Gå til innhold

Gran Canaria - Min aller første sydentur!


_h_e

Anbefalte innlegg

Hei dere 😊 Jeg og kjæresten har bestemt oss for å ta oss ei ukes ferie til Gran Canaria i februar. Jeg har aldri vært i syden, og har heller aldri reist til utlandet med fly. Kjenner jeg gruver meg allerede da jeg ikke er reisevant i det hele tatt! 😅

Vi tenkte på Puerto Rico, hører de sier det er best klima der. Hva tenker dere?

Vi har ikke bestilt enda, og jeg har heller ikke ordnet meg gyldig pass. Men jeg vil være forberedt så jeg har noen spørsmål:

  • Bør jeg bestille Mastercard? Har aldri hatt kredittkort da jeg vet lite om hvordan dette fungerer, har bare hørt at det er lurt å bruke kredittkort på reise.
  • Hvilket reisebyrå foretrekker dere? Og hvorfor?
  • Hvilken dag er billigst å reise? Vi skal dra utenom vinterferie-uka så vi sparer vel noen kroner der.
  • Noen tips til fine hoteller? Kunne tenkt oss fin utsikt, men kan heller ikke være av det dyreste. 
  • Tips til aktiviteter/fine steder i Gran Canaria?

Setter stor pris på alle som tar seg tiden til å svare! ☺️ Som dere sikkert skjønner er jeg helt lost på dette😂🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mammalivet

Gran Canaria er fantastisk :hjerte: Vi reiser hvert år, og har bodd på mange ulike steder. Puerto Rico er veldig fint, og har mange gode restauranter og shoppingmuligheter på senter. 

Været er som regel stabilt på de fleste steder. Mest værhardt kan det nok bli i Las Palmas (flyplassen ligger der). Jeg kommer ikke til å bo der mer, og foretrekker andre sida av øya :) Google kart over øya for å se navn helt fra flyplassen og nedover øya. 

Hvilken tur er dere ute etter? Vil dere feste så er Playa del Ingles bra. Utesteder er det over alt, men i Puerto Rico opplever jeg ofte å være mye yngre enn mange andre reisende :) vi reiser med barn, og da finnes det en angrybird park. 

Og øya er ikke stor. Taxi er billig, og man kan enkelt komme seg hit og dit. 

Mogan må dere ta turen innom. Kan ta båt fra Puerto Rico (snar tur). Veldig fint i Mogan, og der kan man shoppe og prute 😄 

Med en 20-30 min buss/taxitur kan dere sjekke ut Maspalomas. Ikke langt unna finnes Palmitos park. En stor dyrepark som er veldig fin å tussle igjennom :)  

I nærheten der finnes også en vannpark dersom dere er fan av badeland. Den er litt gammel og slitt, men fungerer utmerket. 

* Mastercard - JA. Turen bør også betaled med mastercard. Alle trekk i utland bør gjøres med mastercard. Da forhindrer du svindel mot din egen konto. 

* Vi bruker alltid Ving. Opplever at de har rimelige reiser, og vi er alltid fornøyd. Andre byråer er sikkert også bra, men det er en smakssak. 

* Hvilke dager som er billigst aner jeg ikke. Ving reiser på fredager med Thomas Cook. Flyene har 2 x 4 x 2 seter på ei rekke. Romslig. Vi reiser jo med barn, så vi liker «luksusen» med mer bevegelighet. 

* Maspalomas Princess er vi veldig glad i. I puerto Rico har vi leilighet med mannens foreldre, så jeg vet ikke hvilke hoteller som er bra. Vi bor oftest i Arguineguin. Bruker da sunwing seafront. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gran Canaria er det dårligste av alle kanariøyene. Porto Rico er litt shabby og er mye bakker der hotellene ligger, da selve byen ligger i en dal, så det bør man være klar over.  Men for en uke med sol, er det greit nok altså, bare ikke døm alle øyene på hvordan det er der😊 Foretrekker Tenerife og rundt las americas.

