Gå til innhold

Ang beredskapsheftet vi får i posten.. Kommer det krig nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker å være forberedt så skal faktisk hamstre hele lista. Har heldigvis en kjellerbod med plass til alt. 

I de verste periodene mine har jeg vurdert å bygge en bunker i hagen. 

Bunker i hagen er litt "Overkill", IMO 🙂

Men, å ha Noe i bakhånd, er ikke dumt ! 

Om du bor i villa, med kjeller, -er normalt Under kjellertrappa det tryggeste stedet.

I blokk, på badet, hvis ikke vindu. / Det rommet uten vindu, "Sentralt" i leiligheten. Tenker Ikke atomkrig,

men f.eks Orkan. Noen "Fullskala" Krig blir det ikke I morgen... Kunnskap er makt, Og det beste våpenet mot frykt. Derfor er det helt genialt å ha en billig, liten reiseradio, Med Kortbølgebånd,

-hvis Radiosendingene i Norge / Ditt distrikt går ned ! Koslig med Te-lys, Høre litt på radio fra "Ute i verden", og...

Vite hva som foregår..! Tenk, og IKKE Vite ! Det tror jeg ville vært skremmende... Kunnskap / Info. om hva som skjer er Det beste våpenet mot frykt ! ( Se linker i min post over for Info. om hvor du kan kjøpe ! ) Slapp av. Går helst godt. 🙂 (-Men En Livsviktig ting å vite: Kokeapparater bruker Oksygen, Stearinlys, alt som brenner... Og lager Kullos... Må Ha litt luft inn i rom hvor Kokeapp. Lys/Lamper brenner ! Ett stearinlys er ikke farlig, ikke noe å tenke på, men -hvis mange, følge litt med i lite rom. Kokeapparat / Primus = Viktig !

Triks: Hvis flammen på lys blir lav/liten, Eller du kjenner prikking på lepper / føler deg "Trøtt / Sløv / Uvel"

FARE ! Mere Luft Snarest ! Kunnskap er Makt !

Legg deg Aldri til å sove, -hvis ikke kontroll på lufting! Eller Slåkk alt ... 🧐

(Vdr. Kullosforgiftning / Symptomer Ref:)

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.12.2018 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Ja, godt du ikke vokste opp under den kalde krigen om du får angst av dette.

Da sovjet var kjempeskummelt og de hadde han ustabile fyllefanten som satt med kofferten i hånda. Vi hadde øvelser på skolen hver måned, alarmen gikk og vi måtte ned i bomberommet. Kommunen hadde beredskapsplan og sendte info om hvilket bomberom man tilhørte og skulle oppsøke ved alarm. Leser du tenåringsblader fra tidlig 80 tall, vil du se at den største frykten ungdom hadde var 3dje verdenskrig. MEN VI KLARTE FOR FAEN OG fungere normalt i hverdagen uten å få angst.

Anonymkode: cb801...f8a

Det er forskjell på folk. Krig bekymrer jeg meg ikke over og hadde nok hatt beina på jorda. Den vanlige A4 hverdagen derimot er det mye angst i. 

Anonymkode: 65776...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Bunker i hagen er litt "Overkill", IMO 🙂

Men, å ha Noe i bakhånd, er ikke dumt ! 

Om du bor i villa, med kjeller, -er normalt Under kjellertrappa det tryggeste stedet.

I blokk, på badet, hvis ikke vindu. / Det rommet uten vindu, "Sentralt" i leiligheten. Tenker Ikke atomkrig,

men f.eks Orkan. Noen "Fullskala" Krig blir det ikke I morgen... Kunnskap er makt, Og det beste våpenet mot frykt. Derfor er det helt genialt å ha en billig, liten reiseradio, Med Kortbølgebånd,

-hvis Radiosendingene i Norge / Ditt distrikt går ned ! Koslig med Te-lys, Høre litt på radio fra "Ute i verden", og...

Vite hva som foregår..! Tenk, og IKKE Vite ! Det tror jeg ville vært skremmende... Kunnskap / Info. om hva som skjer er Det beste våpenet mot frykt ! ( Se linker i min post over for Info. om hvor du kan kjøpe ! ) Slapp av. Går helst godt. 🙂 (-Men En Livsviktig ting å vite: Kokeapparater bruker Oksygen, Stearinlys, alt som brenner... Og lager Kullos... Må Ha litt luft inn i rom hvor Kokeapp. Lys/Lamper brenner ! Triks: Hvis flammen på lys blir lav/liten, Eller du kjenner prikking på lepper / føler deg "Trøtt / Sløv" = FARE ! Mere Luft Snarest ! Kunnskap er Makt !

