Gå til innhold

Høysensitivt barn


Gjest Autofyll

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at barn som får tildelt slike «lapper» med hva de er av foreldrene, blir nettopp slik. Også uten diagnosen! 

Anonymkode: 20e22...ab3

Høysensitivitet er ingen diagnose, men et ord som blir brukt for å beskrive mennesker med bestemte egenskaper/væremåte. Hvis man klarer å huske det, er det plutselig ikke så farlig lenger. For min del har hele debatten rund begrepet, og oppmerksomheten rundt introvert/ekstrovert, vært med på å gi meg et mer avslappet forhold til meg selv. Det var som å gå en beskjed om at det ikke er noe galt med meg selv om jeg ikke orker å være med andre hele tiden, eller er veldig var for dårlig stemning. 

TS: Jeg tror det viktigste du kan lære barnet ditt, er at det er helt ok å være sliten en gang i blant, eller å ha mer lyst til å være alene og lese enn å farte rundt med mennesker, og at det er ok å ikke digge Tusenfryd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Autofyll
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du bør begynne med grunnleggende barne- og ungdomspsykologi FØR du starter med merkelapper på barn. Og definitivt før du gir barna sånne betegnelser fra en prinsesse og en *whatever she is". 

Anonymkode: 2978b...565

Hei. Jeg har skrevet tidligere at jeg er veldig uenig med psykologi og psykatri på mange holdepunkter. Jeg avgrenser dermed til å diskutere dette. 

Jeg gjentar igjen at å underbygge poenget sitt med forskning kan sees som en hersketeknikk og det er altså ganske enkelt å finne forskning på det man ønsker å underbygge. 

Edit: Martha Louise har ikke funnet på begrepet «høysensitiv»! 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
2 minutter siden, Gnå skrev:

Høysensitivitet er ingen diagnose, men et ord som blir brukt for å beskrive mennesker med bestemte egenskaper/væremåte. Hvis man klarer å huske det, er det plutselig ikke så farlig lenger. For min del har hele debatten rund begrepet, og oppmerksomheten rundt introvert/ekstrovert, vært med på å gi meg et mer avslappet forhold til meg selv. Det var som å gå en beskjed om at det ikke er noe galt med meg selv om jeg ikke orker å være med andre hele tiden, eller er veldig var for dårlig stemning. 

TS: Jeg tror det viktigste du kan lære barnet ditt, er at det er helt ok å være sliten en gang i blant, eller å ha mer lyst til å være alene og lese enn å farte rundt med mennesker, og at det er ok å ikke digge Tusenfryd.

Takk for gode råd. 

Helt riktig at høysensitiv ikke er en diagnose og er langt mindre farlig, negativ og stigmatiserende enn mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Autofyll said:

Hei. Jeg har skrevet tidligere at jeg er veldig uenig med psykologi og psykatri på mange holdepunkter. Jeg avgrenser dermed til å diskutere dette. 

Jeg gjentar igjen at å underbygge poenget sitt med forskning kan sees som en hersketeknikk og det er altså ganske enkelt å finne forskning på det man ønsker å underbygge. 

 

Du mener kunnskap er herskekentikk? Det er faktisk ikke lett å finne SKIKKELIG forskning for det du ønsker å underbygge. Det er  utarbeidet en enkel test på "høysensitivitet", hvor flesteparten som tar testen slår ut som høysensitive - bare fordi de er normale mennesker. https://www.hsperson.no/hoysensitivitet/selvtest/

Anonymkode: 43076...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Autofyll skrev:

Du høres ut som en introvert. Hvis du leser mer om høysensitivitet så er det mer omfattende enn det du beskriver. Testen du har tatt vet jeg ingenting om. 

https://www.hsperson.no/dr-elaine-arons-selvtest/

;)

 

Ironisk nok har høysensitiv forbundet også kobling til  16Personalities. Men det jeg scorer høysensitiv på hjemmesiden til høysensitive, så scorer jeg annet på 16 personalities. Jeg er såkalt "megler" INFP-T. 

Synes sånne tester er morsomme, bruker denne: https://www.16personalities.com/no/personlighetstyper

Men just for fun, fordi det er moro!

