Gå til innhold

Hund som alltid må på do om natten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange flinke hundemennesker her, så prøver meg på et lite spørsmål :)

For noen måneder siden overtok jeg en et år gammel omplasseringshund. Hunden ble omplassert grunnet allergi og er veldig søt og trivelig på alle måter. Sett bort i fra at den må ut på do flere ganger hver eneste natt 😴

Hunden blir luftet godt hver eneste kveld og er trøtt og sliten når den legger seg. Så går det tre til fire timer og så må den ut. Den er på do hver eneste gang, så det er ikke "tull" eller kjedsomhet som er årsaken. Den forter seg på do og så løper den tilbake og sover videre. Noen ganger er vi ute en gang, andre ganger er vi ute tre ganger i løpet av natten. Det har bare skjedd noen få ganger at vi har sovet en hel natt.

Jeg har en hund til på snart 12 år som jeg har hatt siden den var valp. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger den har hatt behov for å luftes på natterstid etter at valpetiden var over. Den gidder ikke engang løfte hodet når vi er ute med den nye 🙈

Hva gjør jeg feil? Hunden får kvalitetsfôr, den får flere turer og hjernetrim hver dag, den er fulgt opp med dyrlege osv. Den er heller ikke dårlig i magen. Den må bare på do om natta 🤪 Jeg begynner å bli veldig trøtt... Sliter litt med søvnen så bruker litt tid på å sovne igjen etter at den har luftet seg.

Takker for alle tips :) 

Anonymkode: 83e45...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tisser den eller gjør den fra seg på natta? Drikker den mye vann ved kveldstid? Må den veldig ofte på do på dagtid også?

Jeg vet ikke hvordan rutinene deres er, men det kan være lurt å ikke gi godbiter/tyggebein sent på kvelden hvis det fører til at hunden drikker ekstra (hvis det er tissing han gjør ute).

Hvis han bæsjer også om natta så ville jeg tenkt gjennom når dere gir ham mat og om dere kan endre det. Evt endre fôr (maten kan være av god kvalitet, men det er individuelle forskjeller på hvordan hundene reagerer på maten likevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tabris skrev:

Tisser den eller gjør den fra seg på natta? Drikker den mye vann ved kveldstid? Må den veldig ofte på do på dagtid også?

Jeg vet ikke hvordan rutinene deres er, men det kan være lurt å ikke gi godbiter/tyggebein sent på kvelden hvis det fører til at hunden drikker ekstra (hvis det er tissing han gjør ute).

Hvis han bæsjer også om natta så ville jeg tenkt gjennom når dere gir ham mat og om dere kan endre det. Evt endre fôr (maten kan være av god kvalitet, men det er individuelle forskjeller på hvordan hundene reagerer på maten likevel).

Den gjør begge deler, gjerne en gang av hver ting sånn for å være på sikre siden 🤪 Vi lufter den relativt ofte gjennom dagen (vi jobber ofte på forskjellige tider så hundene er sjeldent hjemme alene mer enn i noen få timer om gangen) så vi er ofte ute med dem selv om de ikke har sagt ifra at de må ut.

Prøver å unngå godbiter/mat sent på kvelden, men vi synder nok der innimellom 😇 

Å skifte fôr kan vi prøve ja! Har egentlig bare gitt det samme som gammel eier ga da den er flott i pelsen og fin i magen. Dessverre stjeler den en del mat av den andre hunden og på denne er det verre å skifte da den er så utrolig kresen. 

Har også blitt tipset til å fjerne vannet på kvelden, men dette vil jo også gå utover den andre hunden og det syntes jeg er litt dårlig gjort...

TS

Anonymkode: 83e45...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få sjekket nyrene. 

Anonymkode: a2346...703

Hunden er som skrevet i HI fulgt opp av dyrlege :) 

TS

Anonymkode: 83e45...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Å skifte fôr kan vi prøve ja! Har egentlig bare gitt det samme som gammel eier ga da den er flott i pelsen og fin i magen. Dessverre stjeler den en del mat av den andre hunden og på denne er det verre å skifte da den er så utrolig kresen.

TS

Anonymkode: 83e45...c1a

Du kan gi dem mat i hvert deres rom og fjerne skålene etterpå, så unngår du stjeling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæsjer og tisser den mye på dagen også?