Les på tripadvisor når dere sjekker ut hoteller, de flesteer jo ok, men der får man en litt bedre oversikt om hva vi som hr værtmpå et hotell mener.

Maspolamas var vi i vinter og der blåste det kaldt, så skulle jeg reist i februar, hadde jeg nok valgt Porto Rico hvis valget falt på Gran Canaria.

Siouxcity er en cowboylandsby på GC, er også vannparker, delfinsafari mm. 

 

Du bør ikke ha kredittkort, men de fleste kredittkort har reiseforsikring i seg, og dermed greit å bruke så lenge du betaler ned fort. Selv bruker jeg ving sitt kredittkort for å bestille og har med på reise tilfelle rottefelle. Men reiseforsikring er greit å ha året rundt, da den jo dekker mye mer enn kun ferier.  

Reiser så og si kun med ving. Da jeg har hatt "uflaks" med hoteller med de andre reiseselskapene. 

Anonymkode: 1eb2f...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke ha kredittkort,

Hva f... mener du med det? De aller fleste trenger, og bør ha, minst ett kredittkort.

Anonymkode: 068a1...8be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mammalivet skrev:

Gran Canaria er fantastisk :hjerte: Vi reiser hvert år, og har bodd på mange ulike steder. Puerto Rico er veldig fint, og har mange gode restauranter og shoppingmuligheter på senter. 

Været er som regel stabilt på de fleste steder. Mest værhardt kan det nok bli i Las Palmas (flyplassen ligger der). Jeg kommer ikke til å bo der mer, og foretrekker andre sida av øya :) Google kart over øya for å se navn helt fra flyplassen og nedover øya. 

Hvilken tur er dere ute etter? Vil dere feste så er Playa del Ingles bra. Utesteder er det over alt, men i Puerto Rico opplever jeg ofte å være mye yngre enn mange andre reisende :) vi reiser med barn, og da finnes det en angrybird park. 

Og øya er ikke stor. Taxi er billig, og man kan enkelt komme seg hit og dit. 

Mogan må dere ta turen innom. Kan ta båt fra Puerto Rico (snar tur). Veldig fint i Mogan, og der kan man shoppe og prute 😄 

Med en 20-30 min buss/taxitur kan dere sjekke ut Maspalomas. Ikke langt unna finnes Palmitos park. En stor dyrepark som er veldig fin å tussle igjennom :)  

I nærheten der finnes også en vannpark dersom dere er fan av badeland. Den er litt gammel og slitt, men fungerer utmerket. 

* Mastercard - JA. Turen bør også betaled med mastercard. Alle trekk i utland bør gjøres med mastercard. Da forhindrer du svindel mot din egen konto. 

* Vi bruker alltid Ving. Opplever at de har rimelige reiser, og vi er alltid fornøyd. Andre byråer er sikkert også bra, men det er en smakssak. 

* Hvilke dager som er billigst aner jeg ikke. Ving reiser på fredager med Thomas Cook. Flyene har 2 x 4 x 2 seter på ei rekke. Romslig. Vi reiser jo med barn, så vi liker «luksusen» med mer bevegelighet. 

* Maspalomas Princess er vi veldig glad i. I puerto Rico har vi leilighet med mannens foreldre, så jeg vet ikke hvilke hoteller som er bra. Vi bor oftest i Arguineguin. Bruker da sunwing seafront. 

Tusen takk for mange gode tips! 😄

Vi er unge (begynnelsen av 20-årene), men vi er heller ikke det man kan kalle festfolk. Men vi har vært innom tanken på Playa del Ingles tidligere. Hvordan er klimaet der? Kan jo hende Puerto Rico blir i kjedeligste laget for oss, ikke vet jeg.

