Gå til innhold

Høysensitivt barn


Gjest Autofyll

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Autofyll skrev:

Jeg tror jeg har et høysensitivt barn. 

Denne må kjøpes: 

https://www.cappelendamm.no/_sensitive-barn-elisabeth-nordeng-prinsesse-martha-louise-9788202590550

Noen som har lest den? Jeg merker at barnet mitt er høysensitivt fordi h*n fort trekker seg tilbake når ting blir for bråkete rundt h*n. 

 

Foreldre bør ikke bruke slike betegnelser på sine barn verken i tanker, verbalt eller på trykk. Har du ikke fulgt med på hva ekspertisen har uttalt om foreldre som stemple sine barn med denne benevnelsen og andre like stigmatiserende og uhedlige benevnelser? 

Anonymkode: 78413...7ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, fremsnakk barnet ditt, ikke snakk det inn i benevnelser med uheldige assosiasjoner for mange andre og barnet selv.

Anonymkode: 78413...7ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre bør ikke bruke slike betegnelser på sine barn verken i tanker, verbalt eller på trykk. Har du ikke fulgt med på hva ekspertisen har uttalt om foreldre som stemple sine barn med denne benevnelsen og andre like stigmatiserende og uhedlige benevnelser? 

Anonymkode: 78413...7ff

Jeg er faktisk strengt uenig med deg, jeg er tvert i mot ekstremt i mot diagnostisering av barn noe «ekspertisen» mener er bra. Har lite tro på pedagogikk som bla.a. Bygger seg på stigmatiserende psykiatriske begreper. Så her må du takle at det er flere siden av en sak. Takk for innspill. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting til, fremsnakk barnet ditt, ikke snakk det inn i benevnelser med uheldige assosiasjoner for mange andre og barnet selv.

Anonymkode: 78413...7ff

Nå liker jeg ikke hvordan du forteller meg hva jeg skal gjøre, hva jeg sier om barnet mitt er noe annet enn hva jeg snakker om TIL barnet. 

Edit: Høysensitiv er på ingen måte uheldig bare fordi det ikke baserer seg på din pedagogikk. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp boken du, og oppfyll dine drømmer om et høysensitivt barn. Da blir det jo spesielt, må vite.

Anonymkode: 2bf34...6c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp boken du, og oppfyll dine drømmer om et høysensitivt barn. Da blir det jo spesielt, må vite.

Anonymkode: 2bf34...6c1

Kjøre anonym .

Jeg sitter ikke her med drømmer om å ha et høysensitivt barn, men jeg har mye høysensitivitet selv og ser at barnet mitt kan ha det.

Høysensitive har lik menneskeverd som alle andre. Her virker det som at du har noen fordommer. 

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Autofyll skrev:

Kjøre anonym .

Jeg sitter ikke her med drømmer om å ha et høysensitivt barn, men jeg har mye høysensitivitet selv og ser at barnet mitt kan ha det.

Høysensitive har lik menneskeverd som alle andre. Her virker det som at du har noen fordommer. 

Jada.

Anonymkode: 2bf34...6c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Autofyll skrev:

Jeg er faktisk strengt uenig med deg, jeg er tvert i mot ekstremt i mot diagnostisering av barn noe «ekspertisen» mener er bra. Har lite tro på pedagogikk som bla.a. Bygger seg på stigmatiserende psykiatriske begreper. Så her må du takle at det er flere siden av en sak. Takk for innspill. 

Forskning viser at barn som får tildelt slike «lapper» med hva de er av foreldrene, blir nettopp slik. Også uten diagnosen! 

Anonymkode: 20e22...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
1 minutt siden, eller skrev:

Jeg hadde heller kjøpt boken til psykolog Trond Haukedal. 

Takk for tips. Har forøvrig allerede boken «Særlig sensitiv» av Elaine N. sein- den er greit gjennomført den, men er likevel ikke særlig om «Høysensitive barn». Denne mannen du nevner har flere bøker- én spesiell du siktet til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Autofyll
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at barn som får tildelt slike «lapper» med hva de er av foreldrene, blir nettopp slik. Også uten diagnosen! 

