Gå til innhold

Når skal "hen" blir et ord? Jeg føler at språkrådet somler.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at pronomen er en lukket ordklasse, men jeg føler det virkelig er på tide å innføre "hen". Jeg syntes argumentet at det ikke passer med alle dialekter ikke holder mål. Skriftlig passer det utmerket, også mulig for mange dialekter. Selvfølgelig kan man bruke ordet selv om det ikke er i en norsk ordbok, men jeg føler at det er på tide at språkrådet innfører det. 
Jeg skal ikke starte en kampanje for at vi skal kalle alle mennesker for hen hvor man tydelig ser kjønnet til personen, men det hadde vært greit å ha et kjønnsnøytralt pronomen for de som ønsker det, og også for situasjoner hvor man ikke vet kjønnet til en person. Det er mye bedre å skrive "hen" enn "han/hun". Jeg syntes det rett og slett er mer praktisk å ha et kjønnsnøytralt pronomen. Man må ikke bruke det, men jeg skjønner ikke problemet med å få det innført i språket for de som ønsker å bruke det. 

Dette er det språkrådet skriver om "hen":

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-20162/spraknytt-12016/han-ho-eller-hen/

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager skrivefeil. :( Det var for sent å endre det.

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager skrivefeil. :( Det var for sent å endre det.

Anonymkode: e5511...a8b

Alt i orden :hug:

Anonymkode: ce314...53a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt i orden :hug:

Anonymkode: ce314...53a

Sukk. :sukk: Man får så fort kjeft her inne for sånt. 

Anonymkode: e5511...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Vi får stadig nye språklige behov, jeg ser ikke vitsen i å holde igjen slik Språkrådet gjør. :)

Anonymkode: 3c93a...e5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hen» er og blir en uting. Vil ikke ha det!

Anonymkode: 4ab4e...9d0

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

«Hen» er og blir en uting. Vil ikke ha det!

Anonymkode: 4ab4e...9d0

Hvorfor syntes du det er en uting? 

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke et normalt ord? 

Anonymkode: 39c8e...25f

Mange bruker det. Det er mer normalt blant unge. Hvis man har en venn som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, så kan man bruke "hen" når man snakker om dem. 

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 1.14, AnonymBruker skrev:

Hvis man har en venn som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne... 

... så kan man hjelpe vennen med å oppsøke psykolog, eller kanskje psykiater. Man er nemlig en av delene, man finner det lettest ut ved å ta en titt mellom beina. 

Anonymkode: 6f9b7...b58

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Hen er høne på engelsk. Det får holde!

Anonymkode: 4e777...9fb

Og rolig er morsomt på svensk. Smokk er kondom på islandsk. 

Anonymkode: 282ca...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.12.2018 den 0.56, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at pronomen er en lukket ordklasse, men jeg føler det virkelig er på tide å innføre "hen". Jeg syntes argumentet at det ikke passer med alle dialekter ikke holder mål. Skriftlig passer det utmerket, også mulig for mange dialekter. Selvfølgelig kan man bruke ordet selv om det ikke er i en norsk ordbok, men jeg føler at det er på tide at språkrådet innfører det. 
Jeg skal ikke starte en kampanje for at vi skal kalle alle mennesker for hen hvor man tydelig ser kjønnet til personen, men det hadde vært greit å ha et kjønnsnøytralt pronomen for de som ønsker det, og også for situasjoner hvor man ikke vet kjønnet til en person. Det er mye bedre å skrive "hen" enn "han/hun". Jeg syntes det rett og slett er mer praktisk å ha et kjønnsnøytralt pronomen. Man må ikke bruke det, men jeg skjønner ikke problemet med å få det innført i språket for de som ønsker å bruke det. 

Dette er det språkrådet skriver om "hen":

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-20162/spraknytt-12016/han-ho-eller-hen/

Anonymkode: e5511...a8b

Jeg har lest saken du linken til, og er i grunnen enig med Språkrådet som sier: Nja, ja og tja  :)   ( Nja til kjønnsnøytralt hen, Ja til kjønnsoverskridende hen og Tja til oppføring i ordbøkene).

Eventuelle nye ord må være mer etablert i daglig-språket til folk før det får komme inn i ordbøkene.

 

 

 

Anonymkode: e563f...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Hen er høne på engelsk. Det får holde!

Anonymkode: 4e777...9fb

Ja, og høne er i ordboken, så holder ikke det da, Ts? Kan kalle dem høne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Språkrådet kan ikke pålegge folk å bruke det, om nesten ingen bruker det. Språkrådets rolle er ikke å tvinge. De kan gjøre ordet godkjent å bruke i skrift, men det er opp til folk om de vil bruke det eller ikke.

Anonymkode: 4b8b1...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 8.03, QueenOfTheSidewalk skrev:

Ja, og høne er i ordboken, så holder ikke det da, Ts? Kan kalle dem høne.

Dere er så utrolig morsomme. :roll: 

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Språkrådet kan ikke pålegge folk å bruke det, om nesten ingen bruker det. Språkrådets rolle er ikke å tvinge. De kan gjøre ordet godkjent å bruke i skrift, men det er opp til folk om de vil bruke det eller ikke.

Anonymkode: 4b8b1...0ce

Akkurat. Det er ikke tvang å innføre 'hen' som ord. Folk bruker ordet alle rede, så det vil egentlig ikke gjøre noe stor forskjell. Jeg ønsker bare at Språkrådet skal skjønne behovet for et kjønnsnøytralt pronomen. Faktisk tror jeg at de har skjønt at det her må komme en eller annen gang, så jeg mener at de somler når du utsetter noe som kommer til å skje. Det er ingen vei tilbake nå.  

TS

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 6.59, AnonymBruker skrev:

... så kan man hjelpe vennen med å oppsøke psykolog, eller kanskje psykiater. Man er nemlig en av delene, man finner det lettest ut ved å ta en titt mellom beina. 

Anonymkode: 6f9b7...b58

Du bestemmer ikke hvordan andre skal definere seg. Jeg er ikke bekymret for mine venner i det hele tatt. Jeg ville heller vært bekymret hvis de utrykte seg så kynisk som deg. Da hadde vi vel egentlig ikke vært venner, fordi jeg verdsetter mennesker som har respekt for andre.

Anonymkode: e5511...a8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...