Legg deg Alldri til å sove, -hvis ikke kontroll på lufting! Eller Slåkk alt ... 🧐

A.(CAVE:Fnatt)

Tips; Hold deg til en type skrift og skriftstil. Slik som dette innlegget jeg nå skriver. Det er mye lettere å lese og det faller folk mer naturlig å lese det.

Slik du skriver med meningsløse skriftstiler, utheving, skråsetting osv, er bare slitsomt og du oppnår ingenting med det. I tillegg må det ta fryktelig lang tid å forfatt dette, når du må ordne med hver eneste setning på noe slag?

Anonymkode: 38c95...881

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

 

Hvilken diagnose har du? 

Anonymkode: 74942...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Det blir akkurat som forrige gang: etter å ha styrt landet rett i grøfta, stikker kongen og hans råd av med halen mellom beina og overlater folket til sin skjebne. Ynkelige feiginger lar jeg meg ikke befale av, de har mistet sin autoritet.

Anonymkode: b297c...920

Hvis ikke kongen hadde rømt, hadde vi ikke hatt noen motstand her i landet og kongefanilien hadde blitt drept

Anonymkode: bd914...070

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis ikke kongen hadde rømt, hadde vi ikke hatt noen motstand her i landet og kongefanilien hadde blitt drept

Anonymkode: bd914...070

Tvilsomt. Den danske kongefamilien rømte ikke, og ble ikke drept. Men dette kunne man jo ikke vite på forhånd.

Anonymkode: 24016...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken diagnose har du? 

Anonymkode: 74942...e85

Edit: Glemte, -Skulle ha starta lavere: Aldri fått "Full styrke" i Ankla, -etter lammelse begge beina,

-fra Knæra, -Og ned. 8 Mnd. Sikkert min feil, Trent opp Mer/Bedre ? Hastedøpt mens Ambulanse klargjorde båra på fødeavdelingen Pga. Livstruende komplikasjoner Gulsott, -akutt overflytting til Ullevål,

-Og Hjertestans når 15 Pga. arbeidsulykke, Gassforgiftning. Er jo ikke noe som plager meg nå... 

Plattfott, innlegssåler noen få år under oppveksten.

Under skuldra: Nedenfra, og opp: Knær; begge -Artrose, Div. "Bånd-skader" Pga. vridd ut av ledd (1 Side), -Følger av ulykke(r). 1 medfødt "feil" i korsrygg, -Totalt 9 diagnoser i mage, Nerveskade etter feiloperasjon(er), inkludert,

-1 i Lunger, (-muligens nye funn -utredes når tid), nyoppdaget medfødt Hjertefeil,

-plager meg ikke stort, -skulle vært utredet for kirurgi, satser på att det holder til mål.

Div. gamle bruddskader (3 x kranie, 1 x Kjeve, +++ gamle bruddskader Skulder ut av ledd -"Vonter" o.l.

-ikke inkludert. En skuddskade.

-Og Fnatt. Inni Hue...

Du..?

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Facts...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Ja, godt du ikke vokste opp under den kalde krigen om du får angst av dette.

Da sovjet var kjempeskummelt og de hadde han ustabile fyllefanten som satt med kofferten i hånda. Vi hadde øvelser på skolen hver måned, alarmen gikk og vi måtte ned i bomberommet. Kommunen hadde beredskapsplan og sendte info om hvilket bomberom man tilhørte og skulle oppsøke ved alarm. Leser du tenåringsblader fra tidlig 80 tall, vil du se at den største frykten ungdom hadde var 3dje verdenskrig. MEN VI KLARTE FOR FAEN OG fungere normalt i hverdagen uten å få angst.

Anonymkode: cb801...f8a

Hvem ustabile fyllefant? Gorbatsjov var da ingen ustabil fyllefant. 

Anonymkode: c9e4f...21a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

han ustabile fyllefanten

Han som danset med Gro..?    😁 Aner meg jelm u mener...

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Europa ville hat godt av en skikkelig krig igjen.

Anonymkode: 556ce...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, krigen kommer med toget kl 15 imorgen. 