Anonymkode: 20e22...ab3

Jeg har ekstremt vanskelig for å tro at det finnes en kvalitetssikret undersøkelse som viser til dette. I såfall har vel dette blitt gjort gjennom kvantativ metode? Det som er interessant med at du bygger ting med forskning, er at det meste kan egentlig begrunnes med forskning så lenge man leter lenge nok. 

Forøvrig mener jeg det er verre å overse at barnet er høysensitivt og derfor ikke ta hensyn til det. Meningen med høysensitivitet er ikke at det skal være en merkelapp. Det er mer enn veiledning.

Endret av Autofyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
Akkurat nå, Nettvenn skrev:

Har ikke giddet å lese annet enn omtalen av boken. Eneste jeg 'gjenkjenner' ang høysensitivt barn,er det som står om emati og omsorgsevne. Et barn i min nærmeste omgivelse,er betegnet som høysensitiv. Nei..ikke fortalt etc til barnet selvsagt.
Slik jeg har fått det forklart,så er det slik at barnet er uvanlig sensitivt for alt som skjer rundt h*n,h*n blir utrolig sliten etter feks en skoledag,må legge seg og hvile osv. Inntrykkene fra omgivelsene virker langt sterkere på h*n enn hva som er 'vanlig'




 

Takk for tips. Helt enig med at man som forelder ikke skal si direkte til barnet at det er høysensitivt- det er mer noe man kan observere selv og ta hensyn til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kategoriene tar jeg ikke fem flate øre for. Tok selv en sånn test og fikk topp score. Nei jeg er ikke høysensitiv. Men helt normalt utviklet empati, liker at det er stille og rolig, liker å pussle hjemme i ro og fred. Kunstner sjel, innadvendt, asosial/usosial, dagdrømmer - alle bregrepp som kan brukes til det meste.

 

Anonymkode: 2978b...565

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kategoriene tar jeg ikke fem flate øre for. Tok selv en sånn test og fikk topp score. Nei jeg er ikke høysensitiv. Men helt normalt utviklet empati, liker at det er stille og rolig, liker å pussle hjemme i ro og fred. Kunstner sjel, innadvendt, asosial/usosial, dagdrømmer - alle bregrepp som kan brukes til det meste.

 

Anonymkode: 2978b...565

Du høres ut som en introvert. Hvis du leser mer om høysensitivitet så er det mer omfattende enn det du beskriver. Testen du har tatt vet jeg ingenting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysensitiv.. Unnskyld meg men for noe fjas. Hva med å bare innfinne seg med at mennesker er litt forskjellige uten å måtte sette en merkelapp og "diagnose" på alt. Så liker ikke ungen styr og ståk da. So what. Det er mange som ikke er så begeistret for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Autofyll skrev:

Jeg har ekstremt vanskelig for å tro at det finnes en kvalitetssikret undersøkelse som viser til dette. I såfall har vel dette blitt gjort gjennom kvantativ metode? Det som er interessant med at du bygger ting med forskning, er at det meste kan egentlig begrunnes med forskning så lenge man leter lenge nok. 

Forøvrig mener jeg det er verre å overse at barnet er høysensitivt og derfor ikke ta hensyn til det. Meningen med høysensitivitet er ikke at det skal være en merkelapp. Det er mer enn veiledning.

Tenker du bør begynne med grunnleggende barne- og ungdomspsykologi FØR du starter med merkelapper på barn. Og definitivt før du gir barna sånne betegnelser fra en prinsesse og en *whatever she is". 

 

Google it! 

http://www.mestrermestrerikke.no/2014/04/merkelapper-pa-barn.html

https://www.barnehage.no/artikler/hvorfor-dommes-barn-ut-ifra-atferd/428663

https://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-psykologi/2013/09/advarer-mot-merkelapper-pa-mattesvake-barn

https://www.dagbladet.no/tema/dette-skiller-enebarn-fra-andre-barn/63712353

https://utdanningsforskning.no/artikler/adhd-diagnosens-definisjonsmakt/

Anonymkode: 2978b...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...