Gå til innhold

Ang beredskapsheftet vi får i posten.. Kommer det krig nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, jessicbj skrev:

Man kan jo begynne å lure på om det er noen som veit noe som ikke vi veit :(

Det er veldig naivt å tro at «vi» vet alt/blir informert om alt som angår Norges sikkerhet. 

Anonymkode: 4c080...6f9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, godt du ikke vokste opp under den kalde krigen om du får angst av dette.

Da sovjet var kjempeskummelt og de hadde han ustabile fyllefanten som satt med kofferten i hånda. Vi hadde øvelser på skolen hver måned, alarmen gikk og vi måtte ned i bomberommet. Kommunen hadde beredskapsplan og sendte info om hvilket bomberom man tilhørte og skulle oppsøke ved alarm. Leser du tenåringsblader fra tidlig 80 tall, vil du se at den største frykten ungdom hadde var 3dje verdenskrig. MEN VI KLARTE FOR FAEN OG fungere normalt i hverdagen uten å få angst.

Anonymkode: cb801...f8a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoWhat? skrev:

Ingen syns dette er noe koselig, og flere enn deg tenker nok på det. Men det jeg tenker, er at ingen vet noe konkret. De på toppen har nok sin info, men hadde det virkelig vært fare på ferde så ville vi fått beskjed om de visste noe. Men ekkelt er det jo. Best å ikke gruble for mye, og snakk heller om det med noen rundt deg  :hug:

Tror du virkelig de hadde sagt ifra om de viste noe?

4 timer siden, Vox_populi skrev:

Ja, det blir krig i Europa, men ikke ganske umiddelbart. Å peke på Russland og Nord-Korea er en avledningsmanøver. Russland har alltid vært en god nabo for oss, og Korea er for langt borte. Men med det leder de oppmerksomheten bort fra det som er den akutte faren for Europa, og som vil forårsake borgerkriger og aksjoner både her og der.

Hva never du egentlig? Tror du det blur borgerkrig i Norge?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, godt du ikke vokste opp under den kalde krigen om du får angst av dette.

Da sovjet var kjempeskummelt og de hadde han ustabile fyllefanten som satt med kofferten i hånda. Vi hadde øvelser på skolen hver måned, alarmen gikk og vi måtte ned i bomberommet. Kommunen hadde beredskapsplan og sendte info om hvilket bomberom man tilhørte og skulle oppsøke ved alarm. Leser du tenåringsblader fra tidlig 80 tall, vil du se at den største frykten ungdom hadde var 3dje verdenskrig. MEN VI KLARTE FOR FAEN OG fungere normalt i hverdagen uten å få angst.

Anonymkode: cb801...f8a

Ja beklager at jeg får angst, slik er nå jeg; veldig redd for dette.

Er trist å høre du opplevde dette og er glad det gikk bra med deg❤️ 

Jeg er veldig redd for at det skal komme menn på døren og ta meg og holde meg til fange og sexslave. Er redd for tortur. Er redd for å bli drept. Da vil jeg mye heller ta selvmord selv.

Hvis det kommer krig her, vil vi få vite hvor vi skal gå eller må man finne ut av det selv?

Anonymkode: 912c0...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke være naive. Det vil nok komme en krig innen 12 år. Såpass kan vi lese på verdensnyhetene. Rammer krigen her stikker både regjeringa og kongen. Vi må klare oss selv. Vi får lage underjordiske bunkere og fylle dem med vanntønner, varme dyner og mat.

Anonymkode: b1546...196

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig de hadde sagt ifra om de viste noe?

Hva never du egentlig? Tror du det blur borgerkrig i Norge?

Ja beklager at jeg får angst, slik er nå jeg; veldig redd for dette.

Er trist å høre du opplevde dette og er glad det gikk bra med deg❤️ 

Jeg er veldig redd for at det skal komme menn på døren og ta meg og holde meg til fange og sexslave. Er redd for tortur. Er redd for å bli drept. Da vil jeg mye heller ta selvmord selv.

Hvis det kommer krig her, vil vi få vite hvor vi skal gå eller må man finne ut av det selv?

Anonymkode: 912c0...026

Hva er trist med det? Det var bare sånn ting var. Vi gikk jo ikke rundt og var livredde selv om vi hadde kriseøvelser på skolen. 

Og til de som lurer på hvorfor dette heftet kommer akkurat nå: Det kan jo ha å gjøre med at vi de siste årene har hatt en del drittvær med påfølgende ras og flom som har gjort at folk har blitt isolert uten strøm i flere dager. Kanskje noen har funnet ut at det er lurt å prøve å forberede oss litt? Og jodtablettene kan like gjerne være til bruk ved atomulykker i nabolandene som for atomkrig. Menneskelig feil på et nedslitt atomkraftverk på Kolahalvøya virker mye mer sannsynlig for meg enn at noen trykker på knappen. 

