Gå til innhold

Ang beredskapsheftet vi får i posten.. Kommer det krig nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For egen del tror jeg at det er større sjanse for at all elektrisitet blir slått ut av solstormer, enn det er for atomkrig.  

Anonymkode: f2415...74a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye spennende snakk om krig her. Jeg er helt enig i at det ikke kommer noen krig til Norge med det første, og at det heller er naturkatastrofer som kan skape problemer for noen. Et par muligheter for krig som ligger en god del tiår frem tid:

  • Russland kan invadere dersom resten av Europa blir så destablisert at ingen har ressurser til å slå tilbake. Det krever vel gjerne at de tar Sverige og Finland i samme slengen, men det tror jeg ikke er noe problem om de går inn for det.
  • Det kan bli borgerkrig dersom det oppstår nok splittelser i befolkningen. Ekstreme klasseskiller og/eller innvandring tror jeg kan føre til det. Eldrebølge, jobbmangel og oljestopp kan lede til massive kutt i velferden som gir oss en haug med sinte borgere som slutter seg til revolusjonære grupper.

Aller helst går det vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av folkens! Chill helt ned! Hvis det blir krig; har disse noen kloke ord: 

 

Anonymkode: 4606b...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Kong Haakon VII styrte ingenting

Ikke Øverstkommanderende -Norske forsvar..?

Og, Vi Medlem Nato -Siden ..? Ehhh...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står dette: Du bør ha jodtabletter til atomberedskap hjemme. I tilfelle en atomulykke på kjernekraftverk eller utslipp fra båter, anbefaler norske myndigheter at alle husholdninger med barn og unge under 18 år, gravide, ammende har høydose jodtabletter lagret hjemme.https://www.apotek1.no/aktuelt/jodtabletter-atomberedskap

Atomberedskap, Jod Er du under 40 år, gravid, ammende eller har hjemmeboende barn? Da anbefaler vi deg å ha jodtabletter hjemme. Tablettene kan gi beskyttelse mot radioaktivt jod ved atomulykker, og skal bare tas etter råd fra myndighetene. Fra 1. november kan du kjøpe tablettene reseptfritt i apotek. Har du spørsmål? Ring 815 55 015. https://www.nrpa.no/temaartikler/94416/jodtabletter-ved-atomulykker

Anonymkode: 016e3...259

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at årsaken er bare at det er laget for mange tabletter som de strever med å få solgt? 😅

Neida, jeg tøyser. Les de linkene fra Statens strålevern og apoteket, som nevner i tilfelle atomulykker.

Anonymkode: 016e3...259

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får man et sånt hefte?

Anonymkode: e018d...2b1

Lå i postkassa vår i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får man et sånt hefte?

Anonymkode: e018d...2b1

Alle skal få. Posten er ikke hva den var, slutt på Lørdager her, -Oslo. Jeg fant i postkassa for 2? dgr. siden.

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. 9 liter vann per person, det blir nesten 50 liter for vår del som skal stå lagret og vann som lagres over tid gror det alger og dritt i. Skal vi bytte ut vannet jevnlig eller? Og hvis jeg skal ha 50 liter stående, kan det stå ute 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

Men altså. 9 liter vann per person, det blir nesten 50 liter for vår del som skal stå lagret og vann som lagres over tid gror det alger og dritt i. Skal vi bytte ut vannet jevnlig eller? Og hvis jeg skal ha 50 liter stående, kan det stå ute 😛 

Hvis man koker vannet og fyller de på kokte glassflasker, tror jeg at man unngår algevekst. Men jeg er ikke sikker..

Anonymkode: 016e3...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man koker vannet og fyller de på kokte glassflasker, tror jeg at man unngår algevekst. Men jeg er ikke sikker..

Anonymkode: 016e3...259

Åhoy, da må jeg begynne å drikke vin eller...det kan jeg jo ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan ha noen kartonger med lettvin stående, for de som drikker vin, og bytte de jevnlig ut. Kartongvin er vel holdbar ca 1 år etter produksjonsdato.
Man kan også supplere med flaskevann fra butikk. I Sverige har jeg sett billige  5-litersdunker med vann både med og  uten kullsyre.

Anonymkode: 016e3...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Duff skrev:

Men altså. 9 liter vann per person, det blir nesten 50 liter for vår del som skal stå lagret og vann som lagres over tid gror det alger og dritt i. Skal vi bytte ut vannet jevnlig eller? Og hvis jeg skal ha 50 liter stående, kan det stå ute 😛 

Maksimal dosering av klor bør ikke overskride 5 mg Cl2/l vann (anbefaling i Drikkevannsforskriften)

Fra: https://www.tu.no/artikler/er-klor-i-drikkevannet-trygt/234714

Noen som kan matte ..?

Edit: Smart å bytte ut, innimellom, men rett mengde Klor vil opplagt øke "levetiden" Hindre Algevekst o.l. betydelig. AFAIK. Hvor mye er en dråpe fra pipette..? Ingen aning...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker for svar, men hvorfor får man sånt hefte? Spekuleres det virkelig i krig, eller hvis datanettverket bryter sammen/blir angrepet, evt naturkatastrofer? 

Har alle skaffet seg det man må ha?

Hva må man ha?

Anonymkode: e018d...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om man kjøper flasker som egner seg for langtidsoppbevaring av vann? Det er rart at det i den brosjyren ikke står hvordan man skal lagre vannet og om hva man kan fylle det på.

Anonymkode: 016e3...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart at det i den brosjyren ikke står hvordan man skal lagre vannet og om hva man kan fylle det på.

Enkleste er ofte det beste. Som over. Stor Imsdal Etc. dunk.

https://www.forsvarsbrukt.no/search.aspx?SearchTerm=vann

Hatt "For mange "søt" noen år 🙂 

Hadde skygget unna Aluminium, hvis de har, Spesielt i Blanding med Kloret vann,

-Til sjekket Kjemisk reaksjon !

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/vannkanner/ Bla nedover.

 
Fun Fact: Aluminium: Polsk Lege, ny i byen, begynte å lure på hvorfor så mange senile ?
Begynte å "grave"... Aluminiumsværk = Alu. i grunnvann. Gjenommsnitlig alder Demens -54 År!
Kun Titan / Stål Kokeutstyr - Tur her ..! (Hadde som " Idealmål " 3 Mnd. / År på tur. Normal bruk ikke krise ! )

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Maksimal dosering av klor bør ikke overskride 5 mg Cl2/l vann (anbefaling i Drikkevannsforskriften)

Fra: https://www.tu.no/artikler/er-klor-i-drikkevannet-trygt/234714

Noen som kan matte ..?

Edit: Smart å bytte ut, innimellom, men rett mengde Klor vil opplagt øke "levetiden" Hindre Algevekst o.l. betydelig. AFAIK. Hvor mye er en dråpe fra pipette..? Ingen aning...

 

A.(CAVE:Fnatt)

Ingen aning jeg heller. Strøyk i matte på VGs men fikk A på uni så jeg er tydeligvis tallforvirret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...