Jeg ville prøvd å tatt med den nye hunden ut av territoriumet til den gamle hunden når du tar den med ut på siste luftetur for kvelden. Enkelte valper/unghunder liker ikke å gjøre fra seg på andres territorium, har selv opplevd det med to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tabris skrev:

Du kan gi dem mat i hvert deres rom og fjerne skålene etterpå, så unngår du stjeling. :)

Jeg har prøvd det, men den andre spiser ikke med mindre det er «kamp om maten» 😂🙈 Så den blir et beinrangel om den ikke får mat fullstendig på sine premisser 🙄 Den er et eget kapittel for seg selv den andre når det kommer til mat for å si det sånn. Men den går ikke på do om natta da 😂

11 minutter siden, Kvartz skrev:

Bæsjer og tisser den mye på dagen også?

Jeg ville prøvd å tatt med den nye hunden ut av territoriumet til den gamle hunden når du tar den med ut på siste luftetur for kvelden. Enkelte valper/unghunder liker ikke å gjøre fra seg på andres territorium, har selv opplevd det med to hunder.

Nei ikke noe mer enn den andre hunden føler jeg :) Det var lurt! Det kan jeg prøve! 

TS :)

Anonymkode: 83e45...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd det, men den andre spiser ikke med mindre det er «kamp om maten» 😂🙈 Så den blir et beinrangel om den ikke får mat fullstendig på sine premisser 🙄 Den er et eget kapittel for seg selv den andre når det kommer til mat for å si det sånn. Men den går ikke på do om natta da 😂

Nei ikke noe mer enn den andre hunden føler jeg :) Det var lurt! Det kan jeg prøve! 

TS :)

Anonymkode: 83e45...c1a

Det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kvartz skrev:

Det er verdt et forsøk :)

Absolutt :) Den tanken har ikke engang slått meg, så det er absolutt verdt å prøve :)

Skal også prøve å kjøpe nytt fôr til han for å se om det kan være det. Med litt flaks liker gamlingen det også så jeg slipper den "stjelingen" 🙈

Anonymkode: 83e45...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er på do for ofte på dagtid og? Har han lært å holde seg? Feks i 8t som er en vanlig arbeidsdag? 

Anonymkode: fb156...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han er på do for ofte på dagtid og? Har han lært å holde seg? Feks i 8t som er en vanlig arbeidsdag? 

Anonymkode: fb156...565

Godt poeng! Kanskje vi er litt for flinke til å være ute med dem 🤔

TS

Anonymkode: 83e45...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det merket jeg på min valp i sommer. Han gikk mindre og mindre på do på natten når det gikk lengre mellom hver skvett på dagen og. I tillegg ble det fort en vane at han våknet om natten. Vi var litt strenge på at han etter hvert ikke fikk ut å tisse hele tiden, men at det faktisk gikk litt tid mellom hver gang, og nå er han 10mnd, og kan fint holde seg en vanlig arbeidsdag, og hele natten. (Nå er han litt for glad i lange morgener heldigvis, og må bli tvingt ut i 8tiden..) De må jo selvsagt få luft og tiss før de legger seg, men det skal ikke være nødvendig at han er ute hele natten. Hunden deres markerer kanskje og, og da er det jo bare en liten skvett hver gang. 

Anonymkode: fb156...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn på siden så må det være jævlig å ikke kunne gå på do når man vil, å gå og føle på tissetrengthet er kjempeekkelt. Tenk å måtte det til vanlig når du er hund. Enten fordi folk er på jobb eller fordi de plustelig skal handle eller reise på besøk. 

Anonymkode: 0c6b5...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen! Nå har jeg sovet en hel natt for første gang på lenge! 

Jeg har ikke gitt hundene godbiter på kvelden de siste dagene. I tillegg har jeg luftet den unge litt vekk fra eiendommen rett før leggetid alene uten den gamle hunden. De har også fått mat i hvert sitt rom. Den gamle sultestreiker, men vi får se om det på sikt kan løse seg. Fortsetter det får vi bare løse det på et vis. Om dette har hjulpet eller om det er helt tilfeldig aner jeg ikke, men det var himla deilig å ikke våkne i natt 😍

TS

Anonymkode: 83e45...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...