Anonymkode: 084ea...208

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare krig de har i tankene, men særlig naturkatastrofer. Flom, skogbrann, ekstrem kulde ol. Da skal man kunne klare seg hjemme uten strøm og vann i noen dager slik at hjelpeapparatet kan få prøvd å gjort noe med situasjonen og hjulpet de som trenger det mest, før de må hjelpe alle andre. 

Anonymkode: 750a5...09f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må ikke være naive. Det vil nok komme en krig innen 12 år. Såpass kan vi lese på verdensnyhetene. Rammer krigen her stikker både regjeringa og kongen. Vi må klare oss selv. Vi får lage underjordiske bunkere og fylle dem med vanntønner, varme dyner og mat.

Anonymkode: b1546...196

Hvorfor innen 12 år?

Anonymkode: f2167...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig? Nei dette er noe mye verre.

Jeg vet ikke om noen har fått det med seg, men all elektronisk kommunikasjon brøt sammen på Austfinnmarka tidligere i uka. Hele samfunn - rett nok små og usentrale, men fremdeles samfunn - var uten kontakt med omverdenen. 

Dette sammen med gårsdagens daddelvedtak i Stortinget (kritikk av regjeringens manglede evne (vilje?) til sikring av sentrale organer), viser at:

Sentrale myndigheter, dvs. staten, har abdisert fra sin grunnleggende oppgave, selve statens raison d'être: å trygge innbyggerne. Dette ansvaret blir i større og større grad overlatt til den enkelte innbygger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at vi går inn i en sesong for ekstermvær. De siste årene er flere områder sperret inne av ras, strømmen har forsvunnet og forsyningene uteblitt. Å ha litt ekstra mat og drikke i hus, samt lys og varmekilder uvhengig av strøm er fornuftig uansett. I min barndom da butikkene stengte kl 17, ingenting var kveld/natt/søndagsåpent og strømmen forsvant med jevne mellomrom hadde alle dette, når har folk knapt en lommelykt i beredskap. Så raskt gjennom listen og ser at jeg har det meste eller tilsvarende i hus allerede, kunne fint klrt med i en del dager om strømmen forsvant og butikken ble stengt. 

Anonymkode: 14e02...862

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare de som myndighetene mener har verdi som får slike hefter.

Anonymkode: 556ce...6cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok bare de som myndighetene mener har verdi som får slike hefter.

Anonymkode: 556ce...6cb

Det er i såfall svært alvorlig, og jeg vil gjerne vite hvilke kriterier som brukes for å sette "verdien" på landets innbyggere.

Med en oppvekst i Nord-Norge på 70- og 80-tallet, i et lite hus uten bad eller WC, med strømbrudd og frosne vannrør flere ganger hver eneste vinter - vi kunne være uten strøm og innlagt vann i dagesvis - én dagligvarebutikk som hadde åpent fra 9 til 17(lørdager 9-13), milevis til lege eller sykehus - slik lærte man å klare seg selv ganske bra. Vi hadde ikke telefon heller før sent 70-tall, og da hadde vi stått på venteliste i lange tider.

Dette var det som var vanlig, så vi som opplevde dette kan nok litt om å klare oss uten alskens service 24/7.

Og så mye våpen som det fins i dette landet(ikke minst privat) i tillegg til våpenkyndige folk med erfaring og kjennskap til terreng og værforhold, tror jeg vi skulle klart å bite fra oss ved en evt, invasjon. Det bør være grunnlag for en effektiv gerilja, men jeg frykter langvarige perioder med stadige angrep, generell uro og konflikt som gradvis bryter ned samfunn, borgerkriger.

Anonymkode: e293b...20d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gjøre som det står i heftet og gjerne lagre en del mer vann og mat hvis du har plass. Det blir neppe krig som vi kjenner det, men cyberkrig/terror i så fall. Fremmede makter kan sette oss helt ut av spill ganske raskt ved hacking. Du så kanskje på nyhetene hvor hjelpeløse folk i store deler av Finnmark var for noen dager siden da de ble uten nødnett, og tenk deg i tillegg at strømmen tas ut, minibankene settes ut av spill og matbutikkene må stenge fordi ingenting virker. Da må du ha det du trenger for å klare deg i alle fall noen dager hjemme. 

Endret av hind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i såfall svært alvorlig, og jeg vil gjerne vite hvilke kriterier som brukes for å sette "verdien" på landets innbyggere.