 

Anonymkode: 2978b...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mener kunnskap er herskekentikk? Det er faktisk ikke lett å finne SKIKKELIG forskning for det du ønsker å underbygge. Det er  utarbeidet en enkel test på "høysensitivitet", hvor flesteparten som tar testen slår ut som høysensitive - bare fordi de er normale mennesker. https://www.hsperson.no/hoysensitivitet/selvtest/

Anonymkode: 43076...b9c

Altså det er greit at du ikke tror på det, men her må du akseptere flere sider som i seg selv er subjektivt. Du finner ikke objektive kilder til om høysensitiv er en «sann» ting eller ikke, hvis det er det du ser etter. Høysensitiv er en betegnelse og jeg mener den har noe sant i seg. Takk for link til selvtesten, men jeg er ikke så interessert i testsvar fordi det sjelden viser det hele bildet. Man kan slå ut på ganske mye dersom man skriver ut i fra den dagen man har der og da. Man er i konstant endring og jeg var ikke spesifikt opptatt av en test som skulle avgjøre om man var høysensitiv eller ikke- men mer en veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Autofyll skrev:

Hei. Jeg har skrevet tidligere at jeg er veldig uenig med psykologi og psykatri på mange holdepunkter. Jeg avgrenser dermed til å diskutere dette. 

Jeg gjentar igjen at å underbygge poenget sitt med forskning kan sees som en hersketeknikk og det er altså ganske enkelt å finne forskning på det man ønsker å underbygge. 

Edit: Martha Louise har ikke funnet på begrepet «høysensitiv»! 

Ehh og jorden er flat? Og guden er The flying spaghetti monster?

Nei forskning er noe dritt. :rolleyes: 

 

Poenget med forskning og vitenskap er jo at det nettopp er bevis og ikke synsing! Det er fakta at antibiotika virker mot en rekke sykdommer, men det er tro at helbredelse gjennom bønn virker. Jeg vil jo påstå at det er større hersketeknikk

 

Oh nei prinsessa har ikke oppfunnet dette, men hun er med på boka som du ville lese..  Som er altså tro, overtro, og ikke forskning, vitenskap eller noe som helst.

 

ps. å komme med begrunnelser og fakta er ikke en hersketeknikk. Å spille på følelser og velger selv hva og hvordan saker skal debatteres ER der i mot flere hersketeknikker!

Pilutta dej! (japp, latterliggjøring er også hersketeknikk)

Anonymkode: 2978b...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh og jorden er flat? Og guden er The flying spaghetti monster?

Nei forskning er noe dritt. :rolleyes: 

 

Poenget med forskning og vitenskap er jo at det nettopp er bevis og ikke synsing! Det er fakta at antibiotika virker mot en rekke sykdommer, men det er tro at helbredelse gjennom bønn virker. Jeg vil jo påstå at det er større hersketeknikk

 

Oh nei prinsessa har ikke oppfunnet dette, men hun er med på boka som du ville lese..  Som er altså tro, overtro, og ikke forskning, vitenskap eller noe som helst.

 

ps. å komme med begrunnelser og fakta er ikke en hersketeknikk. Å spille på følelser og velger selv hva og hvordan saker skal debatteres ER der i mot flere hersketeknikker!

Pilutta dej! (japp, latterliggjøring er også hersketeknikk)

Anonymkode: 2978b...565

For det første:

Selvsagt er jorden flat og jeg tror på spagetti monster *Hvor er ironiflagget, folkens* 

Beklager for og måtte skuffe deg, men jeg har mye med samfunnsvitenskap å gjøre. I all forskning må du huske at det ligger undersøkelser til grunn. For at du valser rundt og faktisk er så lettlurt at det du leser inne på div. Nettsider er fakta er fordi noen har funnet en overveiende mulighet for at dette stemmer. Hvorfor tror du det da? Fordi svarresultatene gjelder de informantene som har blitt brukt. 

Hvem er informantene? Hele verden, min venn? Det gjelder å ha et åpent sinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Autofyll skrev:

Jeg tror jeg har et høysensitivt barn. 

Denne må kjøpes: 

https://www.cappelendamm.no/_sensitive-barn-elisabeth-nordeng-prinsesse-martha-louise-9788202590550

Noen som har lest den? Jeg merker at barnet mitt er høysensitivt fordi h*n fort trekker seg tilbake når ting blir for bråkete rundt h*n. 

 

Men herregud, noen liker bare ikke bråk. DET ER HELT NORMALT. Min gjør også det, han blir forfjamset og ukomfortabel. Han er bare en unge som reagerer på SIN måte. Folk er så ivrige etter å stemple!