 

- Ang. Mastercard: Vil det si at vi bør bruke kredittkort gjennom hele reisen, altså ved kjøp av mat o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Gran Canaria er det dårligste av alle kanariøyene. Porto Rico er litt shabby og er mye bakker der hotellene ligger, da selve byen ligger i en dal, så det bør man være klar over.  Men for en uke med sol, er det greit nok altså

 

Reiser så og si kun med ving. Da jeg har hatt "uflaks" med hoteller med de andre reiseselskapene. 

Anonymkode: 1eb2f...e15

Puerto Rico er det absolutt mest solsikre turist-stedet som finnes på Kanariøyene, og sikkert helt greit hvis man bare har tenkt å sole seg og bade. Jeg kunne ikke tenkt meg å bo der, men vet at mange liker seg godt oppi bakkene der :) 

Jeg foretrekker Apollo fremfor Ving, har fått MYE bedre hotell for pengene med Apollo.  Det rimeligste blir ofte å kjøpe flybilletter og hotell hver for seg, særlig hvis man kan bestille tur nesten et år i forveien.  Jeg gjør ofte det, men charter er jo enkelt og greit da + at det ofte blir billigere hvis man kan ta restplass-turer (ofte lett å få Puerto Rico som restplass).

Anonymkode: 66dd6...7ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Gran Canaria er det dårligste av alle kanariøyene. Porto Rico er litt shabby og er mye bakker der hotellene ligger, da selve byen ligger i en dal, så det bør man være klar over.  Men for en uke med sol, er det greit nok altså, bare ikke døm alle øyene på hvordan det er der😊 Foretrekker Tenerife og rundt las americas.

Les på tripadvisor når dere sjekker ut hoteller, de flesteer jo ok, men der får man en litt bedre oversikt om hva vi som hr værtmpå et hotell mener.

Maspolamas var vi i vinter og der blåste det kaldt, så skulle jeg reist i februar, hadde jeg nok valgt Porto Rico hvis valget falt på Gran Canaria.

Siouxcity er en cowboylandsby på GC, er også vannparker, delfinsafari mm. 

 

Du bør ikke ha kredittkort, men de fleste kredittkort har reiseforsikring i seg, og dermed greit å bruke så lenge du betaler ned fort. Selv bruker jeg ving sitt kredittkort for å bestille og har med på reise tilfelle rottefelle. Men reiseforsikring er greit å ha året rundt, da den jo dekker mye mer enn kun ferier.  

Reiser så og si kun med ving. Da jeg har hatt "uflaks" med hoteller med de andre reiseselskapene. 

Anonymkode: 1eb2f...e15

Takk for svar 😊Har reiseforsikring fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Puerto Rico er det absolutt mest solsikre turist-stedet som finnes på Kanariøyene, og sikkert helt greit hvis man bare har tenkt å sole seg og bade. Jeg kunne ikke tenkt meg å bo der, men vet at mange liker seg godt oppi bakkene der :) 

Jeg foretrekker Apollo fremfor Ving, har fått MYE bedre hotell for pengene med Apollo.  Det rimeligste blir ofte å kjøpe flybilletter og hotell hver for seg, særlig hvis man kan bestille tur nesten et år i forveien.  Jeg gjør ofte det, men charter er jo enkelt og greit da + at det ofte blir billigere hvis man kan ta restplass-turer (ofte lett å få Puerto Rico som restplass).

Anonymkode: 66dd6...7ee

Takk for svar! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, _h_e skrev:

Tusen takk for mange gode tips! 😄

Vi er unge (begynnelsen av 20-årene), men vi er heller ikke det man kan kalle festfolk. Men vi har vært innom tanken på Playa del Ingles tidligere. Hvordan er klimaet der? Kan jo hende Puerto Rico blir i kjedeligste laget for oss, ikke vet jeg.

 

- Ang. Mastercard: Vil det si at vi bør bruke kredittkort gjennom hele reisen, altså ved kjøp av mat o.l?

