En uke går fort og to av dagene går stort sett med til reising, så ikke planlegg så mye at det blir stressende.

Tusen takk for svar! 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 23.13, prt90 skrev:

Hei!

Mastercard: Med mindre du bestiller fra et veldig shabby sted  så går det helt fint å bruke vanlig "visa-kort".

Reisebyrå: Til Gran Canaria bestiller du enten billetter direkte med Norwegian eller SAS, eller noen billige pakkereiser fra restplass.no.  Hotell kan bestilles fra booking.com (billigere) eller hotels.com 

Dag/Priser: Prisene kan variere fra 500 kroner til flere tusen kroner for flybillettene, så hvis dere er fleksible med datoer så er det lurt å grave litt rundt. Vanligvis er Utreise på fredag ettermiddag, og hjemreise på søndag dyrest. 

Fine hoteller: For å være helt ærlig tror jeg ikke det er noen fine hoteller i Puerto Rico. Bygningsmassen der er fra 60-70-80 tallet og bærer preg av det. Utsikt tror jeg de fleste hotellene der har ettersom det er en ganske bratt dal. Men ikke forvent deg norsk standard. På den positive siden er det varmt der, alle snakker norsk, du finner norske varer i butikken og 90 % av befolkningen er norske pensjonister på langtidsopphold.

Aktiviteter: Dra inn til Las Palmas, dra på fjelltur, bade 

Takk for svar! ☺️ Går det ikke an å bestille alt på ett sted? Både fly og hotell? Eller blir det mye dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

For den som er lite reisevant, er det viktig å ha et telefonnr. og et kontor med skandinaver å henvende seg til om ting går skeis. Og det gjør det ikke så sjelden. Derfor: kjøp pakketur fra en av de store operatørene!
Vi som har vært der før og kan spansk til husbruk, vi kan med fordel ordne eget opplegg.

Anonymkode: 89c36...0f0

Så vi bør bestille både hotell og fly i ett? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i Maspalomas i oktober, og hadde det helt fantastisk. Bodde på et flott hotell som gjorde opplevelsen deretter. (Lopesan Baobab) Men hvis det ikke er garantert at det blir badetemperatur i været, ville jeg valgt et sted med litt mer bypreg. F.eks. Playa del Ingles. Kan ikke tro at temperaturene varierer så veldig mye mellom byene/tettstedene på sørkysten, det er jo ikke SÅ langt unna Puerto Rico.

Når det gjelder hotellvalg, ville jeg forsikret meg om at hotellet hadde oppvarmet basseng i vintermånedene.

Uansett, lei en leiebil og kjør rundt! Vi leide bil med åpent tak, og cruiset rundt, til Puerto de Mogan som var utrolig vakker, opp i fjellene, spiste lunsj på bittesmå restauranter langs kronglete fjellveier, hadde en dag i Las Palmas by (mye vind der), og det er kjøpesentere med gode shoppingmuligheter rundt omkring på øya.

Anonymkode: 75391...c61

Tusen takk for tips! ❤️ Er vel litt risky å reise i februar med tanke på været, tror derfor vi velger et sted med best klima. Tror det står mellom Puerto Rico eller Playa del Ingles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, _h_e skrev:

Takk for svar! ☺️ Går det ikke an å bestille alt på ett sted? Både fly og hotell? Eller blir det mye dyrere?

Joda, det gjør det. Noen ganger er det mye dyrere, noen ganger er det billigst. Du må bare sjekke prisene :) 

For dere tror jeg det beste er å reise med ett av de kjente charter firmaene og bestille direkte fra dem. Ving, Apollo og slikt.

Så får dere heller være litt mer vågale neste gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, _h_e skrev:

Så vi bør bestille både hotell og fly i ett? 🙈

Ja, det tryggeste, de første gangene, er ganske enkelt å bestille charterreise hos Ving eller en konkurrent. Da ordner de alt: flybilletter, møter deg på flyplassen og loser deg inn i buss som kjører deg til døra, hotellopphold og retur. Og så har du muligheten til å få hjelp av selskapets skandinaviske representanter på stedet, om det trengs. 

Anonymkode: 89c36...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, 911 skrev:

Vi har vært flere ganger der og stortrives. Eneste minus er at det kan være mer vind der enn i f.eks. Arguineguin, spesielt i sanddynene på stranden. Derfor skal vi denne vinteren prøve et hotell i Patalavaca. Vurder et leilighetshotell dersom dere foretrekker å lage maten selv. Det er flere skandinaver på Puerto Rico-siden (har jeg hørt), men Playa del Ingles har mer bypreg og flere tilbud. Vi bruker alltid Ving og er fornøyd med det, men sjekk hjemmesidene til både Tui og Apollo. Ulike tilbud og priser.
Vi bruker alltid Mastercard, men sørg for å betale ned hele beløpet når dere får regningen. Ellers kan det fort blir dyrt.

Om dere velger PdI så få med dere Yumbosenteret og vil dere "ofre" en dag er Palmitos Park fantastisk fin for store og små. God tur, men vær obs på at dere blir hekta på dette :laugh:
Helsetrygdkort er lurt og pass er et must. Det samme er reiseforsikring.

Takk for fine tips! 😄 Men jeg forstår ikke helt, helsetrygdkort... Tenkte reiseforsikringen dekte helsehjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, tirben skrev:

Hvis dere er unge, vil jeg helt klart anbefale Playa del Ingles. Puerto Rico er slum, og har en bitteliten strand.Videre er det for det meste pensjonister der.  

Playa del Ingles har nydelig strand og masse utesteder,  restauranter og kjøpesenter.  Man kjeder seg ikke der. 

 

Tror nok det blir Playa del Ingles etter alle svarene fra dere 😅👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, prt90 skrev:

Joda, det gjør det. Noen ganger er det mye dyrere, noen ganger er det billigst. Du må bare sjekke prisene :) 

For dere tror jeg det beste er å reise med ett av de kjente charter firmaene og bestille direkte fra dem. Ving, Apollo og slikt.

Så får dere heller være litt mer vågale neste gang :)

Tenker det samme selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tryggeste, de første gangene, er ganske enkelt å bestille charterreise hos Ving eller en konkurrent. Da ordner de alt: flybilletter, møter deg på flyplassen og loser deg inn i buss som kjører deg til døra, hotellopphold og retur. Og så har du muligheten til å få hjelp av selskapets skandinaviske representanter på stedet, om det trengs. 

Anonymkode: 89c36...0f0

Er det bare Ving som har dette "tilbudet" i Gran Canaria eller er det flere? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Europeisk helsetrygdkort bestiller du på nettet hos Helfo. Det dokumenterer at du har rett til å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling når du oppholder deg midlertidig i et annet EU/EØS-land eller Sveits.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller er helsetrygdkort overflødig når du har reiseforsikring, men helsetrygdkortet er jo gratis, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke ha det med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania (i alle fall på fastlandet) er ofte de offentlige sykehusene mye bedre enn de private. Og har du HELFO-kort kommer du på offentlig sykehus. Det an være veldig nyttig om uhellet virkelig er ute. Om det er mindre alvorlige ting er privat sykehus like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...