Anonymkode: 47b29...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, noen liker bare ikke bråk. DET ER HELT NORMALT. Min gjør også det, han blir forfjamset og ukomfortabel. Han er bare en unge som reagerer på SIN måte. Folk er så ivrige etter å stemple!

Anonymkode: 47b29...344

Får nesten lyst til å skrive «lille venn», men jeg skal spare meg. Det er flere ting som jeg også knytter opp mot høysensitivitet når det gjelder barnet mitt, men jeg kommer ikke til å utdype dette her! Fordi det er privat og dette er et forum. 

Høysensitivitet er som sagt mer omfattende enn noen få ting. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll

Hvis noen har peiling på tema- så PM meg eller skriv tips/råd om hvordan du tolker høysensitivitet og tar hensyn til det når det gjelder barnet ditt. Eller om noen har lest boken, som er det opprinnelige tema her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Autofyll skrev:

Får nesten lyst til å skrive «lille venn», men jeg skal spare meg. Det er flere ting som jeg også knytter opp mot høysensitivitet når det gjelder barnet mitt, men jeg kommer ikke til å utdype dette her! Fordi det er privat og dette er et forum. 

Høysensitivitet er som sagt mer omfattende enn noen få ting. 

Hvis det er så jævla privat, hvorfor skal du flagge det på et forum da? 

Anonymkode: 47b29...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Autofyll skrev:

Får nesten lyst til å skrive «lille venn», men jeg skal spare meg. Det er flere ting som jeg også knytter opp mot høysensitivitet når det gjelder barnet mitt, men jeg kommer ikke til å utdype dette her! Fordi det er privat og dette er et forum. 

Høysensitivitet er som sagt mer omfattende enn noen få ting. 

Ikke mer omfattende enn at du kan gi fullstendig blaffen i det.

Anonymkode: 2bf34...6c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mer omfattende enn at du kan gi fullstendig blaffen i det.

Anonymkode: 2bf34...6c1

Det er jo virkelig et godt råd,gi blaffen i ungen og hva barnet evt. sliter med.:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nettvenn skrev:

Det er jo virkelig et godt råd,gi blaffen i ungen og hva barnet evt. sliter med.:roll:

SLITER med? Barnet er seg selv, annerledes enn andre, men det betyr ikke at det sliter eller er unormalt.

folk dør etter å ha spesielle unger, og glemmer at det alltid har eksistert mennesker i ulike former og variasjoner og farger og personlighetstyper

Anonymkode: 47b29...344

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Autofyll
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SLITER med? Barnet er seg selv, annerledes enn andre, men det betyr ikke at det sliter eller er unormalt.

folk dør etter å ha spesielle unger, og glemmer at det alltid har eksistert mennesker i ulike former og variasjoner og farger og personlighetstyper

Anonymkode: 47b29...344

Nettopp. Det betyr ikke at det er unormalt. Det er nettopp sykeliggjøringen av høysensitive som får høysensitive til å føle seg unormal. 

Anbefaler deg å lese denne artikkelen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/L7vgp/A-vare-fodt-sensitiv-er-ingen-diagnose_-prinsesse-Mrtha-og-Elisabeth-Nordeng-Det-er-a-vare-menneskelig--Ingeborg-Senneset

Edit: Du virker dermed ikke høysensitiv selv når du mener det er noe som ikke eksisterer. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SLITER med? Barnet er seg selv, annerledes enn andre, men det betyr ikke at det sliter eller er unormalt.

folk dør etter å ha spesielle unger, og glemmer at det alltid har eksistert mennesker i ulike former og variasjoner og farger og personlighetstyper

Anonymkode: 47b29...344

Les  EVT sliter med. Unormalt? Det var dine ord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nettvenn skrev:

Les  EVT sliter med. Unormalt? Det var dine ord.

 

Her er det ingen andre enn du som roter inn "evt". Heller ingen som har sagt at en skal gi blaffen i om barnet sliter på andre måter. Din argumentasjon er latterlig.

Anonymkode: 2bf34...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ingen andre enn du som roter inn "evt". Heller ingen som har sagt at en skal gi blaffen i om barnet sliter på andre måter. Din argumentasjon er latterlig.

Anonymkode: 2bf34...6c1

Saklig og veloverveid svar får man si. Ts skriver TROR....og da passer det fint med ordet evt. Ha en fin dag! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...