Hmmm... Vet ikke, -men siden gamle Øst_banen er nærmest meg, satser jeg på å ta imot gjestene der...

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.12.2018 den 4.11, SoWhat? skrev:

For bare noen få år siden ble de som hamstret ting i tilfelle krig og katastrofer/terror latterligjort. Nå får alle beskjed om å gardere seg. Det gir ingen god følelse. 

Dette er ikke noe nytt. DSB har hatt en slik liste på deres hjemmesider i alle år. Det eneste som er nytt nå er at de sende den ut.

Men man kan trygt si at heftene de gav ut på 70 tallet var en god del mer omfattende enn i dag:

https://www.nb.no/nbsok/nb/73b18d95b05a5757ff1bc466579e0573?lang=no#119

Anonymkode: 640f9...aaa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig så har myndighetene i så og si alle andre land liknende beredskaps råd til befolkningen.

Anonymkode: 640f9...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe nytt. DSB har hatt en slik liste på deres hjemmesider i alle år. Det eneste som er nytt nå er at de sende den ut.

Men man kan trygt si at heftene de gav ut på 70 tallet var en god del mer omfattende enn i dag:

https://www.nb.no/nbsok/nb/73b18d95b05a5757ff1bc466579e0573?lang=no#119

Anonymkode: 640f9...aaa

Hvorfor ble de latterligjort da? Dette visste jeg ikke. Takk for info, men rart vi lo av de som forberedte seg for noen år siden da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvorfor ble de latterligjort da? Dette visste jeg ikke. Takk for info, men rart vi lo av de som forberedte seg for noen år siden da. 

Fordi mennesker flest er konforme. Og dette er ikke noe folk har kjent til, da det har ligget gjemt bort bak en haug av menyer på en ukjent offentlig side. Og da går folk ut fra at det rådende narrativet er at å være forberedt er galskap og går med på det.

Folk flest er som sagt konforme, og går hele tiden med det som regnes som den øverste autoriteten (som regel myndigheter, politi, offentlige forskere, ol.) sier, og håner og latterliggjør hvis noen går imot det offentlige nattativet.

Anonymkode: 640f9...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi mennesker flest er konforme. Og dette er ikke noe folk har kjent til, da det har ligget gjemt bort bak en haug av menyer på en ukjent offentlig side. Og da går folk ut fra at det rådende narrativet er at å være forberedt er galskap og går med på det.

Folk flest er som sagt konforme, og går hele tiden med det som regnes som den øverste autoriteten (som regel myndigheter, politi, offentlige forskere, ol.) sier, og håner og latterliggjør hvis noen går imot det offentlige nattativet.

Anonymkode: 640f9...aaa

Ja. Du har nok rett der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok faktisk å bestilte de jodtablettene for en måneds tid siden. Det å få to unger de siste to årene, har gjort meg til en skikkelig hønemor. Orker ikke tanken at noe skal skje, også har ikke jeg gjort det jeg kan, innenfor rimelige grenser, for å beskytte barna mine. Jod-tabletter man forhåpentligvis ikke får bruk for er absolutt innenfor rimelighetens grenser. 

Anonymkode: 6e050...116

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Under skuldra: Nedenfra, og opp: Knær; begge -Artrose, Div. "Bånd-skader" Pga. vridd ut av ledd (1 Side), -Følger av ulykke(r). 1 medfødt "feil" i korsrygg, -Totalt 9 diagnoser i mage, Nerveskade etter feiloperasjon(er), inkludert,

-1 i Lunger, (-muligens nye funn -utredes når tid), nyoppdaget medfødt Hjertefeil,

-plager meg ikke stort, -skulle vært utredet for kirurgi, satser på att det holder til mål.

Div. gamle bruddskader (3 x kranie, 1 x Kjeve, +++ gamle bruddskader Skulder ut av ledd -"Vonter" o.l.

-ikke inkludert. En skuddskade.

-Og Fnatt. Inni Hue...

Du..?

A.(CAVE:Fnatt)

Beklager at jeg lo men Fnatt er ett ord det er lenge siden jeg har brukt. Kanskje jeg skal begynne å bruke det igjen, det er jo ganske beskrivende. Håper det går bra med deg. 

Og så til saken. Jeg holder på å bygge opp ett lager hjemme. Det har jeg alltid ville hatt men ikke hatt plass til men nå i det nye huset her jeg MATBOD og det er såååå herlig :yvonne:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...