Med en oppvekst i Nord-Norge på 70- og 80-tallet, i et lite hus uten bad eller WC, med strømbrudd og frosne vannrør flere ganger hver eneste vinter - vi kunne være uten strøm og innlagt vann i dagesvis - én dagligvarebutikk som hadde åpent fra 9 til 17(lørdager 9-13), milevis til lege eller sykehus - slik lærte man å klare seg selv ganske bra. Vi hadde ikke telefon heller før sent 70-tall, og da hadde vi stått på venteliste i lange tider.

Dette var det som var vanlig, så vi som opplevde dette kan nok litt om å klare oss uten alskens service 24/7.

Og så mye våpen som det fins i dette landet(ikke minst privat) i tillegg til våpenkyndige folk med erfaring og kjennskap til terreng og værforhold, tror jeg vi skulle klart å bite fra oss ved en evt, invasjon. Det bør være grunnlag for en effektiv gerilja, men jeg frykter langvarige perioder med stadige angrep, generell uro og konflikt som gradvis bryter ned samfunn, borgerkriger.

Anonymkode: e293b...20d

Jeg har fått heftet og jeg bor i en liten bygd i nord.

Våpen har vi, men vi klarer oss ikke lenge mot en godt utrustet nabo. Det blir som Afghanistan og Irak. Droner, varmesøkende kamera, raketter osv mot dårlig væpna gerilja. Det blir slakt!  Og hva skulle vi sloss for? Forpurre fremrykking mot sør? Hva hjelper det oss? Vi blir drept for å vinne tid?

Jeg kommer til å kjempe om kongen befaler, men ellers så kommer jeg bare til å sørge for at familien overlever. Og den dagen dritten treffer vifta så kommer jeg ikke til å forbarme meg over arrogante naboer som ikke var forberedt. Min familie klarer seg så lenge vi holder oss friske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, frekvens skrev:

Jeg kommer til å kjempe om kongen befaler

Det blir akkurat som forrige gang: etter å ha styrt landet rett i grøfta, stikker kongen og hans råd av med halen mellom beina og overlater folket til sin skjebne. Ynkelige feiginger lar jeg meg ikke befale av, de har mistet sin autoritet.

Anonymkode: b297c...920

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all høyreekstremisme som er i Europas, er det bare et tidsspørsmål før det blir krig på kontigentet. Vi må krysse fingrene for at vi går fri her oppe i Nord. 

Anonymkode: 6d660...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt spennende å tenke i disse baner og kan dette med hackingen av helse sør-øst ha noe med dette gå gjøre? Hun fra PST var langt mere bekymret enn myndighetene. 

Anonymkode: 3ddcc...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir akkurat som forrige gang: etter å ha styrt landet rett i grøfta, stikker kongen og hans råd av med halen mellom beina og overlater folket til sin skjebne. Ynkelige feiginger lar jeg meg ikke befale av, de har mistet sin autoritet.

Anonymkode: b297c...920

Det kommer kanskje til å bli som sist men kongen er fremdeles et symbol som kommer til å samle folket i krise. Jeg er kongetro! 

Men(!!).. jeg kommer ikke til å adlyde regjeringen. Jeg skal ha mine ordre fra kongen. Politikerene har understreket det ofte nok at Nord-Norge er et lite offer. Det som utrettes her skal ikke opphøyes det gran..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir akkurat som forrige gang: etter å ha styrt landet rett i grøfta, stikker kongen og hans råd av med halen mellom beina og overlater folket til sin skjebne. Ynkelige feiginger lar jeg meg ikke befale av, de har mistet sin autoritet.

Anonymkode: b297c...920

Den siste kongen som styrte Norge var Fredrik VI av Danmark-Norge som ble avsatt i 1814 da han mistet Norge. Så en Konge har ikke styrt Norge på 204 år. 

Kong Haakon VII styrte ingenting

Det er jo nesten litt morsomt hvordan folk ikke ser ut til  å være klar over at Norge er med i NATO. Noe som egentlig er ganske utrolig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

 

Det er jo nesten litt morsomt hvordan folk ikke ser ut til  å være klar over at Norge er med i NATO. Noe som egentlig er ganske utrolig. 

Jeg tror hele medlemskapet er en vits. Så lenge en eventuell okkupant kan garantere leveranser av olje og ellers et noenlunde likt samarbeid med omverdenen så kommer ikke NATO til å kaste bort en eneste soldat på denne steinrøysa. At Stoltenberg er der kommer ikke til å forandre noe på det. 

Fordømme kanskje, men ikke mye mer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...