Jeg liker Playa Ingles veldig godt. Enormt med spisesteder og ute-steder i alle slags prisklasser og "noe for enhver smak ;) "   Solsikkert sted, flott strand, en kjapp busstur til gode shoppingmuligheter i ordentlige butikker (ikke bare jalla-butikker som alle senterne der er fylt opp med. :)  

Anonymkode: 66dd6...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva f... mener du med det? De aller fleste trenger, og bør ha, minst ett kredittkort.

Anonymkode: 068a1...8be

At det ikke er et must å ha kredittkort. Kunne det misforståes også? Og nei, man trenger ikke det. 

Anonymkode: 1eb2f...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker Playa Ingles veldig godt. Enormt med spisesteder og ute-steder i alle slags prisklasser og "noe for enhver smak ;) "   Solsikkert sted, flott strand, en kjapp busstur til gode shoppingmuligheter i ordentlige butikker (ikke bare jalla-butikker som alle senterne der er fylt opp med. :)  

Anonymkode: 66dd6...7ee

Hmm, Playa del Ingles skal vurderes 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun kredittkort på selve reisen og betaler også reisen med kredittkort. Helt uaktuelt for meg å bruke vanlig debetkort i utlandet. Kredittkort gir deg en sikkerhet om du skulle bli svindlet. Bruker Skandiabanken. Ingen gebyrer for kontantuttak. Jeg pleier og ta ut kontanter i minibanker på feriesteder og betaler da alt i kontanter.

Tror neppe det spiller noen rolle om dere drar med Ving, Tui eller Apollo. Selv er jeg godt fornøyd med Apollo.

Anonymkode: e446a...a1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kun kredittkort på selve reisen og betaler også reisen med kredittkort. Helt uaktuelt for meg å bruke vanlig debetkort i utlandet. Kredittkort gir deg en sikkerhet om du skulle bli svindlet. Bruker Skandiabanken. Ingen gebyrer for kontantuttak. Jeg pleier og ta ut kontanter i minibanker på feriesteder og betaler da alt i kontanter.

Tror neppe det spiller noen rolle om dere drar med Ving, Tui eller Apollo. Selv er jeg godt fornøyd med Apollo.

Anonymkode: e446a...a1f

Skal ordne meg kredittkort før vi bestiller! 😊

Spiller sikkert ikke så stor rolle. Bare føler det er et hav av reisebyråer å velge mellom, og siden jeg ikke har noen erfaring med å reise tenkte jeg å spørre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For kun en uke hadde jeg utvilsomt valgt noe i nærheten av Playa del Ingles. Da har dere både strand, shopping, restauranter og utesteder i nærheten og all verdens muligheter til utflukter andre steder om dere ønsker det. Om det hadde vært 2 eller 3 uker hadde jeg heller funnet noe litt unna.

Kredittkort er greit å ha til både bestilling og andre ting på ferie om du ikke er typen som overforbruker.

For en uke og uten barn hadde jeg bare søkt etter den turen som hadde den beste prisen og et ok hotell. Dere trenger bare en seng og et bad for et så kort opphold.

Det finnes en mengde ting å se og gjøre, men det kommer jo veldig an på hva dere er interessert i. En uke går fort og to av dagene går stort sett med til reising, så ikke planlegg så mye at det blir stressende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _h_e skrev:

Hei dere 😊 Jeg og kjæresten har bestemt oss for å ta oss ei ukes ferie til Gran Canaria i februar. Jeg har aldri vært i syden, og har heller aldri reist til utlandet med fly. Kjenner jeg gruver meg allerede da jeg ikke er reisevant i det hele tatt! 😅

Vi tenkte på Puerto Rico, hører de sier det er best klima der. Hva tenker dere?

Vi har ikke bestilt enda, og jeg har heller ikke ordnet meg gyldig pass. Men jeg vil være forberedt så jeg har noen spørsmål:

  • Bør jeg bestille Mastercard? Har aldri hatt kredittkort da jeg vet lite om hvordan dette fungerer, har bare hørt at det er lurt å bruke kredittkort på reise.
  • Hvilket reisebyrå foretrekker dere? Og hvorfor?
  • Hvilken dag er billigst å reise? Vi skal dra utenom vinterferie-uka så vi sparer vel noen kroner der.
  • Noen tips til fine hoteller? Kunne tenkt oss fin utsikt, men kan heller ikke være av det dyreste. 
  • Tips til aktiviteter/fine steder i Gran Canaria?

Setter stor pris på alle som tar seg tiden til å svare! ☺️ Som dere sikkert skjønner er jeg helt lost på dette😂🙄

Hei!

Mastercard: Med mindre du bestiller fra et veldig shabby sted  så går det helt fint å bruke vanlig "visa-kort".

Reisebyrå: Til Gran Canaria bestiller du enten billetter direkte med Norwegian eller SAS, eller noen billige pakkereiser fra restplass.no.  Hotell kan bestilles fra booking.com (billigere) eller hotels.com 

Dag/Priser: Prisene kan variere fra 500 kroner til flere tusen kroner for flybillettene, så hvis dere er fleksible med datoer så er det lurt å grave litt rundt. Vanligvis er Utreise på fredag ettermiddag, og hjemreise på søndag dyrest. 

Fine hoteller: For å være helt ærlig tror jeg ikke det er noen fine hoteller i Puerto Rico. Bygningsmassen der er fra 60-70-80 tallet og bærer preg av det. Utsikt tror jeg de fleste hotellene der har ettersom det er en ganske bratt dal. Men ikke forvent deg norsk standard. På den positive siden er det varmt der, alle snakker norsk, du finner norske varer i butikken og 90 % av befolkningen er norske pensjonister på langtidsopphold.

Aktiviteter: Dra inn til Las Palmas, dra på fjelltur, bade 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort er egentlig ganske oppskrytt, jeg reiser verden rundt og bruker nesten utelukkende vanlig debet-kort og har aldri hatt noe problemer med det, men lurt å ha 2 kort i tilfelle du skulle rote bort 1 av dem.

Og ja. Reiseforsikring og europeisk helsetrygdekort  du ha. Pass er sikkert også lurt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overrasket over at noen i det hele tatt vurderer Puerto Rico. Maken til slum skal man lete lenge etter. Gater fulle av sneiper , nedslitte fortau og fotgjengeroverganger som manglet maling. Et stort jalla shoppingsenter dominerer byen og folk raver fulle rundt i joggedress på formiddagen. Ville heller reist til arguinegin på ett av de flotte hotellene der. En helt annen standard. 

Anonymkode: 3661e...949

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masapalomas: ri på kameler/ palitamos park / badeland

Hotell: :hjerte:Palm Oasis :hjerte:( 10 min fra Masapalomas beach )/ kjøpesenteret i nærheten har en ganske bra Zara butikk ( hvis det er av interesse )

Ville leid bil og gått i fjellene, finnes en strand man må gå til ( fjellrute ) google it.

Ellers: delfinsafari:)

 

Anonymkode: 249aa...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke er et must å ha kredittkort. Kunne det misforståes også? Og nei, man trenger ikke det. 

Anonymkode: 1eb2f...e15

Du brukte feil ord. Du burde ha skrevet: Du behøver ikke ha kredittkort = Det er ikke nødvendig å...
I stedet skrev du: Du bør ikke ha kredittkort, og det betyr Det er ikke å anbefale å bruke kredittkort – Bruk helst ikke...

Jeg har også hørt andre som blander disse to orda, og det er jo litt leit, i og med at betydningene er helt ulike, nærmest motsatt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville leid bil og gått i fjellene, finnes en strand man må gå til ( fjellrute ) google it.

God ide! Eller leie bil og kjøre rundt på øya og oppdage koselige byer og landsbyer og flott natur. Spise lunch med de innfødte...

Anonymkode: 89c36...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...